Voiko 6-10 viikkoisen vauvan viedä häihin?
Saatiin kutsu häihin ensi kesäksi. Meillä on vauva nyt tuloillaan, mutta häihin mennessä vauvan pitäisi olla jo noin 6-10 viikon ikäinen, riippuen siitä milloin syntyy.
Kutsu on osoitettu koko perheelle eli myös (toistaiseksi syntymätön) vauva on kutsuttu. Ajateltiin, että kirkossa voisi istua peräpenkissä ja hilpaista pihalle jos vauva itkee. Juhlapaikalla ihan vain käytäisiin viemässä lahja ja viettämässä aikaa ehkä tunnin verran.
Sellainen varaus jätetään, että jos vauvasta tulee kovin itkuista sorttia oleva, sitten ei mennä, jos koliikkia tms, että ei tarvii vauvan stressata. Mutta kai sitten vauvan voi viedä häihin jos kaikki ok? Oletteko muut vieneet jo näin pieniä " seurapiiritapahtumiin" ?
Kommentit (6)
Mä olen ollut alle 2vko ikäsen kanssa ' seuroissa' joissa oli satoja ihmisiä. Kesällä ei edes pöpöjä kulje. Mut luuletko sä et mä olisin kotona jumissa yli 2kk syksylläkään. Vauvat kuuluu elämään ja niiden kanssa kuljetaa siellä minne itsekin mennään (tosin me ei mennä kapakkaan) Vauvahan hoituu ihan missä vaan, laita kantoliinaan, niin ' et edes muista' et vauva on mukana. Tissi suuhun kun se itkee ja välillä vaipanvaihto jossain kolossa.
Meni ihan hyvin, toki ilta juhlinta jäi meillä juhlimatta, mutta muuten oli oikein kivaa :) Paikassa oli kiva pikku huone missä sain käydä imettämässä rauhassa.
Tuon ikäisenhän tainnuttaa tissillä tosi kätevästi, jos alkaa elämöidä. ;) Tosin meillä 6-vkoinen oli aika kovat tissuttelija, ja niissä häissä, missä sinä kesänä käytiin, meni aika paljon aikaa imettäessä. Voit ehkä kysäistä morsiusparilta, että onko juhlapaikassa ehkä jotain rauhallisempaa soppea, missä voi imetykset, vaipanvaihdot yms. hoitaa?
Omat kokemukset vauvahäistä ovat olleet tosi kivoja, enemmän vaivaa oli 1v3-4kk vanhasta kävelemään oppineesta lapsesta! :)
juuri sillon vaan NUKKUU, nukkuu ja syö välillä, minä lähtisin ainakin =)
Tottakai voi mennä. Ei mun mielestä tarvi edes miettiä mitään suunnitelmaa, että ollaan vain tunti siellä ja tullaan pois. Kyllä ihan normaalisti voi olla, tietysti vauvan ehdoilla. Kirkossa voi mennä toki peräpenkkiin, jos epäilee huutoa. Juhlapaikalla vauva vaikka vaunuihin nukkumaan ja siirrellään sitten sinne missä muutkin on tai annetaan nukkua pihalla, jos mahdollisuus vahtia. Luulisin, että hääjuhla sujuu ihan hyvin ja muut voivat ruokailla ja juoda kahvia.
Tilanteen mukaan sitten lähdetään pois aiemmin, jos kova itkukonsertti alkaa, mutta pienet vauvat eivät juurikaan piittaa missä milloinkin nukkuvat ja syövät, varsinkin jos pienestä tottuvat liikkumaan ihmisten ilmoilla.
Meidän häissä oli kaksi 4 viikon ikästä vauvaa ja omammekin ovat olleet jo vauvana häissä.
Onneksi hän nukkui vihkimisen ajan, mutta sen jälkeen alkoikin huuto. Ei voitu mennä juhliin ollenkaan. Vauvalla oli koliikkia.