deja reve-uni
kellään kokemuksia deja reve-unista? Samantapainen kuin deja vu, mutta tapahtuu unessa. Näin itse unen, jossa muistelin aiemmin näkemäni painajaisen asioita. Kauhea kokemus, koska kyseessä ahdistava painajainen.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena usein toistuvia ahdistavia unia. Ne olivat joka kerta ihan samanlaisia.
Kummallista kyllä, ne eivät olleet varsinaisia painajaisia eivätkä liittyneet omaan elämääni mitenkään. Ne liittyivät telkkarista näkemiini ohjelmiin. Muistan ne hyvin tarkasti nyt vielä vuosikymmeniä myöhemmin.
Niin, lisään vielä, etten tiedä, tarkoitetaanko tuolla termillä tällaisia toistuvia unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena usein toistuvia ahdistavia unia. Ne olivat joka kerta ihan samanlaisia.
Kummallista kyllä, ne eivät olleet varsinaisia painajaisia eivätkä liittyneet omaan elämääni mitenkään. Ne liittyivät telkkarista näkemiini ohjelmiin. Muistan ne hyvin tarkasti nyt vielä vuosikymmeniä myöhemmin.
Niin, lisään vielä, etten tiedä, tarkoitetaanko tuolla termillä tällaisia toistuvia unia.
Kiitos vastauksesta. Tämä mun uni oli ikäänkuin jatko-osa aiemmalle painajaiselle, jossa olin tappanut ihmisen. Tässä unessa muistelin asiaa ja mietin, millä tein tekoni ja mitä tapahtui ruumiille. Tapahtui samassa talossa. Joskus olen kyllä unessa tajummut näkeväni unta, mutta tämä oli todella erilainen ja aika ahdistava uni.
Näen aika paljon noita toistuvia painajaisia. Joka kerta se tarina menee vähän pidemmälle. Usein, kun sama uni on toistunut tarpeeksi monta kertaa tajuan sen jossain vaiheessa ja silloin se muuttuu selkouneksi, jota voin hallita, jonka jälkeen se ei koskaan enää palaa. Se on outoa.
Vierailija kirjoitti:
Näen aika paljon noita toistuvia painajaisia. Joka kerta se tarina menee vähän pidemmälle. Usein, kun sama uni on toistunut tarpeeksi monta kertaa tajuan sen jossain vaiheessa ja silloin se muuttuu selkouneksi, jota voin hallita, jonka jälkeen se ei koskaan enää palaa. Se on outoa.
Saako kysyä, miten tuo unen hallitseminen tapahtyy? Pystytkö siis vaikuttamaan unen tapahtumiin?
Pystyn siinä vaiheessa, kun tajuan, että olen unessa. Taito vaatii jonkin verran opettelua ja mielikuvaharjoittelua, mutta on ollut yllättävän hauska ja hyödyllinen. Jos englanti sujuu, niin termillä "lucid dream" löytyy paljon aiheesta. Suomeksi se taitaa olla mainitsemani selkouni.