Miksei sitä 9 euron palkkaa jota työttömät saavat koskaan koroteta?
Hinnat nousevat jatkuvasti, mutta palkka on vaan vuosikymmenestä toiseen se 9 euroa päivässä.
Joskus tuolla hinnalla sai lounasruuan ja bussiliput, mutta nykyään ei todellakaan.
Kommentit (413)
No ihan kohta on joka toinen työtön AI:n myötä, ja sitten voidaan yhdessä olla identiteettikriisissä, "kuka minä olen ilman sitä työtä jonka kautta olen aina itseni jotenkin määrittänyt?". Mielenkiintoiset ajat. Ainakin loppuu tappelu siitä kuka on paras ja mahtavin ja tarpeellisin ja ihan maailman kingi. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajatkin aina vetoaa, että heillä on AMK tutkinto. Niin minullakin. Miksi hoitajien täytyisi saada koko ajan lisää palkkaa ja minun tehdä töitä työmarkkinatuella?
No vaikka siksi että sinulla ei ole työpaikkaa, niillä hoitajilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-passista voitaisiin luopua. Jos saa palkkaa niin ei tarvitse e-passia.
Se on ihan sen työnantajan oma asia että haluaako käyttää jotain tuollaisia täkyjä pyrkiäkseen pitämään ne työntekijänsä työkykyisinä. Ei se ole mitenkään työttömien rahoista pois.
No, jos teen töitä työmarkkinatuella eli en saa palkkaa niin miksi minä en saa e-passia tai työterveyshuoltoa eikä kerry eläkettä?
E-passille on enemmän tarvetta, kun ei saa palkkaa ja yhtä tärkeä se minun työkyvyn säilyttäminen on.
Eihän 9 eur päivässä ole palkka. Jokainen voi katsoa paljonko maksaa liikkua edestakaisin työpaikalle ja paljonko työpaikkaruokalan lounas maksaa. Ei taida 9 euroa riittää päivässä työssäkäyntikuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajatkin aina vetoaa, että heillä on AMK tutkinto. Niin minullakin. Miksi hoitajien täytyisi saada koko ajan lisää palkkaa ja minun tehdä töitä työmarkkinatuella?
Jos teen kokousmuistioita, tilaan takseja ja laboratoriokokeita niin eikö se ole työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sen työnantajan oma asia että haluaako käyttää jotain tuollaisia täkyjä pyrkiäkseen pitämään ne työntekijänsä työkykyisinä. Ei se ole mitenkään työttömien rahoista pois.
No, jos teen töitä työmarkkinatuella eli en saa palkkaa niin miksi minä en saa e-passia tai työterveyshuoltoa eikä kerry eläkettä?
E-passille on enemmän tarvetta, kun ei saa palkkaa ja yhtä tärkeä se minun työkyvyn säilyttäminen on.
Sinun pitää sopia noista asioista työnantajan kanssa kuten ne työssäkäyvätkin tekee, mikäli henkilö halutaan riittävästi pitää talossa niin silloin pystyy neuvottelemaan tuollaisia etuja itselleen. Mutta toki jos et saa riittävästi tuottavaa tulosta aikaiseksi niin sittenhän se voi olla vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teen kokousmuistioita, tilaan takseja ja laboratoriokokeita niin eikö se ole työtä?
Onko sinulla työsopimus ja maksetaanko sinulle sen mukaista palkkaa? Sehän sen ratkaisee eikä se miten päiväsi vietät.
Minun nuoruudessa töistä maksettiin oikea PALKKA. Jopa koeajalta maksettiin palkkaa. En ymmärrä missä vaiheessa tämä meni tämmöiseksi. Ehkä Tarja Filatov keksi tämän. Se oli sitä iloista 80 ja 90-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää sopia noista asioista työnantajan kanssa kuten ne työssäkäyvätkin tekee, mikäli henkilö halutaan riittävästi pitää talossa niin silloin pystyy neuvottelemaan tuollaisia etuja
No, paljonko saat itse aikaiseksi, jos olet joka vuosi uudessa työpaikassa.
Ensin menet kelaan ja seuraavana vuonna maanmittauslaitokselle ja seuraavana vuonna palolaitokselle toimistotöihin. Katsotaan joka vuosi kuinka nopea olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla työsopimus ja maksetaanko sinulle sen mukaista palkkaa? Sehän sen ratkaisee eikä se miten päiväsi vietät.
Työkokeilusta saa työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Jos ei mene työkokeiluun niin tulee karenssi. Ja lapsia on, ei voi maksaa lapsille harrastuksia, jos ei saa palkkaa, mutta tämän hallitus on varmaan ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä ilmaisia mitkään paikat työttömille.
Linkki, jos on.
No kyllähän on. Eiköhän sinulla ole työttömänä itselläsikin aikaa googlata jos kiinnostaa.
No, ei kyllä ole. Laita linkki
Ei ihmekään että olet työtön. No tuossa nyt ensimmäinen listaus joka löytyi kahden sekunnin etsinnällä. https://tatsi.fi/etuja-tyottomalle/
Olipa surkea määrä mitään, eikä yhtäkään esim. minun kotikaupungissani, ei edes lähellä. Enpä lähtisi hehkuttamaan kuinka työttömät saavat kaiken ilmaiseksi tai alennuksella.
Eri
Niin, tuo oli tosiaan yhden järjestön listaus jonka ei s
Oletetaan, että vaikka uiahallilipusta saisi työtön alennusta pienen osan...miten se työtön todistaa työttömyytensä sille lippukassalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi, mutta ihmisiä roikotetaan työttöminä vuosikausia ennen kuin mitään oikeaa diagnoosia ja hoitoa aletaan suunnittelemaan.
Joillakin on oikea diagnoosi.
Et ymmärtänyt lukemaasi kunnolla.
Lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja muuttaa pois kotoa kohta.
Harrastuksia hänellä ei ole ollut, koska olen saanut vain sijaisuuksia ja työkokeilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömyysturva ei ole mikään almu eikä se todellakaan ole vastikkeetonta tuloa. Työttömyysturvaan sisältyy runsaasti erilaisia velvollisuuksia jotka kaikki työttömän on täytettävä. Jo yhdenkin velvoitteen laiminlyöminen voi johtaa koko työttömyysetuuden epäämiseen.
Annatko esimerkkejä? Kysyn ihan tosissani enkä piruile. Olen nyt ollut työtön kaksi vuotta josta viimeiset puoli vuotta ainoa pakollinen tehtäväni on ollut hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa (kyllä, yhtä, ei neljää, vaikka mulle se olisi ihan sama montaako). Mitä kukaan ei edes tarkista eli sinne voi väittää hakeneensa mitä tahansa duunia, keksii vaikka päästänsä. Työkkärin virkailijan olen tavannut kahdesti näiden kahden vuoden aikana. Eikä niissäkään tapaamisissa mitään pointtia ollut. Joten mitä ovat ne runsaat erilaiset velvollisuudet?
Ensinnäkään et saisi hakea mitä tahansa työpaikkoja. Sinulla on velvollisuus hakea sellaisia paikkoja joihin sinulla on tosiasialliset mahdollisuudet työllistyä koulutuksesi, työkokemuksesi ja soveltuvuutesi puitteissa. Jos kärähdät niin työttömyysetuutesi voidaan evätä ja jos tiput toimeentulotuelle niin toimeentulotukeasi voidaa leikata jopa 40%. Sinulla on velvollisuus olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos matkustat sinun pitää olla valmis palaamaan kotipaikkakunnalle viivytyksettä jos sinulle tarjotaan työtä. Sinun on myös huolehdittava että te-toimisto tavoittaa sinut tarvittaessa. Te-toimiston harkinnan mukaan sinulla saattaa olla velvollisuus osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin eli suomeksi sanottuna palkattomaan työhön. Ja työllistymissuunnitelmaanhan voidaan kirjata melkein mitä vain velvoitteita siinä ei ole kuin virkailijan mielikuvitus rajana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja muuttaa pois kotoa kohta.
Harrastuksia hänellä ei ole ollut, koska olen saanut vain sijaisuuksia ja työkokeilua.
Nykyään on onneksi paljon lapsia joilla ei ole rahaa harrastuksiin ja ovat ulkona hengailemassa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessa töistä maksettiin oikea PALKKA. Jopa koeajalta maksettiin palkkaa. En ymmärrä missä vaiheessa tämä meni tämmöiseksi. Ehkä Tarja Filatov keksi tämän. Se oli sitä iloista 80 ja 90-lukua.
Muutos on tapahtunut 10-15 vuoden sisällä. Joskus oli yleistä, että työpaikoilla opetettiin työhön. Nykyään hakijalta hyvin usein vaaditaan soveltuvaa koulutusta ja mieluiten pitkää työkokemusta. Ikää ei kuitenkaan saa olla liikaa. Erittäin moni yli 40-vuotias on päässyt työelämään mukaan ilman sopivaa koulutusta tai kokemusta.
Ensinnäkään et saisi hakea mitä tahansa työpaikkoja. Sinulla on velvollisuus hakea sellaisia paikkoja joihin sinulla on tosiasialliset mahdollisuudet työllistyä koulutuksesi, työkokemuksesi ja soveltuvuutesi puitteissa. Jos kärähdät niin työttömyysetuutesi voidaan evätä ja jos tiput toimeentulotuelle niin toimeentulotukeasi voidaa leikata jopa 40%. Sinulla on velvollisuus olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos matkustat sinun pitää olla valmis palaamaan kotipaikkakunnalle viivytyksettä jos sinulle tarjotaan työtä. Sinun on myös huolehdittava että te-toimisto tavoittaa sinut tarvittaessa. Te-toimiston harkinnan mukaan sinulla saattaa olla velvollisuus osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin eli suomeksi sanottuna palkattomaan työhön. Ja työllistymissuunnitelmaanhan voidaan kirjata melkein mitä vain velvoitteita siinä ei ole kuin virkailijan mielikuvitus rajana.
Totta kai saa hakea ihan mihin tahansa työpaikkoihin, ei sitä kukaan kiellä. Niitä ei vaan välttämättä lasketa mukaan siihen kiintiöön miten montaa paikkaa täytyy hakea, enkä kyllä ymmärrä muutenkaan miksi tuhlaisit aikaasi sellaisiin hakemuksiin mihin ei ole mitään mahdollisuuksia, paitsi toki mikäli sinulla ei ole aikomustakaan työllistyä. Enkä myöskään ymmärrä miksi et haluaisi osallistua työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin ihan ilman mitään velvoitteita tai uhkailuitakaan. Niin minkä noista asioista koet jotenkin elämääsi rajoittavaksi velvoitteeksi? Vai onko pyrkimyksesi tosiaan vain nostella tukia lopun ikääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömyysturva ei ole mikään almu eikä se todellakaan ole vastikkeetonta tuloa. Työttömyysturvaan sisältyy runsaasti erilaisia velvollisuuksia jotka kaikki työttömän on täytettävä. Jo yhdenkin velvoitteen laiminlyöminen voi johtaa koko työttömyysetuuden epäämiseen.
Annatko esimerkkejä? Kysyn ihan tosissani enkä piruile. Olen nyt ollut työtön kaksi vuotta josta viimeiset puoli vuotta ainoa pakollinen tehtäväni on ollut hakea yhtä työpaikkaa kuukaudessa (kyllä, yhtä, ei neljää, vaikka mulle se olisi ihan sama montaako). Mitä kukaan ei edes tarkista eli sinne voi väittää hakeneensa mitä tahansa duunia, keksii vaikka päästänsä. Työkkärin virkailijan olen tavannut kahdesti näiden kahden vuoden aikana. Eikä niissäkään tapaamisissa mitään pointtia ollut. Joten mitä ovat ne runsaat erilaiset velvollisuudet?
<
Aivan lööperiä. Ei todellakaan voi työkkärin virkailija kirjata mitä velvollisuuksia vaan huvittaa. Missään ei myöskään määrätä, millaista työtä työttömän on haettava. Eikä kukaan, siis kukaan, voi "kärähtää" väärän työpaikan hakemisesta. Tässä maassa on niin paljon työttömiä, että monelleko tosta vaan tarjotaan duunia kun hakijoita on muutenkin kymmeniä, jos ei satoja? Muuten hieno tarina.
Vierailija kirjoitti:
Se on kulukorvaus. Bussilipun saa erikseen jos sille on tarvetta. Ihmiset voivat mennä vaikka omalla autolla siksi se raha ei ole automaattisesti bussilipun ostoa varten. Tuo 9e ei kata edes koko päivän ruokakuluja, esim. valmisateria kaupasta 5e, energiajuoma 2,50e, siihen päälle välipala esim. limu yli 2e.
Minulle sanottiin kerran kelassa että voi ajaa autoa ja vuokrata auton, jos ei omaa. Niin että ilman ajokorttiako? Sitten ei vastannut mitään. Oletus on että ajaa kaikkeen autolla, oli ajokortti tai ei. Karmeaa kehottaa sellaiseen, uskon että moni tarttuu tuohon ja lähtee ajamaan kortitta. Oli kyse muutosta tai työstä, voi kuulemma ajaa.
Tuo oli käytössä jo vuonna 2006, eli aika kauan on pysynyt samana.