Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin

Vierailija
02.07.2024 |

Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.

Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.

Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.

Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.

Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?

Kommentit (498)

Vierailija
261/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pedofiilien kaappaamat lapset eivät ole pukeutuneet aikuismaisiin vaatteisiin tai meikanneet. Ihan tavallisia lapsia tavallisissa vaatteissaan.

True crimea seuraava

Ja minusta tässä keskustelussakaan ei ole puhuttu aikuismaisesta pukeutumisesta vaan hyvin ikätasoisesta pukeutumisesta ja meikkaamisesta. Ihan tavalliselta ikäiseltään ap:n lapsi vaikuttaa. Täällä on vaan muutama häiriintyneempi tapaus alkanut vääntelemään asioita joksikin mitä ne eivät ole. 

Vierailija
262/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöille on muuten vaikea löytää polvipituisia shortseja. Jo leikki-ikäisten vaatteissa huomaa, että tyttöjen shortseissa on paljon lyhyemmät lahkeet. Muutenkin mitoitukset on tyttöjen vaatteissa paljon pienemmät ja esim. t-paidat on vartalonmyötäisiä.

Mä muistan omasta lapsuudestani kasarilla, että silloin oli myös pojilla ja miehillä lyhyitä shortseja, mutta nykyään ei enää olen, vaan ne on kaikki polvimittaisia.

Mun tytär (13-vee) tykkää pukeutua mukaviin ja löysiin vaatteisiin, joten hän ostaa miesten osastolta t-paidat ja shortsit.

Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urheiluosastolta. Onneksi on sporttinen tyttö, niin menee muutenkin koko kesä urheiluvaatteissa. 

Urheilijoiden kilpa-asuja paljastavampia vaatteita tuskin löytyy.

Riippuu lajista. Ja varsinkin yksilöurheilussa saa kyllä pitkälti päättää mitä lapsi pukee ja mitä ei. Oma tytär yleisurheilee ja tällä on sortsit puoleen reiteen ja seuran toppi on pitkä. Meillä on jo alunperin jätetty menemättä niihin lajeihin, joissa kilpaileminen edellyttäisi niukkaa pukeutumista tytöiltä. Se kielii jo kauas ongelmia lajikulttuurissa, jos pienen tytön on pakko pukeutua paljastavasti voidakseen kilpailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille on muuten vaikea löytää polvipituisia shortseja. Jo leikki-ikäisten vaatteissa huomaa, että tyttöjen shortseissa on paljon lyhyemmät lahkeet.

Koska ne voi kuka tahansa tekaista itse farkuista.

Vierailija
264/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöille on muuten vaikea löytää polvipituisia shortseja. Jo leikki-ikäisten vaatteissa huomaa, että tyttöjen shortseissa on paljon lyhyemmät lahkeet. Muutenkin mitoitukset on tyttöjen vaatteissa paljon pienemmät ja esim. t-paidat on vartalonmyötäisiä.

Mä muistan omasta lapsuudestani kasarilla, että silloin oli myös pojilla ja miehillä lyhyitä shortseja, mutta nykyään ei enää olen, vaan ne on kaikki polvimittaisia.

Mun tytär (13-vee) tykkää pukeutua mukaviin ja löysiin vaatteisiin, joten hän ostaa miesten osastolta t-paidat ja shortsit.

Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urheiluosastolta. Onneksi on sporttinen tyttö, niin menee muutenkin koko kesä urheiluvaatteissa. 

Kuten uinti ja paini? Kireät on vaatteet oltava myös korkeushypyssä. Hyvin häiriintynyttä rajata lapselta harrastusmahdollisuuksia, jos oma pää on sairas.

Vierailija
265/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pedofiilien kaappaamat lapset eivät ole pukeutuneet aikuismaisiin vaatteisiin tai meikanneet. Ihan tavallisia lapsia tavallisissa vaatteissaan.

True crimea seuraava

Tämä nyt ei liity asiaan mutta  näitä hyväksikäytettyjä lapsia Suomessa harvemmin kaapataan vaan tytöt netissä päätyvät "rakastumaan ".

Tätä ei saisi puhua eikä tyttäreni selvittänyt mitään yksityiskohtia ,  työskenteleekin ihan muualla kuin tässä kaupungisssa.  Kuitenkin hän on joutunut näiden tyttöjen kanssa tekemisiin ja tyttö voi olla raivoissaan vanhemmilleen ja sossutädille  kun tyttöpaha on "rakastunut"  15 vuotta vanhempaan  hyväksikäyttäjäänsä.   

Tosiaan on hyvin vaitonainen vaikka kehtaan tunnustaa, nämä kiinnostaisi miten jollain voi olla satakin lasta tunnollaan.  

Vierailija
266/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuten uinti ja paini? Kireät on vaatteet oltava myös korkeushypyssä. Hyvin häiriintynyttä rajata lapselta harrastusmahdollisuuksia, jos oma pää on sairas."

Myös voimistelu, joka on todella monipuolinen harrastus olisi näin ollen kiellettyä tytöiltä.

Sairasta.

Vierailija
267/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urheiluosastolta. Onneksi on sporttinen tyttö, niin men

Kuten uinti ja paini? Kireät on vaatteet oltava myös korkeushypyssä. Hyvin häiriintynyttä rajata lapselta harrastusmahdollisuuksia, jos oma pää on sairas.

Opettele lainaamaan. Ja olemaan ymmärtämättä tahallaan väärin. 

Toisekseen puhuin niukasta pukemisesta enkä tiukasta. Noissakin lajeissa voi pukeutua ihan säädyllisesti, uinnisskin, jos vanhemmat tekevät sen valinnan. Samalla tavalla kuin yleisurheilussa voi valita vähän pidemmät sortsit ja topin eikä tarvitse pylly vilkkuen urheilla. 

Vierailija
268/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuten uinti ja paini? Kireät on vaatteet oltava myös korkeushypyssä. Hyvin häiriintynyttä rajata lapselta harrastusmahdollisuuksia, jos oma pää on sairas."

Myös voimistelu, joka on todella monipuolinen harrastus olisi näin ollen kiellettyä tytöiltä.

Sairasta.

Voisivat päivittää lajia niin, että lasten ei tarvitse kilpailla pikkarimallisissa housussa haarojaan levitellen. Koska kyllähän tuollainen laji kerää taustajoukkoihin vaikka millaista sairasta porukkaa. Sortsit jalassa voimistelu olisi minusta ok. 

Vierailija
269/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisekseen puhuin niukasta pukemisesta enkä tiukasta. Noissakin lajeissa voi pukeutua ihan säädyllisesti, uinnisskin, jos vanhemmat tekevät sen valinnan. Samalla tavalla kuin yleisurheilussa voi valita vähän pidemmät sortsit ja topin eikä tarvitse pylly vilkkuen urheilla."

Sairastan sinä olet. Lue itse mitä kirjoitit.

-Meillä on jo alunperin jätetty menemättä niihin lajeihin, joissa kilpaileminen edellyttäisi niukkaa pukeutumista tytöiltä.-

Vierailija
270/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

True crimea seuraava

Ja minusta tässä keskustelussakaan ei ole puhuttu aikuismaisesta pukeutumisesta vaan hyvin ikätasoisesta pukeutumisesta ja meikkaamisesta. Ihan tavalliselta ikäiseltään ap:n lapsi vaikuttaa. Täällä on vaan muutama häiriintyneempi tapaus alkanut vääntelemään asioita joksikin mitä ne eivät ole. 

No osa kirjoittajista sitten taas on sitä mieltä, että se ikätasoinen pukeutuminen on viime vuosina muuttunut hälyttävästi. Huvittavaa niputtaa nekin häiriintyneiksi, ihan kuin muoti-ilmiöitä ei saisi enää ollenkaan kyseenalaistaa.

Vierailija
271/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli samanlainen. Ei niinkään ulkonäön suhteen mutta riehui kun annoin 14-vuotiaan kulkea yksin bussilla. Bussi kulkee vaon metroasemalta toiselle eli kauas ei kykene sillä eksymään keskellä päivää.

Kaivoi myös jotain ihme eskari-ikäisten askartelutarvikkeita askarreltavaksi.

Meillä on muuten tuotakin. Lapsi kulkee harrastukseen itse julkisilla yhtenä päivänä viikossa. Jumalaton haloo, kun äitini sai tietää tästä. Siis vartin matka bussilla ja molemmissa päissä noin 500m kävelyä eikä edes mitenkään myöhään illalla.

ap

Sano sille että "sinun nuoruudessasi  tytöt läksivät piikomaan siinä iässä"

Vierailija
272/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisekseen puhuin niukasta pukemisesta enkä tiukasta. Noissakin lajeissa voi pukeutua ihan säädyllisesti, uinnisskin, jos vanhemmat tekevät sen valinnan. Samalla tavalla kuin yleisurheilussa voi valita vähän pidemmät sortsit ja topin eikä tarvitse pylly vilkkuen urheilla."

Miksi seksialisoit lapsia?

Vierailija
273/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt päästiin vänkäämään lasten urheilupukeutumisesta, niin sanon vaan, että tietäisittekin millaista porukkaa monessakin urheiluorganisaatiossa pyörii aktiiveina. Silloin miettisitte vähän itsekin, että missä vaatteissa annatte lasten kilpailla. Ei se ole aina pelkkä rakkaus lajiin, joka saa Penan 65v valmentamaan edelleen keskenkasvuisia tyttöjä, vaikka omat ovat kasvaneet jo aikuisiksi ja lopettaneet lajin aikaa sitten. Eikä ole pelkkä minun oma kokemus vaan monet eri lajeja harrastaneet ystävät ja tuttavat ovat puhuneet samaa.

Vierailija
274/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli ihan järkyttynyt kun parikymppinen poikani otti muutaman drinkin mökillä.

Mutta huomannut tuota samaa että vaikeeta on ollut kun lapsenlapset kasvaa. (Siis ihan muutenkin kuin alkon suhteen.) Mun pitäisi pitää heidät kotona ja tulen kuulemma katumaan myöhemmin asioita (kuten hänkin) ja hänen ikäisenään toimisin toisin. Alkon käytöstä viimeksi puhui tuohon sävyyn siellä mökillä. No ihan normaaleita aikuisia meistä sisaruksistakin tuli (kaikilla normi suhde myös alkoon) eli en tiedä miten sitten olisi hänen pitänyt toimia toisin meidän suhteen? 

Mullakin on tosi fiksuja teinejä. Ei ole olleet mitään bilettäjiä ikinä tai kapinoineet.

Mutta täälläkin oli joskus keskustelu alkoholista johon vastasin ja sitä mieltä oltiin että mun lapsesta tulee alkoholisti kun nykyään satunnaisesti isänsä kanssa muutaman oluen tai drinkin juo. Siis tämä parikymppinen nuorukainen. Varmaan 60+ ikäiset siinäkin ketjussa kommentoimassa?

Vierailija
275/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urhe

Tämän palstan lainaustoiminto toimii ihan miten sattuu, kuten huomannet tästäkin aivan oikein lainaa-komentoa käyttämästäni tekstistä.

Vierailija
276/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi seksialisoit lapsia?

En seksualisoi. Mutta omasta kokemuksesta tiedän joidenkin tekevän niin, enkä ainakaan omaa lastani halua tälle altistaa. Lapseni ei mitenkään kärsi siitä, että pitää pidempiä sortseja. Aika moni muukin pitää meidän seurassa ja vasta teineillä ja aikuisilla on ne todella lyhyet. Eikä niilläkään läheskään kaikilla. 

Vierailija
277/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

True crimea seuraava

No osa kirjoittajista sitten taas on sitä mieltä, että se ikätasoinen pukeutuminen on viime vuosina muuttunut hälyttävästi. Huvittavaa niputtaa nekin häiriintyneiksi, ihan kuin muoti-ilmiöitä ei saisi enää ollenkaan kyseenalaistaa.

Onko se muutunut? Nyt taidetaan mennä 2000 luvun alun muodin mukaan? Silloin oli muotia sellaiset housut joissa niin matala vyötörö että hädin tuskin piip peittyi ja stringit näkyy sekä esim juicy couturen velourasut matalalla vyötäröllä ja lyhyellä hupparilla ja persiissä teksti juicy. Ysärillä oli mikroshortsit muotia ja napa näkyi silloinkin. Kasarilla oli reikäiset farkut joista persposket paistoi. Aina on nuorisomuoti ollut paljastavaa ja aikuiset paheksuneet.

Vierailija
278/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan. Ap nimenomaan sanoi aloituksessa, että ei ole napapaitoja eikä pikkuruisia sortseja. Ap:n lapsi hädin tuskin meikkaa, vaan ehostaa hyvin malitillisesti. Oikeasti huolestuttavaa miten huono luetunymmärtäminen joillain on. Sen sijaan, että oikeasti luettaisiin, vilkaistuaan vaan ja sitten päätellään ja keksitään itse loput.

Se on se möhkäämisen tarve niin valtava, että ei malteta edes lukea loppuun, kun pitää rientää paisuttelemaan. Minun anoppini on juuri tuollainen.

He kiukuttelivat aina ruoasta, mikään mitä tarjosimme ei kelvannut, minkä takia lopulta otimme tavan, että viemme heidät ulos syömään, knu tulevat käymään. Anoppini sai tämän väännettyä niin, että minä haluan AINA syödä ulkona ja heidän poikansa KAIKKI RAHAT menevät nyt tällaiseen tuhlaamiseen.

Samat jutut sulla kun vanhemmalla sukupolvella. Olen lukenut tän jo aikaisemmin.

Vierailija
279/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisillä naisilla on usein vahva mitähän nyt muut meistä ajattelee-pelko. Oma äitini valittaa minulle aina, kun lähden suoraan etätöistä etätyövaatteissa hoitamaan asioita. Pitäisi laittautua ja vaihtaa vaatteet. Viime viikolla olin töiden jälkeen äitini kanssa ruokakaupassa ja törmättiin johonkin hänen tuttuun. Äidille tuli kauhea huoli, että luuleeko nyt tämä kudontakerhon Pirkko, että hänen tyttärensä on työtön, kun näyttää tuolta. Päälläni minulla oli urheilusortsit ja siistimpi T-paita, kun olin istunut koko päivän videopalavereissa.

Onneksi osaan ottaa äitini jutut huumorilla, mutta voisin veikata, että moni teini tai esiteini ei välttämättä tuollaista ota huumorilla vaan loukkaantuvat (aiheesta).

Vierailija
280/498 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se muutunut? Nyt taidetaan mennä 2000 luvun alun muodin mukaan? Silloin oli muotia sellaiset housut joissa niin matala vyötörö että hädin tuskin piip peittyi ja stringit näkyy sekä esim juicy couturen velourasut matalalla vyötäröllä ja lyhyellä hupparilla ja persiissä teksti juicy. Ysärillä oli mikroshortsit muotia ja napa näkyi silloinkin. Kasarilla oli reikäiset farkut joista persposket paistoi. Aina on nuorisomuoti ollut paljastavaa ja aikuiset paheksuneet.

Eikä shortseihin 70-luvullakaan kangasta varsinaisesti tuhlattu.

Enemmänkin erona nykyaikaan on se että nykyään valtaosa kantaväestöstäkään ei enää kehtaisi pukeutua kuten menneinä vuosikymmeninä. Osittain syy toki on ylipainoisten määrässä mutta kyllä siellä on takana ihan asenteiden tiukkenemistakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän