Miksei sitä 9 euron palkkaa jota työttömät saavat koskaan koroteta?
Hinnat nousevat jatkuvasti, mutta palkka on vaan vuosikymmenestä toiseen se 9 euroa päivässä.
Joskus tuolla hinnalla sai lounasruuan ja bussiliput, mutta nykyään ei todellakaan.
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiallisesti näitä 9 euron työpaikkoja on sen takia, kun kaikille ei riitä Suomessa työpaikkoja.
Tavallisten työpaikkojen luominen työttömille tulee liian kalliiksi.
Hyviä vaihtoehtoja ei oikein ole, että mitä satoihin tuhansiin nouseva työttömien joukko oikein tekisi tässä yhteiskunnassa. Vaihtoehtoja ovat joko kallis palkkaaminen, epäeettinen ilmaistöiden teettäminen tai syrjäytymistä aiheuttava ja resursseja tuhlaava kotona makuuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja muuttaa pois kotoa kohta.
Harrastuksia hänellä ei ole ollut, koska olen saanut vain sijaisuuksia ja työkokeilua.
Nykyään on onneksi paljon lapsia joilla ei ole rahaa harrastuksiin ja ovat ulkona hengailemassa yhdessä.
Nykyään perheet on koko ajan kotona. Ei ole harrastuksia, ei mitään.
Nykyään on vauvapalsta.
Ei käydä elokuvissa, eikä teattereissa, eikä uimahalleissa.
Jos saa sijaisuuden niin rahaa säästetään työttömyysajan ruokaan.
Jotakuinkin noin mentiin mun lapsuudenkodissa 1980-luvulla. Silloin ei ollut nettiä eikä vauvapalstaa, mutta vaikka olis ollutkin,
Mä elin kanssa lapsuuteni 80-luvulla. Oli väritelevisio, videonauhuri ja stereot. Uimalassa käytiin usein, tykkään vieläkin kovasti. Samoin kirjasto, leffateatteri, junamatkat kotimaassa, ulkomaanmatkat lentokoneella (näitä ei tosin tapahtunut kuin ehkä kerran kolmessa vuodessa) ja ravintolakäynnit, huvipuistot ym. olivat ihan tavallisia. Äitini oli yh eikä faija maksanut kuin aivan minimielarit, mutta silti onnistui. Perheet ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömyysturva ei ole mikään almu eikä se todellakaan ole vastikkeetonta tuloa. Työttömyysturvaan sisältyy runsaasti erilaisia velvollisuuksia jotka kaikki työttömän on täytettävä. Jo yhdenkin velvoitteen laiminlyöminen voi johtaa koko työttömyysetuuden epäämiseen.
Annatko esimerkkejä? Kysyn ihan tosissani enkä piruile. Olen nyt ollut työtön kaksi vuotta josta viimeiset puoli vuotta ainoa pakollinen tehtäväni on ollut hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa (kyllä, yhtä, ei neljää, vaikka mulle se olisi ihan sama montaako). Mitä kukaan ei edes tarkista eli sinne voi väittää hakeneensa mitä tahansa duunia, keksii vaikka päästänsä. Työkkärin virkailijan olen tavannut kahdesti näiden kahden vuoden aikana. Eikä niissäkään tapaamisissa mitään pointtia ollut. Joten mitä ovat ne runsaat erilaiset velvollisuudet?
<
Jo tämän kirjoituksen ensimmäinen lause on väärin ja siitä vaan pahenee. Et selvästikään tiedä mistä puhut.
T. Työtön, joka ei ole vuoteen hakenut yhtäkään työpaikkaa, mutta eihän työkkäri sitä tiedä kun vaan ilmoittaa, että juu hain. Vaikka sitten Sipoon kunnanjohtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska emme halua.
t. eduskunta
Koska se ei ole palkka. Kulukorvaus matkoista jonnekin tutustumaan työpaikkaan jotta voisi ihan ite, siis voisi ihan ite, mietiskellä kannattaisiko tälle alalle esim., siis esim., kouluttautua. Tuo 9 euroa korvannee hyvin menopaluun julkisilla sinne tutustumispaikalle. Elä etes leikilläsi sano sitä "työpaikaksi"!
Ei se mikään tutustumispaikka ole. Enemmänkin se on pitkäaikaistyöttömien loppusijoituspaikka jossa heitä "aktivoidaan".
Työkokeilussa ollaan 6 kuukautta samassa työpaikassa ja sitten pitää vaihtaa toiseen työpaikkaan.
Mutta ei siis mikään pakko. Voi tuumia millekkä alalle rupee hakemaan töitä tai kouluttautuu. Ne ovat tutustumispaikkoja eri työaloille. Tietysti jos mikään ajatus ei syty joutuu kulkemaan läpi jokaisen "tutustumispaikan"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska emme halua.
t. eduskunta
Koska se ei ole palkka. Kulukorvaus matkoista jonnekin tutustumaan työpaikkaan jotta voisi ihan ite, siis voisi ihan ite, mietiskellä kannattaisiko tälle alalle esim., siis esim., kouluttautua. Tuo 9 euroa korvannee hyvin menopaluun julkisilla sinne tutustumispaikalle. Elä etes leikilläsi sano sitä "työpaikaksi"!
Ei se mikään tutustumispaikka ole. Enemmänkin se on pitkäaikaistyöttömien loppusijoituspaikka jossa heitä "aktivoidaan".
Työkokeilussa ollaan 6 kuukautta samassa työpaikassa ja sitten pit
Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömyysturva ei ole mikään almu eikä se todellakaan ole vastikkeetonta tuloa. Työttömyysturvaan sisältyy runsaasti erilaisia velvollisuuksia jotka kaikki työttömän on täytettävä. Jo yhdenkin velvoitteen laiminlyöminen voi johtaa koko työttömyysetuuden epäämiseen.
Annatko esimerkkejä? Kysyn ihan tosissani enkä piruile. Olen nyt ollut työtön kaksi vuotta josta viimeiset puoli vuotta ainoa pakollinen tehtäväni on ollut hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa (kyllä, yhtä, ei neljää, vaikka mulle se olisi ihan sama montaako). Mitä kukaan ei edes tarkista eli sinne voi väittää hakeneensa mitä tahansa duunia, keksii vaikka päästänsä. Työkkärin virkailijan olen tavannut kahdesti näiden kahden vuoden aikana. Eikä niissäkään tapaamisissa mitään pointtia ollut. Joten mi
Työttömän pitää hakea vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat. Lapset ei voi harrastaa mitään.
Tuethan ovat vain perustarpeisiin ja ilmaisiin harrastuksiin. Kuinka leveesti niillä sitten on ennen leikkauksia oikein eletty.
Itse en tuilla harrastanut mitään eikä edes lemmikkiä sillä olisi elättänyt. Luottotietojaan ei voinut menettää jos joku kodinkone hajosi niin sitä ei saanut kuin osamaksulla.
Määräaikainen työsuhde jos loppui eikä heti ollut jatkoa niin viimeisten kahden kuukauden toimeentulotuen määrää vastaavat n. 500-600e/kk ylittävät tulot laskettiin seuraavien kuukausien vuokran lyhentämiseen. Elikkä viimeisten 2kk:n palkasta sai jäädä vain toimeentulotuen määrä elämiseen. Lomarahatkin sossu otti pois.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa ansiosidonnaiset ja sovitellut päivärahat. Lapset ei voi harrastaa mitään.
Miksi harrastamisen pitäisi olla kallista tai ylipäätään maksullista? Monia liikuntalajeja voi harrastaa yksin tai kaverien kanssa ihan vaan hankkimalla välineet vaikka käytettyinä. Sama pätee esim. piirtämiseen ja maalaamiseen. Lukemisharrastus ei maksa mitään kiitos kirjaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuethan ovat vain perustarpeisiin ja ilmaisiin harrastuksiin. Kuinka leveesti niillä sitten on ennen leikkauksia oikein eletty.
Itse en tuilla harrastanut mitään eikä edes lemmikkiä sillä olisi elättänyt. Luottotietojaan ei voinut menettää jos joku kodinkone hajosi niin sitä ei saanut kuin osamaksulla.
Määräaikainen työsuhde jos loppui eikä heti ollut jatkoa niin viimeisten kahden kuukauden toimeentulotuen määrää vastaavat n. 500-600e/kk ylittävät tulot laskettiin seuraavien kuukausien vuokran lyhentämiseen. Elikkä viimeisten 2kk:n palkasta sai jäädä vain toimeentulotuen määrä elämiseen. Lomarahatkin sossu otti pois.
No, ei ne lapset olekaan harrastaneet ennenkään mitään. Pihalla ne on jossain muiden nuorten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko esimerkkejä? Kysyn ihan tosissani enkä piruile. Olen nyt ollut työtön kaksi vuotta josta viimeiset puoli vuotta ainoa pakollinen tehtäväni on ollut hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa (kyllä, yhtä, ei neljää, vaikka mulle se olisi ihan sama montaako). Mitä kukaan ei edes tarkista eli sinne voi väittää hakeneensa mitä tahansa duunia, keksii vaikka päästänsä. Työkkärin virkailijan olen tavannut kahdesti näiden kahden vuoden aikana. Eikä niissäk
0-4 paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ei ole tessin mukainen eikä siitä tehdä kirjallisia sopimuksia työntekijän ja työnantajan välillä. Käytännössä siis voi mennä sinne ns.työpaikalle ja vain notkua siellä.
Siitä tehdään sopimus mutta se ei ole työsopimus vaan kuntouttavan työtoiminnan sopimus. Siinä sovitaan esim. tavoitteet kuntouttavan jaksolle ja työtoimintapäivien määrä per viikko ja kellonajat.
2007 sain 8€ kulukorvausta. Tosin samassa rakennuksessa oli ruuanjakelupaikka. Mutta meitä pidettiin siellä melkein työssäolevina ja saatiin vain vähemmän haluttua ruokaa.
Että tämä nauratti mua. Et uskalla? Uskallatko kävellä kadulla keskellä päivää? Vastaan voi nimittäin tulla koditon! Hui! Itse olin pari vuotta, nyt ystävä samassa tilanteessa. Ollaan kumpikin 35+ tavallisia naisia. Et edes olisi uskonut mun olevan koditon jos olisit tavannut mut. Lähinnä tulee mieleen, että olet pumpulissa kasvanut pikkuhiiri joka pelkää kaikkea erilaista, anteeksi vaan.