Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Mummo pitäköön mölyt mahassaan, typerää käytöstä häneltä. Luulisi vanhan ihmisen osaavan käytöstavat, mutta taitaa olla turha toivo enää hänen kohdallaan.
eikö nää samat jorinat ole joka sukupolvella
Eikös boomer-hullu innostunut Vengaboysin Boom Boom Boom Boom kappaleesta? Vai miksi poistit viestit.
Sinähän tykkäät kovasti boomer-sanasta, niin miksipä et laulusta jossa hoetaan boom boom boom🤔
Vierailija kirjoitti:
Eikös boomer-hullu innostunut Vengaboysin Boom Boom Boom Boom kappaleesta? Vai miksi poistit viestit.
Sinähän tykkäät kovasti boomer-sanasta, niin miksipä et laulusta jossa hoetaan boom boom boom🤔
On se kyllä jännä sana. Tuntuu hienolta lausua buuuuuu meerrr
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tykkäät kovasti boomer-sanasta, niin miksipä et laulusta jossa hoetaan boom boom boom🤔On se kyllä jännä sana. Tuntuu hienolta lausua buuuuuu meerrr
Antakaa kun minäkin hoen. Boomer boomer boomer👊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tykkäät kovasti boomer-sanasta, niin miksipä et laulusta jossa hoetaan boom boom boom🤔On se kyllä jännä sana. Tuntuu hienolta lausua buuuuuu meerrr
Ja lausuessaan voi samalla kuvitella itsensä nuorekkaaksi vaikka olisi jo itse keski-ikäinen. On se mahtisana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lausuessaan voi samalla kuvitella itsensä nuorekkaaksi vaikka olisi jo itse keski-ikäinen. On se mahtisana.
Se on kyllä totta. Semmoset 70-luvulla syntyneet akat ja ukot ihan nuortuu silmissä kunhan vain nimittelee jotain boomeriksi. 😃
Iv ovat iloisia kun kasvavat. Semmoista kaihoa kun aika menee hyvin nopeasti. Eivät varmaan pahaa tarkoita. Tekin ehkä tiedätte joskus miltä se tuntuu, toivottavasti maalima on koossa. Joka sukupolvella omat jutut, kaikki kasvattaa toisiaan. Toisilta opimme yhtä ja toista.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 11, äitisi syntynyt viimeistään 1950 eli nyt väh.74-v. Kuinka vanha olet?
Mitä väliä sillä on minkään kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Lasten kuuluu kasvaa ja siihen kasvamiseen nyt vaan kuuluu se massaan sopeutumisen tarve. Ja mummojen kuuluu vanheta, ja yleensä siihen kuuluu vanhaan takertuminen ja kaiken uuden kauhistelu.
Ja koska kasvamiseen kuuluu myös se tarve irtaantua perheestä ja vähän hätkähdyttää, niin sehän on vaan hyvä, jos se onnistuu pelkällä hajuvedellä, ei tarvita napakoruja ja sotamaalausta.
Hyvä, että juttelet molempien kanssa aiheesta, mutta mummo ja tytär sitten lopulta itse määrittävät millainen heidän keskinäinen suhde on ja millaiseksi se kehittyy.
Meillä mummo jatkoi tätä kunnes lapsenlapsilla meni hermo eivätkä jaksaneet enää juurikaan nähdä mummoa. Meilläkin tytöt ihan tavallisia teinejä ilman suurempia ylilyöntejä, niin se naputtaminen entistäkin tyhjänpäiväisempää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.
Tätä minäkin ihmettelen. Ja sitä, että täällä se yhdistetään nimenomaan poikien miellyttämiseen.
Oma tyttö on rakastanut pienestä asti kaikkea kaunista. Allekouluikäisenä se oli rimpsumekkoja, glitterpaitoja ja frozen-koruja. Nyt 12-vuotiaana se on meikit ja kivat vaatteet. Sama estetiikan kaipuu ja arvostaminen, mutta lapsi on kasvanut. Tyttö on todella tarkka siitä, että vaatteissa värit sointuu yhteen sekä noin yleisesti tyylistään. Poikien tai miesten miellyttämisen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Iv ovat iloisia kun kasvavat. Semmoista kaihoa kun aika menee hyvin nopeasti. Eivät varmaan pahaa tarkoita. Tekin ehkä tiedätte joskus miltä se tuntuu, toivottavasti maalima on koossa. Joka sukupolvella omat jutut, kaikki kasvattaa toisiaan. Toisilta opimme yhtä ja toista.
Mikä tuntuu? Ai niitä mummon tunteita tässäkin kannatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tarkoita pahaa, mutta käyttäytyvät tuolla lailla? Eikö se vaadi sairaalahoitoa jo?
Naissukupolvet yrittävät kontrolloida toisiansa, minkä miehet ovat heille aikojen saatossa opettaneet. Myös huivimaissa on loppujen lopuksi kysymys miesten tahdosta, naisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.
Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.
Mitä sitten teet tässä ketjussa? Minä aloin kokeilla meikkaamista 11-vuotiaana 70-luvun alussa, ja omalle tyttärelleni piti hankkia dödö jo 8-vuotiaana.
Katsos kun tällä palstalla ei ole mitään rajoituksia sen suhteen, kuka saa lukea mitäkin ketjua.
Se että kokeilee meikkaamista alakouluikäisenä ei ole mitenkään ihmeellistä. Se, että 11-vuotiaat nykyään stailaavat itsensä ylipäätään kuin 17-vuotiaat, on se mitä ihmettelen. E
Minusta aloituksessa oli kuvattu just semmoista normaalia normaalien nuorten teinityttöjen tyyliä. Se paljastava pukeutuminen on sit jo ihan erilaista.
Kaikissa tapauksissa tämä ei lopu edes aikuisena. Muistan, kun itse lähdin opiskelemaan yliopistoon tilastotiedettä ja fysiikkaa, kuulin useita kertoja isovanhemmilta valitusta siitä, miten en valinnut "mitään oikeaa ammattia", vaan "vain tuhertelen laskuja paperille". Vaikka tienaan nykyään niin, että kuulun Suomen kovatuloisimpaan 5 %:iin, silti heidän mielestään en tee mitään "oikeaa työtä" ja mulle tulee rahat "ihan vääristä asioista".
Vierailija kirjoitti:
Meidän boomereiden lastenlasten lapset ovat tuossa iässä.
Täytyy nyt hieroa pilkkua. Kyllä ne 50-luvulla syntyneetkin ihan boomereita vielä on.
Ja teepä hieman matikkaa, jos lasket keskimääräiset ensisynnyttäjäiät yhteen, 23 + 27 + 31 ja sen tyttären ikä 11, niin olet 102-vuotias boomer
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muutunut? Nyt taidetaan mennä 2000 luvun alun muodin mukaan? Silloin oli muotia sellaiset housut joissa niin matala vyötörö että hädin tuskin piip peittyi ja stringit näkyy sekä esim juicy couturen velourasut matalalla vyötäröllä ja lyhyellä hupparilla ja persiissä teksti juicy. Ysärillä oli mikroshortsit muotia ja napa näkyi silloinkin. Kasarilla oli reikäiset farkut joista persposket paistoi. Aina on nuorisomuoti ollut paljastavaa ja aikuiset paheksuneet.
Eikä shortseihin 70-luvullakaan kangasta varsinaisesti tuhlattu.
Enemmänkin erona nykyaikaan on se että nykyään valtaosa kantaväestöstäkään ei enää kehtaisi pukeutua kuten menneinä vuosikymmeninä. Osittain syy toki on ylipainoisten määrässä mutta kyllä siellä on takana ihan asenteiden tiukkenemistakin.
Joo muistan kun katseltiin jonkun sukulaisen vanhoja hääkuvia kun olin itse parikymppinen, ja siellä oli joka tädillä niin lyhyet minimekot etten ikinä itse olisi kehdannut häihin pukea :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BOOMER lisättiin Kotimaisten kielten keskuksen sanatietokantaan vuonna 2020. Sananselitys kuuluu seuraavasti:
boomer (engl., < baby boomer) erityisesti sanonnassa OK, boomer, jolla kuitataan nuoria ymmärtämättömien henkilöiden mielipiteet vanhentuneina.
Sana on peräisin englannin kielestä, ja sillä viitataan Yhdysvalloissa baby boomer -sukupolveen eli 19461964-syntyneisiin. Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli vuosina 19451950-syntyneet.
Boomer-termi on levinnyt Suomessakin yleiseen käyttöön. Nykyään termiä käytetään ikäluokkaan kuulumisen sijaan aiempaa laveammin kuvaamaan ihmisiä, joita termin käyttäjä pitää esimerkiksi aatteiltaan tai mielipiteiltään ajastaan jääneinä.
Tällä tarkoitetaan, että vastaavan tyyppinen termi on suuret ikäluokat, ei sitä, että ne voi suoraan korvata toisillaan. Suuret ikäluokat on boomereita, mutta kaikki boomerit ei kuulu suuriin ikäuokkiin.
Ihan normaalia, että 11 vuotiaana haluaa jo vähän testata meikkaamista. Ja tietysti vaatteet ja oman tyylin löytyminen alkaa pikkuhiljaa kiinnostuksen mukaan löytymään.
Mummon kannattaa vähän rauhoittua ja antaa tilaa, haukkumalla ei muuta kun menetä yhteyden tyttöön. Jotain ikä kipuilua hänellä varmasti taustalla.