YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"
Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...
Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.
Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.
Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.
Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.
Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".
S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.
"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.
"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.
Kommentit (453)
S-ryhmällä on mennyt liian hyvin ja se näkyy. Ylimielisyys nostaa päätään. Tunne, että voimme tehdä mitä vain. Mutta jos katsoo vaikka Nokiaa niin ei se loppujen lopuksi päättynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan mieleen että mitähän esim. pariisilaiset olisivat mieltä ehdoituksesta semmoisesta, jos sellä joku poliitikko tuollaisia vastaavia suositteluja siellä kansalle kirjoittelisi.
Että siis 'kuulkapas nyt hyvät ranskalaiset , että nyt meidän(,..paitsi tietysti minun) on kuulkaas vaan pikkuhiljaa vaan taivuttava ja totuttava siihen ettei täällä Ranskassamme kaikkia palveluja voikaan saada enää ranskaksi.
Siitä syntyisi varmaan sellainen älämölö että se kuuluisi Kanaalin toiselle puolellekin ja istuva hallitus joutuisi varmaan sen takia vähintään eroamaan.
Mitä hourit, Ranskassa maahanmuuttaneet ovat iät ja ajat työskennelleet kaupoissa. Ja ravintoloissa.
On mutta moni heistä puhuu ranskaa jo toisena äidinkielenään , esim.Marokosta ja Algeriasta muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan mieleen että mitähän esim. pariisilaiset olisivat mieltä ehdoituksesta semmoisesta, jos sellä joku poliitikko tuollaisia vastaavia suositteluja siellä kansalle kirjoittelisi.
Että siis 'kuulkapas nyt hyvät ranskalaiset , että nyt meidän(,..paitsi tietysti minun) on kuulkaas vaan pikkuhiljaa vaan taivuttava ja totuttava siihen ettei täällä Ranskassamme kaikkia palveluja voikaan saada enää ranskaksi.
Siitä syntyisi varmaan sellainen älämölö että se kuuluisi Kanaalin toiselle puolellekin ja istuva hallitus joutuisi varmaan sen takia vähintään eroamaan.
Mitä hourit, Ranskassa maahanmuuttaneet ovat iät ja ajat työskennelleet kaupoissa. Ja ravintoloissa.
On mutta moni heistä puhuu ranskaa jo toisena äidinkielenään , es
Ranska on ylpeä kielestään. Siellä ei englanti tai muut kielet saa ymmärrystä. Toisin kuin Suomessa jossa omaa kieltä halveksitaan.
Mä en ymmärrä tätä, kun työnantajat puhuvat, että heillä on niin kova työvoimapula, että tarvitsevat ulkomaista työvoimaa, mutta sitten kuitenkin tuntuu, että monia suomalaisia työnhakijoita ei edes kutsuta työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ranskalaiset ovat tyytyväisiä tilanteeseen, jossa he saavat palvelua pelkästään esimerkiksi arabiaksi?
Suomi tarvitsee suomenkielistä työvoimaa. Suomalaisia on työttöminä. Näyttää silti, että kysymys on Suomen tukemasta pakko muutosta, jota EU vaatii.
Miksi Suomessa työnantaja ei järjestä kielikursseja, jos tarvii työvoimaa ulkom. Ruotsiin menin 70-luvulla ja työaikana firma järjesti kielikursseja. Heti, kun osasi auttavasti ruotsia, sai parempia hommia firmassa. Tästä voisi täälläkinn ottaa mallia, kun kaikki paskakin apinoidaan Ruotsista.
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan osa-aikaiset suomalaiset eivät saa lisätunteja...
...koska heille pitää maksaa tes mukainen palkka ja teettää sovitut työtunnit esim 7,5h/vk.
Muille voi maksaa esim 5e tunti ja teettää töitä yli 37,5h vk ilman ylityö tai pyhäkorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
On maita, jotka arvostavat kieltään ja kulttuuriaan. Suomi ei kuulu niihin.
Tämä on ihan sama juttu kuin hankitaan nuoria, työtuettuja ym. halutaan vaan säästää. Nuoria ja muita ymmärtämättömiä voi myös pissiä silmään. Ei makseta iltakorvauksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskaa ovat puhuneet ainakin ne, mitä itse olen kohdannut.
-eri
Puhun näille uuvateille vain suomea ja jos eivät ymmärrä, ei ole mun moka. Menisivät kouluun.
Turisteille voin muutaman vaihtaa muutaman sanan maailman kieliä.
Vierailija kirjoitti:
S-ryhmällä on mennyt liian hyvin ja se näkyy. Ylimielisyys nostaa päätään. Tunne, että voimme tehdä mitä vain. Mutta jos katsoo vaikka Nokiaa niin ei se loppujen lopuksi päättynyt hyvin.
Tämä ei tule olemaan pelkästään S-ryhmän juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ulkomaalaiset työntekijät voivat opetella sen suomen kielen. Ollaanhan kuitenkin Suomessa.
Olin nuorena saksassa kesätöissä. Lähtöoletus siinä oli se, että minä opettelin saksaa eikä se, että se loppufirma opettelee esim. englantia (tai suomea) jotta voi kommunikoida kanssani.
Suomivasemmisto toteuttaa käytännössä todella erikoista maailmankuvaa kun selvistä asioista ja ilmiöistä ei tässä maassa saa puhua ääneen ilman rangaistusta ja toisaalta tehdään kaikkensa jotta tavissuomalaisen pitää luopua kaikesta mikä voisi nostaa tavissuomalaisen tunnetta siitä että on suomalainen, kuten vaikka kielestä, kulttuurista, perinteistä, symboleista.
Leo Kinnunen oli muinoin Formula 1 tason kuski, mutta sen uralle tuli ongelma asenteesta 'jos jollain on mulle asiaa, niin puhukoon suomea'.
Christiiina kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä, kun työnantajat puhuvat, että heillä on niin kova työvoimapula, että tarvitsevat ulkomaista työvoimaa, mutta sitten kuitenkin tuntuu, että monia suomalaisia työnhakijoita ei edes kutsuta työhaastatteluun.
"Työvoimapulalla" oikeutetaan halpatyövoiman roudaaminen ulkomailta. Palkkojen ja työehtojen polkemisesta on siis kyse!
Sina suomilainen tule puhuman meidän kieli 👍🏿👌🏿
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/
Sinulla on siis aika jännä rikosrekisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat. Ranskaksi.
Christiiina kirjoitti:
Syitä on monia. Huono äidinkieli eli eivät osaa edes suomea, rikosrekisteri, päihdeongelma, ylipaino jne. Jokainen suomalainen jolla korvien väli on kunnossa on jo töissä.
Olin nuorena saksassa kesätöissä. Lähtöoletus siinä oli se, että minä opettelin saksaa eikä se, että se loppufirma opettelee esim. englantia (tai suomea) jotta voi kommunikoida kanssani.
Suomivasemmisto toteuttaa käytännössä todella erikoista maailmankuvaa kun selvistä asioista ja ilmiöistä ei tässä maassa saa puhua ääneen ilman rangaistusta ja toisaalta tehdään kaikkensa jotta tavissuomalaisen pitää luopua kaikesta mikä voisi nostaa tavissuomalaisen tunnetta siitä että on suomalainen, kuten vaikka kielestä, kulttuurista, perinteistä, symboleista.