HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmeen sekoilua tämä on..
Uimarantoja on vaikka kuin ja sinne meno ei maksa.. Talvella löytyy latuja, pulkkamäkiä ja vaikka mitä. Ei se kaverien tapaaminen tarkoita 0,5l siiderin litkimistä lähipubissa tai mitään kallista.
HS jutussa ei taida nyt olla kysymys, etteikö nuoret ainuiset osaa käydä uimarannoilla tai hiihtämässä ladulla. Juu, ovat ilmaisia.
Ymmärsin jutun olevan paljon laajemman. Yleinen arvomaailma ja työelämän vaatimukset, joihin kaikki eivät pysty vastaamaan, kun verkostoja ei ole ja sosiaaliset taidot eivät ole riittävät työelämän yhä kasvaville vaatimuksille. Yksinäisyys ja kavereiden puute on suuri ongelma, kun voimat ja energia menee epävarma taloudelliseen tilanteeseen ja työelämän vaatimuksiin.
Eikä kysymys ole tuista tai ilmaisesta rahasta, vaan yleisestä ilmapiiristä ja arvomaailm
Mikä arvomaailma, sekö että pitää kuluttaa vaikkei ole varaa? Fiksut nuoret säästää ja ostaa oman asunnon, ei roiku kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmeen sekoilua tämä on..
Uimarantoja on vaikka kuin ja sinne meno ei maksa.. Talvella löytyy latuja, pulkkamäkiä ja vaikka mitä. Ei se kaverien tapaaminen tarkoita 0,5l siiderin litkimistä lähipubissa tai mitään kallista.
HS jutussa ei taida nyt olla kysymys, etteikö nuoret ainuiset osaa käydä uimarannoilla tai hiihtämässä ladulla. Juu, ovat ilmaisia.
Ymmärsin jutun olevan paljon laajemman. Yleinen arvomaailma ja työelämän vaatimukset, joihin kaikki eivät pysty vastaamaan, kun verkostoja ei ole ja sosiaaliset taidot eivät ole riittävät työelämän yhä kasvaville vaatimuksille. Yksinäisyys ja kavereiden puute on suuri ongelma, kun voimat ja energia menee epävarma taloudelliseen tilanteeseen ja työelämän vaatimuksiin.
Eikä kysymys ole tuista tai ilmaisesta
Asumistukea ei saa enää tammikuussa, jos on tilillä 10000.
Vierailija kirjoitti:
Ole keski-ikäinen ja minulla sama ongelma. Rahat loppu ja keskiluokkaiset kaverit ei suostu näkemään uimarannalla tai kävelyllä. Tai jos suostuvat, kiskovat matkan varrella huippukalliiseen kahvilaan istuskelemaan tai ravintolaan syömään.
Tulee tyhmiä tilanteita kun minä itku silmässä poljen kadulla jalkaa ettei mennä sinne, minulla ei ole rahaa.
Sama tilanne koskee myös vanhuksia. On ikävää jäädä sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle, mutta näillä mennään. Nuorten on varmasti vielä vaikeampaa jäädä porukan ulkopuolelle. Liekö seurakunnilla ilmaista toimintaa sitten syksyllä. Muistan kouluajoilta yhden tytön, joka kävi niissä ja sai sieltä tuttavia.
Pariskunta saa säästää 20000 omistusasuntoon, jos saavat asumistukea.
Kohta saa helposti irtisanoa, sinne meni asuntosäästörahat.
"
Näin on. Ostan vaikka heti kaksi ämpärillistä siivottua mustikkaa. Käteisellä tietenkin.
Kävin eilen katsomassa, niin ainakin ne paikat, joissa viime kesänä jonkin verran mustikkaa, olivat nyt kuivuudesta kärsineitä. Hyvin pieniä marjoja siellä täällä. Niitä jos kaksi ämpärillistä kerää, menee varmaan viikko ja ei ainakaan niistä paikoista ämpärit täyty. Siihen sitten vielä puhdistus päälle, niin et ehkä todellista hintaa halua maksaa, jos tuntipalkaksi laskisi vaikka kolme euroa ja siihen matkat päälle. Ämpäreistä ottaisin hinnan myös erikseen."
Täällä 35e. Ämpärillinen siivottua mustikkaa. Kotiin tuotuna ja ämpäri kuuluu hintaan. Paikalliselta kerääjältä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen, monet jopa keski-ikäiset, saati vanhemmat ihmiset ovat täysin tietämättömiä, miten tänä päivänä toimii tuöelämä ja haetaan töitä ja nuorena edetään työuralla.
Avain sana on verkostoituminen. Tuntea ja olla "kaverina" oikeiden tyyppien kanssa, jotka toimivat työuralla suosittelijana. Mitä kovempi nimi, sen paremmat mahdollisuudet. Ja siksi ne kaverit ovat nuorille aikuisille tärkein ja niitä harvoin törmää metsässä poimimsssa marjoja tai museossa. Ennen samaa virkaa toimitti vanhempien ystäväpiiri, kun suhteilla mentiin töihin.
Ja miten sitä kallista kahvia litkien tai elokuvia katsoessa verkostuituu? Tietenkin pitää pyytää niitä kavereita mukaan sinne luontoon. Vaeltamaan tai vaikka marjastamaan ja sienestämään.
Ihan näin ohiksena, mutta on aivan kauhea idea sekoittaa kaveri- ja työsuhteet. Itse mielummin työskentelen paikassa, jossa kaikki ovat vain työkollegoita
No, vanhuksilla kaikki palvelut kotiin maksaa.
Esim. kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelu, kodin siivouspalvelu, kylvetyspalvelu, turvapuhelinpalvelu, lämmin ruoka palvelu + kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa ja auttaa pukemisessa, hän on 10 minuuttia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
No, vanhuksilla kaikki palvelut kotiin maksaa.
