Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heka kieltää kukkaistutukset ja puutarhat rivitalojen pihoissa

Vierailija
08.07.2024 |

Heka on päättynyt että sen omistamien rivitalojen pihat ovat jatkossa yhteistä aluetta eikä niille saa istuttaa asukkaiden omia kasveja eikö niissä saa pitää terasseja ja puutarhakalusteita. Asukkaita Hekan yllätyspäätös ihmetyttää kun tähän asti puutarhoja ja kalusteita on tähän mennessä saanut pitää talojen takapihoilla vuosikymmeniä.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6895768

Kommentit (925)

Vierailija
781/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin kaupungin vuokra-asunnossa isohkossa kaupungissa, niin asukastoimikuntamme jäsenet siellä olivat keksineet mielestään oivan ratkaisun: jätetään rappukätävään ulko-oven välittömään läheisyyteen paikka, johon ihmiset voi jättää jokapäiväisiä tavaroitaan, joita ei viitsi aina olla viemässä kotiin ja sieltä ulos. Niinpä siellä oli lasten leikkikaluja, kumisaappaat, kastelukannuja, pihaharjaa ja ties mitä. kaikki asukastoimikuntien jäsenten tavaroita. Muut ihmiset - jostain kummallisesta syystä - eivät jättäneet tavaroitaan siihen.

Minä nostin asian esiin asukaskokouksessa ja sain kuulla sitten jäljestäpäin, että minun epäiltiin tehneen niin ihan vain sen vuoksi etten itse keksinyt aikoinaan ehdottaa noin hyvää ja asukkaiden elämää auttavaa ratkaisua, että nillitän turhasta tai että olen vain kateellinen. kokouksessa tosiaan todettiin sitten, että "ei ne ketään siinä haittaa, kun kaikki täällä on h

Samalla keinolla sai Postin poistamaan meidän asunnon rappuun asennetun pakettilokerikon. Ne kuuluvat kauppoihin eivätkä kerrostalojen rappukäytäviin.

Vierailija
782/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä on sisäpiha. Olen itse kyseisessä osoitteessa aiemmin asunut, joten tiedän kyllä. Siellä on lasten leikkipaikat ja oikeasti tilaa potkia palloa. Oma perheeni muutti aikoinaan tuonne juurikin sen "oman pihan" takia. Itse emme aitoja laittaneet, kun ei ollut tarvetta, mutta kukkia istutettiin ja se oli silloin Hekalle aivan ok. Jossain vaiheessa pyydettiin pensasaitoja takapihoille, ja ne luvattiin laittaa. Kummallista, että yhtäkkiä mikään ei ole sallittua, mutta Heka ei ole puuttunut tai tiedottanut asukkaita muutoksista. Eikä muutenkaan tehnyt asioiden eteen mitään. En itse enää asu kohteessa, mutta muistan, miten hyvä talotoimikunta ja muutenkin yhteisöllisyys oli. Hekan toiminta on muuttunut ja taso laskenut useammassakin asiassa. Toivottavasti muistaisivat, että kyseessä ei ole vain vuokra-asunto, vaan ihmisten koti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin kaupungin vuokra-asunnossa isohkossa kaupungissa, niin asukastoimikuntamme jäsenet siellä olivat keksineet mielestään oivan ratkaisun: jätetään rappukätävään ulko-oven välittömään läheisyyteen paikka, johon ihmiset voi jättää jokapäiväisiä tavaroitaan, joita ei viitsi aina olla viemässä kotiin ja sieltä ulos. Niinpä siellä oli lasten leikkikaluja, kumisaappaat, kastelukannuja, pihaharjaa ja ties mitä. kaikki asukastoimikuntien jäsenten tavaroita. Muut ihmiset - jostain kummallisesta syystä - eivät jättäneet tavaroitaan siihen.

Minä nostin asian esiin asukaskokouksessa ja sain kuulla sitten jäljestäpäin, että minun epäiltiin tehneen niin ihan vain sen vuoksi etten itse keksinyt aikoinaan ehdottaa noin hyvää ja asukkaiden elämää auttavaa ratkaisua, että nillitän turhasta tai että olen vain kateellinen. kokouksessa tosiaan todettiin sitten, että "ei ne ketään siinä haittaa, kun kaikki täällä on h

Meidän kerrostalon tuulikaspissa jostain syystä säilytettiin irrallista pyörätuoliramppia. Kävin viemässä sen pari kertaa roskinsille mutta aina joku toi sen takaisin. Sitten aloin jättämään heippalappuja ilmoitustauluille, mutta sillä ei valitettavasti ollut vaikutusta. Lopulta olin yhteydessä isännöitsijään ja palolaitoksen ja kävivät sieltä viemässä sen rampin pysyvästi pois eikä sitä ole enää sen jälkeen näkynyt.

Vierailija
784/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä on sisäpiha. Olen itse kyseisessä osoitteessa aiemmin asunut, joten tiedän kyllä. Siellä on lasten leikkipaikat ja oikeasti tilaa potkia palloa. Oma perheeni muutti aikoinaan tuonne juurikin sen "oman pihan" takia. Itse emme aitoja laittaneet, kun ei ollut tarvetta, mutta kukkia istutettiin ja se oli silloin Hekalle aivan ok. Jossain vaiheessa pyydettiin pensasaitoja takapihoille, ja ne luvattiin laittaa. Kummallista, että yhtäkkiä mikään ei ole sallittua, mutta Heka ei ole puuttunut tai tiedottanut asukkaita muutoksista. Eikä muutenkaan tehnyt asioiden eteen mitään. En itse enää asu kohteessa, mutta muistan, miten hyvä talotoimikunta ja muutenkin yhteisöllisyys oli. Hekan toiminta on muuttunut ja taso laskenut useammassakin asiassa. Toivottavasti muistaisivat, että kyseessä ei ole vain vuokra-asunto, vaan ihmisten koti. 

Kukat tai esim. matalat pensaat eivät haittaa pelastusvälineistön toimintaa (toki jotkut pensaat voi haitata, mutta noin yleisesti ottaen).

Jos jollakulla on hirväe hinku saada viljellä maata, niin hän voi vuokrata kaupungilta viljelypalstan. AIkoinaan kun asuin neljännessä kerroksessa, katselin positiivisesti kadehtien ykköskerroksen asukkaan asuntopihaa, kun hänellä oli sellainen 2 neliön pläntti pihaa takapihallaan ja vielä aidattu. Siellä kasvstti kukkia ja sai nurtsia jalkansa alle. mietin miten saisin itsellenikin pihaa, laitoin asuntohakemusta samaan kohteeseen, että olisin halukas muuttamaan minäkin ykköskerrokseen, jos pihallinen asunto vapautuu, muta sitä ennen halusin päästä pienesti edes viljelemään omaa maata. Keksin sitten laittaa parvekkeelleni kasveja. Siellä kasvatin basilikaa ja salattia ja laitoin itselleni vielä matalaan muovialtaaseen multaa ja sinne kasvamaan sammalpitoista nurmikkoa. Sain siis nurmikon jalkojeni alle.  Kaikki oli ruukuissa tai muuten siististi siellä ja sain oman tarpeeni viljelystä täytettyä hetkeksi. sitten vain kaupungin vuokrapalstaa jonottamaan, sellaisia kun oli alle kilometrin päässä kotoani.

Vierailija
785/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotttavasti nuo luvattomien pihojen aitaajat ja terassien rakentajat muistavat myös, että kyseessä on muidenkin ihmisten koti ja turvallisuus. Katse pois omasta navasta ja miettimään yhteista hyvää ja turvallisuutta...

Vierailija
786/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kommunismissä omatoimisuutta hyväksytä. satohan pitää viedä politrukille. heka ei vieläkään ole tajunnut neuvostoliiton ajan loppumista.

Vierailija
787/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryys se ei maailmasta lopu. Onneksi ei tarvitse asua paikassa, jossa elelee näitä hyväntuulen kuopsuttajia ja valtaajia. Inhoan levittäytyjiä, niitä on työpaikallakin. Aluksi oli kaikille tarkoitettu työtila paperihommia varten. Eikös vaan omasta mielestään valovoimainen ja tavattoman hauska ihminen vallannut sen kokonaan tuomalla omia tavarapinojaan kaikille laskutiloille, hän kun on alansa huippua mielestään ja tarvitsee tietysti enemmän tilaa kuin muut (vaikka saikuttaakin puolet vuodesta).

Vierailija
788/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisilla olalla kannettavilla tikkailla saadaan asukkaat ulos toisen kerroksen parvekkeelta, jos alakerran kummastakaan ovesta ei jostain syystä pääsisi kulkemaan. Ei omakotitalojen tai paritalojen seinän viereenkään tikasautoa ajeta. Kerrostalot on eri asia kuin kaksikerroksiset rakennukset. Kannattaa tulla katsomaan tänne pientaloalueille sieltä betonibunkkereista.  Palon sammuttamiseen paloautoissa on pitkät letkut. 

Vierailija
789/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisista verkkovirityksistä pääsee läpi ajamalla... Ja eihän niitä pelastusautoja ikinä ajeta ihan lähelle rakennuksia! Siinä palaa kalusto talon mukana. Se tuossa on ongelmallista, jos sammutustustyötä täytyy päästä tekemään tuolta aitojen puolelta, jolloin aidat joutuu raivaamaan ihmisten tieltä pois, isoille autoille ne ei olisi ongelma. Ja kyllähän suurin osa taloista/pihoista on jotenkin aidattu, esimerkiksi pensas tai lauta-aidoin, ja silloin otetaan moottorisahat käteen ja kaadetaan aidat tarvittaessa pois. 

Vierailija
790/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa näyttäisi kaikilla olevan taloon kuuluvat katetut terassit jo, kun katsoo noi kuvat. Vuokralla olevat ihmiset näyttävät rakennelleet ei-vuokraamilleen-alueille terasseja. Eli periaatteessa aika erikoista, että ajatus on alunperinollut sen olevan ok. Mielestäni se kuitenkin näyttää kivalta ja niuhotustahan toi on, jos ne on siellä vuosia saanut olla. 

Mietin samaa, että miksi on alunperin oletettu, että terassin rakentaminen ilman lupaa on ok. Mutta kuvia katsottuani totesin, että terassi on rakennettu siististi ja se näyttää hyvältä. Piha on kaunis ja istutukset hyvin hoidettuja. Jos piha on noin siisti, niin varmasti sisätiloistakin on pidetty huolta ja tällaiset asukkaat ovat kultaakin arvokkaampia. Harva vuokranantaja ymmärtää arvostaa asukasta,

joka oikeasti pitää kodista huolta. Tekisin kyseisen asukkaan kohdalla p

Terssin rakentamiseenkin varmaan meni rahaa, joten siitä olisi saanut varoja vuokrapalstaan moneksi vuodeksi...

Vierailija
791/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisista verkkovirityksistä pääsee läpi ajamalla... Ja eihän niitä pelastusautoja ikinä ajeta ihan lähelle rakennuksia! Siinä palaa kalusto talon mukana. Se tuossa on ongelmallista, jos sammutustustyötä täytyy päästä tekemään tuolta aitojen puolelta, jolloin aidat joutuu raivaamaan ihmisten tieltä pois, isoille autoille ne ei olisi ongelma. Ja kyllähän suurin osa taloista/pihoista on jotenkin aidattu, esimerkiksi pensas tai lauta-aidoin, ja silloin otetaan moottorisahat käteen ja kaadetaan aidat tarvittaessa pois. 

Vastaus johonkin viestiin... Ärsyttävä lainaus kun ei toimi! 

Vierailija
792/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on rakennettu jo 1985! Alkavat kohta olla käyttöikänsä päässä, joten ongelmat poistuu kun koko kohde puretaan.

Vierailija
793/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryys se ei maailmasta lopu. Onneksi ei tarvitse asua paikassa, jossa elelee näitä hyväntuulen kuopsuttajia ja valtaajia. Inhoan levittäytyjiä, niitä on työpaikallakin. Aluksi oli kaikille tarkoitettu työtila paperihommia varten. Eikös vaan omasta mielestään valovoimainen ja tavattoman hauska ihminen vallannut sen kokonaan tuomalla omia tavarapinojaan kaikille laskutiloille, hän kun on alansa huippua mielestään ja tarvitsee tietysti enemmän tilaa kuin muut (vaikka saikuttaakin puolet vuodesta).

Minulle aikoinaan selkäongelman vuoksi ostettiin työpaikalle vähän parempi tuoli, jossa myös keinuominaisuus.  Taisi mennä viikko, kun tuolini oli sieltä kadonnut ja tilalle oli tullut jokasuuntaan nitkuva viimeisiä elinpäiviään elävä tuoli. Etsin tuolini sijoituspaikan, näin kuka siinä istuu tyyväisensä ja kävin kertomassa esimiehelleni. tuolini tuotiin takaisin, mutta pari viikkoa kun oli kulunut, nin taas sama ihminen oli sen pöllinyt. 

Vierailija
794/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näissä kaupungin rivitaloyhtiöissä nähnyt aivan järkyttäviä piha-aitauksia, kun asukkaat ovat levittäneet ja rajanneet omaa pihaansa aivan miten ja mistä sattuu. Yksityisissä taloyhtiöissä sellaiset rakennelmat ja aluevaltaukset kiellettäisiin heti. Ihan oikea päätös Hekalta.

Vierailija
795/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä käyvät Postin Nordpostin, Fuuforan ja Woltin murjaanikununkaat pudottamassa epämääräisiä kasseja, nyssyköitä ja paketteja ihmisten ovien taakse vaikka joka kerroksessa lukee kissan kokoisin kirjaimin että tavaroiden säilytys on paloturvallisuus syistä kiellettyä rappukäytävällä. Niitä saa sitten kiikuttaa roskiksille jos eivät ole iltaan mennessä kadonneet minnekään.

Vierailija
796/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin kun eihän ne hekan asukkaat tietenkään jostain takapihaltaan osaa leikata ruohoa itse. Tai jos olisi yhteisruohonleikkuri, olisi joku jo pöllinyt sen kaikki osat tai myynyt koko leikkurin torissa.

Jutussahan nimenomaan kerrotaan asukkaiden leikkaavan nurmet itse jolloin Hekan ei tarvitse. Saa nähdä että kun asukkaiden nurmenleikkuu loppuu niin viitsiikö Heka niitä leikellä vai onko kuten Jyväskylän JVA että käy vain kaksi kertaa kesän aikana ajamassa ja valittaa kun asukkaat ovat alkaneet leikata itse.

Kyllä ainakin tässä Hekan kohteessa, jossa asun, nurmileikataan kerran kuussa eli 3 kertaa kesässä. Lisäksi yhden kerran kesässä käydään raivaussahalla niittämässä rikkaruohoja

Vierailija
797/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kun purkavat tuollaiset kauheat viritykset. Kaikilla erilaiset. Ja se aluehan on yleistä ja kaikkien yhteistä. 

Omia halpoja taloja ja pihoja saa netistä muuttotappioisista kylistä ja kaupungeista. Täällä oli ihan vasta puhetta talosta, joka maksoi tontteineen 15 000 e. Siihen köyhälläkin on varaa. Pitäähän hänen tuostakin maksaa vuokraa.

Pakko asua Helsingissä, koska vuoroasuminen lapsilla. Ei voi muutta Hikiälle.

Vierailija
798/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvan perusteella

https://i.media.fi/incoming/7h4o2t/9452126.jpg/alternates/FREE_1440/945…

tuossa ei olisi tarpeeksi leveyttä pelastusautoille eikä ne ala ajamaan tuollaisten hökötysten tai reknnelmien yli (vaikka voisivast), koska hajotessaan tuollaiset metallihäkkyräaidat voivat jäädä jumiin pelastusauton alaosien rakenteisiin ja aiheuttaa käyttöongelmia / hajottaa alustaa.

Vierailija
799/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla voi laittaa omakotitalonsa sen näköiseksi kuin haluaa. Kaupungissa on noidatettava järjestyslakia ja kaavoitusmääräyksiä jos osuu omassa talossa ja taloyhtiön linjausta jos asuu vuokralla.

Ei muuten voi! Samat säännöt on maallakin. Pihan on oltava siisti ja moitteeton, puita ei kaadeta ilman lupaa jne. Tutustu lakikirjaan! 

Asemakaavan ulkopuolella ei kyllä kovin usein vaadita maisematyölupaa puiden kaatoon.

Mutta mites kuule tuo "siisti ja moitteeton" siellä sun lakipykälissä määritellään? 😄

- eri

Vierailija
800/925 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein kun purkavat tuollaiset kauheat viritykset. Kaikilla erilaiset. Ja se aluehan on yleistä ja kaikkien yhteistä. 

Omia halpoja taloja ja pihoja saa netistä muuttotappioisista kylistä ja kaupungeista. Täällä oli ihan vasta puhetta talosta, joka maksoi tontteineen 15 000 e. Siihen köyhälläkin on varaa. Pitäähän hänen tuostakin maksaa vuokraa.

Pakko asua Helsingissä, koska vuoroasuminen lapsilla. Ei voi muutta Hikiälle.

helsingin ympäristökunnissakin voi asua. Ei ole pitkä matka helsinkiin edes vuoroasujille.