Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"

Vierailija
06.07.2024 |

Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...

Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.

Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.

Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.

Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.

Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".

S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.

"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.

"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.

"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.

Kommentit (453)

Vierailija
81/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan

No mut jos samalla viivalla on on kolmenalan insinööri Irakista.

Vierailija
82/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joku 300-500 tuhatta työtöntä ja vajaatyöllistettyä, joten toimittajan logiikalla suomeen pitää raahata halpatyövoimaa joka ei osaa kieltä? 

Voisko aloittaa korvaamalla nää ylen ja hesarin tampiot jollain vähän älykkäämmillä? Toimittajilla ei tunnu olevan nykyään minkäänlaista rimaa joka jutun pitäisi ylittää jotta se julkaistaan.

Ei ole nykymedia vallan vahtikoira!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut että, ulkomaalaiset ottavat työn vastaan eivätkä vikise, kun taas Suomalaisille sama työ ei kelpaa ja on aina iso lista vaatimuksia.

Ummikkoja on helpompi kusettaa.

Vierailija
84/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut että, ulkomaalaiset ottavat työn vastaan eivätkä vikise, kun taas Suomalaisille sama työ ei kelpaa ja on aina iso lista vaatimuksia.

Ulkkikset ottaa myös itselleen suoraan kaupan hyllyiltä (varastosta) niin paljon että oikein hyvin pärjäävät pienemmillä palkoillakin.

Vierailija
85/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee kun kaupan henkilökunnassa on paljon heteronoloisia valkoisia.

T. Vihreä nainen

Vierailija
86/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan mieleen että mitähän esim. pariisilaiset olisivat mieltä ehdoituksesta semmoisesta, jos sellä joku poliitikko tuollaisia vastaavia suositteluja siellä kansalle  kirjoittelisi.

Että siis 'kuulkapas nyt hyvät ranskalaiset , että nyt meidän(,..paitsi tietysti minun) on kuulkaas vaan pikkuhiljaa vaan taivuttava ja totuttava  siihen ettei täällä Ranskassamme   kaikkia palveluja voikaan  saada enää ranskaksi. 

Siitä syntyisi varmaan sellainen älämölö että se kuuluisi Kanaalin toiselle puolellekin ja istuva hallitus joutuisi varmaan sen takia vähintään eroamaan. 

Vierailija
87/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/

Laita tuohon cv:hen mukaan sateenkaari, niin saatta tärpätä, eikä tarvitse valehdella mitään.

Sitten jos joku päivä ihmettelevät miksi sulla oli sateenkaari cv:ssä, niin sano että sä vaan tykkäät sateenkaareista. Ei kukaan noille persujen pesukarhu fanituksellekaan voi mitään.

Pesukarhu on sympaattisen näköinen elukka. Kuten nyt vaikka orava tai saukko tai miksei norppakin. 

Vierailija
88/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu syrjittäväksi kotimaassani ja kotikielelläni. Suosittelen muille samaa. Älkää asioiko paikoissa, joissa ei palvelua saa suomeksi. 

Vierailija
89/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ne työttömät jotka mainostavat että he menisivät heti töihin kun vain pääsisivät mene kauppaan töihin kun sinne pitää palkata ulkomaalaisia. Seuraavaksi kun joku sanoo ettei palkalla elä niin miksi nämä ulkomaalaiset elävät sillä palkalla mutta suomalaiset eivät?

Vierailija
90/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan ainaan uusi opetusministeri vaatii pakkoruotsin jatkamista. Jokaista ruotsinkielistä kohden pakkoruotsitetaan siis 19 palvelijaa. Onkohan tämä riittävästi?

Vierailija
91/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ulkomaalainen hyllyttäjä kaupassa hetken, muuren hyvä mutta nyt kun kokoajan tahtia kiristetään ja käsipareja vähennetään, niin ei se toimikaan. Kun on vain vähän työntekijöitä niin kyllä jokaisen on osattava olla kassalla ja pystyttävä auttamaan asiakasta koska sitä työkaveria ei enää ole joka nurkalla auttamassa 

Vierailija
92/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/

Minäkin hain aikanani 7 vuotta. Sitten kun pääsin ekaan haastatteluun (en ollut ennen päässyt siihen kun useasti hain) oli eka 100hlö tyhmä haastattelu (oli sentään pilkottu useammalle päivälle osa hakijoista). Tämän jälkeen yksilö haastattelu ja sit toimipaikkaan vielä haastattelut jos pääsi jatkoon. Ja sitten sain paikan.

Ja kyseessä oli kuitenkin "vain" 24h/viikko myyjän pesti.

Lähinnä mietin joutuuko nämä "uudet" tekijät käymään saman prosessin läpi?

Vierailija
93/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten esimerkiksi palkka jolla elää! 

Vierailija
94/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä lisää Suomeen?

"Useita kokeneita ravintolatyöntekijöitä irtisanoutui tajuttuaan, miten törkeästi pomo on heidän mielestään huijannut alaisiaan. Vyyhtiin liittyy myös syyte ihmiskaupasta."

https://yle.fi/a/74-20089481

Olen kotoisin Lappeenrannasta ja enkä ole ravintoloissa käyny, kun ei ole ylimääräiseen varaa. No nytpä tuli lisää syitä sille miksi en aio käydä ulkona syömässä.

Nykyään kannattaa googlettaa ravintola ennen kuin menee. Tuo ei nimittäin valitettavasti ole ainoa yritys Suomessa, jossa on erittäin kyseenalaiset (lue laittomat) työolot. Hyviäkin vielä onneksi löytyy.

Vierailija
95/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen. Saadaan sitten nähdä jos persu nöyrtyy ja yrittää tankero enkku änkytyksellään kysyä jotain. 🤣

Vierailija
96/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee kun kaupan henkilökunnassa on paljon heteronoloisia valkoisia.

T. Vihreä nainen

Anteeksi vain, että olen syntynyt väärän väriseksi, mutta sen voin kyllä luvata, että en ole hetero

T. Persu (v*tuttaako?)

Vierailija
97/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amen. Saadaan sitten nähdä jos persu nöyrtyy ja yrittää tankero enkku änkytyksellään kysyä jotain. 🤣

Persun eikä kenenkään muunkaan pitäisi mennä ulkokielisiin paikkoihin. Monet englantia osaavatkaan eivät periaatteesta mene paikkaan, jossa ei sa suomeksi palvelua, koska eivät halua kielen katoavan. Ilmeisesti sinä kannatat kotikielen kadottamista palveluista ja yleensäkin yhteiskunnasta?

Vierailija
98/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa maailmassa valtio ei tule toimeen ilman ulkomailta tuotettavaa työvoimaa? Ja tämä pätee sitten niihinkin maihin, joista meille tulee työntekijöitä? Mistä kyseisiin maihin tuodaan työvoimaa?

Järjettömyys on suorastaan monumentaalista.

Vierailija
99/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin oli kauhea haloo kun tottendon hoivakodissa ei yksikään hoitaja puhunut suomea? Siihen on vain vanhusten ja omaisten totuttava 🤷

Vierailija
100/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne työttömät jotka mainostavat että he menisivät heti töihin kun vain pääsisivät mene kauppaan töihin kun sinne pitää palkata ulkomaalaisia. Seuraavaksi kun joku sanoo ettei palkalla elä niin miksi nämä ulkomaalaiset elävät sillä palkalla mutta suomalaiset eivät?

Katos kun töihin ei mennä, sinne päästään. Jos menet asiakkaana ominpäin henkilökunnan tiloihin niin sut heitetään sieltä ulos, koska henkilökunnan tilat ovat yksityisiä tiloja henkilökunnalle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi