Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei niitä jäätelörasioita muka saa käyttää?

Vierailija
03.07.2024 |

Kertokaa nyt tyhmemmälle, että mikä niissä on ongelmana? Elintarvikemuovia, joka kestää pakastamisen. Miksei niitä saa pestä ja käyttää vaikka salaateille jääkaapissa? Ymmärrän jos rasia on rikki tai kaataisi sellaiseen jotain kuumaa, mutta että edes salaateille ei saisi käyttää koska "niistä voi irrota muovimolekyylejä". Eikö ne muovimolekyylit irtoa siihen jäätelöönkin sitten?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervassujen houreita jälleen...

Kysymykseen et osaa vastata, mutta pitää silti päästä sanomaan. Toi vihervasemmistolaisista länkyttäminen aiheessa kuin aiheessa on niin väsynyttä. Jos et osaa muusta puhua, ole hiljaa.

Toisaalta hiilijalanjälki paljastui mainostoimiston keksimäksi täkyksi, joten... 

Ketkäs menivätkään tähän halpaan ja miksi.

On siis muistuttaa aina faktoista.

Terv persutar

Vierailija
42/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis hyvä....muistuttaa faktoista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi käyttää?

Vierailija
44/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään halunnut luopua muovista keittiöstäni, mutta hankalaa on, kun vastaavia tuotteita ei löydy muista materiaaleista valmistettuna ollenkaan tai hinta on aivan absurdi. 

Vierailija
45/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta vai tarua: Margariini- tai jäätelörasioita voi käyttää uudelleen esimerkiksi ruoan pakastamiseen.

Totta. Elintarvikepakkausten uusiokäyttö on turvallista, kun niitä käytetään samanlaisissa olosuhteissa, missä ne ovat alun perin olleet. Jäätelö- ja margariinirasiassa voi säilyttää ruokaa jääkaapissa ja pakastimessa, mutta niitä ei kannata laittaa mikroon. Yle: ylitarkastaja Pirkko Kostamo Elintarviketurvallisuuvirasto Evirasta

Kiitos tästä!

Vierailija
46/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muovirasioista niin herkästi alkaa irrota hiukkasia, niin epäilys herää, irtoaako jotain alunperinkin. 

Vierailija
47/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta vai tarua: Margariini- tai jäätelörasioita voi käyttää uudelleen esimerkiksi ruoan pakastamiseen.

Totta. Elintarvikepakkausten uusiokäyttö on turvallista, kun niitä käytetään samanlaisissa olosuhteissa, missä ne ovat alun perin olleet. Jäätelö- ja margariinirasiassa voi säilyttää ruokaa jääkaapissa ja pakastimessa, mutta niitä ei kannata laittaa mikroon. Yle: ylitarkastaja Pirkko Kostamo Elintarviketurvallisuuvirasto Evirasta

Kiitos tästä!

Tuo tieto on vuonna 2011 julkaistusta artikkelista!!

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/17/viisi-vaittamaa-elintarvikemuo…

Jäätelörasioita ei pidä käyttää ruokien säilytykseen, varoittaa Ruokavirasto - Ihan kemian perussääntö

https://www.hs.fi/koti/art-2000009899444.html

Vierailija
48/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään halunnut luopua muovista keittiöstäni, mutta hankalaa on, kun vastaavia tuotteita ei löydy muista materiaaleista valmistettuna ollenkaan tai hinta on aivan absurdi. 

Mistä tuotteista nyt puhut?

Vierailija
49/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa huvikseen sinne rasian pohjaan. Siellä on kolmio jonka sisällä on numero. Kaikki eri numerolla varustetut ovat eri muovilaatuja. Jokohan alkaa valkenemaan teille änkyröillekin ettei se jäätelörasia ole samaa muovia kuin pakasterasia eikä kyseessä ole salajuoni kusisten senttienne varastamiseksi :D TOLLOT!

Vierailija
50/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiooteilla jäätelörasia toimii hyvin elintarvikemuovina. Muilla ihmisillä ei.

Vierailija
51/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervassujen houreita jälleen...

Ruokaviraston suositus.

Saahan niitä käyttää, ei sitä kielletty ole.   Mutta suositellaan, ettei käytettäisi.

Käyttäkää pois, jos siltä tuntuu, ei tule poliisi sakottamaan.

Suurin virhe kai olisi käyttää niitä esm raejuusto rasioita mikrossa! Kuka pöljä niin tekisi? Eipä tule normijärkiselle mieleenkään! Mikrossa oikeastaan vaan posliinisia astioita lämmitykseen, kypsennykseen! Pakastukseen voi käyttää sellaista muoviastiaa, jossa ollut ostettaessa pakastettua ruokaa. Ja vaikka sitä raejuustorasiaa vaikka se ei pakastettua olekaan.

Terveisin mummo

Vierailija
52/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän niitä kankaisten kuukautissiteiden liotusastioina.

Vierailija
53/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan niihin biojätteet. Säilytän biojätteitä jääkaapissa ennen kuin vien ne ulos, jotta ne eivät ala haista.

Vierailija
54/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole tarkoitettu uusio käyttöön.  Irtoaa jotain aineita.

Eli jos ottaa kauhallisen jäätelöä mutta tuleekin katumapäälle ja laittaa takaisin niin se kauhallinen myrkyttyy

Vierailija
55/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovi naarmuuntuu pienesti aina, kun rasian pohjaa tai seinää kaapaistaan lusikalla. Pesu kuluttaa pehmeää muovia. Pienistä naarmuista irtoaa kemikaaleja ja muovia. Pesu lämpimällä vedellä irrottaa muovista kemikaaleja. Rasian haurastuminen irrottaa muovia ja kemikaaleja.

Ehkä rasiaa voi kerran käyttää uudestaan, kun pesee haalealla vedellä hankaamatta, ei laita rasiaan mitään kuumaa, eikä mitään kemikaaleja liuottavaa nestettä.

Vierailija
56/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niistä irtoa sitten siinä käytössä, johon ne on "tarkoitettu"? 

Vierailija
57/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan niihin biojätteet. Säilytän biojätteitä jääkaapissa ennen kuin vien ne ulos, jotta ne eivät ala haista.

Haisevat ne siellä jääkaapissakin, yöks sentään, jotkut sipulinkuoret ja kahvinporot sekä home varsinkin haisevat astian läpikin. Toivottavasti et kokkaa muille kuin perheenjäsenillesi.

Vierailija
58/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei niistä irtoa sitten siinä käytössä, johon ne on "tarkoitettu"? 

Lue.

https://www.ess.fi/uutissuomalainen/6345236

Vierailija
59/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovia ei kannattaisi käyttää missään. Silti ainakin minä kun katson kodissani ympärilleni niin muovia on kaikkialla. Melkein kaikki ruoat on kaupassakin pakattu muoviin. Juomapulloja saa teräksisiäkin  mutta niissäkin on usein muovinen korkki. mahdotonta lienee estää muovin joitumista eläinten ja ihmisten kehoihin.

Vierailija
60/83 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän niitä kankaisten kuukautissiteiden liotusastioina.

Tämä oli hauska, koska itse pidän sellaisessa jäätelörasiassa (Aino) puhtaita ja kuivia kestositeitä. En olisi itse hoksannut niitä laittaa siihen, mutta kaverini, joka auttoi minua muutossa, oli pakannut ne siihen, ja siihen ne jäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi