Miksi et haluaisi asua Helsingissä?
Näin paljasjalkaisena stadilaisena kysyn, että miksi et haluaisi asua maamme pääkaupungissa? Joskus kuulee jopa jonkinlaista helsinkivastaisuutta, mutta veikkaan sen johtuvan lähinnä omasta maksukyvyn puutteesta. Mutta jos se ei olisi sinulla rahasta kiinni, niin miksi asuisit mukamas ennemmin jossain muualla?
Kommentit (137)
No lähinnä juuri asumisen hinnan takia. Olen asunut Tukholmassa ja on se rasittavaa kun työmatkaan kuluu 1,5 h kun ei pysty valitsemaan asuinpaikkaa itselleen järkevästi hintojen takia. Asun nyt Turussa ja asumisen hinta ja työtilanne kohtaa siellä hyvin. Töitä on ja voi asua missä tykkää.
Tykkään asua Vantaalla, täällä luonnonläheisissä maisemissa pk-seudun reunalla.
Vierailija kirjoitti:
Turkulaisena en voisi ajatellakaan asuvani noin idässä, venäläisten pääkaupungissa. Se suurkirkkokin on aivan puistattava rakennelma. Koko kaupunki on niin, no, venäläinen. Ja siihen vielä se hyytävä avomeri. Huh.
Ei tänne kyllä yhtään turkulaista kaivatakaan.
Asuin aikoinaan muutaman vuoden. Nykyään pendelöin muutaman kerran viikossa, jolloin saatan käydä samalla tapahtumissa, museoissa tai kavereiden kanssa kahvilassa. En oikeastaan keksi mitä etuja Helsingissä asumisessa olisi nykytilanteeseen nähden.
Huono sää, en tunne sieltä juuri ketään, huono ostovoima, eikä sopivia työpaikkoja
Mikä tahansa palvelu Helsingissä on hidasta ja kankeaa. Täällä maalla hoidetaan asiat joustavasti. Asuin 26 v, se riitti.
Väsyn hulinassa, kiireessä ja kaikessa muussa joita suuriin kaupunkeihin liittyy. Helsingissä on kiva käydä, mutta se tunne, kun juna nytkähtää liikkeelle ja vie kotiin on paras.
Mä muutin pois hesasta 2005 vuonna enkä kyllä palaa takaisin. Puol tuntia kestää valilla-keskusta akselin kulku bussilla en tiedä kuinka kauan kestää nykyään, mutta täälä böndellä pääsee yhden kunnan läpi toiseen kuntaan samassa ajassa. Lisäksi täälä saa hyvä tasoisen alle puolella hinnalla siitä mitä joutuisin maksamaan hesassa. Hesasssa täytyisi tyytyä remontin tarpeessa olevaan luukkuun, että rahat riittäisi muuhun elämään. Mä en näe mitään järkeä asua noin kalliissa kaupungissa.
Alkaa olla liikaa ulkomaalaisia. Muistuttaa jotain afrikkalaista kaupunkia.
Helsingin kaupunki ei halua minun kaltaisia ihmisiä kaupunkiin
t: autoileva asiantuntija
En luota Vartiaiseen, Nasimaan, Arhinmäkeen tai pieniin vihreisiin naisiin.
En voisi elää siellä kuten täällä perähikiällä: meillä on puolen hehtaarin puutarha, sellainen cottage garden-tyylinen, marjapuskia, hedelmäpuita, mansikoita, yrttejä yms. Meillä on myös kanoja. Oma lampi ja savusauna. Lisäksi on talon takana pieni oma metsäpalsta mustikoineen, puolukoineen, vadelmineen ja sienineen. Metsää on tietysti ympärillä enemmänkin. Pieni peltotilkkukin meillä on, siellä kasvaa vuoden perunat ja juurekset. Maito haetaan naapurista, 10 km:n säteellä on meidän lihakaupat, eli tilat, josta ostetaan luomunautaa ja lammasta. Mies kalastaa lähijärvistä. Eli eihän tämmösiä herkkuja missään kaupungissa ole ja jos on, ne on paljon kalliimpia.
Ihanaa lenkkeillä kyläteillä ja metsäpoluilla, lähteä omalta takapihalta hiihtämään ja lumikenkäilemään. On ihana rauha ja hiljaisuus, linnunlauluun saa herätä. Mahtava kasvattaa ja kerätä ruokaa pöytään. Luonnon seuraaminen on mielenkiintoista, bongaillaan lintuja, perhosia ja sudenkorentoja. Aamusauna ja pulahdus lampeen tai pitkän kaavan savusaunailu, se on luxusta! Talvella saa ihailla tähtitaivasta, revontulia ja täysikuuta. Ei tule koskaan aika pitkäksi.
Helsingissä tai missään muussakaan kaupungissa ei ole mitään, mitä kaipaan. En jaksaisi sitä ihmismäärää ja kaipaisin luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Espoossa ja Vantaalla on Helsinkiä enemmän muualta tulleita. Itse aina ihmettelen missä niitä afrikkalaisia näkyy. Kuljen joka päivä kävellen Hietalahdesta Aleksille ja takaisin. En muista nähneeni montaakaan afrikkalaista.
Muutenkaan ulkomaalaiset eivät ole koskaan aiheuttaneet ensimmäistäkään haittaa.
9 kaupungissa asuneena. Tku, Tre Vaasa, Pori, jne Helsingissä 10v inhosin viimeisiä vuosia. (duunit oli siel)
Luonnevikasia nousukkaita jotka luulee olevansa jotain paljon parempaa, koska ovat Helsingistä. Saavat raivarin, jos vähän kritisoi jotain pikku asiaa🤣Junan tuomat pilanneet kaiken ja kaikki kehä3 ulkopuolella perseestä/siel ei oo mitään.
Minne tahansa muualle voisin palata, mutta en hki vaikka mulle maksettaisiin siellä asumisesta. Olis kämppä millä hienosto alueella tahansa.
Nytkin asun liian lähellä. Moni tänne muuttanut sanoo onpa vihdoin saanut rauha, kun ihmiset näin ystävällisiä. Miksi kukaan ei kertonut, että muualla ihmiset näin paljon ystävällisempiä. Mies oli reilu 50v asiakkaani.
Toivottavasti m.. mu**loput. Siellähän ne Vihervassarit itkee niiden perään.
Siinä nyt muutama. Ei jaksa kirjoittaa enempää.
Suurimman osan elämästäni olen asunut Helsingissä Lauttasaaressa ja syy poismuuttoon oli se, että omakotiasuminen houkutti. Espoon omakotialueet näyttivät aika upeilta ja Helsingin vastaavat jäivät kakkosiksi. Toki työpaikka Espoossa oli yksi syy. Koska olin asunut aina läntisessä Helsingissä, niin ainoa oikea suunta oli Espooseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Espoossa ja Vantaalla on Helsinkiä enemmän muualta tulleita. Itse aina ihmettelen missä niitä afrikkalaisia näkyy. Kuljen joka päivä kävellen Hietalahdesta Aleksille ja takaisin. En muista nähneeni montaakaan afrikkalaista.
Muutenkaan ulkomaalaiset eivät ole koskaan aiheuttaneet ensimmäistäkään haittaa.
Ai ei ole ulkomaalaiset tehneet rikoksia?
Koska asun Lontoossa ja tykkään asua suurkaupungissa. Helsinki on liian pieni.