HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Suurin osa asioista, joita vapaa-ajallani teen, ei maksa erikseen mitään. Saatan soittaa siskolleni tai jollekin lähellä asuvalle kaverilleni ja kysyä, lähteekö mun ja koiran kanssa iltalenkille. Kengänpohjat toki kuluu jonkin verran, mutta niin ne kuluisi kahvilaan tai leffaan mennessäkin. Tässä on kuitenkin se ero moneen vähävaraiseen verrattuna, että mä voisin käydä myös kahvilla ja leffassakin. On ihan eri asia tehdä vapaaehtoisesti ilmaisia asioita kuin jos ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tehdä ilmaisia asioita. "Nuukailu" ruuanlaitossa on ihan hauskaa, kun tietää, että jos ei huvita, voi vaikka mennä ravintolaan syömään tai tilata jotain Woltin kautta. Ihan eri tilanne kuin niillä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin "nuukailla". Mulla on kaveripiirissä ihmisiä, jotka ovat eläneet jo vuosikausia hyvin pienillä tuloilla. Pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä olevia, omaishoitajia jne. Ymmärrän oikein hyvin, ettei se kävelylenkki mun ja koirani kanssa tunnu samalta, kun niitä kävelylenkkejä voi tehdä vaikka koko hereilläoloaikansa. He kaipaavat vaihtelua arkeensa siinä missä muutkin ihmiset.
Teineillä ja nuorilla aikuisilla on kuitenkin yleensä vielä mahdollisuus, että taloudellinen tilanne joskus vielä paranee. Edes sen verran, että voi silloin tällöin käydä leffassa tai kahvilla. Ikävä puoli on, että monella nuorella ei ole tulevaisuudentoivoa. Enkä tarkoita, etteikö toivoa oikeasti olisi vaan sitä, että he eivät itse usko toivoa olevan. Jos vanhemmatkin ovat jo menettäneet toivonsa ja elämä on pelkkää selviytymistä päivästä toiseen, vaikeaa siinä on kasvattaa lapsistaan luottavaisia ja optimistisia tulevaisuutensa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Keski-ikäiset mammat kantaa myös selkä vääränä puutarhamyymälöistä kesäkukkia helposti satasen parin edestä, jos edes riittää alkajaisiksi. Miksi nuorten kulutustottumuksia pidetään huonompina? Yhtälailla se kesäkukkien kasvatus vie luonnonvaroja ja on turhaa kulutusta kertakäyttöisestä tuotteesta.
Kai sitä nyt omilla rahoilla saa ostaa vaikka kukkia. Nuorten pitäisi oppia, että työtä tekemällä saa rahaa.
Voisiko tän itselleen vastailevan spämmin poistaa kokonaan palstalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kavereitten tapaaminen jo maksullista, rahasta kiinni?
On se. Myös aikuisilla.
Paremmin tienaavat haluaa käydä maksullisissa tapahtumissa ja köyhemmät putoaa porukasta.
Varakkaampia alkaa suorastaan ärsyttää ne köyhemmät, joiden takia on kiusallista, kun itse haluaisi mennä vaikka ravintolaan tai Ruisrockiin ja ei kehtaa ehdottaa kaveriporukalle, kun tietää, että se köyhä alkaa lymyillä ja naamasta näkyy, että se kärsii. Haluaisi, mutta ei oo varaa. Sit se köyhä itse irtaantuu ja irtaannutetaan porukasta.
Tällä tavalla alkaa pudota verkostoista irti. Ja Älkää ehdottako, että sitten ne köyhät muodostaa keskenään verkoston. Vaikeaa enää löytää uusia köyhiä kavereita, kun tasa-arvoistava peruskoulu antoi varakkaita kavereita.
Lukioaikoina erot alk
Jos jotkut kaverit ei pääse mukaan ryhmän kaikkiin toimintoihin, ne putoavat pois kuvioista.
Siis ne, joiden kanssa käydään vain kävelylenkeillä säälistä.
Muistatteko kuinka nyt eläkkeellä olevat olivat pitkillä saikuilla työelämässä ollessaan. Lääkäri sanoi, että ne oli mielenterveys ongelmaisia.
Mun kuopus harrastaa hevosia. Isän uudella naisystävällä on hevostallit ja on siellä kaikki päivät. Saa jotain taskurahaa ja ratsastaa ilmaiseksi.
Viime talvena, kun vintedt tuli, alkoi myymään kodin irtaimistoa. On myynyt oman kiintiön täyteen, nyt isänsä nimellä ja sitten vielä isän naisystävän nimellä. Viime vuonna keksi alkaa myymään kukkia. Istutti paljon siemeniä, auringonkukkia on satoja tulossa, mitä muuta. Kun käy mun luona Helsingissä, tuo samalla kukkia mukana. Kävi viime syksynä jonkun sidontakurssin ja teki edellisellä käynnillä morsiamelle ja polttariporukalle seppeleet. Kustannus euroja.
Lääkäri sanoi, että jos ihminen on kahvitauolla 30 min ja saikuttaa yli 6 päivää vuodessa niin on pahasti mielenterveysongelmainen, ei jaksa töissä. Kohta noi saa irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Keski-ikäiset mammat kantaa myös selkä vääränä puutarhamyymälöistä kesäkukkia helposti satasen parin edestä, jos edes riittää alkajaisiksi. Miksi nuorten kulutustottumuksia pidetään huonompina? Yhtälailla se kesäkukkien kasvatus vie luonnonvaroja ja on turhaa kulutusta kertakäyttöisestä tuotteesta.
Ainakin ne keski-ikäiset mammat on itse tienanneet ne rahat joita tuhlaavat. Kersat on opetettu siihen että vanhempien rahoilla pitäisi olla oikeus humputtelevaan elämäntyyliin.
Me keski-ikäiset saatiin aikoinaan hyvät työsopimukset, koska silloin arvot oli toiset ja työntekijät olivat jopa yrityksen voimavara.
Tämän päivän nuoret joutuvat sopimaan työehtonsa paikallisesti ja nollasopimuksilla, toisin kuin me aikoinaan. Ja tulemaan töihin muutaman tunnin varoitusajalla.
Itse olen aina saanut tehdä 40h työviikkoa kuukausipalkalla, pitää 5vk vuosilomat, palkalliset sairaslomat, josta tämäm päivän nuoret vain saavat uneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää kellä on liitua. Jos ei ole varaa niin keksitään jotain muuta tekemistä. Nykyään ei kukaan osaa kuin kitistä kaikesta.
Kesätöihin tai vaikka mainoksia jakamaan. Niillä rahoilla voi istua kahvilassa tai voi säästää vaikka sitten jotain merkkivaatetta tai lenkkareita varten.
Ja jättää turhat merkkivaatteet ostamatta ja woltit tilaamatta ja tekoripset yms hömppä kokonaan hankkimatta. Ei ole pakko olla Netlixejä ja Spotifytä, ei semmoiset ketään onnelliseksi tee. Voi mennä pyörällä rannalle kavereiden kanssa ja ottaa vesipullon mukaan.
kyllä on tyhmiä vanhemmat, jotka opettaa lapset, että leikkipuistoonkin saa ottaa sipsit ja karkit ja limut mukaan.
Itselläni ei ole lapsia, mutta olen vähän kauhulla katsonut vierestä, kun lähipiiri ostaa lapsilleen käytännössä KAIKEN mitä lapset keksivät pyytää. Ellei nyt ole kyse jostain älyttömästi. Ihanaahan se toisaalta on, että voi tarjota lapsilleen sellaisia asioita mitä itsellään ei ollut, mutta mietin lähinnä että miten se vääristää lasten kuvaa rahan arvosta. Miten sitten kun lapset siirtyvät yhtäkkiä rutiköyhiksi opiskelijoiksi. Miten rahanhallinta onnistuu ja onko pudotus liian dramaattinen? Tuntuuko aikuisuus liian murskaavalta, kun on lapsena tottunut saamaan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne keski-ikäiset mammat on itse tienanneet ne rahat joita tuhlaavat. Kersat on opetettu siihen että vanhempien rahoilla pitäisi olla oikeus humputtelevaan elämäntyyliin.
Me keski-ikäiset saatiin aik
Ja työhaastattelu on teamsilla kotona 2 tunnin varoitusajalla.
Pitää olla tietokone tai älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne piirtää kellä on liitua. Jos ei ole varaa niin keksitään jotain muuta tekemistä. Nykyään ei kukaan osaa kuin kitistä kaikesta.
Kesätöihin tai vaikka mainoksia jakamaan. Niillä rahoilla voi istua kahvilassa tai voi säästää vaikka sitten jotain merkkivaatetta tai lenkkareita varten.
Ja jättää turhat merkkivaatteet ostamatta ja woltit tilaamatta ja tekoripset yms hömppä kokonaan hankkimatta. Ei ole pakko olla Netlixejä ja Spotifytä, ei semmoiset ketään onnelliseksi tee. Voi mennä pyörällä rannalle kavereiden kanssa ja ottaa vesipullon mukaan.
kyllä on tyhmiä vanhemmat, jotka opettaa lapset, että leikkipuistoonkin saa ottaa sipsit ja karkit ja limut mukaan.
Itselläni ei ole lapsia, mutta olen vähän kauhulla
Ja mielenvikaiset aikuiset ottaa veneeseen 10000 lainaa tai moottoripyörään. Se on heti saatava, ei voi säästää.
Miksi en pysty lainaamaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti oikein.
On eri asia nuukailla vapaaehtoisesti kuin pakosta.
Eikös se ole normaalia, ettei lapset tuhlaile rahoja kaupoissa ja kahviloissa, maksullisista aktiviteeteissa?
Itellä ei ollut mopoakaan nuorena, vaan poljin ystävälleni min.13 km kylään. Tai sitten jäin sinne koulun jälkeen ja seuraavana päivänä koulukyydillä omaan kotiin. Ihan vain hengailtiin, pelattiin ja leikattiin tai katsottiin elokuvia, ulkoilutettiin toisten hevosia tai koiria, käytiin pulkkamäessä tai uimassa.
Kuka ottaa lainaa johonkin asuntoautoon tai Espanjan asuntoon. Mielenterveysvikainen joka ei pysty hillitsemään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. En minä ostellut nuorena partsille kesäkukkia (vaikka olisin halunnut) koska ei minulla ollut sellaisiin varaa. Enkä mä ravannut festareilla tai muutenkaan luuhannut kapakoissa koska ei sellaiseen ollut rahaa ja toisekseen olin useimmiten viikonloput töissä. Ensin ei ollut edes puhelinta ja sitten kun ostin kännykän niin ei sillä kyllä pakollisia enempää soiteltu ja tekstaritkin tuli mahdollisiksi vasta myöhemmin, mutta sen kyllä näki seuraavan kuukauden puhelinlaskusta jos oli enempi ollut aktiivinen. Nykyään jo teinit törsää ihan surutta näiden sovellusten kautta niin syömiseen kuin liikkumiseenkin ja ilmeisesti kuvittelee, ettei siinä edes käytetä rahaa. Se käteisen käyttö voisi olla tällaisille hyvinkin silmiä avaava kokemus kun se raha olisi ihan konkreettisesti siinä näpeissä ja sitten hups vaan, ne olisikin poissa.
Nuorena sitä osasin elää ns suu säkkiä myöten (vaikka ei se aina niin herkkua ollut) ja niin osaan edelleen. Omilla, itsetienatuilla rahoilla voi sitten vaikka ostaa satasen kukkaset tai käydä ravintolassa syömässä tai vaikka tehdä viikonloppureissun tukholmaan, mutta ei näitä tällaisia "hömpötyksiä" ole tietenkään yhteiskunnan velvollisuus kustantaa kenellekään. Ei ollut silloin kun olin nuori eikä ole nyt keski-ikäisenäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa lainaa johonkin asuntoautoon tai Espanjan asuntoon. Mielenterveysvikainen joka ei pysty hillitsemään itseään.
Ja valittavat kun lapset ostavat energiajuoman tai nuorella on 200 euron tatuointi.
Kaksi autoakin pitää olla perheessä jotta vanhemmat voivat ajaa auto perse penkissä kiinni töihin. Ei voi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se elämä on.
Suu on tapana panna säkkiä myöten. Rahaa pitää tienata sen verran kun kun sitä aikoo kuluttaa. Nykyinen nuorisosukupolvi on ensimmäinen joka ei tätä käsitä. Aikamoista älyn köyhyyttä, jos ei osata viihtyä kavereiden kanssa suoltamatta rahaa.
20-29-vuotiaat eivät ole kylläkään nuoria.
Kohta saa helposti irtisanoa kenet tahansa ja hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli sun pitää kilpailla 59-vuotiaana 12 kuukautta kokoaikatöistä saadaksesi leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta.
Mene hlvettiin spämmäämästä joka stanan ketjua näillä samoilla sössötyksillä!!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saanut kesätöitä, niin nyt keräämään sieniä ja metsämarjoja!
Niitä vieraslajeja niittämälläkin on tänä kesänä pystynyt tekemään hyvää tiliä. Sitäkin voisi harrastaa kavereiden kanssa. Tekemistä kavereiden kanssa ja tienaisi samalla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. En
Sairaanhoitaja polttaa tupakkaa ja valittaa, kun palkka ei riitä.
Rikkaat käy myös baareissa ja pubeissa viikonloppuisin ja syö maksullisen työlounaan ja parturissa otetaan kestoväri ja leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus artikkelista:
"Kaikilla ei ole aina myöskään rahaa mennä keskustaan tai ostaa juna- tai bussilippua."
Jos keskusta on muutaman kilometrin päässä, niin silloin mennään tietenkin pyörällä. Teininä 2000-luvun alkupuolella tuli itsekin kuljettua aina pyörällä kaikkialle.
KAIKILLA EI OLE PYÖRÄÄ:) Taas joku ei köyhä *fiksuna* selittämässä.
En ehkä uskaltaisi ostaa 14v kaupunkilaisjonnen keräämiä sieniä.