Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistoja 60-luvulta

Vierailija
03.07.2024 |

Kommentit (486)

Vierailija
341/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiiltokuvia kutsuttiin kiiltsikoiksi, ja jos oli hilettÀ, ne oli ruppareita.

NiitÀ myös vaihdettiin kavereiden kesken.

Vierailija
342/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

naapureissa kÀytiin kylÀssÀ pyytÀmÀttÀ, mentiin vaan . ainakin maaseudulla

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Àidin tekemÀ mÀmmi oikeaan tuohi roveeseen

Vierailija
344/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

60-luvulla "herĂ€ttiin" ns. nuorisomusiikkiin joka oli pÀÀasiassa englantilaista tai amerikkalaista. Kahdeksan kĂ€rjessĂ€ ja Lista ohjelmia kuunneltiin radiosta.  Telkkarista tuli 60-luvun lopulla Tom Jones Show, jossa hĂ€nen lisĂ€kseen esiintyi muitakin sen ajan huippuja. 

Vierailija
345/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

V. -69 tapahtui kummia kun amerikkalaiset astronautit menivĂ€t kuuhun. 1800-luvun puolella syntynyt, Savon maaseudulla ikĂ€nsĂ€ asunut mummoni luki pyöreĂ€t rillit nenĂ€llÀÀn sanomalehdestĂ€ kuu-uutisia. HĂ€n kertoi vankan mielipiteensĂ€ kyseisestĂ€ asiasta: "Valehtelloovat !"  EihĂ€n kaikki usko vielĂ€kÀÀn, ettĂ€ se oli totta.

Vierailija
346/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvun alussa naapuriin hankittiin televisio. PÀÀstiin sinne kattomaan Rin Tin Tin sarjaa susikoiran seikkailuista. Meille hankittiin televisio v. -63. USA:n presidentti Kennedy murhattiin marraskuussa -63.  Siihen liittyviĂ€ tapahtumia nĂ€ytettiin tv:ssĂ€ ja painuivat lĂ€htemĂ€ttömĂ€sti mieleen. Olin silloin 10 v.

MeillÀkin oli televisio. Muistan kun Bonanza alkoi ja se kartta syttyi tuleen.

Vierailija
347/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin TV:stÀ ensimmÀistÀ kansainvÀlistÀ satelliittilÀhetystÀ, jossa mm. The Beatles esiintyi. Hieno hetki.

Just!  Olen katsonut sitĂ€ samaa ohjelmaa.  Kuvan laatu ei ollut joka kohdassa hyvĂ€.  Esittettiin siis suoraa lĂ€hetystĂ€ eri puolilta joko Eurooppaa tai maailmaa, en nyt muista enÀÀ sitĂ€ mistĂ€ kaikkialta.

Mutta sen toden totta muistan, kun nĂ€ytettiin BeatleseitĂ€, he oli studiossa harjoittelemassa tai levyn teossa.  Minulle se oli tietysti se tĂ€rkein kaikista.

Kertoo paljon tuon ajan hengestĂ€.  Beatles oli niin iso tapaus, ettĂ€ kuului ilman muuta tuollaiseen erikoislĂ€hetykseen.  

TÀssÀ on koko tuo 25.6.1967 tapahtunut lÀhetys, PAITSI Beatles:

Ja tÀssÀ puolestaan se Beatles-osuus:

"All You Need Is Love" on saanut jÀlkikÀteen paljon pilkkaa lapsellisen yksioikoisesta rauhan ja rakkauden viestistÀÀn, mutta osaselitys taisi olla se, ettÀ maailmanlaajuista TV-lÀhetystÀ varten tehdyn laulun tekstin tÀytyi olla riittÀvÀn yksinkertainen, jotta siitÀ ymmÀrtÀisivÀt jotain nekin, jotka eivÀt osaa englantia kovin hyvin.

Vierailija
348/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen alkoi tulla appelsiineja Espanjasta ja Italiasta kouluihin.Ekat appelsiinit koulussa sai jokainen yhden.

AppelsiinejÀ tuli vasta vuodenvaihteen jÀlkeen, kotimaiset omenat piti ensin saada myytyÀ.

Jos hallitus oli hyvÀllÀ tuulella niin jouluomenat, ne punaiset tanskalaiset omenat, tuli joulukuussa kuitenkin myyntiin.

Vierailija
349/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naapureissa kÀytiin kylÀssÀ pyytÀmÀttÀ, mentiin vaan . ainakin maaseudulla

vielÀ 10-luvullakin niitÀ naapureita kÀvi pyytÀmÀttÀ anoppilassa kylÀssÀ,

jopa sunnuntai-aamuna kahdeksalta. 'Olin jo hereillÀ niin pÀÀtin tulla'.

Me puolison kanssa oltiin nukkumassa kun anoppi huusi alhaalta, 'vieraita tuli'

Vierailija
350/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvun alkupuolella varusmiehet joutuivat kÀyttÀmÀÀn Intin lomapukua myös lomilla, siviilivaatteet oli kielletty. Samoin varusmies ei saanut ostaa alkoholia ilman joukkoyksikkönsÀ komentajan lupaa. Juu, totta on. Vasta 60-luvun lopussa kenraali Keinonen pv komentajana perui nuo sÀÀnnökset.

Itse olin intissÀ vasta 70-luvun alussa, kummini tulivat kylÀÀn kun olin lomalla kotonani. Voi sitÀ ihmetystÀ kun kummisetÀni nÀki ettÀ lÀhdin farkuissa ja pusakassa jonnekin illalla. MissÀ Intin puku?

Lapsenlapseni ihmetteli kun kerroin tuosta historian ihmeellisyydestÀ, hemmetti intin puvussa lomallakin.

MeillÀ pÀin pitivÀt intin pukuja lomilla 70-luvun puolivÀlissÀkin. Tytöt oli niihin tyyppeihin tykÀstyneitÀ. Mullakin oli jonkun hatusta sellanen valkonen pyöreÀ merkki jossa oli sininen keskus tms. ja olkapÀÀltÀ joku miekkasysteemi :)

Iltalomilla pitivÀt, niitÀ oli keskiviikkoiltasin kaupungilla paljon tuosta lÀhi varuskunnasta.

Vierailija
351/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta,ettÀ vanhoja ihmisiÀ kunnioitettiin. Kunnioitettiin vielÀ 80 luvullakin. NykyÀÀn niitÀ pidetÀÀn taakkoina. Ihmiset oli ennen kohteliaampia. EikÀ kiroiltu tai puhuttu tuhmia.

Riippuu varmaan vanhasta ihmisestÀ. Jos on hapannaama ja Àrisee kuin pyllyyn ammuttu karhu, saattaa olla vaikeuksia.

Olen vanhus ja nuoret on aina mua kunnioittavia ja auttavia. Junassa ja bussissa saan aina paikan ja ovia pidetÀÀn mulle auki.

Jos kysyn nuorelta, niin saan ihan asiallisia vastauksia eikĂ€ mulle ole kiroiltu eikĂ€ puhuttu tuhmia.

Johan muinaiset roomalaiset haukkui nuoria huligaaneja.

Niin metsÀ vastaa.....

Vierailija
352/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihana Trio LehtelÀ tuli sunnuntaisin, kaunis Helena ja Ritva- sisko ja sellisti Toivo LehtelÀ, isÀ. Musiikki kevyempÀÀ klassista ja tytöillÀ kauniit asut aina.

Vierailija
353/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oli ns. pulsaattoripyykinpesukoneita. En muista miten toimi mutta niissĂ€ oli  sellaset telat joiden vĂ€listĂ€ pyykit puristettiin kuivemmiksi.

Vierailija
354/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ns. pulsaattoripyykinpesukoneita. En muista miten toimi mutta niissĂ€ oli  sellaset telat joiden vĂ€listĂ€ pyykit puristettiin kuivemmiksi.

Konetta ei liitetty / ei tarvittu liittÀÀ vesijohtoon, vain sÀhköliitÀntÀ tarvittiin. Koneeseen kaadettiin pesuvesi, jos kylmÀnÀ kone lÀmmitti sen tai kuumaa vettÀ kuten meillÀ Àiti teki.

Padassa oli helppo kuumentaa vettÀ.

Pesun jÀlkeen koneen poistoletku avattiin ja kone tyhjeni ja sitten talon mukaan kone tÀytettiin ja tyhjennettiin huuhteluvesillÀ 3-4 kertaa.

Viimeisen huuhtelun jÀlkeen telojen vÀkissÀ puristettiin pahimmat vedet pois ja vietiin pyykit narulle.

Vierailija
355/486 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla oli punaiset ja keltaiset jerseykankaiset housut, keltaisiin kuului myös tunika.

Vierailija
356/486 |
19.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vanhanpiianvero. Lapsettomat yli 24-vuotiaat sinkut maksoi 6 prosenttia enemmÀn veroa kuin nuoremmat, avioparit jotka olivat yli 24-vuotiaita ja olivat lapsettomia, maksoivat 3 prosenttia enemmÀn veroja kuin 'lapselliset'.

Vero poistui vasta 1975.

Kummini, lapseton pariskunta, valitteli tÀtÀ veroa usein.

Vierailija
357/486 |
19.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V. -69 tapahtui kummia kun amerikkalaiset astronautit menivĂ€t kuuhun. 1800-luvun puolella syntynyt, Savon maaseudulla ikĂ€nsĂ€ asunut mummoni luki pyöreĂ€t rillit nenĂ€llÀÀn sanomalehdestĂ€ kuu-uutisia. HĂ€n kertoi vankan mielipiteensĂ€ kyseisestĂ€ asiasta: "Valehtelloovat !"  EihĂ€n kaikki usko vielĂ€kÀÀn, ettĂ€ se oli totta.

Mummosi oli terÀvÀ nainen ja aivan oikeassa.

Vierailija
358/486 |
19.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PÀÀsiÀisenÀ kuljettiin joukolla trulleina (pÀÀsiÀisnoita). MikÀhÀn loru lausuttiin ennenkuin sai kuparikannuun karkkia. En muista kuin lopun: palkka mulle. SehÀn se tÀrkein olikin. Omakotialueella sai kÀydÀ vÀlillÀ tyhjentÀmÀssÀ kahvipannun, kun tuli niin tÀyteen. Broidi oli niiiiin kateellinen ja taisi salaa pölliÀ mun karkkeja ja ehkÀ vanhemmat myös :)

YhtenÀ vuonna pojat yritti kans tienata karkkeja ja pukeutui pultsareiksi. Sössötti jotain matkien pultsareita, mutta heidÀn nenÀn edestÀ lyötiin ovet kiinni.

Alun perin Palmusunnuntaina virvottiin vÀrikkÀillÀ pajunkissoista itsetehdyillÀ virpovitsoilla: Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks, tulevaks vuoeks. Vitsa siul, palkka miul. Vitsa annettiin ja palkka noudettiin PÀÀsiÀisenÀ. Asu oli tavallinen.

PÀÀsiÀisenÀ pukeuduttiin noidiksi, kilkutettiin lehmÀnkelloa yms sukulaisten tai naapureiden ikkunan alla.

Sittemmin nÀmÀ perinteet on sekoittuneet

NĂ€in meillĂ€, PĂ€ijĂ€t-HĂ€meessĂ€, karjalaisilla tavoillađŸ€”

Vierailija
359/486 |
19.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60-luvun alussa naapuriin hankittiin televisio. PÀÀstiin sinne kattomaan Rin Tin Tin sarjaa susikoiran seikkailuista. Meille hankittiin televisio v. -63. USA:n presidentti Kennedy murhattiin marraskuussa -63.  Siihen liittyviĂ€ tapahtumia nĂ€ytettiin tv:ssĂ€ ja painuivat lĂ€htemĂ€ttömĂ€sti mieleen. Olin silloin 10 v.

MeillÀkin oli televisio. Muistan kun Bonanza alkoi ja se kartta syttyi tuleen.

Kylli-tĂ€ti kertoi ja kuvitti samaan aikaan.  Lapsille oli amerikkalaiset sarjat Ville Vallaton, Rin Tin Tin ja Musta ori.  

JĂ€nniĂ€ sarjoja oli LĂ€nnen tie, Virginialainen, Takaa-ajettu ja tuo Bonanza.  

Billy Smartin joulusirkus joulupĂ€ivĂ€nĂ€.  Ja sunnuntaisin Sirkus Papukaija.

Danny Kaye -show ja Tom Jonesin konsertit.

Me Tammelat.

Ja paljon muita, tÀÀllĂ€kin on mainittu jo useita.  Miten silloin tuntui, ettĂ€ oli paljon kivoja ohjelmia, vaikka ei ollut kuin pari kanavaa.  Speden Saluunakin oli oikeasti hyvĂ€ ohjelma vielĂ€ silloin, kun Spedekin oli vielĂ€ tuore ja nuori eikĂ€ niin fakkiutunut kuin myöhemmin.

Danny oli uransa alussa tavattoman hyvĂ€n nĂ€köinen poika ja Johnny Liebkind ihan namu!  VarhaisteininĂ€ taisin rakastua kaikkiin uusiin poppareihin ja jopa Irwiniin.

Ja Dannylla oli heti alusta lĂ€htien oikeasti hyvĂ€ lauluÀÀni.  Erottui heti eikĂ€ ihme, ettĂ€ menestyi niin hyvin.

Tapani Kansan ÀÀni kehittyi vasta ajan myötĂ€ ja teki kyllĂ€ upean uran, ei olisi silloin alkuaikoina vielĂ€ uskonutkaan miten upea tulkitsija hĂ€nestĂ€ tuli.  

Vierailija
360/486 |
19.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Harmaat pitkÀt housut 30 markalla, Àiti oli peloissaan jollen huolikaan niitÀ, vouhotti ne otetaan, myyjÀ oli diplomaatti, joo kyllÀ harmaa on kiitollinen vÀri koska sopii muiden vÀrien kanssa.