Koirien ulkoilutus pyöräteillä kiellettävä?!
Kuin voi olla noin ajattelemattomia ihmisiä?! Joku kärpäslätkällä liiskattava piski painattaa ohuen narun päässä ja ansana ohiajaville pyöräilijöille.
Kommentit (76)
Maastopyöräilijät tuhoavat metsiä, ovat vallanneet kaikki polut ja aiheuttavat vaaratilanteita sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Koiranhan kuuluisi kävellä taluttajansa jalan vieressä eikä huidella missä sattuu.
Terveisin pyöräilevä koiranomistaja
Eli taluttajan kuuluu kuljettaa jalkaansa koiran vierellä pusikoissa ym. ,missä sattuu ne kiinnostavat hajut ja merkkauspaikat olemaan. Et kai kiellä koiraltas sen luonnollista tarvetta toteuttaa tarpeitaan (myös haistelu-tarve)?
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöiden tulisi ymmärtää, että eläin kuin eläin ohittaa aina niin, että ajoneuvo on tarpeen vaatiessa mahdollista pysäyttää. Tuskin ohittaisit hevosta siten, kuin ohitat koiran? Voisi olla oma turvallisuuskin mielessä toisella tavalla. Koiranulkoiluttajilla on oikeus siinä tiellä tai polulla kulkea, eikä se koira lentoon lähde vaikka toivoisitkin. Anna siis eläimelle aikaa väistää. Itse en ainakaan koiraa ala remmistä riuhtomaan mihinkään suuntaan ääliöpyöräilijöiden takia. Voit hyvin antaa muutaman sekunnin aikaa koirakolle niin, että ihminen ehtii pyytää koiran sivummalle ohittamisen ajaksi. Odottaisitko, että vanhempi riuhtaisee pienen lapsensa hupusta tien sivuun, kun ajat vauhdilla vierestä ohi? Vai ajattelisitko, että se on lapsen väkivaltaista kohtelua? Ehkä jopa ennakoisit, että pieni lapsi voi olla arvaamaton liikkeissään, hiljentäisit ja ottaisit etäisyyttä?
Osa ongelmaa on se, ettei pyörissä ole enää soittokelloja, joilla varoittaa. Itse kilautan aina ajoissa, ja ihan aina on koirakko osannut siis varautua. Tosin en aja kovaa ja varaudun myös pysäyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Myös jalankulku on kiellettyä PYÖRÄTEILLÄ, typerykset kävelevät itse fillarien alle ja valittavat sitten kun joku ajaa päälle. Silmät käteen ja katsotte että pysytte sillä väylällä johon on maalattu se kävelijän kuva tai liikennemerkki kertoo missä kävellään.
Myös pyöräilijän tulee noudattaa varovaisuutta eikä tahalleen ajaa kenenkään päälle.
Ei sillä pyörällä kovin kovaa voi ajaa kun joka suojatien kohdalla on väistämisvelvollinen, eikö niin...
Liikenteessä kuljetaan aina niin että ehtii reagoida.
Aika harvassa on Suomessa pelkät pyörätiet. Yleensä ne on yhdistettyjä kevyenliikenteenväyliä, joissa on jalankulkukin sallittu.
Ootko ehkä vähän yksinkertainen? Koirien ulkoiluttaminen on jo kielletty pyöräteillä. Ei siellä saa kävellä ollenkaan. Yhdistetty kevyen liikenteen väylä on asia erikseen.
Talutan koiraa sekä kävellen että pyörän vierellä. Ja pyöräilen välillä ilman koiraa.
Itse pyrin koiran kanssa liikkuessa valitsemaan ajan jolloin muita vähän liikkeellä. Itselle ja muille mukavampaa silloin kun onnistuu. Ja seuraan muuta liikennettä. Tottakai minullakin voi tulla hetki kun en huomaa jos joku tulee vaikka takaa kovaa ja toivon että silloin kovaa tuleva pyöräilijä huikkaisi vaikka huomenta ajoissa.
Olen opettanut koiran kulkemaan reunalla. Mutta jos tien on ylittänyt vaikka jänis vähän aiemmin niin koira saattaa nuuskia jälkiä ja mennä tien yli. Tämä tosi harvinaista ja pyrin estämään toki.
Minuakin häiritseekoiran ulkoiluttajat jotka ei seuraa liikennettä (usein musiikit korvilla, huppu päässä ja katso koko ajan vaan eteenpäin) ja antavat koiran kulkea vapaasti pitkässä narussa. Näiden ohittaminen on vaarallista ja varsinkin jos itsellä koira vieressä kun pyöräilen. Koetan silloin huutaa takaa huomenta/päivää/koira tulossa ohi. Joskus kuulevat ja välillä ei. Pelkään että joku loukkaa kun mennään koiran kanssa ohi vaikka rauhallista vauhtia mutta jos tuo toinen koira pitkällä niin narut voi sotkeentua tai vieras koira juosta pyörän alle kun innostuu toisesta koirasta.
Toki toivon että pyöräilijätkin seuraisivat liikennettä ja vähän varoisivat koirien ohittamista. Ymmärrän kyllä ettei pyöräilijän hermot riitä melkein pysähtymään jokaisen koiran kohdalla kun on liikkeellä. Mutta jos huomaa että koiran taluttaja ei huomaa että ongelmia tulossa niin miten olisi se huomenta/päivää huudahdus ajoissa?
Voisi helpottaa jos kävelyteiden määrää lisättäisi. Jos yhdellä kaistalla menee koko asuinalue eri vempeleillä ja kävellen, tulee tukalaa.
Etelä-Afrikassa on otettu käyttöön koirien mRNA-rokotteet, ja koiria kuolee vauhdilla. Kun sama tulee tänne, ei ole kohta koiria eikä muitakaan lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi helpottaa jos kävelyteiden määrää lisättäisi. Jos yhdellä kaistalla menee koko asuinalue eri vempeleillä ja kävellen, tulee tukalaa.
Jep, ei meillä esimerkiksi ole täällä pikkukaupungin laidalla kuin yksi kylänraitti, eikä siinä ei ole koko matkalta edes kevyen liikenteen väylää. Että siinä mennään kaikki pyöristä sauvakävelijöihin ja skuuteista koiranulkoiluttajiin.
Harrastan pyöräilyä ja minulla on koira. Pyörätiellä poikittain oleva flexi on oikeasti vaarallinen koiralle sekä pyöräilijälle. Ojanpohjaa tutkivaa koiraa ei heinien seasta näe. Poikittaiseen hihnaan ajaessaan fleksi sotkeutuu pyörään ja pyöräilijä voi sinkoutua ohjaustangon yli. Eikä hyvin käy koirallekkaan joka juoksee ojanpohjalta suoraan pyörän alle.
Paras tapaus oli taluttaja keskellä kevyenliiknteenväylää kuulokkeet korvilla ja 2 koiraa flexissä toinen koira toisenpuolen ojassa ja toinen toisenpuolen ojassa, täysjarrutuksella sain juuri pyörän pysähtyyn ennen taluttajaa joka ei reagoinut kellonsoittoon eikä huutoon vasta kun koputin olkapäähän heräsi tähän maailmaan,mulkaisi vihaisesti ja sanoi että voisi sitä kelloa soittaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily autotiellä kiellettävä.
Laki ei tunne sellaista termiä kuin "autotie". Eikä tunne sellaistakaan kuin "parkkisakko". Molemmat on matalan koulutustason omaavien käyttämiä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi on tosi vaarallisia kun puhut huomaamaton naru, siinä pikkukoira pääsee oitis hengestään ja pyöräilijä voi loukkaantua vakavastikin jos kaatuu.
Pyörässä on soittokello ja sitä saa myös käyttää.
Käytetty on.
Mitään ei noihin tunnu tehoavan. Seuraava koira saa mun puolesta jäädä alle? Ehkä oppivat kolmannen koiran kohdalla?
