HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Sä tartutit vaimoosi genitaaliherpeksen ja pitkään toivottu tyttövauva meni kesken.
Vierailija kirjoitti:
Sä tartutit vaimoosi genitaaliherpeksen ja pitkään toivottu tyttövauva meni kesken.
Kukaan ei halua miestä jolla on genitaaliherpes ja kärsiä sen takia keskenmenoja ja keisarileikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta. Näin oli jo 60-luvulla!
Mun vanhemmat eli kuuskyt ja seitkytluvun nuorena. Nuoria aikuisia olivat sitten kasarina.
Kyllä kertovat ihan toista. Ovat työväenluokkaisista taustoista.
Leffoissa kävivät ja kahveilla kahviloissa. Baareissa kävivät.
Sitten minä varttiavaille viisikymppinen ysärin nuori.
Kolmesti olen käynyt elämäni aikana leffassa. Kahvilassa en koskaan yksin. Ravintoloissa en kertaakaan tai baarissakaan.
Suurimmaksi osaksi hintojen takia. Kyllä vanhemmat elivät ihan erilaisen nuoruuden. Hinnat oli kohdillaan ja houkutteli "mestoille". Mestaa sanana käytettiin työväenluokan keskuudessa, koska se tulee venäjältä. Oman kodin maksoivat hanttihommilla. Nykyään sellaista ei kykene nuoret tekemään.
Hyvä kun rahat riittää vuokran maksuun. Tukia pitää ottaa että saa elettyä
Kyllä mekin 60-luvulla syntyneet nuoret aikuiset käytiin ulkona baareissa yms., mutta rahat oli ansaittu itse. Ymmärsin ap:n tarkoittavan alaikäisiä.
Oi voi, tutullakin meni tyttövauva kesken. Sellaista se on, kun nuoruudessa hässii ihmisten kanssa millä on genitaaliherpes.
Ei saanut enää tyttöä ollenkaan.
1) Opettele suunnittelemaan rahankäyttöäsi.
2) Säästä jokaisesta tilistäsi/tuestasi edes hiukan.
3) Mieti, mitä todella tarvitset.
4) Jos sinulle on jäänyt kuukausittaisista pakollisista menoista ylimääräistä, mieti, ostatko sillä esimerkiksi tarpeellisia talvivaatteita, uuden puhelimen vai muutaman leffa- tai kahvilakäynnin. Mitä haluat eniten?
5) Kavereita voi tavata ostamatta yhtään mitään.
6) Älä tuhlaa aina heti kaikkea, kun saat jostain ns. ylimääräistä rahaa.
7) Jos sinulla on alhainen tulotaso, opettele ostamaan halvempia tuotteita. Ne voivat olla aivan yhtä laadukkaita kuin tunnetun merkin tuotteet. Sinun identiteettisi ei ole kiinni vaatemerkistä.
8) Älä tee lapsia, ennen kuin olet sisäistänyt kaiken aiemmin sanotun ja osaat elää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Pikemmin sitä rahaa on aikaisemmin ollut liikaa.
Joo, työnteko alkaa maistumaan kun ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Eläkeläisten ympärivuorokautisen hoivan paikkoja lopetaan ja tilalle tulee kotihoitoa joka on halvempaa ja yhteisöllistä asumista, missä ei ole hoitajamitoitusta eli ei ole välttämättä hoitajaa yöllä.
Saksassa lapset ovat vastuussa vanhojen vanhempiensa hoidosta ja hoitokuluista, mikäli näillä itsellä ei ole varaa. Voitaisiin ottaa meilläkin käyttöön. Vanhukset voivat myös käyttää omaisuutensa omaksi hyväkseen ja maksaa itse hoitoonsa. Käänteiset asuntolainat käyttöön.
Niitä tosiaan markkinoitiin joku vuosi sitten, Mutta nyt on ollut hiljaista. Onhan se pankille riski, kun ei tiedä elääkö joku 77- vai 90- vai 103 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, tutullakin meni tyttövauva kesken. Sellaista se on, kun nuoruudessa hässii ihmisten kanssa millä on genitaaliherpes.
Ei saanut enää tyttöä ollenkaan.
Kannattaa miettiä kenelle siellä festareilla tänään antaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaiset ei voi osallistua eläkeläisten hoitoon, koska hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja auto laitettiin pois.
Ei voi käydä enää eläkeläisen luona.
Omainen ei osallistu kenenkään hoitoon,koska on itse avun tarpeessa ja iäkäs eläkeläinen ostaa hänelle ruokaa vähistä rahoistaan.
"Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa."
No hyvä onkin että rajoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Keski-ikäiset mammat kantaa myös selkä vääränä puutarhamyymälöistä kesäkukkia helposti satasen parin edestä, jos edes riittää alkajaisiksi. Miksi nuorten kulutustottumuksia pidetään huonompina? Yhtälailla se kesäkukkien kasvatus vie luonnonvaroja ja on turhaa kulutusta kertakäyttöisestä tuotteesta.
Mistä tiedät, että kyseessä on jonkun äiti? Monet naiset ovat nykyään lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Pikemmin sitä rahaa on aikaisemmin ollut liikaa.
Joo, työnteko alkaa maistumaan kun ei ole rahaa.
Voi voi, kun työnantaja on se kuka päättää kenet ottaa töihin. Mutta tarkoitit varmaan, että moni heittää jonkun ravintolavuoron tai siivouksen käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla maailmassa ei ole tuplahinnat kuin Suomessa ja missään muualla maailmassa näitä hintojen nostoja ei sallittaisi.
Ihan vasta kiersi somessa video amerikkalaismiehestä, joka oli löytänyt vanhan verkkokauppatilauksensa ruokakauppaan parin vuoden takaa. Loppusumma oli tyyliin 125 dollaria. Kun hän klikkasi "uusi tilaus" painiketta, täsmälleen sama tilaus olisi maksanut yli 400 dollaria.
Silloin kun minä olin nuori, kavereita tavattiin irkissä eikä se maksanut mitään. Miksei nykynuoret voi tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin nuori, kavereita tavattiin irkissä eikä se maksanut mitään. Miksei nykynuoret voi tehdä samoin.
Koska ovat taulapäitä ja hakkaavat vain toinen toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus artikkelista:
"Kaikilla ei ole aina myöskään rahaa mennä keskustaan tai ostaa juna- tai bussilippua."
Jos keskusta on muutaman kilometrin päässä, niin silloin mennään tietenkin pyörällä. Teininä 2000-luvun alkupuolella tuli itsekin kuljettua aina pyörällä kaikkialle.
Lisään vielä omaan viestiini, että terveydellisistä syistä liikuntarajoitteiset nuoret ovat tietenkin asia erikseen. Mutta peruskuntoiset nuoret voivat ihan hyvin kulkea polkupyörällä muutamien kilometrien matkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Se vielä, että nämä samat nuoret vinkuu ilmastonmuutoksesta, ymmärtämättä, että jos kaikki heidän tilpehöörit tuotettaisiin eettisesti ja ilmastoneutraalisti, ne maksaisivat 4-5 kertaa enemmän. Halpamuoti - ja kosmetiikka, kiinakrääsä, kukas sitä ostelee?
Lisäksi vielä se kauhea kiire muuttaa pois kotoa siihen yksiöön yksin märehtimään omaa kurjuuttaan ja ilmastonmuutos-uhkaa. Minun nuoruudessani asuttiin kotona niin kauan kunnes oli vakituinen työpaikka. Itse muutin vasta siinä vaiheessa kun menin naimisiin, muttä äitini (yksinhuoltaja) kävi vakituisessa työssä, eikä näin ollen ollut tarvetta laskea kuinka paljon tukia menettää, jos aikuinen lapsi käy töissä
Moni ei saa vakituista työpaikkaa nykyään ollenkaan, vain pätkää ja silppua. Asutaanko omilla vanhemmilla jo
Etelä-Euroopan maissa on ihan normaalia asua vanhempien luona vielä kolmekymppisenäkin. Myös kimppakämpät ovat yleisiä. Suomessa kaikilla pitää olla oma yksiö, tai mielellään kaksio ja sitten itketään, kun valtion maksama tuki ei riitä uuteen asuntoon tarpeeksi lähellä keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minun tuttavapiirissäni nuoret saavat vakituisia työpaikkoja. Ihme natina sulla aina päällä.
Innokas nuori, reipas ja ahkera ihminen on jokaisella työpaikalla kultakimpale, josta ei irti päästetä. "
Oletko kysynyt, saavatko tehdä 40h/työviikkoa tai onko kuukausipalkka?
Minulla on laaja tuttava- ja ystäväpiiri ja tuossa ikäluokassa vain harva saa tehdä 40h työviikkoa.
On opettajia, arkkitehtejä, insinöörejä, rakennustarkastajia, kaupan kassoja, ravintolatyöntekijlitä, suuhygienistejä, siivoojia, tutkijoita, varhaiskasvattajis jne. Ja vaikka vakipaikka, työtunnit viikossa vaihtelevat 0-35h.
Omassa kunnassani esim. viimeisen 5v aikana kaikki opettajan virat on jätetty täyttämättä, kun henkilö on irtisanoutunut tai jäänyt eläkkeelle ja viranhaltian tilalle on palkattu tuntiopettaja. Viimeiksi erityisopettajan tehtävä. Määrä
Tämä. Omat poikani asuivat opiskellessaan vuosia soluasunnoissa, koska siihen omaan kämppään ei ollut varaa ja tekivät siinä sivussa töitä. Molemmat saivat heti valmistuttuaan mieluisat, hvyinpalkatut työt. Heidän avovaimonsa ja kaikki ystävänsä ovat myös hyvinkoulutettuja ja hyvissä töissä, kukaan ei ole työtön tai pätkätöissä. Joten kaikki nuoret eivät ole työttömiä tai pätkätyöläisiä, joita työnantajat käyttävät hyväkseen. Mutta kummasti sataa alapeukkuja, kun joku uskaltaa kirjoittaa, miten hyvin niillä nuorilla ihmisillä voi myös mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää kellä on liitua. Jos ei ole varaa niin keksitään jotain muuta tekemistä. Nykyään ei kukaan osaa kuin kitistä kaikesta.
Kesätöihin tai vaikka mainoksia jakamaan. Niillä rahoilla voi istua kahvilassa tai voi säästää vaikka sitten jotain merkkivaatetta tai lenkkareita varten.
Keätöihin pääsi helposti vielä 80-luvun lopussa. Kaupan kassalla näkyi silloin selvästi liian nuoria ihmisiä, joilla ei taatusti ollut lupa myydä olutta tms. Silloin oli oikeasti työvoimapula.
Kuka käy elokuvissa, joku nörtti.