Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te köyhät työttömät elätte perus 595e/kk, toimeentulotuki + asumistuki?

Vierailija
06.07.2024 |

Minulle jää vuokran jälkeen 196 euroa. Sillä pitää maksaa kaikki muu: vakuutus, puhelin, lehti, ruoka, sähkö, vaatteet jne. 

Miten saada rahat riittämään?

Säästövinkkejä?

Kommentit (307)

Vierailija
81/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ei ole 595 /kk vaan sitä vähentävät asumistuki ,työttömyysturva.lisäksi on leikkaukset asumistukeen sekä toimeentulotukeen ja toimeentulotuki ei huomioi ylisuurta vuokraa eikä myöskään asumistuki .kaikki eivät saa toimeentulotukea ja lisäksi se on keskimäärin reilu 100e /kk.annan 0/5 aloituksesta.kelalta saa virallista tietoa .niin ja se sähkölasku toimeentulotuessa on siihenkin yläraja ja se on n 40e/kk.

Vierailija
82/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa tuon vajaa 600 EUR JA vuokran JA sähkön JA veden JA kotivakuutuksen JA lääkkeet JA terveydenhoitokäynnit. Jos ei 600 EUR riitä ruokaan ja vaatteisiin ja puhelinlaskun, katse peiliin.

Kelan asumistuki on osa vuokrasta useimmilla.

Asumistuki ei koskaan kata koko vuokraa. Toimeentulotuesta voidaan maksaa kokonaan vuokra (tai se mitä siitä jää maksettavaa), jos vuokra on rajojen mukainen. Useimmilla ei ole, joten joutuvat maksamaan osan vuokrasta toimeentulotuen perusosasta (käytännössä maksetaan sen verran vähemmän tukea, koska ylimenevää osaa ei hyväksytä menoksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutus on 80 euroa/vuosi.ei päivässä eikä kuukaudessa vaan vuodessa.0/5 aloituksesta.

Vierailija
84/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa tuon vajaa 600 EUR JA vuokran JA sähkön JA veden JA kotivakuutuksen JA lääkkeet JA terveydenhoitokäynnit. Jos ei 600 EUR riitä ruokaan ja vaatteisiin ja puhelinlaskun, katse peiliin.

Moni maksaa siitä vielä vuokraa. Ja auton kuluja tai bussilipun.

400 jää kun vuokra on maksettu. Kaikkeen siis.

Vierailija
85/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ei kata ylihintaisten asuntojen vuokria lähellekään eikä tt-tuki ota niitä huomioon vaan ne on maksettava siitä perusosasta ja siksi joillekin ei jää kuin ehkä se 100-200/kk kaikkeen muuhun.

Riittävän halpoja asuntoja on vaikea löytää ja tiedättekö miten vaikeaa asunnon vuokraaminen on työttömänä?

Vierailija
86/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela leikkasi todella paljon keväällä. Kesäkuun lopulla korjattiin, sain 200€ tilille. Toivottavasti muiltakin on korjattu!

Vierailija
87/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan työttömyyden sattuessa vuodenvaihteen jälkeen vain tuon 570 e työmarkkinatukea, koska omistan 50 % asunnostani, enkä näin ollen ole oikeutettu asumistukeen, ennen kuin myyn sen. Ajattelin, että muutetaan Petteri Orpon pihalle telttaan.

En usko, että nykytilanteessa saan koko elämän aikana vakituista työpaikkaa, jossa ei olisi välissä työttömyyttä. 

Jos käyn töissä, niin pitää kuluttaa kaikki raha heti. Säästöt ja kaikki omaisuus vähennetään toimeentulotuesta. Ei voi sitten säästää vaikka joulua varten. Tai voisiko ostaa itselleen lahjakortin jouluruokaa varten? Lahjakortin lapsen synttärikakkua varten. Joululahjat olen jo kauan ostanut aleista pitkin vuotta.

Ei tällaisessa elämässä ole järkeä. Työpaikat sen kun vähenevät. Kaikille ei riitä töitä. 

Vierailija
88/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt. Mitään ylimääräistä ei voi ostaa. 

Vierailija
89/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön, saan vain työmarkkinatuen ja asumistuen, en toimeentulotukea. Varmaan toimeentulotuen vuoksi pitäisi auto myydä pois, mutta se on yksi harvoista valttikorteistani työnhaussa, jos senkin menetän, pienikin toivo työnsaannista on mennyttä.

Jos autosi on halpa, niin saattaisit olla oikeutettu toimeentulotukeen.

"Perustoimeentulotukea myönnettäessä ei varoina huomioida:

muita sellaisia varoja, jotka ovat tarpeen jatkuvan toimeentulon turvaamiseksi:

Esim. jos perheessä oleva auto on tarpeen työn vuoksi ja toimeentulon turvaamiseksi."

Vierailija
90/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi Ulla oli sama ongelma ..rahat ei riittänyt mihinkään ja työtä ei saanut enkä TT tukea..

Ratkaisun ongelman ryhtymällä sijoittajamaan..nyt saan vuodessa n. 10 000 euroa pääomatuloja joka verojen jälkeen on 7000 euroa..sillä saa nyt nippanappa  melkein maksettua asunnon vuokran..Elämiseen silti jää vain leikattu työmarkkinatuki eli eli tasoni on silti pienempi vaikka olisin rutiköyhä ja saisin asumistukea ja TT tukea.

