Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"

Vierailija
06.07.2024 |

Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...

Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.

Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.

Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.

Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.

"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.

Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".

S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.

"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.

"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.

"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.

Kommentit (453)

Vierailija
61/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".

ja joku kehtaa väittää ettei väestön vaihto ole totta...

Mitä sitten vaikka se olisi?

Silloin joudumme puhumaan venäjää ja vain venäjää, ja kuolemaan vähemistöläisinä orjina pitkin venäjän naapurimaita. Sitäkö haluat?

Tuota äärioikeiston vikisemää ns väestönvaihtoa on tapahtunut iät ja ajat. Turha syyttä venäjää

Vierailija
62/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemistolaiset woke-kauppiaat rakastaa tätä, tuplavoittoa! Double whammy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei opetettaisi suomea, jos tänne tulee töihin? Meidän  lähikaupassa on vakkarina ulkomaalainen, mutta puhuu kelpo suomea.

Onhan tämä vaikea kieli alkuun oppia, mutta ei sitä opi kuin harjoittelemalla. 

Mielestäni etenkin persutja tarvitaan opettajiksi ja tukihenkilöiksi ulkomaalaisten suomen kursseille. He kun kaikkein eniten kärsivät siitä, ettei joku osaa suomea, niin voisivat vapaaehtoistyönä olla opettajina. 

Ai mitä, etteivät haluakaan opettaa muita puhumaan suomea? Mites nyt niin?

No minä en ainakaan ole persu, en lähellekään! Mutta en silti aio puhua Suomessa ruokakaupoissa tai muissa arkiasioinneissa englantia! Siinähän on hyvä tilaisuus opetella suomea, kun puhutaan vain suomea!

Mulla on ollut aina muunmaalaisia työkavereita ja he aina harmittelevat sitä, kun suomalaiset vaihtavat heti englanniksi, kun toinen ei puhukaan kunnolla suomea. Olisi heille tosi tärkeää päästä harjoittelemaan kieltä arkisissa tilanteissa.

Tuo, että aletaan "kohteliaisuudesta" vaihtamaan englantiin on todella harmi. Jos ulkomaalainen näkee vaivaa, että yrittää opetella suomea, on englantiin vaihtaminen halventavaa; ikäänkuin palkkaamista siitä, että ei osaa vielä kunnolla

Vierailija
64/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/

Laita tuohon cv:hen mukaan sateenkaari, niin saatta tärpätä, eikä tarvitse valehdella mitään.

Sitten jos joku päivä ihmettelevät miksi sulla oli sateenkaari cv:ssä, niin sano että sä vaan tykkäät sateenkaareista. Ei kukaan noille persujen pesukarhu fanituksellekaan voi mitään.

Vierailija
65/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei somessa ole tarvetta ottaa töihin ulkomaalaisia. suomessa työttömiä 600 000. kyllä töihin menijöitä olisi mutta palkanmaksajat puuttuvat. siksi ulkomaaliset saavat suomalaisille tarkoitetut työpaikat.

Vierailija
66/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä lisää Suomeen?

"Useita kokeneita ravintolatyöntekijöitä irtisanoutui tajuttuaan, miten törkeästi pomo on heidän mielestään huijannut alaisiaan. Vyyhtiin liittyy myös syyte ihmiskaupasta."

https://yle.fi/a/74-20089481

Olen kotoisin Lappeenrannasta ja enkä ole ravintoloissa käyny, kun ei ole ylimääräiseen varaa. No nytpä tuli lisää syitä sille miksi en aio käydä ulkona syömässä.

Vierailija
67/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asioi toista kertaa niissä paikoissa missä pitää Suomessa keskustella englanniksi. Ihan naurettavaa että ei edes yritetä opetella suomea vaan suomalaiset ovat ne joiden pitäisi muuttua. Naurettavaa.

Ei englanti auta, koska monet heistä eivät puhu englantia, mutta oppivat kyllä Suomea.

Faktahan on se, että ei suomalaisille kelpaa monetkaan työt, täytyy sitten totutella siihen, että on paikkoja, joissa suomea ei puhuta sujuvasti.

Noihin paikkoihin tulee satoja hakemuksia yleensä. Täälläkin on kerrottu ettei suomalainen ole päässyt lukuisista hakemuksista huolimatta.

Vierailija
68/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja joku kehtaa väittää ettei väestön vaihto ole totta...

Mitä sitten vaikka se olisi?

Silloin joudumme puhumaan venäjää ja vain venäjää, ja kuolemaan vähemistöläisinä orjina pitkin venäjän naapurimaita. Sitäkö haluat?

