Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luokanopettajien työllistyminen?

Vierailija
05.07.2023 |

Hei!

Opiskelen luokanopettajaksi, kandi tehtynä jo. Olen alkanut viime aikoina miettimään, millaista työ opetuksessa on ja jaksanko sitä koko loppuelämän. (Eläkeikä nousee koko ajan..) Vietän kesän museossa töissä ja siellä on mukavan rauhallista. Minulla on aiempi tutkinto humanistiselta alalta.

Kertokaa, millainen työllisyystilanne luokanopettajilla on? En halua valmistua työttömäksi toista kertaa. Olen pitänyt opettajan työllistymistä itsestäänselvyytenä, mutta sitä se ei taida nyky-Suomessa olla? Erityisesti Tampere kiinnostaa.

Kiitos ja mukavaa kesää!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyitä pätkiä. Työttömyyttä.

Vierailija
4/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kiinnostaa, että kauanko valmistumisesta meni, että sait viran? Kannattaako meidän haaveilla asuntolainasta heti minun valmistumisen jälkeen..

Ap

5/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt asiaan, mutta olen siinä käsityksessä, että vain pk-seudulla sekä syrjäisillä pikkupaikkakunnilla on pulaa luokanopettajista. Pk-seudulla siksi, koska siellä on paljon ma mu oppilaita ja korkeat asumiskustannukset ja pikkupaikkakunnilla siksi, koska sinne ei kukaan alle 50-vuotias halua muuttaa.

Vierailija
6/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten et ole vielä tehnyt sijaisuuksia?

Vierailija
7/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri juttelin kevään lopulla ennen lomien alkamista meidän koulun opettajan kanssa siitä miten paljon vähemmän hakijoita on. 

Kun hän jäi 7 vuotta sitten äitiyslomalle, sijaisuutta haki 100 opettajaa. Kun nyt sitten oli virka avoinna, samaa paikkaa haki 15. 

Vierailija
8/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sijaisuuksia, sanoinko etten olisi? Olen miettinyt juuri sen perusteella mitä olen siellä koulussa nähnyt, jaksaako sitä.

Ap

Vierailija
9/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esim. Orivedellä oli pitkään epäpätevä opena, joten sieltä ainakin varmasti löytyy open paikkaa

Vierailija
10/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee siihen vielä S2-paketti päälle niin saat helpommin viran Tampereen seudulta. Jos ei peruskoulusta paikka aukea, ukrainalaisia ym. aikuisia riittää. Aikuiskoulutuksen puolella on hirveä S2-työntekijäpula.

Vierailija
11/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryt on pelkkää näytelmää, oikeesti avoimia paikkoja on murto-osa siitä, mitä pakko ilmottaa. Edelleen kesät useimmiten työttömänä eli ei saa työstä palkkaa, joka kuuluisi maksaa.

Vierailija
12/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet joustava asuinpaikan suhteen, työllistyt kyllä.

Vierailija
13/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sijaisuuksia, sanoinko etten olisi? Olen miettinyt juuri sen perusteella mitä olen siellä koulussa nähnyt, jaksaako sitä.

Ap

Ei jaksa. Selviytymistä tunti tunnilta. Ikävä peruskoulua, joka oli vielä 15 vuotta sitten.

Vierailija
14/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee siihen vielä S2-paketti päälle niin saat helpommin viran Tampereen seudulta. Jos ei peruskoulusta paikka aukea, ukrainalaisia ym. aikuisia riittää. Aikuiskoulutuksen puolella on hirveä S2-työntekijäpula.

Hyvä idea. Yritän vain valmistua mahdollisimman nopeasti ja jätän sivuaineen kokonaan tekemättä. Siksikin työllistyminen mietityttää.

Ap

Vierailija
15/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luokanopettajillahan on aivan loistavat työllistymismahdollisuudet nyt, kun alan vetovoima on romahtanut. Kyllä mä tekisin tutkinnon loppuun, kun on jo noin pitkällä. 

Se onkin sitten toinen kysymys, kuinka kauan tuota jaksaa. Itse epäpätevänä sijaisena olen tullut tulokseen, että en jaksaisi vuosikausia. 

Vierailija
16/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!

Ap

Vierailija
17/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäpätevänä (kasvatustieteen kandi) tehnyt jo viisi vuotta töitä luokanopettajana. Kolmena vuonna myös kesäloma kuulunut mukaan, muina vuosina ensimmäisestä vesosta kevätjuhlaan. Jokaisena vuonna minulle on myös tarjottu huonompia pestejä (ilman lomaa tai vähemmillä tunneilla). En oikein ymmärrä, miten osa pätevistäkään ei työllisty jos minäkin työllistyn.

Etelä-Suomen alueella olen työnhakuni tehnyt ja työskennellyt 100-500 oppilaan kouluissa, eli en ihan maalla. Korkeimmillaan koulu sijainnut 20 min ajomatkan päässä yli 100 000 asukkaan kaupungista.

Vierailija
18/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut Turun seudulla luokanopen töitä, olen siis pätevä ja lisäksi aineenopettaja. Nyt juuri oli keväällä joku 120 hakemusta vuoden määräaikaiseen paikkaan. 😕 Siskoni on myös luokanope, hän sai viran tyyliin 13 vuotta valmistumisen jälkeen. Eli riippuu siitä, mistä haet töitä.

Vierailija
19/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 2016 töitä tehnyt ja ei virkaa vieläkään. Riippuu niin seudusta jolle olet työllistymässä, voisin kuvitella että Tampereen alueella ihan ok mahdollisuudet virkaan. Määräaikaisia kyllä aina löytyy, mutta pitää varautua kesän työttömyyteen, varsinkin jos määräaikaisten työsuhteiden tekemistä helpotetaan ja se työssäoloehto nousee 12 kk niin ei pääse edes liiton rahoille.. Erkkaopinnot jos luet niin töitä saat kyllä varmasti. Työ on kyllä ihanaa ja palkitsevaa vaikka onkin todella raskastakin.

Vierailija
20/25 |
05.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen seudulla ok työllisyystilanne, toki kaksoispätevyys / sivuaineopinnot vaikuttaa myös työllistymiseen. Työllistymistä helpottaa, jos pystyt hakemaan töitä myös lähikunnista ja varsinkin virka on helpompi saada lähikunnista. Oman kokemuksen mukaan aika moniin vuoden määräaikaisuuksiin kuuluu kesäajalta palkka.