Vierailija
91/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vajaa 600€ jää käteen JOS asumiskustannukset kohtuulliset. Muuten ei saa penniäkään. Eli jää päätöksessä

omat tulot plussalle. Vaikka asumiskustannukset todellisuudessa satasia kalliimpi. Eli maksat tuosta vajaasta 600 €

ITSE sähkö ja muut. JA elä 150 € kuussa tämän takia! 

nim. En ole vielä saanut halvempaa asuntoa!!

Vierailija
92/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole 595 /kk vaan sitä vähentävät asumistuki ,työttömyysturva.lisäksi on leikkaukset asumistukeen sekä toimeentulotukeen ja toimeentulotuki ei huomioi ylisuurta vuokraa eikä myöskään asumistuki .kaikki eivät saa toimeentulotukea ja lisäksi se on keskimäärin reilu 100e /kk.annan 0/5 aloituksesta.kelalta saa virallista tietoa .niin ja se sähkölasku toimeentulotuessa on siihenkin yläraja ja se on n 40e/kk.

Ap tarkoitti tuolla oletettavasti työmarkkinatukea? Jos nyt puhutaan henkilöstä, joka saa toimeentulotukea, niin riippumatta siitä paljonko toimeentulotukea maksetaan, niin hänelle pitäisi jäädä hyväksyttävien menojen (asumiskulut, reseptilääkkeet ym.) jälkeen jäljelle perusosan verran rahaa eli 587,71 euroa. Käytännössä ei ole väliä sillä, jos osa siitä on maksettu työmarkkinatukena tms. Tilillä on tuo summa muiden hyväksyttävien menojen jälkeen. Pois lukien tilanne missä vuokra tai muu meno on liian suuri ja toimeentulotukea maksetaan vähemmän. Silloin voi jäädä tuota pienempi summa jäljelle. Jos teet budjettia, niin ethän huomioi pelkkää toimeentulotukea (esim. 100 euroa) vaan kaikkia sen kuukauden tuloja?

Vierailija
93/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela leikkasi todella paljon keväällä. Kesäkuun lopulla korjattiin, sain 200€ tilille. Toivottavasti muiltakin on korjattu!

Älä jätä tilille sitä! Miten sait korjattua (perustelut)?

Vierailija
94/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän tuilla tällä hetkellä ja kun niistä vähennetään vuokra ja vesi, käteen jää 440€ kaikkeen muuhun. Kelan mielestä se on riittävästi. Viimeksi eilen kävin siellä, laskelmat ovat kuulemma oikein. Hymyilin kauniisti ja ilmoitin meneväni myymään joko persettä tai kamaa sillä ei ole ihmisen elämää syödä makaronia päivästä toiseen ainoana harrastuksena kävely. Ja olin tosissani.

Vierailija
95/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki leikkaukset oli pois suomen toimivuudesta, varsinkin yksityisyrittäjiltä. Raha ei kierrä.

Kiitelkää saksi riikkaa.

Vierailija
96/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työttömyyden sattuessa vuodenvaihteen jälkeen vain tuon 570 e työmarkkinatukea, koska omistan 50 % asunnostani, enkä näin ollen ole oikeutettu asumistukeen, ennen kuin myyn sen. Ajattelin, että muutetaan Petteri Orpon pihalle telttaan.

En usko, että nykytilanteessa saan koko elämän aikana vakituista työpaikkaa, jossa ei olisi välissä työttömyyttä. 

Jos käyn töissä, niin pitää kuluttaa kaikki raha heti. Säästöt ja kaikki omaisuus vähennetään toimeentulotuesta. Ei voi sitten säästää vaikka joulua varten. Tai voisiko ostaa itselleen lahjakortin jouluruokaa varten? Lahjakortin lapsen synttärikakkua varten. Joululahjat olen jo kauan ostanut aleista pitkin vuotta.

Ei tällaisessa elämässä ole järkeä. Työpaikat sen kun vähenevät. Kaikille ei riitä töitä. 

Vie kyllä uskon tulevaisuuteen. Tuntuu, että koko ajan menee asiat vaan huonommiksi. Toivottavasti Petterillä on iso piha ja jääkaappi täynnä!

Vierailija
97/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Mulla jää myös vuokranmaksun jälkeen vajaa 200 e muuhun niin kuin aplla. Tosin seuraavassa tarkistuksessa hallitus leikkaa asumistukea satasella, joten jää vaan 100 e. 

Vierailija
98/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän tuilla tällä hetkellä ja kun niistä vähennetään vuokra ja vesi, käteen jää 440€ kaikkeen muuhun. Kelan mielestä se on riittävästi. Viimeksi eilen kävin siellä, laskelmat ovat kuulemma oikein. Hymyilin kauniisti ja ilmoitin meneväni myymään joko persettä tai kamaa sillä ei ole ihmisen elämää syödä makaronia päivästä toiseen ainoana harrastuksena kävely. Ja olin tosissani.

Varaa aika sosiaaliohjaajalle laskelmien tarkistamiseksi (jos tuo ei johdu liian suuresta vuokrasta tms.)?

Vierailija
99/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Mulla jää myös vuokranmaksun jälkeen vajaa 200 e muuhun niin kuin aplla. Tosin seuraavassa tarkistuksessa hallitus leikkaa asumistukea satasella, joten jää vaan 100 e. 

Jos ei saa toimeentulotukea on hyvät tulot, puoliso tai omaisuutta. 

Vierailija
100/307 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa toimeentulotukea on hyvät tulot, puoliso tai omaisuutta. 

Luultavasti, mutta mitä jos omaisuus on sellaista mitä et saa myytyä?