Olen ravintoloitsija joka ei enää ota vastaan käteismaksuja
On aika siirtyä menneisyydestä nykyaikaan. Käteisen aika oli ja meni. Tämä nostaa myös profiiliani rehellisenä yrittäjänä kun veronkiertäjän tärkein työkalu ei edes kelpaa yrityksellenk.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee parhaaseen lounasaikaan jokin iso palvelunestohyökkäys, talo varmaan tarjoaa juoksulounaat. :)
Monesti käynyt noin ettei korttikone toimi, ollaan aina tarjoilijan kanssa sovittu että maksan seuraavalla kerralla. Ja aina olen maksanut. Ollaan kumminkin Suomessa, ei missään venäjällä.
Plus: Hyvään lounaspaikkaan haluaa toistekin ja kivaa ravintolaa haluaa tukea, että sinne pääsee lounaalle ensi vuonnakin.
t: toi ylempi usein ravintolassa syövä
Voi olla, ettei kannata jätellä digitaalisia jalanjälkiään liikaa pullamössökauppojen kassakoneiden hujakoille... Eikä moneen muuhunkaan paikkaan.
Yksi demokratian kulmakivistä on yksilön vapaus päättää omista asioistaan. Ja tätähän rahankäyttö juuri on.
Jää sitten minun rahat saamatta. Harmi sinulle, minä voin ne viedä muuallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ette käytä käteistä hyväksytte sen että yhteiskunta muuttuu valvontayhteiskunnaksi missä isoveli valvoo.
Hui! Hirvittää ajatellakin, mitä kaikkea kauheuksia voisi tapahtua, jos "Isoveli" saisi tietää että söin lounaaksi kana-caesar salaatin ja MOZZARELLATIKKUJA!! Olisinpa maksanut käteisellä, niin minua olisi mozzarellatikuistani tuominnut vain ravintolan henkilökunta. Nyt varmasti pankissa tutkivat oikein porukalla tiliotettani ja pyörittelevät päätään, sitten laittavat pieneen kansioon tiedon että söin salaatin lisäksi rasvaisia mozzarellatikkuja ja kiikuttavat sen suoraan presidentin kansliaan, jossa Stbb itse henkilökohtaisesti kulmat tuikeassa rypyssä lukee niistä ja julistaa kansallisen hätätilan.
Kiitos tästä. Repesin nauramaan.
On syytä tehdä ero sen välille, luovutaanko käteisrahan käsittelystä koska se maksaa liikaa tai koska yhteiskunta pakottaa. Enkä jälkimmäisessäkään skenaariossa olisi ihan kauhean huolestunut. Jos joku haluaa kytätä ostoksiani, hän voi sen jo nyt tehdä. On äsetukortit ja mobilepayt ja apple payt.
Yksi syy voi olla sekin, että henkilökuntaan ei voi enää luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sun tappiosi se. Entäs kun tulee sähkökatkos, meneekö puljusi kiinni?
Menee, kuten myös niillä käteistä vastaanottavilla yrityksillä, koska silloin sähköt katkeaa kaikesta muustakin, ei pelkästään maksupäätteestä. Meinasitko että otetaan vaan retkikeitin esiin ja valmistetaan sillä asiakkaille ruuat kynttilänvalossa?
Haha, vai yleistät sen kaikkiin yrityksiin. Monesti on tilanteita, että yhtäkkiä vain käteinen käy kaupoissa. Minä olen osunut sellaiseen tilanteeseen viimeisen kolmen vuoden aikana (kun olen nykyisessä kotikaupungissa asunut) ainakin Prismassa, Rustassa ja Alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä ette käytä käteistä hyväksytte sen että yhteiskunta muuttuu valvontayhteiskunnaksi missä isoveli valvoo.
Hui! Hirvittää ajatellakin, mitä kaikkea kauheuksia voisi tapahtua, jos "Isoveli" saisi tietää että söin lounaaksi kana-caesar salaatin ja MOZZARELLATIKKUJA!! Olisinpa maksanut käteisellä, niin minua olisi mozzarellatikuistani tuominnut vain ravintolan henkilökunta. Nyt varmasti pankissa tutkivat oikein porukalla tiliotettani ja pyörittelevät päätään, sitten laittavat pieneen kansioon tiedon että söin salaatin lisäksi rasvaisia mozzarellatikkuja ja kiikuttavat sen suoraan presidentin kansliaan, jossa Stbb itse henkilökohtaisesti kulmat tuikeassa rypyssä lukee niistä ja julistaa kansallisen hätätilan.
Oletat, että Suomi tulee olemaan nykyisen kaltainen maa? Oletat, että Suomi tulee olemaan itsenäinen maa? Oletat kaikenlaista. Millaista olisi asua Pohjois-Korean kaltaisessa maassa missä sinusta tiedetään kaikki ja missä sinut jostain syystä luokitellaan epäkelvoksi tai viholliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhden kyseisen päätöksen tehneen yrittäjän perusteluja: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009277401.html
"Aitoleivässä käteisestä luopumiseen johti se, että siitä aiheutuvat kustannukset tekivät rahan käsittelemisen kannattamattomaksi.
Käteisen osuus myynnistä on niin pieni, että ne tulot, jotka käteisen käytöstä yhtiölle syntyvät eivät riitä kattamaan kuluja. Kun käteisellä tehty kaupankäynti on tappiollista, sitä ei luonnollisesti kannata tehdä, Aitoleivän toimitusjohtaja Aki Koivuniemi sanoo asiasta kertoneelle Ylelle.
Koivuniemi kertoo, että kustannukset kahvilaa kohti nousivat jo satoja euroja kuukaudessa. Samaan aikaan käteissiirrot jäivät muutamiin satasiin kahvilaa kohti."
