Muistoja 60-luvulta
Herajoen jugurtit kauppa-autolta. 😊
https://external-hel3-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/15536593910089681505?ur…
Kommentit (486)
Pitkästä aikaa ilahduttava ketju. Kivimankeli tuli mieleen.
Valkoiset farkut ja valkoiset tennarit. Banlonpaita, hihaton, pienellä pystykauluksella. Ai, että mä oli hieno!
Vierailija kirjoitti:
Kun kansakoulussa järjestäjä soitti isolla "lehmänkellolla" välitunnin päättyneeksi, niin oppilaat järjestäytyivät paririviin sisäänkäynnin eteen. Sitten opettaja tarkasti, onko rivit suorat ja antoi nyökkäämällä luvan tulla sisään.
Oppitunneilla istuttiin hipihiljaa, tehtiin tehtäviä, kuuneltiin ja viitattiin, kun opettaja kysyi läksystä. Ja sitten opettaja sanoi oppilaan nimeltä, kuka vastaa. Oppilas nousi pulpetin viereen seisomaan ja vastasi reippaalla ja kuuluvalla äänellä, ja istuutui heti sen jälkeen.
Miten mahtaa olla nykyään?
Kaikki lapset puhuu yhtä aikaa reippaalla ja kuuluvalla äänellä omia juttujaan.
Kansakoulun neljänneltä tai viidenneltä luokalta pyrittiin oppikouluun. Pääsykokeet olivat 2-päiväiset ja niissä oli matematiikan/laskennon kokeita ja äidinkielen kokeita. En kylläkään enää muista millaisia ne olivat.
Sitten muutaman viikon päästä oppikoulun oveen tuli hyväksyttyjen listat. Jännitin kovasti pääsenkö kouluun, mutta siinä listassa se minunkin nimeni oli.
Muistan 60 luvulla kun tuli cd soittimet. Jollain kavereilla oli minidisc soittimia silloin, mutta olihan se cd levy juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Televisio ostettiin ihan 60 luvun alussa. Naapurit tuli katsomaan ohjelmia omat jakkarat mukanaan. Säätiedotteet esitti meteorologit Saarentaus ja Salmensuu.
Hyviä ohjelmia oli Lahjomattomat, Kojak, Ironside, Bonanza, High Chaparall, Virginialainen, Takaa ajettu ja tietenkin Star Trek.
Star Trekiä ei esitetty Suomen televisiossa 1960-luvulla, vaan vasta 1974 (nimellä Avaruusmatka, 8 jaksoa).
Oiskohan tarkoittanut Myrskylintuja eli Thunderbirdsejä
Kaksoissukunimen voi ottaa (siis ns. tyttönimi + puolison sukunimi), kuten itse tein v. 1983. Laki muuttui vasta 1986 (jolloin siis oman alkuperäisen sukunimen voi sellaisenaan pitää.)
Ostettiin apteekista salmiakkijauhoa pikkuisessa paperipussissa. Kastettiin sormi suussa ja lipaistiin sormella pussista salmiakkia. Hyvää oli.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 60 luvulla kun tuli cd soittimet. Jollain kavereilla oli minidisc soittimia silloin, mutta olihan se cd levy juhlaa.
Cd-levyt keksittiin 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Maitoa myytiin josku muovipusseissa joihin oli oma kaadin.
Jotkut naapuriäidit leikkasivat tyhjät muoviset maitopussit pieniksi paloiksi ja solmivat niistä mattoja, koska materiaali oli ohutta, pehmeää ja kestävää.
Kengistä muistan palipali-puukengät, ja myös mokkasiinimalliset kengät olivat muotia 60-luvun lopussa.
Tv-sarjat Me Tammelat ja Hanski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten piiskaaminen oli sallittua.
Piiskaa annettiin paljalle pepulle.
Niin annettiin. Housutkin piti aina itse laskea. Piiskauksen jälkeen komennettiin nurkkaan toviksi.
Meillä kulloinkin hölmöillyt lapsi käskettiin pihalle etsimään sopiva oksa suoraan koivusta. Jälkikäteen sitten 15 minuutiksi nurkkaan nyyhkyttämään housut nilkoissa, punaiset viirut pyllyssä ja jaloissa. Noloa oli, vaikka ei sitä kukaan ulkopuolinen ikinä nähnyt, ja loppui hyvissä ajoin vuosi-pari ennen murrosikää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne oli kyllä suunnittelun kukkasia! Veteliä maitopusseja ei ollut helppo käsitellä. Ne häipyivätkin melko pian markkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystä oikeastaan mitään. Ainoat muistikuvat ovat ne, että minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvä on jäänyt mieleni vuosikymmeniä myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.
Sinäkin menit kansakouluun sillä vuosikymmenellä, ja kävit koulua myös lauantaisin.
Koulunkäynti kuuluu niin itsestään selvyyksiin, että en lue sitä aihepiiriin kuuluvaksi.
Kyseessä oli kansakoulu että sikäli. Pulpetissa oli mustepullo, johon kynää kastettiin ja harakanvarpaita kirjoitettiin.
Ja mustepullon kaveriksi valmistettiin käsityötunnilla pehmeistä tilkuista (flanellia?) kerroksellinen, pyöreä "rätti" johon mustekynän pystyi pyyhkimään. "Rätin" keskelle neulottiin nappi, joka piti kerrokset yhdessä. Muistan, että oman tekeleeni nappi oli kauniin turkoosi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli pakko käyttää hametta tai mekkoa, paitsi hiihtopäivinä, ihan vuosikymmenen loppuun asti. Muistan miten ne paksut villasukkahousut kutittivat reisiä, ja kotiin tultua oli kovina pakkaspäivinä reidet tulipunaiset kylmästä.
Oppikoulu alaluokilla oli tärkeää olla hajukumi, ja kynän päässä semmoinen kiva peikko. Olin ylpeä kuivamustekynästäni, jossa oli viisi eri väriä.
Tää on totaaliouto muisto etenkin kun tiedämme, että sukkahousut tuli Suomeen (lapsille) vasta 1960-luvun puolivälissä, siihen asti me käytimme liiviä ja sukkia. Koulussa sai varsin huoleti käyttää housuja ainakin maalla, oli sitten tyttö tai poika.
Ai kun ne oli kamalia ne lasten sukkahousut. Ne olivat jäykät kuin panssarit ja saumat jätti jalkaan jäljen. Olin tuolloin jo onneksi sen verran iso, että äiti osti mulle aikuisten sukkanauhaliivit, ja sain pitää sukkia niitten minihameitteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne oli kyllä suunnittelun kukkasia! Veteliä maitopusseja ei ollut helppo käsitellä. Ne häipyivätkin melko pian markkinoilta.
Maitopussit tulivat 1967 ja katosivat myynnistä 1974. Siinä vaiheessa maitotölkki oli tosin jo jonkin aikaa ollut selvästi suositumpi pakkausmuoto, vaikka oli kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Jayne Mansfield povipommi esiintyi suomen televisiossa. Miehet varautu katsomaan kyseistä ihmettä.
Muistan , hän oli äitini ihailema kun oli niin kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystä oikeastaan mitään. Ainoat muistikuvat ovat ne, että minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvä on jäänyt mieleni vuosikymmeniä myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.
Sinäkin menit kansakouluun sillä vuosikymmenellä, ja kävit koulua myös lauantaisin.
Koulunkäynti kuuluu niin itsestään selvyyksiin, että en lue sitä aihepiiriin kuuluvaksi.
Kyseessä oli kansakoulu että sikäli. Pulpetissa oli mustepullo, johon kynää kastettiin ja harakanvarpaita kirjoitettiin.
Siniharmaan imupaperin muistan siihen lisäksi.
"Vuonna 1928 toilettipaperin kaupallinen valmistus alkoi ja sitä alettiin myymään arkkipakkoina yhtenä yhtiön tuotteista. Silkkipaperituotteen nimi oli ensin Pikku Matti, mutta varsin pian nimeksi vakiintui Nokia Silk. Tuote leikattiin arkeiksi ja pakattiin kääreeseen. (lotus.fi)
Muistan vielä 1960-luvulla tavanneeni tuota kiiltävää ja kovaa wc-paperia. Ulkovessan kosteissa olosuhteissa se taisi selviytyä pehmopaperia paremmin.
Vuonna 1928 toilettipaperin kaupallinen valmistus alkoi ja sitä alettiin myymään arkkipakkoina yhtenä yhtiön tuotteista. Silkkipaperituotteen nimi oli ensin Pikku Matti, mutta varsin pian nimeksi vakiintui Nokia Silk. Tuote leikattiin arkeiksi ja pakattiin kääreeseen. (lotus.fi)
Muistan vielä 1960-luvulla tavanneeni tuota kiiltävää ja kovaa wc-paperia. Ulkovessan kosteissa olosuhteissa se taisi selviytyä pehmopaperia paremmin".