Itsekin olen pyöräilijöistä, itsekin tosin pyöräilen, sitä mieltä, että jääkööt autojen alle, kun eivät huomioi muuta liikennettä. Monet ovat olevinaan teiden kuninkaita, joille kaikki muut liikenteessä ovat häiriöksi.
Eihän koiria saa nytkään ulkoiluttaa vain pyörätieksi merkatulla puolella tietä, kun siellä ei saisi olla jalankulkijakaan. Itse kyllä väistän pyörätien puolelle koirani kanssa, jos tulee vastaa pari täysin raivohullua koiraa naapurustostamme. En halua näitä ohittaa läheltä. Muuten pysymme jalkakulkijoiden puolella visusti.
Jos taas on kyse tiestä, jossa saa sekä kävellä, että pyöräillä, niin en kyllä näe mitään syytä miksi koiraa ei saisi siinä ulkoiluttaa. Tosin olen sitä mieltä, että flexit voitaisiin kieltää kokonaan kaupunkioloissa ihan koirien turvallisuuden vuoksi. Viikottain näkee vaaratilanteita, kun koira sinkoilee flexissä melkein pyörän tai auton alle. Ja on rasittavaa kohdata koiria, joiden omistajat antaa niiden tulla tervehtimään täysin vierasta koiraa ja ihmistä täysillä flexissä juosten. Sosiaalisimmat koirat hyppivät vielä päälle ennen kuin omistaja ehtii lyhentää hihnan.
Vierailija kirjoitti:
Talutan koiraa sekä kävellen että pyörän vierellä. Ja pyöräilen välillä ilman koiraa.
Itse pyrin koiran kanssa liikkuessa valitsemaan ajan jolloin muita vähän liikkeellä. Itselle ja muille mukavampaa silloin kun onnistuu. Ja seuraan muuta liikennettä. Tottakai minullakin voi tulla hetki kun en huomaa jos joku tulee vaikka takaa kovaa ja toivon että silloin kovaa tuleva pyöräilijä huikkaisi vaikka huomenta ajoissa.
Olen opettanut koiran kulkemaan reunalla. Mutta jos tien on ylittänyt vaikka jänis vähän aiemmin niin koira saattaa nuuskia jälkiä ja mennä tien yli. Tämä tosi harvinaista ja pyrin estämään toki.
Minuakin häiritseekoiran ulkoiluttajat jotka ei seuraa liikennettä (usein musiikit korvilla, huppu päässä ja katso koko ajan vaan eteenpäin) ja antavat koiran kulkea vapaasti pitkässä narussa. Näiden ohittaminen on vaarallista ja varsinkin jos itsellä k
Nykyäön liikenteessä on paljon sellaisia tyyppejä, niin kävelijöissä, pyöräiljöissä, skuuttailijoissa, mopoilijoissa kuin autoilijoissa, jotka eivät seuraa liikennettä. On huppua silmillä ja kuulokkeita korvissa, katse puhelimessa jne. Joka päivä saisi autolla ruhjoa jonkun ja olisi oikeassa. Viisas kuitenkin väistää vahvempaa, vaikka omista oikeuksista pitäisi vähän joustaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin häiritseekoiran ulkoiluttajat jotka ei seuraa liikennettä (usein musiikit korvilla, huppu päässä ja katso koko ajan vaan eteenpäin) ja antavat koiran kulkea vapaasti pitkässä narussa. Näiden ohittaminen on vaarallista ja varsinkin jos itsellä k
Itsekin koiran omistajana ihmettelen näitä, jotka lenkittävät koiraa kaupungissa vastamelukuulokkeet päässä. Itseäni pelottaisi ja ahdistaisi kulkea koiran kanssa, jos en pysty havainnoimaan ympäristöäni. Silloin on myös vaikeampaa ennakoida koiran reaktioita eri asioihin, kun ei kuule niitä ääniä, mitä koira kuulee.
Käytetty on.
Mitään ei noihin tunnu tehoavan. Seuraava koira saa mun puolesta jäädä alle? Ehkä oppivat kolmannen koiran kohdalla?