HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin valitusvirsiin ei pidä yhtään lähteä mukaan. Nuoriso ja monet aikuiset ovat täysin pihalla siitä mitä kuuluu normaaliin keskituloisen elämään. Ei kavereiden tapaamiseen tarvita rahaa isoja summia.
Itse olen 32v. lääkäri ja näen ystäviä esim. sienimetsällä, kävelylenkillä, hiihtämässä, jomman kumman kumman kotona tai rannalla. Harvakseltaan kahvilassa tai käydään syömässä.
Mutta olisi hyvä että käytäisiin ravintoloissa ym. Raha pitää laittaa kiertämään, se lisää työpaikkoja. Miten luulet kahviloiden ym yrittäjien elävän jos kaikki kökkii vaan kotona? Miten eteläeuroopassa ihmiset pystyy jatkuvasti viettämään sosiaalista elämää ravintoloissa ja kahviloissa? Miksi suomalaisten pitäisi vaan olla kotona?
Köyhän ei tarvitse ottaa vastuulleen tätä hommaa. Muiden rahoilla ei pidä kahviloissa notkua. Lasketaan veroja niin asiansa itse hoitavat voivat säästyneen rahan laittaa kiertämään. Pummille riittää ruoka ja katto.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi, että jos ihminen on kahvitauolla 30 min ja saikuttaa yli 6 päivää vuodessa niin on pahasti mielenterveysongelmainen, ei jaksa töissä. Kohta noi saa irtisanoa.
Olen porilainen tradenomi
tunnette minut jo, eli Hönö Tiainen, työtön.
Kartoitan nyt mahdollisuuksiani työllistyä, kun irtisanominen helpottuu.
Eli aion tarjota työpanostani 850€/kk hintaan!
Mitä luulette, pääsenkö vakkariksi vakkarin tilalle?
Syrjäytänkö vakinaisen pätevän työntekijän, nälkäpalkalla hitaanlaisesti hönöstelemällä ?
a) Totta kai, lehmätkin lentää
b)Tervetuloa, varoittavaksi esimerkiksi
c)Älä tule toiste ees ilmatteeks
d) Pysy vaan elättinä, maksan sen mieluummin veroparoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin valitusvirsiin ei pidä yhtään lähteä mukaan. Nuoriso ja monet aikuiset ovat täysin pihalla siitä mitä kuuluu normaaliin keskituloisen elämään. Ei kavereiden tapaamiseen tarvita rahaa isoja summia.
Itse olen 32v. lääkäri ja näen ystäviä esim. sienimetsällä, kävelylenkillä, hiihtämässä, jomman kumman kumman kotona tai rannalla. Harvakseltaan kahvilassa tai käydään syömässä.
Mutta olisi hyvä että käytäisiin ravintoloissa ym. Raha pitää laittaa kiertämään, se lisää työpaikkoja. Miten luulet kahviloiden ym yrittäjien elävän jos kaikki kökkii vaan kotona? Miten eteläeuroopassa ihmiset pystyy jatkuvasti viettämään sosiaalista elämää ravintoloissa ja kahviloissa? Miksi suomalaisten pitäisi vaan olla kotona?
Köyhän ei tarvitse ottaa vastuulleen tätä hommaa. Mu
Juu, kokoomuslaiset syö muidenkin puolesta niin ravintola ei mene konkurssiin eikä kahvila.
Meidän lapsi vietti nuoruutensa parhaat vuodet lukiossa, joka oli keskellä maaseutua. Siellä ei oikeasti paikan päällä ollut muuta tekemistä kuin yhdessä hengaaminen ja sitten tekivät kävelylenkkejä jonkun pellon ympäri, 3km/kierros. Joskus heille tuli hampurilaishimo ja silloin he kävelivät 10 kilometrin päähän Hesburgeriin. Voitteko kuvitella kävelevänne 2h/suunta jonkin hampurilaisaterian perässä? Mutta ilmeisesti kavereiden kanssa kaikki on hauskempaa ja tuolla kyllä syntyi syviä ystävyyssuhteita, jotka kestävät pitkälle aikuisuuteen.
Onneksi sain työpaikan.
Mutta kirjoitan mielelläni noista leikkauksista.
Henna Tampereen läheltä hönöilee taas palstalla.
Kaffebulla on Nakkilasta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi, että jos ihminen on kahvitauolla 30 min ja saikuttaa yli 6 päivää vuodessa niin on pahasti mielenterveysongelmainen, ei jaksa töissä. Kohta noi saa irtisanoa.
Joudun aina uuteen työpaikkaan, kun kuulemma olen liian hidas niin en pääse samaan työpaikkaan koskaan takaisin.
Aivot väsyvät enkä pysty ymmärtämään asioita ja tekemään yhtä nopeasti kuin muut.
En käsitä miten joku voi päästä tosta vaan nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itsellä paljon pitkiä sairaalajaksoja lapsena ja tajuttomuuskohtauksia.
Miten voi päästä jo 20 - vuotiaana sairaseläkkeelle.
Minä olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla.
Mutta pääsen pian irtisanottujen tilalla vakkariksi.
Mina PORILAINEN työtön tradenomi Hönö Tiainen.
Tämä siitä seuraa, kun pennuille ei opeteta järkevää rahankäyttöä ja säästäväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sain itse asiassa töissä. Että terveisiä sinulle vaan Henna.
🤣😂😆🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Mie tikahun 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Keski-ikäiset mammat kantaa myös selkä vääränä puutarhamyymälöistä kesäkukkia helposti satasen parin edestä, jos edes riittää alkajaisiksi. Miksi nuorten kulutustottumuksia pidetään huonompina? Yhtälailla se kesäkukkien kasvatus vie luonnonvaroja ja on turhaa kulutusta kertakäyttöisestä tuotteesta.
Ainakin ne keski-ikäiset mammat on itse tienanneet ne rahat joita tuhlaavat. Kersat on opetettu siihen että vanhempien rahoilla pitäisi olla oikeus humputtelevaan elämäntyyliin.
No tietenkin, kenellä nuorella ei ole puhelinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun aina uuteen työpaikkaan, kun kuulemma olen liian hidas niin en pääse samaan työpaikkaan koskaan takaisin.
Aivot väsyvät enkä pysty ymmärtämään asioita ja tekemään yhtä nopeasti kuin muut.
En käsitä miten joku voi päästä tosta vaan nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itsellä paljon pitkiä sairaalajaksoja lapsena ja tajuttomuuskohtauksia.
Miten voi päästä jo 20 - vuotiaana sairaseläkkeelle.
Minä olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla.
Mutta pääsen pian irtisanottujen tilalla vakkariksi.
Sulla on väärää tietoa. Se asuu Turussa mihin se lapsi menee nyt opiskelemaan ja sai sieltä töitä.
Jos on naimisissa niin saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat.
Vierailija kirjoitti:
Jos on naimisissa niin saa työasuntovähennystä 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat.
Ja aikuinen lapsi voi asua samassa asunnossa, kun opiskelee.
Olen viimeksi käynyt elokuvissa suunnilleen viisi vuotta sitten. Ei siksi ettei olisi rahaa, vaan siksi ettei se ole sen arvoista. Elokuvia voi katsoa kotonakin.
Kahvilassa olen käynyt viimeksi noin kuukausi sitten, kun juhlistimme äitini kanssa hänen uutta talviasuntoaan. Sitä edellinen kerta olikin pari vuotta sitten.
Ei niiden tarvitse olla mitään arkiasioita. Ne on ihan järkyttävän kalliita (ja epäterveellisiä) ajanviettotapoja muutoin kuin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa mennä vaan ulos?
Tai kaverin luo.
Näinhän se on. Suomalaiset pärjäsivät muutama vuosikymmen sitten erinomaisen hyvin ilman kahviloitakin. Kotona keitettiin ja kyläiltiin. Mutta silloin suomalaiset elivätkin suurelta osin teollisuudesta. Nyt Suomesta on tehty palveluyhteiskuntaa, mutta koska Suomi on pinta-alaltaan iso maa ja väestömäärältään pieni maa, ei joka niemeen ja notkoon voi perustaa kahvilaa. Lisäksi me suomalaiset ollaan useimmiten aika nuukia maksamaan moninkertainen summa siitä, että joku muu tekee asian, jonka osaamme tehdä ihan itsekin. Varsinkin. jos se asia ei ole loppujen lopuksi mitenkään tärkeä. Suomalainen yhteiskunta ei vaurastu sillä, että Mirja laittaa Johannalle ruokaa ja Johanna pesee Mirjan pyykit. Ja kun Mirjalta ja Johannalta alkaa rahat käydä vähiin, Johanna tekee itse omat ruokansa ja Mirja pesee itse omat pyykkinsä. Suomeen tarvittaisiin rutkasti lisää yrityksiä, jotka sekä työllistäisivät suomalaisia että joiden ansiosta Suomeen saataisiin lisää rahaa. Näin voisi Mirjakin pitää kahvilaa ja Johanna pesulaa, koska asiakkaita riittäisi. Menestyvät nuoret suuntaavat nyt mieluiuten ulkomaille töihin, koska siellä on varaa käydä kahviloissa ja vaikka pesettää pyykkinsä pesulassa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/