Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi

Vierailija
04.07.2024 |

Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.

Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.

Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.

Kommentit (1055)

Vierailija
41/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lusikka ei ole vielä nurkassa. Aloittajalle toivon jotakin hyvää . En sano mitä.

Tarkoittaa siis että ahneena eläkeläisenä jolla on joku harhaluulo että on "ansainnut" uusien sukupolvien maksamat jättieläkkeensä ja ison kertyneen omaisuutensa on vielä energiaa vaatia itselleen entistä enemmän nykysukupolvien maksamia etuisuuksia ja verohelpotuksia tai eläkekorotuksia. Eihän sinulla ole varaa käydä ulkomaillakaan kuin neljä kertaa vuodessa kaukomatkoilla + lähimaiden pikkumatkat siihen päälle eli lisää pitää saada /s

Vierailija
42/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Oletko sinä muka nähnyt sotaa?

Olen opiskellut yliopistossa ja teen asiantuntijatöitä vielä eläkkeellä ollessanikin. Multitaskaan enemmän kuin sinä. Ei ole omakotitaloa, ei ole metsää. Eikä autoa. Pääomani on oma pää.

Hauku vain kaikessa rauhassa vanhempiasi ja isovanhempiasi, joita ilman sinuakaan ei olisi olemassa.

Kun heräät, huomaat olevasi vasemmiston uhriuttamispropakandan uhri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun  työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset. 

Ai jaa.  Minulla on kolmio maaseutukaupungussa, arvo alle 100 000.   Pojan alkupalkka dippinä oli sama kuin isänsä palkka kolmivuorotyössä teollisuudessa.     Nyt viiskymppisellä pojalla on 400 000  asunto, hyvä palkka, hyvä auto, vaimollaan samaten.   Lapsparat miten köyhiä.

Tämä kolmio periytyy kolmelle lapselle.   Olen siis suurten ikäluokkien jättieläkkeellä oleva leski, kansakoulun käynyt.

Joo, niin, kansakoulun käynyt ei ilmeisesti ymmärrä mitään tilastoista. Oma poika edustaa koko ikäluokkaa? 

Mitäpä sitä meikäläinen.   Viiskymppiset ovat jo hyvin koulutettu ikäluokka ja hyvätuloista.  En tiedä yhtään työtöntä suku/tuttavapiirissä.

Huvittavaa kyllä ainoa mitä tuossa kerroit on se, miten valikoituneessa kuplassa sinä elät. 

Vierailija
44/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne suurten ikäluokkien miljoonaomaisuudet perii?   Ai niin, sekään ei hyvä kun perintövero.

Ikänsä hyvissä työpaikoissa tienanneiden vanhusten omaisuus pitäisi vielä saada verotta.  

Voi helvetti, hyödyttää varmaan sen saastaikäluokan perinnöt kun jälkikasvu on itsekin jo seitsenkymppistä kun perintöä ehkä joskus saa. Heidän vanhemmat antoi ennakkoperintöä mutta tuo verenimijäloisten porukka ei sitä tee. 

Christien kirjoissa on hyviä neuvoja odottamiseen kyllästyneillä.

Vierailija
45/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä eläkeläisiä kadehtivia riittää vai onko kyseessä aina sama aloittaja. Siinä ikäluokassa ei todellakaan mitään kadehdittavaa ole. Moni on ankeista oloista lähtöisin eikä mahdollisuutta opiskeluun ollut, jos perheessä ei ollut rahaa. Lisäksi monilapsisia perheitä, että jos jotain perintöjä oli, niin jakautui monelle tai sitten joku sai esim. sukupolvenvaihdoksena muita enemmän. Jokaisessa sukupolvessa on rikkaita ja köyhiä, mutta yleinen elintaso on noussut koko ajan.

Ilman koulutustakin pääsi vakituiseen työhön jne.

Ei ole elintaso noussut, vaan tuo sukupolvi on piikki, jonka jälkeen perheiden elnitaso laskee.

Kuinka monen 40-50-luvulla syntyneen olet kuullut puhuvan paskatöistä tai matalapalkka-alasta? Nekin oli normitöitä siihen aikaan, kun ei ollut vaihtoehtoa eli kukaan ei

Mutta kesämökkejä on enemmän kuin millään muulla ikäpolvella. Ei mun vanhemmat edes halunneet ulkomaille kun eivät mitään kieliäkään osaa. Kesämökkejä pystyivät duunareina hankkimaan kaksikin. Lapset pakotettiin sinne kaikki kesät orjiksi. 

Vierailija
46/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaus osuu uutta qashqaita myöten omiin 80v isovanhempiini, tosin metsää he eivät kyllä käsittääkseni omista.. On rakennettu okt ja mökki ja juurikin vaan menty töihin koska kyllä "tekijälle töitä löytyy". Joku aika sitten ukki kertoi mökkitonttinsa (ranta) hinnan silloin n.50vuotta sitten, nykyrahassa 2500e.. nykyisin tullut yksi nolla lisää tuohon perään ja sillä saat jonkun ryteikön.  Minun (30v) elinaikana ovat aina ajaneet uudella autolla.. minun vanhempani ovat ajaneet n. 10v vanhoilla autoilla ja minulla ollut n.15-20 vuotta vanha auto tämän 12vuoden aikana kun ajokortin olen omistanut. Ihan hyväpalkkaisessa työssä olen kumminkin, enemmän tienaan kuin kumpikaan isovanhemmistani mutta tuskimpa tulee olemaan varaa mihinkään uuteen koskaan vaikka olen suht pihi.

Vierailija
47/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun  työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset. 

Ai jaa.  Minulla on kolmio maaseutukaupungussa, arvo alle 100 000.   Pojan alkupalkka dippinä oli sama kuin isänsä palkka kolmivuorotyössä teollisuudessa.     Nyt viiskymppisellä pojalla on 400 000  asunto, hyvä palkka, hyvä auto, vaimollaan samaten.   Lapsparat miten köyhiä.

Tämä kolmio periytyy kolmelle lapselle.   Olen siis suurten ikäluokkien jättieläkkeellä oleva leski, kansakoulun käynyt.

Joo, niin, kansakoulun käynyt ei ilmeisesti ymmärrä mitään tilastoista. Oma poika edustaa koko ikäluokkaa? 

Olen yliopistokoulutettu 50 v, saan saman verran käteen kuin duunaritaustainen isäni eläkettä. Ei pitkäkään koulutus ENÄÄ takaa työtä ja hyvää palkkaa. 

Vierailija
48/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.

Suuret ikäluokat ovat teidän isänne ja äitinne. Mistä te tiedätte miten helppoa heidän elämänsä on ollut?

Eivät ole. Minä olen syntynyt 60-luvulla, vanhempani ennen sotia. Veljeni ja siskoni ovat suuria ikäluokkia ja lähietäisyydeltä ikäni seurannut tuon sukupolven touhuja.

Vanhempasi ovat yli 90-vuotiaita? Suurista ikäluokista nuorimmat syntyivät 1948. Vanhempasi siis syntyneet noin 1928? Ja sisaruksillasi kaikki ollut helppoa, sinulla vain ei? Semmoista.

Suurten ikäluokkien viimeinen vuosi Suomessa oli kyllä 1951.

Etkä sinä ymmärrä lukemaasi. Jos sisarukset ovat osa suurta ikäluokkaa, he ovat syntyneet viimeistään 1951, eli vanhemmat ovat syntyneet viimeistään 1930-luvun alussa.

Vierailija
49/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.

Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?

Hän maksoi silloisten eläkeläisten eläkkeitä, ei omaansa. Hän tulee saamaan eläkettä enemmän kuin on maksanut.

Hänen eläkkeensä maksavat tällä hetkellä töitä tekevät.

Vierailija
50/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän eläkeläisistä monet ovat eläneet lapsuutensa ja nuoruutensa sota-aikana tai sen jälkeisinä vuosina, jolloin kaikesta oli pulaa. Nuorempi polvi ei voi ymmärtää miten kehnoissa oloissa silloin elettiin. Se sukupolvi sitten loi Suomen vaurauden.

Vierailija
51/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä eläkeläisiä kadehtivia riittää vai onko kyseessä aina sama aloittaja. Siinä ikäluokassa ei todellakaan mitään kadehdittavaa ole. Moni on ankeista oloista lähtöisin eikä mahdollisuutta opiskeluun ollut, jos perheessä ei ollut rahaa. Lisäksi monilapsisia perheitä, että jos jotain perintöjä oli, niin jakautui monelle tai sitten joku sai esim. sukupolvenvaihdoksena muita enemmän. Jokaisessa sukupolvessa on rikkaita ja köyhiä, mutta yleinen elintaso on noussut koko ajan.

Ilman koulutustakin pääsi vakituiseen työhön jne.

Ei ole elintaso noussut, vaan tuo sukupolvi on piikki, jonka jälkeen perheiden elnitaso laskee.

Kuinka monen 40-50-luvulla syntyneen olet kuullut puhuvan paskatöistä tai matalapalkka-alasta? Nekin oli normitöitä si

Valintoja siis. Kyllä noita alkeellisia kesämökkejä vieläkin on tarjolla. Toiset ei halua matkustella ja toiset eivät halua kesämökkiä riesakseen. Niin nykyään keski-ikäisillä on mahollisuus ostaa loma-asunto, jota ei oikein enää voi edes mökiksi kutsua. Siellä voi vaan rentoutua eikä tarvi olla työleirillä. Huvilan ja huussin voi tilata tekemään remontit ja pihatyöt.

Vierailija
52/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin, kansakoulun käynyt ei ilmeisesti ymmärrä mitään tilastoista. Oma poika edustaa kok

Sinä aloiitaja elät kuplassa.  Rikkaitten vanhempiesi hemmottelema ihminen jolla ei ole ollut kykyä selvitä työelämään ja pärjätä.

Se on sinun kuplasi.  Et tiedä yhtään mistä lähtökohdista suuret ikäluokat niihin hyviin työpaikkoihinsa tulivat.  Ja joista monet jäivät 90-luvun lamassa työttömiksi.

Vierailija
53/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu eläkemaksuista. Työikäisiä liian vähän suhteessa vanhusväestöön. Lopputulos kestämätön.

Vierailija
54/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä aloiitaja elät kuplassa.  Rikkaitten vanhempiesi hemmottelema ihminen jolla ei ole ollut kykyä selvitä työelämään ja pärjätä.

Se on sinun kuplasi.  Et tiedä yhtään mistä lähtökohdista suuret ikäluokat niihin hyviin työpaikkoihinsa tulivat.  Ja joista monet jäivät 90-luvun lamassa työttömiksi.

Kyllä me tiedämme. Ja hehän eivät ysärin lamasta kärsineet, vaan siinä takkiinsa sai pahiten 60-luvulla syntyneet, jotka valmistuivat suoraan lamaan.

Vierailija
55/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.

Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?

Hän maksoi silloisten eläkeläisten eläkkeitä, ei omaansa. Hän tulee saamaan eläkettä enemmän kuin on maksanut.

Hänen eläkkeensä maksavat tällä hetkellä töitä tekevät.

Miksi toistat itsestäänselvyyksiä?  Tyel on vakuutusmuotoinen, ei mikään säästötili.

Olen tullut työelämään tyellin kanssa yhtäaikaa.    Silloin jäi eläkkeelle ihmiset joista ei pennin hyrrää kertymää eläkkeisiin.

Vierailija
56/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me tiedämme. Ja hehän eivät ysärin lamasta kärsineet, vaan siinä takkiinsa sai pahiten 60-luvulla syntyneet, jotka valmistuivat suoraan lamaan.

Et siis elä duunaripiireissä.  Teollisuus heitti suuret määrät viiskymppisiä niin duunareita, insinöörejä kuin toimisoväkeä kortistoon.  Työttömyyskurssit pullistelu väkeä.

Et siis muista 90-lukua tai siellä kultalusikkaperheessäsi ei eletty todellusuudessa.

Vierailija
57/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis elä duunaripiireissä.  Teollisuus heitti suuret määrät viiskymppisiä niin duunareita, insinöörejä kuin toimisoväkeä kortistoon.  Työttömyyskurssit pullistelu väkeä.

Et siis muista 90-lukua tai siellä kultalusikkaperheessäsi ei eletty todellusuudessa.

Olen valmistunut 1991. Muistan oikein hyvin 90-luvun. Myös sen miten joka paikassa oli tukkeena vakitöissä ja -viroissa jumittava edellinen ikäluokka, joille lama ei tuntunut missään.

Vierailija
58/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet nyt nuorten tukkeena vanhentuneella tiedolla  jumittunut "näin on aina tehty"  -  . Odottavat eläkkeelle lähtösi.  

Vierailija
59/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaikeus päästä opiskelemaan, sosiaalitukien puuttuminen, se, että he olivat ensimmäiset työikäiset rahoittamassa eläkejärjestelmää, joka mitoitettiin väärin (tietämättä tulevasta). 

Tuo loppu on ihan pelkkää soopaa. Hyvin osattiin laskea suurten ikäluokkien tuottama eläkepommi mutta samalla he itse estivät sen että eläkemaksut olisi nostettu riittävälle tasolle silloin kun he vielä itse olivat työelämässä. Tuo on ko. ikäryhmässä vastenmielistä ja halveksittavaa. 

Kuinka silloin työelämässä oleva duunari pystyi estämään silloisen eläkemaksunsa korotuksen? Kyllä työnantaja ja valtio otti palkasta sen minkä olivat päättäneet, ei duunarilla ollut siihen mitään sanomista. Joten turha syyllistää koko ikäryhmää! Halveksin tuollaisen mielipiteen esittäjää.

Vierailija
60/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä olet nyt nuorten tukkeena vanhentuneella tiedolla  jumittunut "näin on aina tehty"  -  . Odottavat eläkkeelle lähtösi.  

En ole, vaan työllistän heitä, koska olen yrittäjä, ollut sieltä ysäriltä asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän