Muistoja 60-luvulta
Herajoen jugurtit kauppa-autolta. đ
https://external-hel3-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/15536593910089681505?urâŠ
Kommentit (532)
Peruukit, tekoripset ja vahvat silmien rajaukset, isot kampaukset, minihameet, lakeerisaappaat, Twiggy-tyyli, vaalea huulipuna, The Beatles, Mary Quant-meikit.
- n69 -
Oliko Tenavatuokio ja Arja-tÀti 60-luvulla?
Menin eka luokalle v 1966, olin 6v. Asuimme maalaiskoululla, Àiti oli keittÀjÀ-siivooja.
Vanhempia toteltiin ja opettajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin kun sain ensimmÀiset sukkahousut 60-luvun lopulla, ne olivat tummanvihreÀt ja ai niin ihanat liivien ja sukkanauhojen jÀlkeen, olin toisella luokalla koulussa. Jotkut oppilaat kÀyttivÀt vielÀ esiliinaa mekon pÀÀllÀ, itsellÀ ei enÀÀ sellaista ollut koulussa, joskus pienempÀnÀ essuakin kÀytin. EnsimmÀiset jogurtit Keski-Suomessa olivat pikareissa (tai ainakin ne mitÀ meille ostettiin), olipa muuten hyvÀÀ! Kouluun kuljettiin linja-autolla jos matka yli 5 km, yksi matka maksoi 20 penniÀ, kolmannella luokalla tuli jo ilmaiset liput koulumatkoille. Lapsille oli leikkitupakat ja maissipiiput, oliko tupakat suklaata, sitÀ en muista.
Leikkitupakat olivat kovaa ja kuivaa lakritsia. Muistan ostaneeni niitÀ nostalgiamielessÀ vielÀ aikuisenaTukholmasta sen jÀlkeen, kun niiden myynti oli Suomessa lopetettu. Ja olikohan se vielÀ ihan varsinainen tupakkakauppa, tÀllainen muist
Lappenrannassa myytiin pilailuvÀlinekaupassa niitÀ.
Vierailija kirjoitti:
HyvÀt kaverini olivat karjatilan tyttöjÀ ja muistan, miten he kertoivat, ettÀ toisinaan meijeri lÀhetti heille uusia tuotteita maistettavaksi. KesÀllÀ -68 tytöt kertoivat, ettÀ heille oli tullut pieniÀ neliskanttisia tölkkejÀ, joissa oli mansikan ja ananaksen makuisia hapanmaitotuotteita, jogurttia. Se oli vÀhÀn kuin sulan jÀÀtelön ja piimÀn vÀlimuoto. SyksyllÀ lÀhdin opiskelemaan ja huomasin, ettÀ kauppaan oli tullut maitohyllyyn niitÀ neliskanttisia tölkkejÀ. Ostin yhden kokeeksi, vaikka ei pitÀnyt piimÀstÀ. En sitÀ tölkillistÀ saattanut kerralla syödÀ, mutta kun vÀhitellen totuin makuun, minusta tuli nopeasti vannoutunut jogurtin ystÀvÀ. Ja olen sitÀ edelleen.
Herajoen jogurttia.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwb6puskw-Ayq8O7VâŠ
Vierailija kirjoitti:
Maalla haettiin maatalosta vielÀ maitoa maitotonkkaan. Nallekarkit ostettiin kylÀkioskista. Autot pieniÀ Morris MinejÀ,FiattejÀ.Televisiossa KivisiÀ ja sorasia, jota tuli katsomaan myös naapurit,joilla ei vielÀ ollut televisiota.
Maitohinkki. Maitotonkka oli se iso, jossa lÀhetettiin maatiloilta maitoa meijeriin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa myytiin irtovoita. LeipÀÀ myytiin myös puolikkaina. KeksejÀ myytin irtotavarana.
Tuorekurkkua sai ostaa myös puolikkaan.
Maitoa sai ostaa omaan maitokannuun, myyjÀ otti kauhalla isosta tonkasta.
Vierailija kirjoitti:
Juustoissa oli vahapinta, mikÀ piti ensin kuoria pois. Se oli vÀriltÀÀn punainen. Makkaraa pystyi ostamaan joko palana tai viipaloituna tietyn grammamÀÀrÀn ja se pakattiin ruskeaan paperiin ja paperinarulla paketti kiinni.
Ostokset maksettiin rahalla tai kaupassa oli tili, jonne kertyi saldoa mikÀ maksettiin. Shekit olivat myös kÀytössÀ maksuvÀlineenÀ.Kauppojen valikoimat olivat pienet. Silti tuntui ettÀ Elovena riitti kaurapuuroksi eikÀ tarvinnut kymmenittÀin muita merkkejÀ.
Makkaraa sai ostaa pituuden mukaan eli vaikka yhden metrin, metrilenkkiÀ. Myös makkarapötkön pÀitÀ sai ostaa.
Playstation tuli meille kotiin.
Ăiti osti veljelle iPhone 16, vĂ€hĂ€nkö olin kade.
Isi osti Teslan ja mÀ sain mopoauton ,veli oli kade ja sai siitÀ hyvÀstÀ Rolex on .
Ăiti laittoi itsensĂ€ botoxia.