Esim. kodin siivous, kauppapalvelu, pyykkipalvelu, kodin siivouspalvelu, kylvetyspalvelu, turvapuhelinpalvelu, lämmin ruoka palvelu + kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja antaa lääkkeet, aamupalaa ja auttaa pukemisessa, hän on 10 minuuttia kerralla.
Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle, jos omainen ei käy kantamassa niin joutuu lämmittämään sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun hallitus leikkaa niin ne ei voi harrastaa seksiä kenellä on genitaaliherpes. Aivan varmasti ihmiset haluavat ton 15000 euroa rahaa.
Sekovassari, ei sun herpes ole hallituksen syy.
Tolla ikinä herpeksiä oo ollukkaan, kun ei ikinä oo päässy panemaan muutenkaan. Täällä vain projisoi omaa panomattomuudesta johtuvaa alemmuudentunnettaan
Lämmityspuiden kantaminen ei kuulu kotihoitajan tehtäviin eikä pyykinpesu eikä siivous eikä ruoan laitto eikä kaupassa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Julkiset tilat on ylikaupallistettu, se aiheuttaa sitä että pienituloiset eristäytyy.
Helsingissä Oodin rakentamisessa oli vääntöä siitä, voiko niin hienolle paikalle rakentaa julkisen rakennuksen, jossa ei kuluteta. Onneksi voitettiin Oodi siihen.
Kaiken kukkuraksi esimerkiksi Helsingin asemalta on otettu pois Kaivokaudun puoleisessa siivessä olleet penkit, joilla ennen voi levähtää hetkisen. Talvella ei ole mitään paikkoja, joissa voi istua. Se rajoittaa huonojalkaisteh liikkumista missään. Minulle tuli hiljattain heikko olo kauppakeskuksessa. Menin hampurilaispaikkaan ja ostin "halpaa" syötävää. Jälkeenpäin tuli tuntui pahalta, kun siihen ei ollut varaa sillä hetkellä.
Eläkkeellä tarvitset pyykkikonetta vain, jos itse peset pyykit sillä tai omainen.
Jos saat aivoinfarktin niin tiedoksi, että kotihoitaja ei pese pyykkiä.
Sinun pitää ostaa pyykkipalvelu, joka hakee pyykit pestäväksi muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole keski-ikäinen ja minulla sama ongelma. Rahat loppu ja keskiluokkaiset kaverit ei suostu näkemään uimarannalla tai kävelyllä. Tai jos suostuvat, kiskovat matkan varrella huippukalliiseen kahvilaan istuskelemaan tai ravintolaan syömään.
Tulee tyhmiä tilanteita kun minä itku silmässä poljen kadulla jalkaa ettei mennä sinne, minulla ei ole rahaa.
Höpö löpö. Keski-ikäisillä on asunnot joissa istutaan kavereitten kanssa kahvilla.
Jos on varaa ostaa ylimääräistä kahvia. Kotikin on ehkä vähän nuhjuinen, kun tietää miten trendikästä tuttavien kotona on. Olen kerran elämässä kokenut miten työkaveri arvosteli ääneen kotiani ja elämäni puitteita. (minulla oli omistusasunto melko kivalla paikalla)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä tarvitset pyykkikonetta vain, jos itse peset pyykit sillä tai omainen.
Kotihoitaja on vain 10 minuuttia kerralla eikä saa jättää pyykkikonetta päälle tulipaloriskin takia, koneeseen voi tulla joku vika.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla maailmassa ei ole tuplahinnat kuin Suomessa ja missään muualla maailmassa näitä hintojen nostoja ei sallittaisi.
Ihmettelen noita Suomen hintoja. Mikä siinä on, että Suomessa ne elokuvaliput ovat niin kalliita? Monessa maassa ne liput ovat 5-10 euroa ja ne filmit ovat jopa dubattu. Siis niihin on palkattu ääninäyttelijät ja tehty uusi ääniraita. Suomessa on korkeintaan tekstitys, eikä se nyt montaa sataa euroa voi maksaa kun yksi ihminen sen tekee ja kääntää siihen elokuvaan, Onko siinä monopoli vai mikä? Luulisi, että pienet teatterit tekisi niissä omissa tiloissa myös elokuvanäytöksiä?
Miten Finnkino on onnistunut hilaamaan ne hinnat noin korkeiksi?
Ruotsissa lääkkeet on halvempia kuin Suomessa. Onneksi ne voidaan kohta saada ruokakauppaan myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja on vain 10 minuuttia kerralla eikä saa jättää pyykkikonetta päälle tulipaloriskin takia, koneeseen voi tulla joku vika.
Kotihoitajalla voi olla 26 asiakasta per 8 h työvuoro + matkat.
Asun kesät teltassa ja syön jäkälää. T. fiksu säästäjä
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se elämä on.
Suu on tapana panna säkkiä myöten. Rahaa pitää tienata sen verran kun kun sitä aikoo kuluttaa. Nykyinen nuorisosukupolvi on ensimmäinen joka ei tätä käsitä. Aikamoista älyn köyhyyttä, jos ei osata viihtyä kavereiden kanssa suoltamatta rahaa.
20-29-vuotiaat eivät ole kylläkään nuoria.
Kyllä he ovat nuoria. Vai pidätkö heitä vanhana? Tietenkään he eivät enää ole teini-ikäisiä.
"Primääriherpes eli taudin ensiepisodi voi johtaa alkuraskaudessa keskenmenoon.
Sektiosynnytys ei kuitenkaan täysin suojaa sikiötä infektiolta."
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus/infektiot-ja-raskaus/herpes…