Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
321/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmänmaidon juominen ei liity tappamiseen mitenkään eikä siis symboloi tyhmyyttä. Voi huokaus. 

Tappaminen on täysin luonnollista ja osa elämän kiertokulkua. Eläimetkin syövät saaliseläimensä hyvällä ruokahalulla.

Vierailija
322/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tiennyt minkään "kauramaito vs. lehmänmaito" -debatin olemassaolosta ennen tuota Ylen artikkelia. 

Meilläpäin kahvitellessa laitetaan tarjolle soijamaitoa, kauramaitoa, kahvimaitoa ja kermaa. Aterioilla lapset juovat vaihtelevasti kasvimaitoja, lehmänmaitoa, vettä tai mehua. Vaari käyttää ruoan kanssa punaista maitoa ja kahvissa kermaa. Anoppi on viittä-vaille-vegaani ja juo kahvinsa joko mustana tai soijamaidolla. Mies käyttää laktoosittomia lehmänmaitotuotteita, minä preferoin niitä barista-kaurajuomia kahvissani.

Eipä ole tullut mieleen, että ketään edes kiinnostaisi toisten maitovalinnat, saatikka että niistä pitäisi vauhkoontua :D

Vihervassari ilmastouskovainen

hold my kaurajuoma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi asuva nainen, vegetariaani.

Käytän kauramaitoa sekä kookosmaitoa.  Lehmänmaidosta en ole koskaan pitänyt, en edes lapsena kun vielä en ollut vegetariaani.

En syö lihaa enkä lihatuotteita.  En ole vegaani, vaan käytän  esim. kananmunia. 

Saatte olla minusta mitä mieltä haluatte, se ei muuta mitään eikä kiinnosta minua.  Jos sinun täytyy asiasta nostaa häly ja vetää herneet nenään, senkun vedät, oma elämäsi.  Tyttäreni on myös vegetariaani ja molemmat olemme täysin terveitä liikunnallisia ja hoikkia. 

En tarjoile lihatuotteita ja valmisteita kotonani. Jos joku ei sen takia  kotonani voi syödä, saa olla syömättäkin.

Itse jätän kaikki sellaiset tarjoomukset väliin joita en itse olisi valmistanut.  Kaikille tuttavilleni ja ystävilleni se on täysin ok, kukaan ei ole siitä haloota nostanut. En myöskään käytä alkoa, ja  tämäkin valintani on täysin hyväksytty.

Vierailija
324/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen toimittaja haluaa nyt nähdä omituisen kahtiajaon, jota ei edes ole. Enemmän me maalaiset ihmettelemme sitä, miksi jätevesissä on sitä enemmän amfetamiinijäämiä mitä enemmän jätevedenpuhdistuslaitoksen  vaikutusalueella myydään kaurajuomaa.

Alapeukuista voi kätevästi laskea moniko jauhovegaani palstaa selailee sunnuntaina. 

Vierailija
325/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Ja sekö on ekologista, että suomalaisen lehmänmaidon sijaan käyttää ulkomaisia manteleita ja soijaa?

Eipä sun maitoskaan ilman ulkomaista rehua synny. Lehmän syömä heinä kasvaa ulkomaisilla lannoitteilla kun kokoomus möi Kemiran ulos ja ollaan tuontilannoitteen varassa.

Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan 10 000 kiloa vettäkin kun yksi avokadokilo tuotetaan ja rahdataan kymmenellä litralla vettä.

Liha ei ole millään mittapuulla ekologista eikä myöskään maito.

Ja avokadon ravitsemukselliset ominaisuudet verrattuna lihaan? 😆🤣

Vierailija
326/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauraahan ei ollenkaan tehotuoteta, eheiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vain maitoa tehotuotetaaaaaaaann!!!!!!!!!!!!!

Sitäpaitsi kauramehu on epäterveellistä, järejettömän kallista, epäeettistä palmuöljylientä ja pahan makuistakin.

Tulee mieleen oksettavan imelien mutta pahamakuisten makeutusainepillereiden nauttijat jotka parkuu sokerin käyttäjille kuinka hirveää se on se sokeri.

Vierailija
327/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän kauramaitoa sekä kookosmaitoa.  Lehmänmaidosta en ole koskaan pitänyt, en edes lapsena kun vielä en ollut vegetariaani.

En syö lihaa enkä lihatuotteita.  En ole vegaani, vaan käytän  esim. kananmunia. 

Saatte olla minusta mitä mieltä haluatte, se ei muuta mitään eikä kiinnosta minua.  Jos sinun täytyy asiasta nostaa häly ja vetää herneet nenään, senkun vedät, oma elämäsi.  Tyttäreni on myös vegetariaani ja molemmat olemme täysin terveitä liikunnallisia ja hoikkia. 

En tarjoile lihatuotteita ja valmisteita kotonani. Jos joku ei sen takia  kotonani voi syödä, saa olla syömättäkin.

Itse jätän kaikki sellaiset tarjoomukset väliin joita en itse olisi valmistanut.  Kaikille tuttavilleni ja ystävilleni se on täysin ok, kukaan ei ole siitä haloota nostanut. En myöskään käytä alkoa, ja  tämäkin valintani

Olet ihan normi pakko-oireinen, mielenterveysongelmainen akka. 

Vierailija
328/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten soijan käyttöön lisäravinteena kannattaa kiinnittää huomiota "Jos kärsisin lapsettomuudesta, niin jättäisin kyllä käyttämättä"

Kasvispohjaisten proteiinilähteiden buumi asettaa vaatimuksia kovaa kuntoilevalle. Proteiininlähteitä on hyvä yhdistellä, jotta turvataan kaikkien välttämättömien aminohappojen saanti. Soija on hyvä proteiininlähde, mutta liiallisesti käytettynä sillä voi olla ikäviä haittavaikutuksia.

Avaa kuvien katselu

Kasvisruokienkin proteiini riittää, kunhan vain valitsee kunnolliset proteiininlähteet ja yhdistelee niitä oikein. Kuva: Antti Haavisto/Yle

ANTTI HAAVISTO

Lisäravinteena? Lisäravinteita ei pidä käyttää muutenkaan. Ne tuhoaa sisäelimet. Normaalia ruokaa vaan ja soijasta saa helposti sitä laitettua. Sitähän tämäkään ei kiellä, vaan sanoo, että on ok.

Joo ei kukaan kittaa soijamaitoa niin paljon että sillä olisi vaikutusta testosteronitasoihin.

Vierailija
329/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan tyrkytetään kaura'maidon' tilalle vesimaitoa, eli ihan vettä vaan, on ainakin helvetin terveellistä ja kaloritonta ja hintakin helposti 10€ litra nättiin pulloon pakattuna.

Vierailija
330/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän me normaalit ihmiset ihmettelemme sitä, miksi jätevesissä on sitä enemmän amfetamiini- ja kokaiininäämiä mitä enemmän jätevedenpuhdistuslaitoksen  vaikutusalueella myydään kaurajuomaa.

Vierailija
331/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten soijan käyttöön lisäravinteena kannattaa kiinnittää huomiota "Jos kärsisin lapsettomuudesta, niin jättäisin kyllä käyttämättä"

Kasvispohjaisten proteiinilähteiden buumi asettaa vaatimuksia kovaa kuntoilevalle. Proteiininlähteitä on hyvä yhdistellä, jotta turvataan kaikkien välttämättömien aminohappojen saanti. Soija on hyvä proteiininlähde, mutta liiallisesti käytettynä sillä voi olla ikäviä haittavaikutuksia.

Avaa kuvien katselu

Kasvisruokienkin proteiini riittää, kunhan vain valitsee kunnolliset proteiininlähteet ja yhdistelee niitä oikein. Kuva: Antti Haavisto/Yle

ANTTI HAAVISTO

Lisäravinteena? Lisäravinteita ei pidä käyttää muutenkaan. Ne tuhoaa sisäelimet. Normaalia ruokaa vaan ja soijasta saa helposti sitä laitettua. Sitähän tämäkään

Moni hullu akka syö viisi kertaa viikossa soijarouhetta ja muutoin tofua. 

Vierailija
332/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tuota kahtiajakoa muualla kuin Aihe vapaa palstalla 

Vierailija
333/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätän kaikki sellaiset tarjoomukset väliin joita en itse olisi valmistanut.  Kaikille tuttavilleni ja ystävilleni se on täysin ok, kukaan ei ole siitä haloota nostanut. En myöskään käytä alkoa, ja  tämäkin valintani

Vegetaristi, vegetariaani ei taida olla oikea sana millekkään. 

Vierailija
334/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa kuvien katselu

ANTTI HAAVISTO

Lisäravinteena? Lisäravinteita ei pidä käyttää muutenkaan. Ne tuhoaa sisäelimet. Normaalia ruokaa vaan ja soijasta saa helposti sitä laitettua. Sitähän tämäkään

Soija on myrkkyä pieninäkin annoksina, se aiheuttaa sikiöissä mm. homoutta ja transsexuaalisuutta sekä lihasheikkoutta.

Vierailija
335/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut kissani vegaaniksi ja hän juo mielellään kauramaitoa. 

Ada 27v, vegan

Vierailija
336/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästäkin pitää tehdä joku vastakkainasettelu? Itse juon kahvin kanssa molempia. Kauramaito on makeampaa ja pidän se mausta enemmän, mutta ostan silti usein myös lehmänmaitoa, koska se on edullisempaa. Kumpikin on ihan ok.

Vierailija
337/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan normi pakko-oireinen, mielenterveysongelmainen vanhapiika. 

Vierailija
338/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneessä yhteiskunnassa jokainen voisi testata tuotteita ja valita vapaasti mieluisensa. Mutta eihän se käy. Kauramaitokin pitää valjastaa tähän sotaan suomalaisia ja perinteistä suomalaista elämäntapaa vastaan.

Vierailija
339/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän maitokahvina valkoista elintarvikeväriä koska olen unikkii lumihiutale

Vierailija
340/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas tyhmää ylen propagandaa etsitään jo politiikkaa ja poliittisia merkityksiä jo arkipäivän tuotteista:D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi