Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi

Vierailija
06.07.2024 |

Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.

Yhteenveto:

Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.

Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.

Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.

Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html

Kommentit (520)

Vierailija
481/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos saa asumistukea niin ei voi enää säästää omistusasuntoon."

Miksei voi säästää omistusasuntoon, jos saa asumistukea?

Jatkossa ei enää voi, koska  nyt asutaan vuokralla ja korkeaan vuokraan ei enää voi saada asumistukea. Vuoralla-asujan pankissa tai muualla olevat säästöt estävät häntä  saamasta asumistukea. Silloin ei yksinkertaisesti pysty säästämään omistusasuntoon. Tämä on varmasti erittäin tarkasti harkittu muutos hallitukselta - jatkossa pienituloiset jäävät täysin vuokranantajien armoille. Ei ole mitään mahdolisuutta  kohentaa omaa asumistilannetta.

Vierailija
482/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joihinkin elokuvateatterteihin on nykyisin kiellettyä viedä mukana tavallisesta kaupasta ostettuja karkkeja. Vain leffateatterin myymälästä tuotuja syömisiä saa ottaa mukaan saliin. Elokuvissa käyminen on tästä syystä hyvin kallista, kun liputkin maksavat paljon."

Mikään pakko ei ole syödä elokuvissa. 

Totta. Sen pari tuntia, mikä leffateatterissa ollaan kyllä pärjää ihan ilman mässyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 20 - 29 - vuotiaat nykyään teinejä? No enpä ihmettelisi, kun 35-vuotiaatkin on nykyään mielestään nuoria.

Vanhan suomalaisen määritelmän mukaan teineillä tarkoitettiin alunperin nuoria aikuisia ennen kuin adoptoitiin moderni amerikkalainen määritelmä. Nykypuheessa yhdistyy vanha ja uusi määritelmä. Lisäksi ihmisen biologinen murrosikä loppuu vasta noin 25-26 vuotiaana ja aivojen kehittyminen noin 29 -vuotiaana. Onko muuta kysyttävää?

Vierailija
484/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joihinkin elokuvateatterteihin on nykyisin kiellettyä viedä mukana tavallisesta kaupasta ostettuja karkkeja. Vain leffateatterin myymälästä tuotuja syömisiä saa ottaa mukaan saliin. Elokuvissa käyminen on tästä syystä hyvin kallista, kun liputkin maksavat paljon."

En tiedä onko kiellettyä, mutta en ole nähnyt kenenkään taskuja tarkastettavan omien eväiden varalta.

Ai, onko noin? Muutama vuosi sitten aiheesta oli isot uutisotsikot ja sen jälkeen en ole halunnut käydä elokuvissa.

Vierailija
485/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Primääriherpes eli taudin ensiepisodi voi johtaa alkuraskaudessa keskenmenoon.

Sektiosynnytys ei kuitenkaan täysin suojaa sikiötä infektiolta."

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus/infektiot-ja-raskaus/herpes…

Menkään nyt helvetti muualle jauhamaan siitä herpeksestä.

Vierailija
486/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta. Näin oli jo 60-luvulla! 

Oltiin sellaisten kanssa joitka koettiin tyyliin sopivaksi. Ei hienosteltu, eikä yritetty olla muuta kuin oltiin.
Tänään bussissa istui taviksen näköinen poika, jolla kolmea eri kallista markkituotetta edustavat tuotteet, vierellä hyvin pitkillä terkoripreillä esiintyvä ihminen. Poika oli tosiaan aika tavis, farkut roikkuivat persuksista nilkkoihin kun pistuivat bussista.
Jäin miettimään mitä ne olikaan, siis lippis, paita jonka saumassa logo ja veska. Varmasti maksaa, joku.

Vierailija
487/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jotain kallistumista on tapahtunut. Kasarilla käytiin joka kuukausi leffassa ja syömässä ravintolassa. Pari kertaa kuukaudessa käytiin kahviloissa ja limudiskoissa. Karkkia tuli ostettua joka viikko. Meikkejä ja vaatteitta kuukausittain. Kampaamossa silloin tällöin ja hiuskiinteitä samoiten. En muista, että kukaan olisi valittanut teinien elämän olevan erityisen kallista. Näyttää siltä, että markoilla sai vain enemmän. 

Vierailija
488/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin nuori...

