Miten saada mies sisäistämään kuulemansa?
Tuntuu, että saa aina olla vähintään kolme kertaa toistamassa samaa asiaa, kun mies keskittyy joko puhelimeen tai pelikonsoliin, tai on muuten vaan henkisesti muualla. Silmistä näkee, että ei kuuntele. Sitten usein ei ole toistamisesta ja painottamisesta huolimatta mennyt asia perille, vaan kysyy myöhemmin samaa asiaa uutena, tai jopa väittää ettei siitä ole lainkaan puhuttu. Raskainta on, kun ymmärtää väärin keskittyessään muuhun ja sitten alkaa syyttää minua väärinymmärryksestä.
Menee kauheasti energiaan sen varmisteluun, että oma puhe tulee ymmärretyksi. Ihan kuin jonkun dementikon kanssa puhuisi. Onko muilla samanlaista ja miten olette saaneet asioita parempaan suuntaan? Olen yrittänyt puhua asiasta vuosien varrella kymmeniä kertoja, mutta skarppausta tapahtuu päivän tai parin ajan ja sitten taas löydän itseni jankuttamasta ja varmistelemasta, että kuulitko ja ymmärsitkö.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Joskus kotitöiden välttely voi olla tahallista. Siis se että tiedostaa sen olevan epäreilua toiselle ja tekee niin silti, koska tuntee olevansa oikeutettu siihen esim sukupuolen perusteella, tai yrittää alistaa toista palvelijakseen. Meillä on tilanne, että mies mykkäkouluilee, jos huomautan hänelle, että hänen pitäisi tehdä kotitöitä myös. Ei tee niitä senkään jälkeen, kun sanon asiasta, vaan osoittaa mieltään mykkäkoululla. Tarvitsisin joltain varmaan apua ja henkistä tukea eroamiseen, kun se tuntuu niin vaikealta. Asuntokin on minun ja mies pitäisi saada muuttamaan pois.
Minun mies tekee päinvastoin kuin sanon. Esimerkiksi jos pitää lähteä johonkin tiettyyn aikaan, ja sanon että laitoitko hälytyksen että muistat, niin hän siihen, että kyllä muistaa ilman hälytystäkin. Siis jotenkin se, että minä ehdotin hälytyksen laittoa triggeröi miehen siihen ettei "voi" laittaa sitä hälytystä, vaikka muuten varmasti laittaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi, mutta juu, olen miettinyt just noin, että en voi häntä muuttaa joten mun pitää vain hyväksyä sellaisena kuin on tai erota. Tietenkin ennen eroa aion sanoa, että nyt kyllä tulee ero jos tämä ei muutu, että saa vielä halutessaan korjata käytöstään. Vielä en kuitenkaan ole valmis eroon, joten en ala sitä korttia heiluttelemaan.
Täältä lähdin kysymään vinkkejä ihan sillä ajatuksella, että ei siinä mitään häviäkään, mutta valinnat teen tietysti itse. Ja ehkä joku toinen ignooraava puoliso lukee tämän ketjun ja tajuaa paremmin miltä käytöksensä tuntuu, tekee muutoksen parempaan, ja sitä kautta tästä on jollekin muulle edes hyötyä.
Pari hyvää vinkkiä/ajatusta tossa tulikin, kiitos niistä ja muutenkin viesteistä.
Luettelit paljon hyviä ominaisuuksia miehessäsi. Ne kaikki valuivat mammaviemäriin.
Näytä nyt edes tämä aloittamasi ketju miehellesi. Tosin epäilen, ettei sinusta ole naista siihen. Selän takana juonittelu, se on sinun juttusi, vieläpä tuntemattomien (trollien) kanssa.
Oletko varma, että mies on hyvä ja kiva sinulle? Vähän vaikuttaa siltä, että miehesi on mukava kaikille muille paitsi sinulle. Miehet on silleen simppeleitä että ne tekee asioita jos haluaa. Ja eivät tee jos eivät halua.
Aukaise silmät. Olet parisuhteessa miehen kanssa joka ei halua kuunnella sinua, ei halua viettää kanssasi aikaa vaan pelaa mieluummin, ei halua huolehtia lapsesta. Mies on tajunnut, että lopulta sinä kuitenkin hoidat ja välttää vastuuta liukumalla pois tilanteista.
Menkää ensisijaisesti pariterapiaan. Perustele se miehelle vaikka avioliiton kymmenvuosihuoltona.
Jos nyt välttämättä tahdot hoitaa miehesi puolesta vastuunkannon, ota tekniikka avuksesi. Kalenteri, viestit, asentakaa yhdessä miehen puhelimeen muistutukset tärkeistä asioista.
Asiasi eivät ole sisäistämisen arvoisia. Menehän takaisin keittiöön siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei pysty multitaskaamaan. Pyydä laittamaan peli pauselle kun kerrot tärkeät asiasi.
Kukaan ei pysty multitaskaamaan. Miksi tämä ei mene ihmisille jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet siis olevasi miehesi pomo.
Eli nainen pomottaa jos vaikka kertoo mihin aikaan lapselle kuuluu antaa lääke? No jos ei saa kertoa niin pitääkö laittaa tekstiviesti, wa viesti vai koettaa telepaattisesti viestittää ajatuksen voimalla. Vai paperillekko asia pitää kirjoittaa ja teipata paperi miehen otsaan.
miten siis tällaiset asiat kuuluu hoitaa ilman että pomottaisi miestä?
- sivusta ketjua seuraava
Lopettamalla sen miehen kohtelu lapsena? Ei taida naiselle olla mahdollista.
-vierestä
Todennäköisesti häntä ei kiinnosta elämä kanssasi.
Olet alkanut ajan myötä vaatimaan häneltä mahdottomia tai liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on äiti - lapsi suhde miehesi kanssa.
Esim. tuo lääkkeen antaminen lapselle. Jos miehesi on niin tyhmä ja vastuuton ja saamaton, että hän ei edes ota itse selvää milloin lapselle pitää lääke antaa niin tyhmän miehen olet kyllä valinnut.
Jätä se Sika! Tai sitten vaan loppuelämäsi katselet mies lasta vierelläsi.
Kiitos. Todistit naisten kyvyttömyyden tasa-arvoiseen parisuhteeseen.
Vierestä
Vierailija kirjoitti:
Miksi te naiset haluatte ajatella, että about kaiken tähänastisen keksineet ja rakentaneet miehet ovat jotain lapsentasoisia tyhmyreitä?
Vaatiiko tosiaan oma itsetunto toisen alentamista?
Jännä, miten oma itsetuntosi vaatii toisten saavutuksilla ratsastamista..
Ei mitenkään, jos se ei ole vastaanottavainen muutokselle
Minulla oli jossain vaiheessa pomo, joka unohteli pikkuasioita eikä muistanut mitä oli niistä sovittu. Unohti jopa, että olimme edes käyneet keskusteluja. Tämä hankaloitti työni suuresti. Rupesin pitämään mukanani vihkoa, johon merkitsin asiat, jotka olin kysynyt ja mitä olin vastaukseksi saanut. Tyyliin päivämäärä, kellonaika, paikka ja aihe tyyliin:
8.7.lounaspöytä, kerrottu puolisolle: lapselle lääke illalla klo 19.
Ei tarvinnut enää vängätä asioista. En yiedä olisiko tästä apua. Vihko on tosiaan sinulle. Mies pitäköön omaa muistivihkoaan, jos sitä tarvitsee.
No okei, mies ei ole täydellinen, eikä ilmeisesti muista hyvä, mutta minusta ihan hyvä, vaikka puutteitakin on. En minäkään ole täydellinen. Aloituksen pointti oli, jos jollain olisi vinkkejä saada puoliso keskittymään kun puhun hänelle.
Jos minulla on miehelleni asiaa, johon haluan hänen keskittyvän, niin kysyn ensimmäiseksi: "Voitko laittaa pelin pauselle?" Tässä yhteydessä yleensä myös kerron, mistä asiasta haluan puhua. Sitten kun peli on laitettu pauselle ja ehkä tallennettu, keskustelen miehen kanssa.
Kaikki sellaiset tiedonannot, mihin ei tarvita mieheltä mitään inputtia, lähetän hänelle viestinä. Näitä ovat kutsut erilaisiin juhliin. Usein kyllä mainitsen myös sanallisesti, että 'saatiin kutsu sinne ja sinne' ja kerron laittaneeni viestiä. Mies ei välttämättä ihan päivittäin niitä viestejäkään lue, ellen erikseen sano laittaneeni viestiä. Mutta kun se asia on viestinä, niin siinä on tallessa se kellonaika ja päivämäärä.
Myös jos mies on menossa kauppaan ja kysyy onko mulla jotain toivomuksia, niin niistäkin laitan aina viestin. Se nyt vaan on helpompaa että tuollaiset asiat on ylhäällä. Ihan turha on kuormittaa muistiaan tuollaisella, kun yhtä hyvin voi viestillä laittaa sen asian muistiin. Omista lääkkeenottoajoistaan miehellä on kännykässä hälytykset. Hänellä oli aiemmin vain aamulääke, joten nyt kun tuli myös iltalääke, niin siinä alussa oli ensin opettelemista, että muistaa ottaa sen lääkkeen. Kännykkämuistutukset on sitä varten, että ne lääkkeet tulisi otettua säännöllisesti, eikä joka päivä eri aikaan, miten sattuu muistamaan - jos edes muistaa.
Itse olen nepsy (ADHD & Asperger) ja vahva epäilys on, että mieheni on myös. Se tekee sen, että uppoutuu siihen omaan tekemiseensä niin, että muiden puheet menee ihan ohi, ellei kunnolla irtaudu tekemisestään. Minäkin saatan tehdä omia juttujani niin keskittyneesti, että kun mies tulee sanomaan jotain, niin säpsähdän säikähdyksestä.