Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää
"
Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.
Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.
Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.
Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."
Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.
Kommentit (620)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.
Ei muuten ole. Useissa oluissa on eläinperäisiä lisäaineita käytetty esim. kirkastamiseen.
Kuten missä ja mitä?
Milk Stouteissa on esim. laktoosia, useat oluet kirkastetaan isinglassilla tai gelatiinilla. Jos tölkissä/pullossa ei ole mainintaa vegaanisuudesta niin tuote ei välttämättä ole vegaaninen. Ja tietysti alkoholi on elävän organismin eli hiivan aineenvaihduntatuote - hiiva ei ole kasvis.
Kuole siihen sitten.
Itse ymmärsin koulutettuna maalaisena, että lähinnä pilkattiin omia pierujaan haistelevia omassa "minä olen hyvä ihminen"-fantasiamaailmassaan eläviä kaupunkilaisia, jotka eivät erota rottaa oravasta.
Monet juo kauramaitoa alkergioiden vuoksi, näin meidänkin perheessä. Ei ole kyse todellakaan mistään snobbailusta tai h-signaloinnista kaikkien kohdalla.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.
Ei muuten ole. Useissa oluissa on eläinperäisiä lisäaineita käytetty esim. kirkastamiseen.
Kuten missä ja mitä?
Milk Stouteissa on esim. laktoosia, useat oluet kirkastetaan isinglassilla tai gelatiinilla. Jos tölkissä/pullossa ei ole mainintaa vegaanisuudesta niin tuote ei välttämättä ole vegaaninen. Ja tietysti alkoholi on elävän organismin eli hiivan aineenvaihduntatuote - hiiva ei ole kasvis.
Kuole siihen sitten.
En kuole vaan ei-vegaanina nautin täysin rinnoin. Ihan vaan varoitus vegaaneille että olut ei ole vegaanista.
Ihmiset eivät enää arvosta kahvia. Kahvi on NAUTINTOAINE! Se ei ole piriste.
Kahvin kaikki hienot aromit tulevat esiin vain vaaleapaahtoisessa kahvissa joka valmistetaan taiten käsin uuttamalla max kolmessa minuutissa. Se nautitaan sellaisenaan.
Ethän laita punaviiniinkään kaurajuomaa? Kahvi on makuprofiililtaan hyvin samanlainen juoma.
Olen maalta, mutta maito ei sovi minulle. Joten juon kaurajuomaa. Käytän soijarouhetta siksi ettei siinä ole rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten missä ja mitä?
Sienet, kuten hiiva lasketaan kasviksiin. sillä eivät ne mitään eläimiäkään ole. Ja sullekin tiedoksi, myös kasvit ovat eläviä organismeja.
Kaffebulla kirjoitti:
Monet juo kauramaitoa alkergioiden vuoksi, näin meidänkin perheessä. Ei ole kyse todellakaan mistään snobbailusta tai h-signaloinnista kaikkien kohdalla.
Mites musta kahvi?????
Miksi kaurajuomasta saa käyttää nimitystä maito, mutta Voimariinin nimi piti muuttaa, koska siinä ei saanut esiintyä sanaa voi.
Vierailija kirjoitti:
Ylen toimittaja haluaa nyt nähdä omituisen kahtiajaon, jota ei edes ole. Enemmän me maalaiset ihmettelemme sitä, miksi jätevesissä on sitä enemmän amfetamiinijäämiä mitä enemmän jätevedenpuhdistuslaitoksen vaikutusalueella myydään kaurajuomaa.
Kahtiajakoa jota ei edes ole? Oletko ihan daiju? Katso nyt tätä ketjuakin. Oletko sokea?
Minulle suositeltiin kauramaidon maistamista kahvin joukossa, koska ne on kuulemma niin hyvää yhdessä, ettei sen jälkeen edes halua kahvia maidon kanssa juoda. No ehkä, mutta silti vieläkin se on kokeilematta, koska juon kahvia niin vähän, että se kauramaito ehtisi pahantua jääkaappiin ennen kuin se törppö olisi tyhjä. En varsinaiseti "juo" maitoakaan, vaan ainoastaan lorautan sitä teehen ja kahviin. Käytän kalsiuminlähteenä muita maitovalmisteita, kuten jugurtteja ja juustoja. Kaurajugurttia ja -vanukasta olen maistanut, enkä todellakaan tykännyt. En muutenkaan pahemmin tykkää kaurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten missä ja mitä?
Sienet, kuten hiiva lasketaan kasviksiin. sillä eivät ne mitään eläimiäkään ole. Ja sullekin tiedoksi, myös kasvit o
Ei ole sieni kasvikuntaan kuuluva. Sieni on sieni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaurajuomasta saa käyttää nimitystä maito, mutta Voimariinin nimi piti muuttaa, koska siinä ei saanut esiintyä sanaa voi.
Minä saan kutsua Oivariinia voiksi ja kaurajuomaa maidoksi, nuo määräykset vaikuttavan vain siihen miten tuotteen saa nimetä ja miten sitä saa markkinoida.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät enää arvosta kahvia. Kahvi on NAUTINTOAINE! Se ei ole piriste.
Kahvin kaikki hienot aromit tulevat esiin vain vaaleapaahtoisessa kahvissa joka valmistetaan taiten käsin uuttamalla max kolmessa minuutissa. Se nautitaan sellaisenaan.Ethän laita punaviiniinkään kaurajuomaa? Kahvi on makuprofiililtaan hyvin samanlainen juoma.
Tämä on totta.
4 Ways Coffee is Similar to Wine
Minulle on aivan sama mitä Ylen toimittaja kirjoittaa tai kukaan muukaan ajattelee. Olen akateeminen ja juon maitoa nyt ja tulevaisuudessa. Ihan rauhassa voi toimittaja haukkua ja se kertoo vain ja ainoastaan hänen älykkyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kutsua Oivariinia voiksi ja kaurajuomaa maidoksi, nuo määräykset vaikuttavan vain siihen miten tuotteen saa nimetä ja miten sitä saa markkinoida.
Jep, olet juuri niitä juntteja jotka kutsuvat kaikkea klassista musiikkia sinfoniaksi.
Vierailija kirjoitti:
juon kauramaitoa kahvin kanssa (musta kahvi on pahaa). en voi käyttää maitotuotteita lainkaan.
Musta kahvi on oikeaa kahvia. Ei siitä tykätä voikaan kuin totuttelemalla.
Todella typerä juttu. Toimittaja itse luo tuolla tahallaan jotain kuviteltua kahtiajakoa. Ilmeisesti ei ole oikeita ongelmia sellaisilla, jotka jaksavat vouhkata tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ylen toimittaja haluaa nyt nähdä omituisen kahtiajaon, jota ei edes ole. Enemmän me maalaiset ihmettelemme sitä, miksi jätevesissä on sitä enemmän amfetamiinijäämiä mitä enemmän jätevedenpuhdistuslaitoksen vaikutusalueella myydään kaurajuomaa.
Nyt pistit pahan! 5/5