Muistoja 60-luvulta
Herajoen jugurtit kauppa-autolta. đ
https://external-hel3-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/15536593910089681505?urâŠ
Kommentit (486)
Sikotauti sitÀ oli ja vesirokkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan 60 luvulla kun tuli cd soittimet. Jollain kavereilla oli minidisc soittimia silloin, mutta olihan se cd levy juhlaa.
ÀlÀ valehtele,80 luvullapas.
Joo, kyllÀ nyt jollain muisti pettÀÀ pahasti. CD-levyjÀ EI ollut 60-luvulla. Sen vuosikymmenen huippujuttu oli C-kasetit. Ihan vuosikymmenen alussa oli vielÀ levysoittimet, sitten tuli kelanauhurit ja kasetit ja kasettisoittimet ja -nauhoittimet. 70-luvulla kaikilla oli jo radiokasettisoitin. Vaikka kyllÀ levysoittimetkin vielÀ oli olemassa ja monet osti sellaisen kaapin kokoisen dekin, jossa oli sitten nÀmÀ kaikki hÀrpÀkkeet ja sen lisÀksi vielÀ isot kaiutinkaapit. PÀÀllimmÀisenÀ oli se levysoitin.
Sitten tuli CD-levyt, joitten piti olla mukamas niin haavoittumattomia. Mutta ei olleet. NiitÀ piti kÀsitellÀ melkein puuvillahanskat kÀsissÀ. Ainakin alkuun niin kehotettiin.
Olin muuten töissÀ musiikkikirjastossa, joten muistan nÀmÀ asiat vielÀ tosi hyvin. CD-levyille oli ihan omat puhdistusmenetelmÀt.
No, ollutta ja mennyttÀ.
60-luku oli minusta kaikin tavoin hauskaa pioneeriaikaa. Kaikenlaista uutta tuli koko ajan. Rakennettiin uutta maailmaa. SÀhkökitarat tuli silloin ja uudisti koko viihdemusiikkimaailman. The Beatles oli kuin uuden maailman maamerkki.
VielÀkin suututtaa, kun mua ei kotoa pÀÀstetty Ruisrokkiin.
Kouluissa syötiin vellejÀ. KylissÀ saattoi olla posti,pankki ja parikin kauppaa. Kaupassa karkit pantiin ruskeisiin pusseihin.LÀheskÀÀn kaikissa perheissÀ ei ollut autoa.
Me asuimme Tahkovuoren lÀhellÀ ja voi sanoa, ettÀ kenellÀkÀÀn meidÀn kylÀlÀisen telkusta nÀkynyt kunnolla, koska oltiin katvealueella.
Voi sanoa, ettÀ sitten kun digiboksit tulivat, rupesi telkkarikin nÀkymÀÀn, koska bokseissa oli signaalinvahvistaja.
Mutta myöhÀistÀpÀ se sitten enÀÀ oli, telkusta ei tullut enÀÀ kuin pskaohjelmia....
Vierailija kirjoitti:
TytöillÀ valkoiset polvisukat oli muodissa jossain vaiheessa ainakin juhlamekkijen kanssa.
Joo, tÀmÀ oli sellainen muutamien vuosien muoti. PikkutytöillÀhÀn oli niitÀ valkoisia polvisukkia ollut jo iÀt ja ajat, mutta 60-luvulla jossain vaiheessa ne tuli muotiin myös nuorille ja ihan aikuisillekin naisille. Minihameet sen muodin jotenkin synnytti. Minullakin on vielÀkin muutama valokuva itsestÀni, jossa hame on lyhyen lyhyt ja jalassa valkoiset polvisukat ja silloin hyvin muodikkaat ruskeat kantapÀÀstÀ avoimet kengÀt, hiukan sandaalimalliset, pohjat nÀytti ikÀÀn kuin puulta, mutta ei ne puuta olleet.
Sittemmin ne polvisukat vaihtoi vÀriÀkin, eli joillakin oli tummansinisia polvisukkia.
TÀtÀ muotia arvosteltiin kovasti. Varsinkin kun jotkut jo silloin matkasivat lomillaan ulkomaille ja siellÀ kuulemma suomalaisen naisen tunnisti heti niistÀ polvisukista. Muistan, ettÀ Lenita Airisto oli hirveÀn paheksuva. On jÀÀnyt mielen muistiin kuva kirjailija Laila HietamiehestÀ, joka taisi olla vielÀ aloitteleva kirjoittaja vai oliko vielÀ ihan sitÀkÀÀn, mutta hÀnestÀ oli lehdessÀ kuva minihameessa ja polvisukissa. Se liittyi johonkin myöhempÀÀn lehtijuttuun, joka kÀsitteli nÀitÀ erilaisia muoti-ilmiöitÀ vuosien varrelta. Laila taisi itsekin olla sitÀ mieltÀ, ettÀ huh-huh.
Sanotaan, ettÀ muoti-ilmiöt kiertÀvÀt, mutta tÀmÀ ei ainakaan ole vielÀ tullut takaisin. Odotellaan nyt sitten vielÀ.
Hippiliikkeen myötÀ tuli narusandaalit, ponchot, hapsuliivit, afgaaniturkit ja varvastossut.
Se on totta,ettÀ vanhoja ihmisiÀ kunnioitettiin. Kunnioitettiin vielÀ 80 luvullakin. NykyÀÀn niitÀ pidetÀÀn taakkoina. Ihmiset oli ennen kohteliaampia. EikÀ kiroiltu tai puhuttu tuhmia.
MenneitÀ on mukava muistella. Tuntuu, ettÀ ennen monet asiat olivat paremmin kuin nykyÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tikkarit, toinen oli vaalean ruskea ja toinen tummempi ruskea. Sitten oli punainen ja vihreÀ hedelmÀtikkari.
Voi olisipa vielĂ€ niitĂ€ tikkareitađ€
Oli myös purkkatyynyjÀ joista toinen oli vihreÀ ja toinen punainen. Joskus olikin vaan yksi tyyny paketissa. Tein valituksen valmistajalle lÀhettÀmÀllÀ sen viallisen postissa. Sain karkkia hyvitykseksi!
MÀkihyppÀÀjÀ Veikko Kankkonen oli 60-luvun suuri sankari!
Timo MÀkinen oli rallikuningas. Olikohan joku Rauno Aaltonen myös. EttÀ piti jossain tienvarressa pimeÀssÀ puskan juurella kytÀtÀ ohiviuhahtavia ralliautoja. MitÀhÀn hohtoa siinÀkin oli? Eniten kai sitÀ, ettÀ sai olla yöllÀ ulkona.
Virpi Miettinen oli ÀlyttömÀn kaunis miss-Suomi. Muistan kun lehdissÀ oli kuvia VirpistÀ ja hÀnen poikaystÀvÀstÀÀn Caesar von Walzellista. PoikaystÀvÀkin oli kuin satuprinssi.
Toinen kaunotar oli Satu Ăstring. Kaarina Leskinenkin oli toki nĂ€tti, mutta ei yltĂ€nyt noiden kahden tasolle mitenkÀÀn.
Kaarinan pikkusisko Maijukin taidettiin jossain vaiheessa joksikin valita, ei kuitenkaan miss Suomi -kisassa. HÀn lÀhti jonnekin ulkomaille, olisiko ollut Lontooseen. SiellÀ hÀn piti juhlia, joihin ei kuulemma saanut tulla muuta kuin kauniita ihmisiÀ. Arto Paasilinna valitteli ( eli pottuili) kolumnissaan tÀstÀ, kuinka hÀn ja Kaisa Raatikainen ei koskaan pÀÀse Maijun juhliin.
Tuo lehtijuttu saattoi kyllÀ olla jo myöhemmin kuin 60-luvulla. Mutta tulipahan mieleen.
60-luvulla liftattiin usein ystÀvÀttÀreni kanssa lÀhimpÀÀn kaupunkiin. Kerran yhtenÀ kesÀpÀivÀnÀ nousimme sitten autosta, kun pÀÀstiin perille. Kuljettajakin nousi ylös ja sanoi, ettÀ katsokaas mikÀ tÀÀllÀ on. HÀn nÀytti meille kikkelinsÀ. Me katsottiin ja oltiin, ettÀ jaa vai niin. HÀn pisti sepaluksensa kiinni ja sanoi, ettÀ no, ei sitten mitÀÀn. Ja meni autoonsa ja lÀhti.
Naurettiin kippurassa, kun auto hÀvisi nÀköpiiristÀ.
MeillÀ oli kerran pÀÀrynÀt jÀlkiruokana. Vaude. Harmikseni olin silloin kipeÀnÀ, mutta kiltti keittÀjÀ sÀÀsti minulle yhden. Sanoi salavihkaa: laita kassiin, ettei muut niin huomaa...
No. Sitten oli kypsĂ€ pÀÀrynĂ€ liiskaantunut kirjojen vĂ€liinđ
Osulassa oli joku nuori uus myyjÀ(no olin kyllÀ itsekkin 10v,)Pyysin myyjÀltÀ saisinko kilometrin lenkkiÀ.Sanoi ettei mahda löytyÀ niin paljon.
No anna sitten kilo sanoin.Aikoinaan oli metrilenkkiÀ nimeltÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Kaarinan pikkusisko Maijukin taidettiin jossain vaiheessa joksikin valita, ei kuitenkaan miss Suomi -kisassa. HÀn lÀhti jonnekin ulkomaille, olisiko ollut Lontooseen. SiellÀ hÀn piti juhlia, joihin ei kuulemma saanut tulla muuta kuin kauniita ihmisiÀ. Arto Paasilinna valitteli ( eli pottuili) kolumnissaan tÀstÀ, kuinka hÀn ja Kaisa Raatikainen ei koskaan pÀÀse Maijun juhliin.
Tuo lehtijuttu saattoi kyllÀ olla jo myöhemmin kuin 60-luvulla. Mutta tulipahan mieleen.
Kyseinen Arto Paasilinnan kolumni "Rumien kutsut" ilmestyi Apu-lehdessÀ 8/1982:
"Kun ihminen on ruma, niinkuin esimerkiksi minÀ, joutuu tavan takaa erilaisten ongelmien eteen. Muuan nÀistÀ ulkomuodon mukanaan tuomista hankaluuksista on seuraelÀmÀ, jossa nÀkökysymykset ovat voimakkaasti esillÀ.
'Kutsuillani ei rumia ihmisiÀ nÀy', vÀittÀÀ mannekiini Maiju Leskinen Annassa. Maiju asuu New Yorkissa, on asunut siellÀ jo monta vuotta. Harmillista. MinÀ en koskaan pÀÀse Maijun kutsuille, koska olen nÀin ruma. Katsokaapa, lukijaparat, tÀllÀ sivulla olevaa piirrosta. Eikö ole hirveÀn nÀköinen? Todellisuudessa minÀ olen vielÀkin rumempi kuin tuo surkea kuva. MinÀ olen suorastaan kauhean nÀköinen. Luullakseni olen Espoon rumin ihminen.
Kateellisena katsoin Annasta Maiju Leskisen kuvaa. TÀytyy myöntÀÀ, ettÀ hÀn on monin verroin minua kauniimpi. On aivan oikein ettei hÀn hyvÀksy minua kutsuilleen. TÀmÀ on katkeraa todeta. Ruman ihmisen elÀmÀ yleensÀkin on aika katkeraa."
Kaisa Raatikainen mainitaan myöhemmin, kun Paasilinna muistelee kÀyntiÀÀn Linnan juhlissa, missÀ "Yrjö Alaruikka, Aatos Erkko, Rafael Paasio ja Kaisa Raatikainen olivat nÀtimmÀstÀ pÀÀstÀ. Mutta hauskaa oli! Kaunis ulkonÀkö ei siis sinÀllÀÀn takaa kutsujen onnistumista. Ilmainen booli ja maukas lohipiirakka ajavat saman asian. Kaikesta huolimatta tuntuu pahalta ajatella ettei minua kutsuta Maiju Leskisen juhliin. Minulla olisi varaa jopa lentÀÀ New Yorkiin; tekisin sen mielellÀni, mutta kannattaako matkustaa maailman toiselle puolelle vain siksi, ettÀ tulee potkituksi ulos Maiju Leskisen boksista?"
Vierailija kirjoitti:
Aloitin ekaluokan vuonna -68 ja silloin oli aloitettu kouluruokailu. Keittoa tai puuroa sai joka pÀivÀ + muistaakseni ensimmÀisen tunnin jÀlkeen ison lusikallisen kalanmaksaöljyÀ. Kouluruokailu oli hieno juttu. Aamiaista ei useimissa kodeissa syöty, ei meillÀkÀÀn ja monet eivÀt edes saaneet voileipiÀ mukaan kotoa koulupÀivÀksi. Esimerkiksi isoveljeni oli monesti nÀlissÀÀn koko pÀivÀn, ainut ruoka oli sitten kotona kello viisi.
KyllÀ kouluruokailu on vanhempaa perua, laki siitÀ annettiin 1943 ja tÀyteen voimaan se tuli 1948.
Tosin yksityisessÀ oppikoulussa piti itse maksaa ruokailu
Vierailija kirjoitti:
Tuli rokotuksia meningokokki polio.Uimahalleja.Alkoi tulla asfalttia pÀÀteille.Elannon kaupat.Koulukirjan kannet paperoitiin tai muovitettiin.Ei ollut juurikaan liikennevaloja.EikÀ katuvaloja niitÀ alkoi lisÀÀntyÀ.Kaunokirjoitus.KÀsin.
Olen aina ihmetellyt miksi koulukirjat paperoitiin tai muovitettiin? Kirjoissa oli kovat kannet, oppikoulussa ne oli itse ostettu ja useimmat kirjat sai heittÀÀ roskiin toukokuussa, syksyllÀ oli jo uudet kirjat. Jos sisar tai veli oli tulossa oppikouluun 2-3 vuotta myöhemmin oli kirja kuitenkin vanhentunut, ehkÀ jotain latinan kirjaa lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kaarina Leskinenkin oli toki nÀtti, mutta ei yltÀnyt noiden kahden tasolle mitenkÀÀn.
Kaarina Leskinen teki myös levyn, Missikisat, jossa lauloi "omaelÀmÀkerrallisesti" valitsemisestaan Miss Suomeksi (laulun oli sanoittanut Junnu Vainio). Ei valitettavasti löydy suoratoistopalveluista.
NykyÀÀn on ehkÀ jo helppo unohtaa, ettÀ myös Pirkko Mannola oli alun perin Miss Suomi, ennen kuin alkoi laulaa ja nÀytellÀ.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa sai polttaa taka osassa oli tuhkakupit istuimessa oikein.Ja työssÀ sai polttaa vessassa ja huuhteluhuoneessa jos pakkanen ulkona.Baarimikot poltti samaan tahtiin tiskillÀ.Ruotsin risteilyt oli muotia.Suomalaisia meni asuntovaunulla Ruotsiin ja Espanjaan.
60-luvulla lentokoneessa sai polttaa missÀ halusi, 80-luvun lopussa jaettiin matkustamo kahtia, lentoyhtiöstÀ riippuen kÀytÀvÀn vasen ja oikea puoli tai koneen takaosa jossa sai polttaa. Vasta 90-luvun lopussa tupakointi kiellettiin koko koneessa Euroopassa.
Tuhkakupit oli ainakin DC-9:ssÀ ja DC-10:ssÀ joka penkin kÀsinojassa.
Nimimerkki 'Koko 80 ja 90-luvun Hki-Keski-Eurooppa erittÀin usein lentÀen matkustanut '
Vierailija kirjoitti:
Navetoista löytyi heitteille jÀtettyjÀ lapsia likaisina.EivÀt oppineet enÀÀ puhumaan saivat puheterapiaa.
Just joo. MitÀhÀn elokuvaa olet katsonut?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa myytiin irtovoita. LeipÀÀ myytiin myös puolikkaina. KeksejÀ myytin irtotavarana.
Niin ja maitoa myytiin litroittain. Muistan, kun hain kaupasta maitoa 2 litran pÀÀlÀrillÀ.
Suomeen alkoi tulla appelsiineja Espanjasta ja Italiasta kouluihin.Ekat appelsiinit koulussa sai jokainen yhden.