Pörrättiin kavereiden kanssa kesäisin paljon ulkona sekä paikallisella nuorisotalolla (se tosin oli ison osan kesästä kiinni). Vähillä rahoilla ostettiin lähinnä tupakkaa, energiajuomia, mopoihin bensaa ja välillä kaljaa. En muista, että olisi ainakaan kovin aktiivisesti kaivattu mitään muuta. Älypuhelimia ei ollut juuri kellään, joten keskityttiin oikeasti vuorovaikutukseen ihan f2f. Tämä siis 2010-luvun alussa kun olin 13-16v.

Kuitenkin siinä vähän ennen täysi-ikäistymistäni aloin huomaamaan jonkin muuttuneen. Nuoria ei enää näkynyt niillä hengauspaikoilla joissa olin itse paria vuotta aiemmin pyörinyt, ja joista ennen aina löytyi joku tuttu, eli ei edes tarvinnut välttämättä erikseen kysellä keltään sitä good ol' "voitko olla tänään" :D Nuoret hävisivät johonkin, eivätkä ole palanneet. Luulen siis, että ainakin se tapahtui, kun netti muutti kaikkien taskuun. Ehkä yksi ongelmista

Netti muutti kaiken 2010-luvulla? Sama vuosi kun poikani syntyi ja itse olin silloin jo käyttänyt nettiä vuosia, muinaiselta 90-luvulta asti, jolloin itse siis olin teini-ikäinen. Ihan näin ohiksena.

Vierailija
489/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jotain kallistumista on tapahtunut. Kasarilla käytiin joka kuukausi leffassa ja syömässä ravintolassa. Pari kertaa kuukaudessa käytiin kahviloissa ja limudiskoissa. Karkkia tuli ostettua joka viikko. Meikkejä ja vaatteitta kuukausittain. Kampaamossa silloin tällöin ja hiuskiinteitä samoiten. En muista, että kukaan olisi valittanut teinien elämän olevan erityisen kallista. Näyttää siltä, että markoilla sai vain enemmän. 

Toisaalta silloin ei mennyt rahaa energiajuomiin, nikotiinipusseihin, älypuhelimiin, suoratoistopalveluihin, tekoripsiin, -kynsiin, -hiuksiin ja -rusketukseen tai sokerointiin. Pyörällä pääsi ilmaiseksi joka paikkaan, eikä tarvinnut kulkea maksullisilla sähköpotkulaudoilla. Toki markka-aikana oli oikeasti halvempaa, ei kukaan olisi maksanut tupakka-askista yli 60mk, mitä se nykyään maksaa. Toisaalta myös kaikesta oli vähemmän tarjontaa ja ei monella paikkakunnalla ollut edes vaatekaupoissa valikoimaa niin paljon, että joka kuukausi olisi löytynyt jotain ostettavaa. Verkkokauppoja ei ollut ja postimyyntikuvastotkin taisivat tulla suosioon vasta ysärillä.

Vierailija
490/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin edellinen hallitus romutti lasten ja nuorten mielenterveyden ja nykyinen hallitus talouden. Hyvä hyvä. 

Luetun ymmärtämisestä hylätty.

Vierailija
491/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ite olin nuori niin olin syrjitty ja kiusattu niin ei mulle ainakaan sillloin ollut ketään kavereita kenen luokse mennä. Saa nää nykyajan nuoretkin kestää, ois kiitollisia että ees on kavereita

Vaikea uskoa, että kiusatuksi tullut toivoisi kenellekään muulle kaltaiselleen nuorelle samaa kohtaloa, paitsi ehkä kiusaajilleen. 

Hei ihan news flashinä, että kärsimys ei aina jalosta. Oman lapsuuden seurauksena olen nykyään katkera, vihainen ja en toivo kenellekkään mitään hyvää, sillä eipä minullekkaan silloin mitään hyvää tarjoiltu. Kyseessä on pelkästään oikeudemukaisuudentunne, miksi muilla pitäisi olla hauskaa jos oma hauskuuteni vietiin väkisin

Ja se näkyy tällä palstallakin. Itse on eletty köyhä nuoruus ilman huvituksia, niin ihan hyvä että nykynuorisokin saa kärsiä köyhyydestä. Hyväsydäminen ihminen taas toivoisi toisille parempaa mitä on itse saanut. 

Vierailija
492/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh nyyh. Ei voida kavereiden kodissa tavata koska...?

Vierailija
493/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kavereitten tapaaminen jo maksullista,  rahasta kiinni?

Oletko sinä tosiaan noin tyhmä läjä persnöyhtää? Jessus mitä vatipäinen idioottivajakki. Kyse on siitä, että vaikea se on lähteä kavereiden mukaan rahatta, jos kaverit ovat menossa jonnekin, missä rahaa tarvitsee. 

Mistä heven persiistä noin tyhmiä kuin sinä sikiää?

Vierailija
494/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta silloin ei mennyt rahaa energiajuomiin, nikotiinipusseihin, älypuhelimiin, suoratoistopalveluihin, tekoripsiin, -kynsiin, -hiuksiin ja -rusketukseen tai sokerointiin. Pyörällä pääsi ilmaiseksi joka paikkaan, eikä tarvinnut kulkea maksullisilla sähköpotkulaudoilla. Toki markka-aikana oli oikeasti halvempaa, ei kukaan olisi maksanut tupakka-askista yli 60mk, mitä se nykyään maksaa. Toisaalta myös kaikesta oli vähemmän tarjontaa ja ei m

Tämä on jotenkin aina yhtä surkuhupaisaa, että kaltaisesi aivottomat persnöyhdät aina nostaa esilelle nuo terkoripset, joita saa muutamalla kymmenellä sentillä per pari eikä ne ole edes kertakäyttöisiä. Hevon v mikä idiootti sinä olet.

Vierailija
495/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy.. Tuossa tilittää nuoret AIKUISET eli 20-29v ikäiset. Tuossa iässä olin jo vakituisessa työssä hoivakodissa sekä perheenäiti. Biletys ja päihteet tai muotishoppailut ei kiinnosta kaikkia. En ole koskaan ollut rikas vaan lähiössä elävä helsinkiläinen. Ja kyllä olen nyt 31v eli ns. ikäkulu aikuinen joka ei voi iän puolesta ymmärtää 29v ikäisen nuoren ahdinkoa..

Vierailija
496/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoijaa. Kylläpäs nyt jokin kutittaa tuon yhden persettä...

Vierailija
497/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näillä kuvien nuorilla on ollut varaa ruokaa

Tekopyhä uutinen. Hesari olisi voinut tuossa yhteydessä kertoa Nyt-liikunnasta joka mahdollistaa ilmaisen ryhmäliikuntaharrastamisen viikoittain 20-29-vuotiaille

Vierailija
498/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OSA, osa on aina tehnyt sitä ja jättänyt tekemättä milloin mitäkin. Suurin osa pärjää ihan hyvin myös nuorista.

Päällisin puolin ehkä pärjää. On omistusasuntoa ja uusia autoja mutta todellisuudessa ovat korviaan myöten veloissa ja luottokortit ja Klarna laulaa. Toki sitten on se pieni prosentti jolla on säästöjä ja menee oikeasti hyvin jo alle kolmekymppisenä.

Vierailija
499/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy.. Tuossa tilittää nuoret AIKUISET eli 20-29v ikäiset. Tuossa iässä olin jo vakituisessa työssä hoivakodissa sekä perheenäiti. Biletys ja päihteet tai muotishoppailut ei kiinnosta kaikkia. En ole koskaan ollut rikas vaan lähiössä elävä helsinkiläinen. Ja kyllä olen nyt 31v eli ns. ikäkulu aikuinen joka ei voi iän puolesta ymmärtää 29v ikäisen nuoren ahdinkoa..

Et vissiin lukenut juttua? Haastattelut olivat 13, 14 ja 17-vuotiaat NUORET. Tosiaanko vertaat itseäsi puolta nuorempiin?

Vierailija
500/520 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Rikkaide

Elokuvalippu

Suomi 16€, Saksa 8€

Oluttuoppi

Suomi 7€, Saksa 3€

Kebabannos

Suomi 12€, Saksa 5€

Pullo vodkaa

Suomi 15€, Saksa 5€

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Mikä helvetti täällä maksaa?

Verot: Polttoainevero, työn verotus, yritysverotus, kulutusverotus, alkoholiverotus, kiinteistöverotus, arvonlisäverotus 

Verotus on monikerroksista ja lisäksi siihen päälle vielä veroluontoiset maksut: jätemaksut, sähkönsiirto, sähkövero, hulevesi..

Rikkaiden verotusta on kevennetty tai ollaan keventämässä lähiaikoina.                                                                                                                                                        dub-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme