Miksei sitä 9 euron palkkaa jota työttömät saavat koskaan koroteta?
Hinnat nousevat jatkuvasti, mutta palkka on vaan vuosikymmenestä toiseen se 9 euroa päivässä.
Joskus tuolla hinnalla sai lounasruuan ja bussiliput, mutta nykyään ei todellakaan.
Kommentit (413)
Kadun sitä, että olen aikoinaan tällaisiin kulukorvaustöihin ihan vapaaehtoisesti lähtenyt. Tällainen systeemi on pelkkää kyykytystä, joka ei edesauta ihmisten työllistymistä millään lailla vaan päinvastoin vie potentiaalisen todellisen työpaikan joltakulta, koska se tarjoaa firmoille mahdollisuuden käyttää orjatyövoimaa todellisen työvoiman palkkaamisen sijasta. Nyt olen töissä, mutta se ei todellakaan ole minkään nuorena tekemieni palkattomien töiden ansiota. Niistä ei saa mitään sulkaa hattuun eikä niitä arvista kukaan potentiaalinen tuleva työnantajakaan.
Tuo yksi päivä ei vaikuta minun rahatilanteeseen. Kuitenkin menee enemmän rahaa kuin mitä tuo korvaus on.
Koska itse valitset käyttää enemmän rahaa kuin mitä korvaus on.
Vierailija kirjoitti:
Se on kulukorvaus. Bussilipun saa erikseen jos sille on tarvetta. Ihmiset voivat mennä vaikka omalla autolla siksi se raha ei ole automaattisesti bussilipun ostoa varten. Tuo 9e ei kata edes koko päivän ruokakuluja, esim. valmisateria kaupasta 5e, energiajuoma 2,50e, siihen päälle välipala esim. limu yli 2e.
Ei saa rahaa bussilippuun kuin joillain paikkakunnilla, ja joistain työllistämistoimista, ei kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen lisäksi maksetaan ruoka, asumiskulut, sähkö, vesi, lääkkeet, sairaushoitokulut, hammaslääkärit, muutto ja mitä kaikkea keksittekään vielä harkinnanvaraisena kupata valtiolta. Kirsikkana kakun päälle ilmainen päivähoito lapsille, joten heittäkään ei tarvitse hoitaa tai ruokkia.
Ei makseta kun puolisolla on jotain palkkatuloa. Minäkin olin Kelan päivärahalla, niin korkein mahdollinen päivähoitomaksu meni, kun miehellä oli vajaa 40 000€ vuositulot, mun vuositulothan jäi alle kymppitonnin. Kaksosista meni 550€ ja mun ainoa etuus mitä sain, eli työttömyysetuus oli nettona 620€, kun siinä silloin oli vielä se lapsikorotus, muuten olisi ollut satasen vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen saa tehdä kuten haluaa?
Ei jos se aiheuttaa vinkunaa siitä miten rahat ei riitä siihen mitä haluaa.
Kaikki täytyy olla siinä rajoilla pärjääkö ihminen. Kuitenkin suomella on sitä rahaa laittaa kaikkiin avustuksiin. Kouluissa on kouluruokailut, mutta näihin paikkoihin ei vaivauduta järjestämään ruokailua. Joihinkin kyllä, mutta onko se ilmaista kuten kouluissa? Ihmiset on pakotettu sinne ja osa on siellä vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Etkä osaa ennakoida sen vertaa että tekisit ne eväät jo edellisenä päivänä valmiiksi?
Niinpä, mä otan evääksi edellisen päivällisen ruokaa tai valmisruoan. Mulla kulukorvaus riittää kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo väite nyt on ihan huijausta. Työtön saa tuon lisäksi normaalin päivärahan, eli paljon enemmän kuin 9 euroa.
Päivärahan lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. Lisäksi monet palvelut maksuttomina, esim. lasten päivähoito.
Ei näille vempuloille mikään riitä.
Mitkäköhän palvelut ovat päivähoidon lisäksi maksuttomia? Se on samalla tavalla maksuton kaikille pienituloisille.
Helsingissä yksin asuva työtön voi saada tukia MAKSIMISSAAN noin 1400 euroa kuukaudessa. Äläkä ala vänkäämää, että moni työssä kyävä saa saman verran. Heillä on joko todella korkea veroprosentti tai sitten heidän palkkansa on niin pieni, että he todennäköisesti ovat oikeutettuja asumis- ja/tai toimeentulotukeen.
Mutta ne maksuttomat palvelut. Kerrohan mitä niitä on.
Mulla on kaksi ystävää tuollaisessa, saavat bussiliput ja ilmaiset ruoat ja kahvit. Kummallekin on tekemistä yhtenä päivänä viikossa. En itse jaksaisi kulkea 10km päivässä yhdeksän euron vuoksi, enkä todennäköisesti edes söisi tarjottavaa ruokaa, kasvissyöjä kun olen. Bussit kulkevat täälläpäin tosi huonosti, esim. jos itse menisin kyseiseen paikkaan, kestäisi bussimatka vaihtoineen kauemmin kuin kävellä. Ja nettoaisin 36€ kuukaudessa lisää. No jippikaijee. Varmaan ostaisin olutta koko rahalla ihan vi utuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kadun sitä, että olen aikoinaan tällaisiin kulukorvaustöihin ihan vapaaehtoisesti lähtenyt. Tällainen systeemi on pelkkää kyykytystä, joka ei edesauta ihmisten työllistymistä millään lailla vaan päinvastoin vie potentiaalisen todellisen työpaikan joltakulta, koska se tarjoaa firmoille mahdollisuuden käyttää orjatyövoimaa todellisen työvoiman palkkaamisen sijasta. Nyt olen töissä, mutta se ei todellakaan ole minkään nuorena tekemieni palkattomien töiden ansiota. Niistä ei saa mitään sulkaa hattuun eikä niitä arvista kukaan potentiaalinen tuleva työnantajakaan.
Minua huvittaa suuresti ihmiset jotka ulisevat, että tuista pitää tehdä vastikkeellisia. Ensinnäkin, on todella sairasta ja outoa että ihminen ei kelpaa "oikeana" työntekijänä vaan pelkästään orjana. Toisekseen, käytännössä työnantaja saa harjoittelijasta ilmaisen työntekijän. Työnantajan ei tarvitse maksaa harjoittelijasta yhtään mitään. Harjoittelijan "palkan" maksaa valtio eli kaikki veronmaksajat.
Ei ole siis ihme, että loispummiyrittäjät kierrättävät harjoittelijoita vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa työttömyydestä?
Moni työtön tekee täyttä työpäivää esim. päiväkodin tai vanhainkodin apuhoitajana tai ruokakaupan hyllyttäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kulukorvaus. Bussilipun saa erikseen jos sille on tarvetta. Ihmiset voivat mennä vaikka omalla autolla siksi se raha ei ole automaattisesti bussilipun ostoa varten. Tuo 9e ei kata edes koko päivän ruokakuluja, esim. valmisateria kaupasta 5e, energiajuoma 2,50e, siihen päälle välipala esim. limu yli 2e.
Vai että vlmisateria, energiajuoma ja limu... Miksei itse tehdyt eväät kelpaa?
Tämä oli vain esimerkki. Tuohon röökit vielä päälle niin sitten menee enemmän rahaa kuin kotona. Ei kukaan ala tekemään aamulla ruokaa jos täytyy olla klo 8.00 paikalla tai oikeastaan klo 7.45 vaihtamassa vaatteita. Matkoihin vielä 1h suuntaan.
Etkä osaa ennakoida sen vertaa että tekisit ne eväät jo
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Vanhasen Matt korotti sitä viimeksi vuonna 2010. Viimeinen työttömän asialla ollut pm?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo väite nyt on ihan huijausta. Työtön saa tuon lisäksi normaalin päivärahan, eli paljon enemmän kuin 9 euroa.
Päivärahan lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea. Lisäksi monet palvelut maksuttomina, esim. lasten päivähoito.
Mitkäköhän palvelut ovat päivähoidon lisäksi maksuttomia? Se on samalla tavalla maksuton kaikille pienituloisille.
Helsingissä yksin asuva työtön voi saada tukia MAKSIMISSAAN noin 1400 euroa kuukaudessa. Äläkä ala vänkäämää, että moni työssä kyävä saa saman verran. Heillä on joko todella korkea veroprosentti tai sitten heidän palkkansa on niin pieni, että he todennäköisesti ovat oikeutettuja asumis- ja/tai toimeentulotukeen.
Mutta ne maksuttomat palvelut. Kerrohan mitä nii
Esim. monet urheilupaikat, museot tai kurssit, osa on ilmaisia työttömille tai ainakin saa alennuksen.
1400 pitäisi saada käteen, vaikka asuisi teltassa.
2300 yritystä on menossa konkurssiin tänä vuonna.
Kun olet vuoden työttömänä olet pitkäaikaistyötön ja sinusta puhutaan sossupummina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä ilmaisia mitkään paikat työttömille.
Linkki, jos on.
En tee koskaan 9 eurolla töitä. Halusin kerran että työkokeilupaikka maksaisi minulle myös päivän ruuan ja saisin lisäksi 9 euroa kelasta mutta työkokeilupaikka ei antanut mitään. Haluavat ilmaisen työntekijän mutta ruokaa eivät tarjoa edes. Sanoin että ei kiitos jos ei edes ruokaa saa.
Ei ollut. Se on ollut 1.1.2010 asti tuo 9€. Markka-aikana oli 50mk.