Aivan mahtavaa! Eli teidän mielestänne yrittäjän pitäisi MAKSAA satoja euroja kuukaudessa siitä ilosta että te muutamat änkyrät saatte maksaa käteisellä? Juu kiitos ei.&
Sehän on palvelua. Jos siitä ei yrittäjä ole valmis maksamaan, hän huonontaa palvelua. Niin yksinkertaista se on.
No jos et ota maksua vastaan, niin sitten syön ilmaiseksi :D
Älä sitten itke kun kontrolliyhteiskunta päättää estää sulta pankkitoimintoja mielipiteidesi perusteella kuten Nordea jo tekee.
Kai myös vastustat (tämän päivän tulkinnan mukaista) v-puhetta, siis puhetta joka poikkeaa yleläisestä maailmankuvasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat, että Suomi tulee olemaan nykyisen kaltainen maa? Oletat, että Suomi tul
Tietty vakuutusyhtiönä minua kiinnostaisi kovastikin, kuinka paljon laardia sun muita mozzarellatikkuja nappailet kitusiisi näin henkivakuutuksesi ehtoja ja hintoja arpoessa. Tietty myös terveydenhoidossa elintapojesi vuoksi itseaiheutettujen sairauksien maksajaa jatkossa miettiessä data on hyvä kaveri.
Historia kyllä kertoo, että kaikki, millä bisnestä voi tehdä, kyllä muuttuu bisnekseksi ennen pitkää. Tietojenkeruulla rikastuneet teknologiajätit kuten Googlet, Metat yms. alkavat olla jo niin vahvoja, että tarvitaan EU:n kokoinen instanssi vastustamaan ja riittääkö sekään kovin pitkään jatkossa.
Mää maksan kaiken käteisellä ja jos joskus en ole jaksanut käydä pankista hakemasta niin silloin makselen luottokortilla mutta koko laskun maksan pois ennen eräpäivää kun en halua maksaa korkoja. Pankkikorttia mulla ei ole koska se on maksullinen. Niin ja "tärkeät" ostokset makselen luotolla koska kuitit haalistuvat. Hyvin on toiminut ja onhan se reteetä kun joskus tapahtuu se että kortit eivät kelpaa jonku vian takia niin silti saan ostokseni maksettua.;) En asioi paikoissa joissa eivät huoli käteistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee parhaaseen lounasaikaan jokin iso palvelunestohyökkäys, talo varmaan tarjoaa juoksulounaat. :)
Monesti käynyt noin ettei korttikone toimi, ollaan aina tarjoilijan kanssa sovittu että maksan seuraavalla kerralla.
Plus: Hyvään lounaspaikkaan haluaa toistekin ja kivaa ravintolaa haluaa tukea, että sinne pääsee lounaalle ensi vuonnakin.
Minäkin käytän tuota keinoa aina matkalla ollessani. Maksan sitten vuoden päästä kun tulen taas uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletat, että Suomi tulee ole
Tietty vakuutusyhtiönä minua kiinnostaisi kovastikin, kuinka paljon laardia sun muita mozzarellatikkuja nappailet kitusiisi näin henkivakuutuksesi ehtoja ja hintoja arpoessa. Tietty myös terveydenhoidossa elintapojesi vuoksi itseaiheutettujen sairauksien maksajaa jatkossa miettiessä data on hyvä kaveri.
Historia kyllä kertoo, että kaikki, millä bisnestä voi tehdä, kyllä muuttuu bisnekseksi ennen pitkää. Tietojenkeruulla rikastuneet teknologiajätit kuten Googlet, Metat yms. alkavat olla jo niin vahvoja, että tarvitaan EU:n kokoinen instanssi vastustamaan ja riittääkö sekään kovin pitkään jatkossa.
Ja meillä tuskin on aavistustakaan, mihin kaikkeen tietoja tullaan tulevaisuudessa käyttämään. Asiantuntijat ovat arvioineet, että yksityisyydestä tulee bisnes. Eli rahalla ostetaan yksityisyyttä ja siitä tulee hyväosaisten luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Mää maksan kaiken käteisellä ja jos joskus en ole jaksanut käydä pankista hakemasta niin silloin makselen luottokortilla mutta koko laskun maksan pois ennen eräpäivää kun en halua maksaa korkoja. Pankkikorttia mulla ei ole koska se on maksullinen. Niin ja "tärkeät" ostokset makselen luotolla koska kuitit haalistuvat. Hyvin on toiminut ja onhan se reteetä kun joskus tapahtuu se että kortit eivät kelpaa jonku vian takia niin silti saan ostokseni maksettua.;) En asioi paikoissa joissa eivät huoli käteistä!
Mulla sama. Ostan vain matkat kortilla, ja ehkä jonkun kalliin tavaran, missä on pitkä takuu. Muuten ostan kaiken käteisellä.
En tahdo mitään kilometrin mittaisia tiliotteita, vaan tiliotteen pitää mahtua yhdelle sivulle ja siitä näkyä tärkeät luvut hetkessä.
Käteisellä maksaessa myös ostaminen konkretisoituu. Tajuaa heti, että älä törsää enempää, kun suunnitellut rahat ovat loppu.
Suhteellisen usein noissa korteissa on häiriöitä. Niiden häiriöiden takia pidän mukana käteistä. Mitkään puhelimen kautta toimivat maksut eivät ole minulle vaihtoehto.
Muista ilmoittaa siitä isoin kirjaimin heti ovella, niin ei tule lain kanssa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Just, käytän aina käteistä, en halua pankissa tiedetään kaikki ostokset mitä teen.
Ravintolasi on aika siirtyä ajasta ikuisuuteen