Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?

Vierailija
03.07.2024 |

Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?

En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.

Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?

Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?

Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?

Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää. 

Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet? 

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43. En kävele juuri yhtään, en saa tehtyä yhtään oikeaa punnerrusta, leuanvetoa tai istumaannousua, juoksemaan en pystyisi varmaan metriäkään.

Vierailija
2/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni (täysin oma mielipide) pitää jaksaa yksi body attack -tunti, jossa burpeet jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40, en saa yhtään leuanvetoa tehtyä. Vatsalihakset on hyvässä kunnossa, punnerruksia pystyn myös tekemään. En juokse koska polvet ei kestä, mutta kävelen 5km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Olen normaalipainoinen mutta hikoilen liikkuessa kuin porsas, eli en usko että minulla on kovinkaan hyvä kunto.

Vierailija
4/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 45 

Juoksen 6,5 km lenkki 4-6 kertaa viikossa. Istumaannousuja 37 kpl helposti, 15 punnerrusta just ja just. Leukoja en oo vetänyt vuosiin. 

Raskas fyysinen työ

Vierailija
5/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielipide on, että kaikkien aikuisten tulisi jaksaa juosta 5km, jos ei ole mitään fyysisiä rajoitteita. 

Itse jaksan tämän verran ja vähän päälle. 

Vierailija
6/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen reippaasti (6 km/h) 4-5 km lenkkejä muutaman viikossa, ei tunnu raskaalta. 

Salillä käyn 1-2 x viikossa, olen käynyt nyt vuoden. Jaksan nykyään jalkaprässissä tehdä 3 x 20 toistoa 40 kilolla (plus kelkka) niin että tekniikka pysyy hyvänä, ja reidet ovat miltei aina kipeät seuraavat pari päivää. Aloitin tekemään pelkästään kelkalla, mitähän se painaa, 40-50 kg luullakseni.

Ylätaljassa saan tehtyä myötäotteella 3 x 10 toistoa 35 kilolla, vastaotteella saan 45 kilolla 5 toistoa.

Naistenpunnerruksia rintakehä lattiaan hipaisten saan tehtyä ehkä 8 sitten alkaa asento pettää. 

Jaksan juosta hiljaa noin kolme lyhtypylvään väliä, kunnes alkaa hengästyttää. Sen enempää en ole juossutkaan, vaihdan kävelyyn. 

Pystyn tekemään spagaatin.

Kuntoni on parantunut, ja olen ihan ok kunnossa ja tunnen jaksavani arjessa ongelmitta, mutta missään tosi hyvässä kunnossa en ole, siihen vielä matkaa joka osa-alueella. 

Vierailija
7/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olen kohtalaisen hyvässä kunnossa, olen N47. Aerobista kuntoa voisi toki vielä parantaa, mutta se on työn alla. Salilla olen treenannut pari vuotta ahkerasti. En jaksa vetää leukoja, melko harva nainen jaksaa joten se ei varmaankaan ole mikään kunnon mittari. Miesten punnerruksia jokunen, alle 10 kuitenkin. Naisten punnerruksia pitäisi jokaisen jaksaa tehdä, jos ei ole kovin ylipainoinen. Juosta pitäisi jaksaa edes 50-100 metriä kerralla. Näin itse ajattelen. 

Vierailija
8/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40, en saa yhtään leuanvetoa tehtyä. Vatsalihakset on hyvässä kunnossa, punnerruksia pystyn myös tekemään. En juokse koska polvet ei kestä, mutta kävelen 5km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Olen normaalipainoinen mutta hikoilen liikkuessa kuin porsas, eli en usko että minulla on kovinkaan hyvä kunto.

Hikoilu ei korreloi kunnon kanssa. Toiset hikoilee hitosti, vaikka ovat hyvässä kunnossa, toiset eivät ollenkaan vaikka olisivat rapakunnossa.

Nimim. Aktiiviliikkuja jolla aina treenien jälkeen paita läpimärkä hiestä

Vierailija
9/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.

Vierailija
10/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v. Pari miesten punnerrusta tai kymmenkunta naisten voin tehdä, en yhtään leuanvetoa. Juoksen cooperissa 2150m, 5 km menee alle 35 min, mitä pidän vähän turhan huonona, mutta polvivaivat on estäneet pidemmät juoksulenkit viime vuosina. Kävellen toki menee vaikka 20 km.

Spagaatikin onnistuu edelleen.

Vierailija
11/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 42

Kävelen helposti 10km, juoksen 5km, istumaan nousuja menee niin paljon kuin viitsii tehdä samoin naisten punnerruksia, oikeita punnerruksia 3x15 helposti. Leukoja en ole vetänyt. Kuntoportaita 10 x 250 porrasta. Koen olevani hyvässä peruskunnossa. 

Vierailija
12/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43. En kävele juuri yhtään, en saa tehtyä yhtään oikeaa punnerrusta, leuanvetoa tai istumaannousua, juoksemaan en pystyisi varmaan metriäkään.

Mutta leukoja sinulla on kolme. Vatsamakkaroita neljä.

Olen hoikka.

Vierailija
13/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-v. nainen, muutaman kerran viikossa teen 5-10km kävelylenkkejä tahtiin 6km/h. Pitempäänkin jaksaisin jos viitsisi. Joskus juoksen noin viiden kilsan lenkkejä, tai lähinnä hölkkään hitaasti, tai käyn salilla. Naisten punnerruksia jaksan varmaan 20-30, leukoja en ole ikinä jaksanut vetää vaikka olen ollut paljon treenatummassakin kunnossa. Kuntotestien mukaan olen nyt hyvässä kunnossa. 

Vierailija
14/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta löytyy viitearvot eri ikäisille.

"Testaa itsesi kuntolaskurilla

Haluatko tietää, mihin kuntosi riittää työ- ja vapaa-ajalla? Tee sarja testejä, syötä tulokset laskuriin ja saat raportin kunnostasi. Voit verrata tuloksiasi joko väestön tai pelastusalan viitearvoihin."

https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/elintavat/nyt-laite…

Vierailija
15/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy kävelemään 4 km tunnin aikana. Pystyy kantamaan muutaman kilon painoista ostoskassia puoli kilometriä. Pääsee ylös jos kaatuu lattialle.

Vierailija
16/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy kävelemään 4 km tunnin aikana. Pystyy kantamaan muutaman kilon painoista ostoskassia puoli kilometriä. Pääsee ylös jos kaatuu lattialle.

Kuulostaa hyväkuntoiselta kahdeksankymppiseltä.

Vierailija
17/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hikoilu välttämättä liity huonoon kuntoon.

Vierailija
19/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat kävellä 5.kerrokseen ilman hissiä, niin olet varmaan paremmassa kunnossa kuin 50% ikäisistäsi naisista.

Vierailija
20/188 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa jonkun normaalin turistikaupunkikierroksen, noin neljän tunnin paarustelun ja portaita. Sama kunto kuin parikymppisenä, ei pitäisi olla mitenkään heikompi jos ei ole jotain sairautta. Jaksaa uida harrastaen, niin ettei tule mieleen "jaksanko?".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän