Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää
"
Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.
Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.
Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.
Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."
Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.
Kommentit (620)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."
Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi.
Tää on just vasemmiston asenne totuuteen, eli jos vasuri katsoo tarpeelliseksi valehdella jostain asiasta vaikka kaikki faktat olisi just päinvastoin niin sitten vasuri valehtelee ja haukkuu kaikki jotka sitä kritisoi.
Ei ihme että teikäläisten tiedonvälityskin on pelkkää persuttelua ja pesukarhukravatteja.
En edusta vasemmistoa, eikä ole valhe todeta, että kauramaito on puhekielessä aina ollut kauramaitoa, eikä mitään juomaa.
Sinun arkikielesi todisteet perustuu lähinnä siihen mitä itse puhut, joten päätelmälläsi ei ole yleisemmin mitään arvoa. Paitsi tietty se, että koitat vasurityyliin julistaa omaa mielipidettäsi "koko kansan" mielipiteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se EI ole maitoa, sillä ei ole maidon kanssa mitään tekemistä.
No jos nyt olet noin huolissasi siitä, miksi jotain tuotetta sanotaan, niin miksi saa mainostaa Pihlaja-marmeladia, jossa ei ole lainkaan pihlajaa? Ei edes aromiaineena.
Luepa tarkemmin. Kyllä siellä lukee pihlajanmarjan makuinen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kauralle 😑
Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.
Ja sekö on ekologista, että suomalaisen lehmänmaidon sijaan käyttää ulkomaisia manteleita ja soijaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on saatu jakolinjaa aikaiseksi jo vuosikymmenten ajan esim. kahvijuonnilla - tai paremminkin kahvin juomattomuudella. Ja muillakin vastaavilla asioilla, jotka ovat täysin ihmisen omia valintoja. Kauramaito menee samaan tyhjät kiistat-sarjaan.
Samaa mieltä. Ainoastaan meidän verovaroin rahoitettu Yle tekee siitä koko elämänkatsomusta koskevan jakolinjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun MINÄ olen sitä 30 vuotta kutsunut maidoksi niin se on silloin maitoa ja PISTE!
T: Ituhippi
Sinä taas teet kookosjuomasta curryä vai?
Maatiaispersut ei muista edes omaa historiaansa. Ilmankos niillä on sopeutumisongelmia.
Kauramaito on todella vanha keksintö. Vasta väkirehujen kehittäminen 1900-luvun alkupuolella sai aikaan sen, että lehmänmaitoa saadaan vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun MINÄ olen sitä 30 vuotta kutsunut maidoksi niin se on silloin maitoa ja PISTE!
Oman kokemuksen perusteella arkikielessä yleisin nimitys on juurikin kauramaito, ei kaurajuoma. Itse en käytä koska ei ole tarvetta, mutta olen työskennellyt esim. hotellin baarissa ja käynyt niitä sun näitä kursseja joissa niitä juomia käyttäviin ihmisiin törmää.
"Sinun arkikielesi todisteet perustuu lähinnä siihen mitä itse puhut, joten päätelmälläsi ei ole yleisemmin mitään arvoa. Paitsi tietty se, että koitat vasurityyliin julistaa omaa mielipidettäsi "koko kansan" mielipiteenä. "
No ei, kyllä se perustuu vähän laajempaan otantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt olet noin huolissasi siitä, miksi jotain tuotetta sanotaan, niin miksi saa mainostaa Pihlaja-marmeladia, jossa ei ole lainkaan pihlajaa? Ei edes aromiaineena.
Happamia sanoi hopeakettu pihlajanmarjakarkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te ruikuttajat muistatte kitistä myös silloin kun joku sanoo vaikkapa kookosmaito tai voikukan maito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on valkoinen neste, jota tihkuu esim. sienistä. Ei lehmän muuntuneen hikirauhasen eritteellä ole yksinoikeutta nimitykseen.
Kauramaitoa on valmistettu Suomessa vähintään satoja vuosia, koska lehmät oli talvisin ummessa.
Varmasti ei tule maitopisaraakaan kasveista. 😂 Maitiasnestettä kyllä voi tulla, mikä on saanut nimensä siitä, että se muistuttaa maitoa ulkonäöltään.
Maito on aina eläinkunnan tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on valkoinen neste, jota tihkuu esim. sienistä. Ei lehmän muuntuneen hikirauhasen eritteellä ole yksinoikeutta nimitykseen.
Kauramaitoa on valmistettu Suomessa vähintään satoja vuosia, koska lehmät oli talvisin ummessa.
Ei todellakaan ole valmistettu sillä a) ennen ei viljelty kauraa ihmisten ravinnoksi B) Kahvi juotiin mustana ja jauhettiin ja paahdettiin itse koska sitä arvostettiin. Toisin kuin nykyään jolloin pikimustaksi poltettu poro keitetään likaisessa keittimessä jossa se seisoo tunnin ja sen jälkeen sitä kaadetaan likaiseen mukiin ja lantrataan kauralla. 🤮
Vierailija kirjoitti:
Maatiaispersut ei muista edes omaa historiaansa. Ilmankos niillä on sopeutumisongelmia.
Kauramaito on todella vanha keksintö. Vasta väkirehujen kehittäminen 1900-luvun alkupuolella sai aikaan sen, että lehmänmaitoa saadaan vuoden ympäri.
Yle ja av-palstan persu yöhöttäjä ovat varmaankin ainoastaan samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kauralle 😑
Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.
Ja sekö on ekologista, että suomalaisen lehmänmaidon sijaan käyttää ulkomaisia manteleita ja soijaa?
Se vasta epäekologista on lehmän maitoa käyttää, soija ja manteli on silti paljon ekologisempaa, vaikka raahattaisiin toiselta puolelta palloa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun arkikielesi todisteet perustuu lähinnä siihen mitä itse puhut, joten päätelmälläsi ei ole yleisemmin mitään arvoa. Paitsi tietty se, että koitat vasurityyliin julistaa omaa mielipidettäsi "koko kansan" mielipiteenä.
Mitä persu kiukuttelee? Tehän olette inttäneet olevanne KANSA, vaikka teitä oli viime vaaleissa enää 130000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella arkikielessä yleisin nimitys on juurikin kauramaito, ei kaurajuoma. Itse en käytä koska ei ole tarvetta, mutta olen työskennellyt esim. hotellin baarissa ja käynyt niitä sun näitä kursseja joissa niitä juomia käyttäviin ihmisiin törmää.
Jatkona vielä että ulkomaalaiset kysyvät "Do you have oat milk?" eivätkä "oat drink".
Kauramaitoa lipittävät Etelä-Helsingissä vuokralla asuvat pikkuporvarit.
Jos juot tavallista maitoa, olet tyhmä, juntta ja muutosvastarintainen maalaistollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.
Ei muuten ole. Useissa oluissa on eläinperäisiä lisäaineita käytetty esim. kirkastamiseen.
Kuten missä ja mitä?
Milk Stouteissa on esim. laktoosia, useat oluet kirkastetaan isinglassilla tai gelatiinilla. Jos tölkissä/pullossa ei ole mainintaa vegaanisuudesta niin tuote ei välttämättä ole vegaaninen. Ja tietysti alkoholi on elävän organismin eli hiivan aineenvaihduntatuote - hiiva ei ole kasvis.
Kaura oli pitkään Suomessa hevosille. Sitä katsastettiin vahvasti enkä ihmettele kun väkisin syön puuroa.
Ranskassa aikanaan ihmiset jakautui kahtia giljotiinillä.