Vierailija kirjoitti:
Raittiuskilpakirjoitukset koulussa. Saattoi saada kirjan palkinnoksi, minulla on vielÀ kaksi kirjaa jÀljellÀ Kirjoliina ja Pipsa Pippuri. En muista saiko kaikki kirjan vai monelleko niitÀ annettiin.
Nahkahiihto, tietty matka hiihdettiin ja saatiin kunniakirja.
Minulla raittiuskilpakirjoituksista palkinto Tyttö tuulispÀÀ -kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita tehtiin itse. Muodissa olivat revontulipuserot ja ns. Hiihtohousut, joissa sauma kulki etupuolella jalkaa.
Rex-kakku oli sitten hyvÀÀ ja halva, jota sai joskus pienen murun.
Lapset saattoi saada kauppiaalta tikkarin, jos kÀyttÀytyivÀt kunnolla kaupassa.
Jos edelliseltÀ pÀivÀltÀ jÀi tuokaa tÀhteeksi, se lÀmmitettiin valurautapannulla. Jos jÀi keitettyjÀ perunoita, ne paistettiin pannulla sipulin kanssa.
Rex-kakku đđđ
Olen saanut ystÀvÀn tekemÀÀ rex-kakkua aivan viime talvena. KyllÀ aika kultaa muistot. Ei se niin ihmeellistÀ ollut, melko kuivaa. Ennen ei vain ollut paljon herkkuja.
KyllÀhÀn siitÀ kuivaa saa, jos ei kostuta keksejÀ kunnolla ja jos tÀytteen kanssa nirsoillaan. Rex-kakun tÀyte ja kuorrutus on oltava kunnolla tehtyÀ ja sitÀ on oltava reilusti. Onko niitÀ alkuperÀisiÀ Rex-keksejÀkÀÀn enÀÀ saatavilla? EpÀilen ettÀ ei. NiitÀhÀn siihen kÀytettiin.
Oikea Rex-kakkuhan ei oikein edes kestÀnyt sÀilytystÀ, kun se alkoi ajan kanssa luhistua, kun keksit imi liikaa tÀytettÀ sisÀÀnsÀ. Tuoreena juuri tehtynÀ se oli parasta.
Rasvapommihan se oli ja kuului ollakin. Nuukaile tÀytteen kanssa, niin saat kuivaa kökköÀ.
"Neliskanttisten Rex-keksien valmistus on nykyÀÀn lopetettu, mutta korvaavia keksejÀ löytyy.
Neliskanttiset Selga- ja Kalev-merkkiset keksit sopivat hyvin Rex-kakkuun. Ne muistuttavat maultaan Marie-keksejÀ. Saat niitÀ esimerkiksi eestilÀisiÀ elintarvikkeita myyvistÀ erikoiskaupoista. Voit kuitenkin kÀyttÀÀ kakkuun myös voileipÀkeksejÀ, kun kostutat ne makeutetulla maidolla".
Vierailija kirjoitti:
TeeveetÀ tuli katsomaan naapurin helluntalaiset, kun ne ei saanut katsoa telkkaria, eikÀ niillÀ ollut sitÀ.
Meille tuli talonmiehen lapset jotka olivat Jehovan todistajia katsomaan mustavalkoista televisiota.
Lestadiolainen kaverini meni maton alle piiloon, jos telkkari oli auki. Oli syntiÀ katsella, mutta kuunnella sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raittiuskilpakirjoitukset koulussa. Saattoi saada kirjan palkinnoksi, minulla on vielÀ kaksi kirjaa jÀljellÀ Kirjoliina ja Pipsa Pippuri. En muista saiko kaikki kirjan vai monelleko niitÀ annettiin.
Nahkahiihto, tietty matka hiihdettiin ja saatiin kunniakirja.
Minulla raittiuskilpakirjoituksista palkinto Tyttö tuulispÀÀ -kirja.
Sain palkinnoksi raittiuskilpakirjoiituksista kirjan HELSINKI, palkinnoksi, on kirjahyllyssÀni.
Clearasilia laitoin finneihin :)
Jalassa oli ruskeat samettikengÀt Retut.
Olisin halunnut Jopon. En saanut.
Kuunneltiin Listaa. Iltatuulen viesti soi.
Vierailija kirjoitti:
Clearasilia laitoin finneihin :)
Jalassa oli ruskeat samettikengÀt Retut.
Olisin halunnut Jopon. En saanut.
Kuunneltiin Listaa. Iltatuulen viesti soi.
MÀ sain Start family pyörÀn. Oli tarjouksessa Elannossa. Hajosi miltei heti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia toteltiin ja opettajiakin.
Opettajat saivat kersat kuriin. Ei ollut kielletty kurinpito.
En lukenut kommentteja, ettÀ onko jo mainittu, mutta mummo osti kaupasta vastakirjalle ja maksoi sitten, kun sai rahaa. Ananas Palma oli parasta eikÀ mitÀÀn esanssilitkua. Kuvassa muitakin 60-70-luvun limsoja (jos onnistuin laittamaan kuvan).
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjA-5i2ETP9r6âŠ
Minulla oli kukallinen farkkupuku ja Jamekset. Poolopaita, lakkanailontakki ja antiikkisamettitakki. Totta kai myös Hai-saappaat.