Tuota äärioikeiston vikisemää ns väestönvaihtoa on tapahtunut iät ja ajat. Turha syyttä venäjää

En syytä vain venäjää, vaikkakin venäjä on kyllä paras esimerkki väestönvaihtajasta.

Vierailija
69/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei opetettaisi suomea, jos tänne tulee töihin? Meidän  lähikaupassa on vakkarina ulkomaalainen, mutta puhuu kelpo suomea.

Onhan tämä vaikea kieli alkuun oppia, mutta ei sitä opi kuin harjoittelemalla. 

Mielestäni etenkin persutja tarvitaan opettajiksi ja tukihenkilöiksi ulkomaalaisten suomen kursseille. He kun kaikkein eniten kärsivät siitä, ettei joku osaa suomea, niin voisivat vapaaehtoistyönä olla opettajina. 

Ai mitä, etteivät haluakaan opettaa muita puhumaan suomea? Mites nyt niin?

Mä oon kyllä (entisenä) persuna ollut ulkomaalaisten suomenkurssilla vapaaehtoisena opettajana. Päivätöiden ohella tein sitä. Mulla kun ei ole mitään sitä vastaan, että opetan työhaluisille ihmisille maan kieltä. Mistä olet saanut näitä käsityksiäsi?

Vierailija
70/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset pystyvät tekemään pienemmällä palkalla koska ne asuvat ilmaiseksi ja saavat 1900€/kk verotonta maahantulorahaa 25 vuoden ajan.

Vierailija
71/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää saada palvelua Suomeksi, oli sitten mikä tahansa paikka missä asioidaan   

Vierailija
72/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä lisää Suomeen?

"Useita kokeneita ravintolatyöntekijöitä irtisanoutui tajuttuaan, miten törkeästi pomo on heidän mielestään huijannut alaisiaan. Vyyhtiin liittyy myös syyte ihmiskaupasta."

https://yle.fi/a/74-20089481

Olen kotoisin Lappeenrannasta ja enkä ole ravintoloissa käyny, kun ei ole ylimääräiseen varaa. No nytpä tuli lisää syitä sille miksi en aio käydä ulkona syömässä.

Itse ole kahdesti käynyt ravintolassa jos molemmilla kerroilla päädyin kuukausiksi sairaalaan ruokamyrkytyksen vuoksi.

Ei enää ikinä ravintolaan.

Vierailija
73/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan

Vaihda nimesi ulkomaalaiseksi ja hakemus englanniksi? Ei kai tässä muu auta?

Vähän hassulta varmaan tuntuu palvella (suomalaisena) suomalaisia englanniksi, mutta työpaikat käyvät vähiin, joten...

Vierailija
74/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa."

Eli palvelua kuitenkin onkin saatavilla suomeksi. Ihan eri asia kuin vaikka se hoitokoti josta ei löytynyt yhtään suomenkieltä ymmärtävää/puhuvaa.

Vierailija
75/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansikuvissa ei ikinä ole somaliloisia, jopa media tietää että suurin osa niistä loisii meidän rahoilla. Eikä sellainen oikein myy. 

Toi irakilainenkin on vähän paksua, mutta varmaan jonkun heistä ovat saaneet töihin...

On melkoinen ristiriita kun samassa lauseessa ovat sanat irakilainen ja työ.

Vierailija
76/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ryhmä sitten varmaan selviää ilman suomalaisten asiakkaiden rahojakin :)

Vierailija
77/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut että, ulkomaalaiset ottavat työn vastaan eivätkä vikise, kun taas Suomalaisille sama työ ei kelpaa ja on aina iso lista vaatimuksia.

Vierailija
78/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan

Teit sen virheen että kirjoitit hakemuksen suomenkielellä ja olet vielä mieskin, meikäläisiä ei nykyään haluta yhtään mihinkään, ei edes palkattomiin töihin.

Naisia ei haluta palkata, koska nainen voi tulla raskaaksi ja sen uhan jälkeen nainen onkin jo liian vanha. Nuoremmille ehkä joku määräaikainen työ tai keikkaa vuokrafirman kautta voi irrota.

Vierailija
79/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on kun tää juttu on saanut pelkästään alapeukutuksia

Vierailija
80/453 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ass-ryhmän kaupoissa käynee sitten ruotsin kruunut ja venäjän tai afrikan rupiat. Eurojani en enää teille kanna.

Oikein erikseen käyn pankissa vaihtamassa euroni ugandan dollareiksi, enjoy u motefungas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi