Muistoja 60-luvulta
Herajoen jugurtit kauppa-autolta. đ
https://external-hel3-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/15536593910089681505?urâŠ
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin kun sain ensimmÀiset sukkahousut 60-luvun lopulla, ne olivat tummanvihreÀt ja ai niin ihanat liivien ja sukkanauhojen jÀlkeen, olin toisella luokalla koulussa. Jotkut oppilaat kÀyttivÀt vielÀ esiliinaa mekon pÀÀllÀ, itsellÀ ei enÀÀ sellaista ollut koulussa, joskus pienempÀnÀ essuakin kÀytin. EnsimmÀiset jogurtit Keski-Suomessa olivat pikareissa (tai ainakin ne mitÀ meille ostettiin), olipa muuten hyvÀÀ! Kouluun kuljettiin linja-autolla jos matka yli 5 km, yksi matka maksoi 20 penniÀ, kolmannella luokalla tuli jo ilmaiset liput koulumatkoille. Lapsille oli leikkitupakat ja maissipiiput, oliko tupakat suklaata, sitÀ en muista.
Leikkitupakat olivat kovaa ja kuivaa lakritsia. Muistan ostaneeni niitÀ nostalgiamielessÀ vielÀ aikuisenaTukholmasta sen jÀlkeen, kun niiden myynti oli Suomessa lopetettu. Ja olikohan se vielÀ ihan varsinainen tupakkakauppa, tÀllainen muistikuva mulle jÀi ostopaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc-paperi oli ihan jÀrkyttÀvÀn kovaa
Vessapaperi oli sellaista silkkistÀ, joka ei pyyhkinyt yhtÀÀn mitÀÀn.
SÀ pyyhit vÀÀrÀllÀ puolella!
Kumpikaan puoli ei pyyhkinyt kunnolla, jos sitÀ paperia ei mytistÀnyt ja hieronut kÀsien vÀlissÀ pehmeÀmmÀksi. Se kiiltÀvÀ puoli vain liukui ja liu'utti tuotosta ympÀriinsÀ ja toinen, himmeÀ puoli otti hieman paremmin, mutta pehmennettynÀ pyyhki hyvin!
Paperit olivat pakassa, jonka ylÀosassa oli reikÀ. ReiÀstÀ pakka ripustettiin huussin seinÀssÀ olleeseen naulaan ja siitÀ otettiin arkki kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Roskien kierrÀtys hoidettiin nÀppÀrÀsti, kun kerrostalon pihalla oli polttouuni, joka paloi ja lÀmmitti ympÀri vuorokauden ja vuoden, Talkkari kÀvi sitÀ vÀlillÀ kohentelemassa samalla kun ajoi kakarat pois kellareista.
Me kÀytiin 7-vuotiaina yrittÀmÀssÀ sytyttÀÀ löytötupakoita tÀmmöisen uuni luukulla. Piti kiivetÀ tikapuut ja avata luukku. Tuli loimotti jossain alhaalla, kajo nÀkyi, mutta tupakka ei syttynyt, vaikka kuinka kÀdellÀ kurkotteli. TerveisiÀ tÀmÀn myötÀ ajatuksissani tupakointikaverille Leenalle Helsinkiin! T. Merja
Vierailija kirjoitti:
Kotona tupakoitiin sisÀllÀ. Jos tuli vieraita, heille tuotiin toinen tuhkakuppi koska sekin tÀyttyi nopeasti. SiellÀ me lapset leikittiin savun seassa.
MitÀ? Se puhdas savuko nyt ketÀ hÀiritsisi?
Joo, nÀin oli. TÀmÀ hÀmÀÀ hieman, koska kun lÀÀkÀrit kysyvÀt tupakointihistoriaani, vastaan aina 24 vuotta. Vaan eihÀn se riitÀ. SitÀ savua hengitin syntymÀstÀni asti ensin 16 vuotta, kun ihmiset yleisesti tupakoivat sisÀtiloissa. SitÀ savua olisi voinut leikata veitsellÀ. Niin tupakoitiin myös meillÀ, eli tÀstÀ tuleekin yhteensÀ 40 vuotta!
Hameet olivat pikkusen polven ylÀpuolelle. HyvÀt sÀÀret oli kyllÀ tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ăiti ajoi polkupyörĂ€llĂ€ ja minĂ€ istuin kyydissĂ€ tavaratelineellĂ€. Ăiti sanoi ettĂ€ pidĂ€ jalat harallaan ettei mene pinnojen vĂ€liin. Pienemmille lapsille oli istuin joka oli kamala rautahĂ€kkyrĂ€.
Olen istunut viininpunaiseksi maalatussa rautahÀkkyrÀssÀ ja muistan sen vielÀ. Oli tuskallisesti takapuolta hakkaavaa istua siinÀ Àidin ajaessa pitkin soratietÀ, jossa oli hervottoman kokoisia kiviÀ, jotka paukahtaen lensivÀt piennarta kohti pyörÀn renkaiden osuessa niihin. Asfaltti olisi kyseiselle kylÀtielle laitettu jo ennen syntymÀÀni, mutta kunnanvaltuustossa istunut kylÀkauppias esti sen monta vuotta, koska pelkÀsi kylÀlÀisten ajavan sileÀÀ asfalttia pitkin viitisen kilometriÀ kaupungin puolelle kauppoihin. Ehdin noin viisivuotiaaksi ennen kuin asfaltti vihdoin tielle saatiin. Tapahtui Lounais-Suomessa 60-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sideharsovaipat muistan, mutta oliko 60-luvulla jo kertakÀyttövaippoja?
VielÀ 80-luvulla taittelin harson muoviin vaipaksi. Oli jo niitÀ kertakÀyttöisiÀkin.
70-luvub alussa lapsillani oli kyllÀ kertakÀyttövaipat.
73 ja 77 syntyneillĂ€ lapsillani oli kertakĂ€yttövaipat. Kaveri toi Saksasta niitĂ€ nĂ€ytille, joissa oli muovi pÀÀllĂ€ ja teipit valmiina sivuilla, kun meillĂ€ oli ne irtonaiset muovit, joiden sisÀÀn se paksu kertisvaipat laitettiin.đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistien vaihto ja pikkausvihko. Arvokkaimpia muisteja olivat hopeapölyllÀ koristellut. Minulla on vielÀkin ne jÀljellÀ enkÀ taida koskaan raaskia luopua niistÀ. Oikeastaan voisin tehdÀ hienon kansion, mutta liimaakaan ei voi kÀyttÀÀ, se nÀkyy lÀpi.
Sinitarra, tuo ihmeiden ihme.
Tarkoitatko muistoja. Muisteista en kyllÀ 60-luvun nuorena tiedÀ mitÀÀn.
Tarkoitan muisteja eli erilaisia nÀttejÀ kuvia enkeleistÀ ja taruolennoista ja vaikka mistÀ. NiitÀ myytiin kirjakaupoissa arkkeina ja ne leikattiin varovasti irti toisistaan. Muisto on taasen muisto jostain asiasta. TÀmÀ LÀnsi-Suomessa.
KyllÀ ne muisteja/kiiltokuvia oli myös oulun seudulla. Nelkut oli sitte erikseen
<
Anopilla on muistisairaus. Alzheimer siis. Muistoja hĂ€n ei enÀÀ muista, kun muisti on mennyt. HĂ€n toivoisi, ettĂ€ muistia olisi saatavillađ€Ł
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoa myytiin josku muovipusseissa joihin oli oma kaadin.
Myös 70- luvulla
Olen tÀnÀÀn vasta huomannut tÀmÀn ihanan muisteluketjun, joka on tuonut elÀvÀsti lapsuusmuistoja mieleen. Mutta nyt alkoi ÀrsyttÀÀ. MistÀ kumpuaa tÀmÀ tahto muistuttaa samoista asioista myös -70- luvulla? Onko tarkoituksesi vÀhÀtellÀ muiden muistoja? Oletko muistellut itse yhtÀÀn ketjussa kyseessÀ olevaa vuosikymmentÀ? SitÀhÀn tÀssÀ pyydettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sideharsovaipat muistan, mutta oliko 60-luvulla jo kertakÀyttövaippoja?
VielÀ 80-luvulla taittelin harson muoviin vaipaksi. Oli jo niitÀ kertakÀyttöisiÀkin.
Aah, mulle tuli mieleen löytÀmÀni valtavan kokoiset Lootus- terveyssiteet, joita Àitini piilotteli kaapin perukoilla. Niille oli niinkin arkinen nimi kuin "p* llurÀtit". Samoilla siteillÀ aikanaan itsekin aloittelin ja hÀvetti kun ne pullistelivat housuissa.
NÀistÀ siteistÀ on mulle jÀÀnyt trauma! Olen syntynyt 50-luvun puolivÀlissÀ ja kuukautiseni alkoivat, kun olin 11-vuotias. Olin pieni ja hentorakenteinen. Vihasin niitÀ aikuisten siteitÀ niin paljon, ettÀ kÀytin pitkÀÀn vessapaperia terveyssiteitten sijaan (Àiti oli vihainen, koska alushousuja suttaantui turhaan). Olin ikionnellinen, kun ensimmÀiset tamponit ilmestyivÀt. Muisto 60-luvun terveyssiteistÀ oli niin vahva, ettÀ kun 80-luvun lopulla synnytyksen jÀlkeen (kyseessÀ ei ollut alatiesynnytys) minulle laitettiin verkkohousut ja työnnettiin joku kamala rÀtti jalkovÀliin, kÀvin sen heti poistamassa, kun hoitajan silmÀ vÀltti.
Spraypullo pasahti kivasti roskanpolttouunissa ja siitÀkös talkkari oli vihainen. Paistettiin myös piharatamon lehtiÀ polttouunin luukun pÀÀllÀ. KÀvin ostamassa raksaukoille kotikaljaa kadun toisella puolella olevasta kaupasta. Pullot oli sellaisia isomahaisia, kantorengas pullon kaulassa. PelkÀsimme merenrannan hirmuista nÀkkiÀ. LakimiehellÀ oli hieno 50-luvun Mersu. Maito ostettiin kaupan automaatista omaan peltipÀÀlÀriin, sittemmin maitoa myytiin muovipusseissa. Kahdesti nÀin kissan jÀÀvÀn auton alle: naapurin ukko kÀvi pÀÀstÀmÀssÀ kissan tuskistaan vasaralla, toisella kertaa kissan kieli oli jÀÀnyt hampaiden vÀliin ja roikkui melkein irtonaisena. Talvella jotkut hyritsyllÀ linja-auton takapuskurissa roikkuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 markan setelillÀ sai lapsena elokuvalipun ja siitÀ jÀi vielÀ karkkirahakin.
Sai varmaan montakin
Satanen oli suuri raha.
Sakura - vÀriliidut maksoi kirja-ja paperikaupassa 200 markkaa. Himoitsin niitÀ ihan kauheasti, mutta eihÀn mulle niihin rahaa annettu. Sitten kun viimein sain pikkukolikoista sen summan sÀÀstetyksi, ja ostin ne vÀrit, ne oli vÀhÀn pettymys. Ne sottasi kamalasti, sormetkin oli vÀritahnassa. Mutta niissÀ oli niin kauniita pastellivÀrejÀ, mitÀ ei tavallisissa vÀriliiduissa ollut.
Meille tuli 60-luvulla sellaisia lehtiÀ kuin Apu, Seura, Viuhka, Hopeapeili, Viikkosanomat ja Neuvostoliitto.
Se Neuvostoliitto -lehti oli iso ja painettu paksulle paperille ja oli ihan omituinen jutuissaan. Mutta se olikin isÀn tahallista hevosenleikkiÀ tilata se lehti, koska halusi vain naureskella sen kirjoituksille. IsÀ oli oikeistolainen henkeen ja vereen.
Samasta syystÀ isÀ tilasi meille myös Vartiotornin ja HerÀtkÀÀ -lehden. Oli niistÀ se hyöty, ettÀ kun jehovalaiskaksikko ilmestyi ovelle lehtineen, me voitiin nÀyttÀÀ, ettÀ meillÀ on se jo. Jos isÀ oli kotona, hÀn aina kutsui ne sisÀÀn ja alkoi vÀitellÀ niitten kanssa. IsÀ oli saanut vahvan kristillisen kasvatuksen ja halusi aina puolustaa sitÀ omaa uskoaan. Joskus ne jehovalaiset oli meillÀ kaksikin tuntia, mutta ei saaneet isÀÀ kÀÀntymÀÀn, ei tosin toisinpÀinkÀÀn. IsÀ oli sellainen ainainen vÀittelijÀ ja rakasti kaikkea sellaista vÀÀntöÀ.
Demarit ja kommarit sai myös kuulla kunniansa. Vaikkakin periaatteessa ihan hyvÀssÀ hengessÀ, huumorikin kukki kovasti. SitÀ oli penskana ihan mukavaa kuunnellakin, vaikka ei mitÀÀn oltaisi ymmÀrrettykÀÀn. IsÀ oli talollisen poika ja kannatti keskustapuoluetta.
Kunnan lainakirjasto oli aarrearkku. Se oli auki kolmena pÀivÀnÀ viikossa iltaisin. Muita koulun ulkopuolisia virikkeitÀ ei oikein ollut.
Ensi rakkauteni oli tietenkin Vesa Enne! Kuinkas muuten. Olin kai jotain 9-vuotias.
Sitten rakastuin yhteen nÀttiin tummatukkaiseen poikaan, joka kÀvi samaa uimakoulua. Se oli mukava, hauska, nokkela poika ja hÀnen kanssaan harjoiteltiin pussaamista kotimatkoilla. MeitÀ sanottiin jo pariskunnaksikin.
Sittemmin tiemme erosivat -nyyh. Sain sydÀnsuruja. Jouduimme eri koulupiiriin.
Tapasimme aikuisina yksissÀ juhlissa. Muistimme toisemme kyllÀ. MinÀ olin naimisissa ja hÀnellÀkin oli kumppani, miespuolinen. Sellaista elÀmÀ on.
Vierailija kirjoitti:
MeillÀ nÀkyi Ruotsin TV:n kaksi kanavaa. SieltÀ tuli hyviÀ leffoja.
HyvÀ. Hauska muisto: Apu-lehti teki 1970-luvulla jutun seudusta, jossa pystyi katsomaan perÀti viittÀ kanavaa: Suomen ja Ruotsin lisÀksi Neuvosto-Viron tv:tÀ. Jossain etelÀrannikolla, en muista tarkemmin. Mm pohjoisessa katsottiin Ruotsin tv:tÀ ahkerasti. - Ei tiukasti otsikon mukainen kommentti, mutta kuvaa hyvin 60-80-lukuja.
60-luvulla oli varmaan joka kodissa, jopa kaupungin pienissÀ asunnoissa, vieraita varten petitavarat. Patjoja tai mattoja lattialle, tÀkit ja tyynyt ehkÀ lakanatkin.
Sukulaisilla oli tapana kylÀillÀ paljon ja etukÀteen ilmoittaminen oli vaikeaa, puhelimia ei ollut kuin työpaikoilla, posti tuli kun tuli.
Meillekin tuli lauantain postissa (silloin jaettiin myös lauantaina posti) kortti jossa Pappa ja isÀn siskon perhe tulee meille lauantaina, viisi henkilöÀ (+ me neljÀ) meidÀn kaksioon. Hyvin mahduttiin. Ruokaa oli ilmeisesti sen verran ettÀ nÀlkÀ ei yllÀttÀnyt, kaupathan olivat jo kiinni.
60-luvulla lomat vietettiin kotimaassa, sukulaisissa tai telttaillen. KyllÀ mekin kÀytiin HelsingissÀ kummien luona ja yö tai pari vietettiin siellÀ.
Koulua oli 6 pv viikossa, vain sunnuntai oli vapaa pÀivÀ.
Kaikki oli halvempaa ja ruokaa sai paljon enemmÀn 60 markalla kuin nykysin 10 eurolla. ElÀÀ oli paljon rikkaampaa 60 luvulla kuin nyt. Ihmiset juttelivat keskenÀÀn ja kÀvivÀt kylÀssÀ, nykysin vain ÀlykÀnnykkÀ on ihmisen ystÀvÀ.
Kaupat oli auko arkisin 9-17 ja lauantaina 9-13 ja sunnuntaina kiinni. Kaikille riitti ruokaa vaikkei sitÀ yöllÀ saanutkaan hakea eikÀ sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa taloissa ruskeat valonkatkaisimet ja ruskeita sÀhköjohtoja.Mustat tai puiset pytyn reunat.Luodin reikiÀ seinissÀ sotien ajoilta.Bussissa tehtiin reikÀlaiteella reikÀ lippuun.Bussikuskeilla oli rahalaukku.Kolikkokukkaro.Ja pÀÀssÀ veeka-lippis joku.Monessa ammatissa oli vielÀ essut.Lapset leikki Colt pyssyillÀ missÀ oli nallinauhaa.PyörÀn renkaisiin laitettiin rÀpÀttimet.
VielÀ 70-luvulla oli monissa busseissa rahastajat. Kuski sai keskittyÀ ajamiseen.
Kauppa-autossa oli kuski ja erikseen myyjÀtÀr-neito
Busseissakin oli rahastaja. Liikennepoliisit ohjasivat liikennettÀ.
EnsimmÀiset omat levyt tulivat vasta 70-luvun puolella, mutta jo 60-luvulla Badding oli mukana erilaisissa M. A. Nummisen projekteissa pÀÀsten jo tuolloin ainakin kaksi kertaa levylle.
Nummisen levyllÀ "M. A. Numminen laulaa jÀlleen" (1966) 18-vuotias Badding laulaa kappaleen "Laki epÀsiveellisten julkaisujen levittÀmisen ehkÀisemisestÀ":
S. Albert Kivisen levyllÀ "S. Albert Kivisen lauluja" (1969) puolestaan kappaleen "Ne tieteet jotka kÀsittelevÀt yleisiÀ tosiseikkoja" esittÀvÀt Kaija Parko, Badding ja Numminen: