Miksei niitä jäätelörasioita muka saa käyttää?
Kertokaa nyt tyhmemmälle, että mikä niissä on ongelmana? Elintarvikemuovia, joka kestää pakastamisen. Miksei niitä saa pestä ja käyttää vaikka salaateille jääkaapissa? Ymmärrän jos rasia on rikki tai kaataisi sellaiseen jotain kuumaa, mutta että edes salaateille ei saisi käyttää koska "niistä voi irrota muovimolekyylejä". Eikö ne muovimolekyylit irtoa siihen jäätelöönkin sitten?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän niitä kankaisten kuukautissiteiden liotusastioina.
Tämä oli hauska, koska itse pidän sellaisessa jäätelörasiassa (Aino) puhtaita ja kuivia kestositeitä. En olisi itse hoksannut niitä laittaa siihen, mutta kaverini, joka auttoi minua muutossa, oli pakannut ne siihen, ja siihen ne jäivät.
No tuollaisesta uusiokäytöstä tuskin on haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan niihin biojätteet. Säilytän biojätteitä jääkaapissa ennen kuin vien ne ulos, jotta ne eivät ala haista.
Haisevat ne siellä jääkaapissakin, yöks sentään, jotkut sipulinkuoret ja kahvinporot sekä home varsinkin haisevat astian läpikin. Toivottavasti et kokkaa muille kuin perheenjäsenillesi.
Voi niitä pakastimessakin säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän niitä kankaisten kuukautissiteiden liotusastioina.
Tämä oli hauska, koska itse pidän sellaisessa jäätelörasiassa (Aino) puhtaita ja kuivia kestositeitä. En olisi itse hoksannut niitä laittaa siihen, mutta kaverini, joka auttoi minua muutossa, oli pakannut ne siihen, ja siihen ne jäivät.
No tuollaisesta uusiokäytöstä tuskin on haittaa.
Paitsi silmälle. Vai olenko ainoa, jolla on tavarat kauniissa säilytyslaatikoissa?
Muovirasiat on niin halpoja, että ostan niitä jatkuvaan käyttöön.
Pakkausrasioiden uudelleen käyttö, sori nyt vaan, tuntuu jokseenkin typerälle. Ihan kuin ei olisi varaa muutaman euron pakastusrasiaan, joka on just jatkuvaa käyttöä varten valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan niihin biojätteet. Säilytän biojätteitä jääkaapissa ennen kuin vien ne ulos, jotta ne eivät ala haista.
Haisevat ne siellä jääkaapissakin, yöks sentään, jotkut sipulinkuoret ja kahvinporot sekä home varsinkin haisevat astian läpikin. Toivottavasti et kokkaa muille kuin perheenjäsenillesi.
Kahvinporot kun kuivattaa esim. käytetyn talouspaperin päällä, eivät tuoksu yhtään miltää. Vie muutaman tunnin. Homeeseen en ole vielä törmännyt biojätteen kanssa, sipulia en käytä kuin kuivattuna tai pakasteena. Yksin asun, biojätettä tulee erittäin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, joten biojätettä ei kerry paljon. En myöskään juo kahvia lainkaan. Sipuliakin tulee kuorittua hyvin harvoin.
Tuolloin on yksinkertaisinta laittaa biotkin normiroskiin. Meillä se menee poltettavaksi, eli niistä saadaan energiaa ja häviävät nopeammin luonnon kiertokulusta kuin hilloamalla pitkiä aikoja biojätteessä sekä kotona että jätteenkäsittelypaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuuttani syön (vanhus) jonkun verran einesaterioita. En koskaan lämmitä niitä mikrossa siinä pakkausrasiassa vaan kaadan posliinilautaselle. Minulla vaan tökkii laittaa se pakkausalusta mikroon
Ei posliiniastioita mikroon!
Mä laitan sellaisessa muovirasiassa litrajäätelöitä pakkaseen. En kovin montaa kertaa kylläkään. Ärsyttää ne pahviset pakkaukset. Sitten saatan käyttää tavaroiden säilytykseen tms.
Kuka muka mikrottaisi noita muovipurkkeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään halunnut luopua muovista keittiöstäni, mutta hankalaa on, kun vastaavia tuotteita ei löydy muista materiaaleista valmistettuna ollenkaan tai hinta on aivan absurdi.
Mistä tuotteista nyt puhut?
No ihan vaan vaikka ruoan säilytysrasioista. Joko valtavia, liian pieniä ja typerän mallisia. Vieressä on kyllä muovisia kaikissa mahdollissa muodoissa ja koossa.
Mikroon ei myöskään saisi laittaa niin vanhoja posliiniastioita, joissa ei ole mikronkestävyysmerkintää. Huomasin juuri, että teemalautaseni ovat niin vanhoja, ettei niitä voi mikrossa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Laiskuuttani syön (vanhus) jonkun verran einesaterioita. En koskaan lämmitä niitä mikrossa siinä pakkausrasiassa vaan kaadan posliinilautaselle. Minulla vaan tökkii laittaa se pakkausalusta mikroon
Minä en muuta syökään, kuin einesaterioita. Aina lämmitän einesateriat rasioissaan ja myös syön ne niistä. Samaa käytäntöä olen noudattanut vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Mikroon ei myöskään saisi laittaa niin vanhoja posliiniastioita, joissa ei ole mikronkestävyysmerkintää. Huomasin juuri, että teemalautaseni ovat niin vanhoja, ettei niitä voi mikrossa käyttää.
Hyvin ovat mikrossa kestäneet, vaikka osa käyttämistäni astioista on 80-luvun alusta.
Joku vuosi sitten luin Pirkka-lehdestä niksi-pirkka palstaa. Palstan julkaisija kirjoitti siellä että heille tulee lukijoilta säännöllisesti vinkkejä joita ei voi julkaista koska ne eivät ole turvallisia. Nimenomaan näitä missä pakkausmateriaalia käytetään johonkin ei-alkuperäiseen tarkoitukseen. Pahin muistamani esimerkki oli jonkun lähettämä niksi että saunamakkaran voi kypsentää kiukaalla käärimällä sen tyhjään folioiseen kahvipakettiin. Olin ällistynyt siitä kuinka saitoja ja ajattelemattomia ihmiset voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole ikinä kuullut tämmöisestä. Eikö posliiniastia ole posliiniastia? Olen laittanut mikroon 60-luvulta peräisin olevia arabian lautasia. Mitä haittaa siitä on? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää.
Kun meillä oli ensimmäinen mikro 90-luvulla siihen ei voinut laittaa kultavärisellä raidalla tai sinisellä astiaa. Se iski kipinää.
Nykyinen mikro kestää hyvin sinisenkin värin, ei taida mitään kultaraitaista enää ollakaan. Pitääs kokeilla jos kaappeja siivotessa löytyy joku vanha kuppi.
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta kyllä nämä uusiomuovimateriaalit on kummallisia. Laitoin tomaattiviipalelautasen kaupan uusiohedelmäpusseihin ja teippasin oikein. Että retkellä oli viipaleita leivän päälle. No koko reppu olikin sitten märkä. Pussi ei vuotanut, vaan neste oli tihkunut muovin läpi. Tuli tunne, että mihinkään ei voi enää luottaa. Olettaisi että muovi pitää vettä. Olivat repussa ehkä 6 tuntia.
On se joo kummallista, jos materiaalit ei kestä täysin eri käyttötarkoitusta kuin mihin tarkoitukseen ne on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole ikinä kuullut tämmöisestä. Eikö posliiniastia ole posliiniastia? Olen laittanut mikroon 60-luvulta peräisin olevia arabian lautasia. Mitä haittaa siitä on? Ihan mielenkiinnosta haluan tietää.
Tuon ajan Arabiat ei ole posliinia vaan fajanssia ja niiden lasite (joka sisältää lyijyä) menee mikrossa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään halunnut luopua muovista keittiöstäni, mutta hankalaa on, kun vastaavia tuotteita ei löydy muista materiaaleista valmistettuna ollenkaan tai hinta on aivan absurdi.
Mistä tuotteista nyt puhut?
No ihan vaan vaikka ruoan säilytysrasioista. Joko valtavia, liian pieniä ja typerän mallisia. Vieressä on kyllä muovisia kaikissa mahdollissa muodoissa ja koossa.
En tunnista ongelmaa, käytän itse lasisia säilytysrasioita.
Vierailija kirjoitti:
EIkö posliinia saa laittaa mikroon?
PosliiniPirjo
Asun yksin, joten biojätettä ei kerry paljon. En myöskään juo kahvia lainkaan. Sipuliakin tulee kuorittua hyvin harvoin.