Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus on ihan liian lyhyt nykyisin. Tuttipullosta suoraan teiniksi.
Tämä on totta, että lapsuus on lyhentynyt. Moni ei ymmärrä esim. leikin merkitystä. Itselläni on saman ikäinen tyttö kuin ap:lla. Ihan lapsi hän on vielä ja haluaakin olla. Häntä ahdistaa, kun monet samanikäiset ovat jo kovasti tietoisia seksistä ja meikkaavat.
Muisyatteko muutaman vuoden takaa kun 10-vuotias oli netissä tehnyt treffit miehen kanssa ja mies käytti hyväkseen. Tuomio oli kovasti arvosteltu, eihän lapsi oikeasti tiedä ettei saisi suostua.
Paljon noilla nettisaalistajilla on 10+ tyttöjä sitten saaliina kun asiat paljastuu.
En tiedä mitä vanhempien pitäisi tehdä, itse olin lapsi teininäkin, tyttäreni myös "liian kiltti" ystävättärensä.äidin mukaan 14-vuotiaana kun ei löhtenyt kaverinsa uuteen kaveripiiriin.
Täällä möyhäävillä ei taida itsellään olla lähipiirissä tuon ikäisiä lapsia. Ap:n lapsi kuulostaa kuvailun perusteella ihan normaalilta ikäiseltään. Ja täälllä kommentoivista ihmisistä iso osa samanlaisilta kuin ap:n äiti.
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt jaksa koko päivää vängätä jostain helvetin shortsien pituudesta, mutta H&M:ssä on ainakin tuon ikäluokan farkkushortseista suurin osa juuri noita todella lyhyeksi leikattuja, joten kaipa siitä voisi päätellä, että ne hyvin suosittuja ovat.
https://www2.hm.com/fi_fi/lapset/tytot-9-14/vaatteet/shortsit/denim.html
No miksi aloitit typerän vänkytyksen alunperinkään? Totta kai sinä löydät netistä ihan mitä vaan kun oikein pahantahtoisena pengot. Ei se totuutta miksikään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus on ihan liian lyhyt nykyisin. Tuttipullosta suoraan teiniksi.
Tämä on totta, että lapsuus on lyhentynyt. Moni ei ymmärrä esim. leikin merkitystä. Itselläni on saman ikäinen tyttö kuin ap:lla. Ihan lapsi hän on vielä ja haluaakin olla. Häntä ahdistaa, kun monet samanikäiset ovat jo kovasti tietoisia seksistä ja meikkaavat.
Muisyatteko muutaman vuoden takaa kun 10-vuotias oli netissä tehnyt treffit miehen kanssa ja mies käytti hyväkseen. Tuomio oli kovasti arvosteltu, eihän lapsi oikeasti tiedä ettei saisi suostua.
Paljon noilla nettisaalistajilla on 10+ tyttöjä sitten saaliina kun asiat paljastuu.
En tiedä mitä vanhempien pitäisi tehdä, itse olin lapsi teininäkin, tyttäreni myös "liian kiltt
Tuo taas ei liity mitenkään lasten pukeutumiseen tai meikkaamiseen vaan siihen, että vanhemmat eivät ole valistaneet lapsiaan riittävästi eivätkä ole heidän kanssaan riittävän läheisissä väleissä, että pystyisivät suojelemaan.
Meillä on puhuttu pedoista ikätason mukaan siitä asti, kun lapsi on mennyt kouluun. Eikä turhaan. Häntä ja kaveriaan tuli joskus 1-2-luokkalaisena joku mies houkuttelemaan, että tulkaa mukaan, niin hän ostaa karkkia. Kaveri olisi lähtenyt mukaan, mutta oma tyttö tiesi miten toimia ja raahasi kaverinsakin mukanaan pois tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt jaksa koko päivää vängätä jostain helvetin shortsien pituudesta, mutta H&M:ssä on ainakin tuon ikäluokan farkkushortseista suurin osa juuri noita todella lyhyeksi leikattuja, joten kaipa siitä voisi päätellä, että ne hyvin suosittuja ovat.
No miksi aloitit typerän vänkytyksen alunperinkään? Totta kai sinä löydät netistä ihan mitä vaan kun oikein pahantahtoisena pengot. Ei se totuutta miksikään muuta.
Ei minun tarvinnut penkoa yhtään mitään, tuo on H&M:n lasten farkkushortsiosasto. Sen mainstreamimpää ei oikein voi olla :D
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väitettiin, ettei tuonikäiset muka käytä minishortseja, vaikka niitä tulee jatkuvasti kadulla vastaan. Ja olin oikeassa, niitähän H&M:kin lähinnä myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvinnut penkoa yhtään mitään, tuo on H&M:n lasten farkkushortsiosasto. Sen mainstreamimpää ei oikein voi olla :D
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väitettiin, ettei tuonikäiset muka käytä minishortseja, vaikka niitä tulee jatkuvasti kadulla vastaan.
Pengoithan sinä, koska sulle ei riittänyt se, että linkitin tänne haun FARKKUSORTSIT tulokset jo. Ap ei käyttänyt nimitystä minisortsit, vaan farkkusortsit. Sinä yrität väkisin nyt saada niistä minisortsit loputtomalla jankutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väitettiin, ettei tuonikäiset muka käytä minishortseja, vaikka niitä tulee jatkuvasti kadulla vastaan.
Lisään vielä, että tuohan todistaa toki sitä, että ap:n lapsi menee vain massan mukana kuten muutkin. Hänen shortsinsa eivät tietysti ole mitkään ihmeellisen lyhyet, kun melkein kaikilla muillakin ikätovereilla on samanlaiset minishortsit.
Mutta kai sitä saa silti yleisellä tasolla ihmetellä, miksi tuonikäisten muoti ylipäätään on tuollaista.
Lisään vielä, että tuohan todistaa toki sitä, että ap:n lapsi menee vain massan mukana kuten muutkin. Hänen shortsinsa eivät tietysti ole mitkään ihmeellisen lyhyet, kun melkein kaikilla muillakin ikätovereilla on samanlaiset minishortsit.
Mutta kai sitä saa silti yleisellä tasolla ihmetellä, miksi tuonikäisten muoti ylipäätään on tuollaista.
Edelleenkin sinä pyrit hämärtämään käsitteitä pahantahtoisesti. Ap käytti nimitystä FARKKUSORTSIT. Älä jauha paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väitettiin, ettei tuonikäiset muka käytä minishortse
"Pengoithan sinä, koska sulle ei riittänyt se, että linkitin tänne haun FARKKUSORTSIT tulokset jo. Ap ei käyttänyt nimitystä minisortsit, vaan farkkusortsit. Sinä yrität väkisin nyt saada niistä minisortsit loputtomalla jankutuksella."
Sinä linkitit geneerisen haun "lasten farkkusortsit" ja suurin osa Googlen hakutuloksista oli taaperoille :D
Tuo H&M:n osasto ei ole mikään "minishortsit" vaan lasten shortsit => denim => tytöt 9-14 v. Tuollaisia farkkushortseja tuonikäisille nyt vaan on myynnissä, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nuo ovat ihan säädyllisiä sortseja. Ei mitään miniminejä, joista näkyisi yhtään mitään liikaa. Se, että tytöllä näkyy vähän reittä, on ongelma vain niiden mielestä, joilla on korvien välissä vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väi
Ap puhui lapsesta ja farkkusortseista. Eikä ollut valtaosa taaperoille.
Yritä nyt vaan ymmärtää, että mummeli oli paskapää ja sinä myös.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin sinä pyrit hämärtämään käsitteitä pahantahtoisesti. Ap käytti nimitystä FARKKUSORTSIT. Älä jauha paskaa.
Edelleenkin, tuo on H&M farkkushortsiosasto. Ei siinä ole mitään hämärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, tuo on H&M farkkushortsiosasto. Ei siinä ole mitään hämärtämistä.
Edelleenkin, sinä hämärrät käsitteitä. Vänkytät, vänkytät, vänkytät MINISORTSEISTA, vaikka ap käytti nimitystä FARKKUSORTSIT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väitettiin, ettei tuonikäiset muka käytä minishortse
"Ja nuo ovat ihan säädyllisiä sortseja. Ei mitään miniminejä, joista näkyisi yhtään mitään liikaa. Se, että tytöllä näkyy vähän reittä, on ongelma vain niiden mielestä, joilla on korvien välissä vikaa."
Niin, eli tästä pääsemme siihen, että ilmeisesti nykyään useimpien mielestä on ihan ok, että 11-vuotiaat kulkevat minishortseissa. Sillä nuo ovat minishortsit. Vielä muutama vuosi sitten tuota olisi kauhisteltu lasten seksualisointina, mutta ei enää.
Se nyt vielä puuttuisi, että pikkutytöt kulkevat Daisy Dukes -tyylisissä "minimineissä", joista näkyy puolet pakaraa. Mutta muutaman vuoden päästä varmaan sekin on ok, ja silloinkin "ongelma on vain niiden mielessä, joilla on korvien välissä vikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin "typerän vänkytykseni" siksi, että tässä ketjussa väi
- Tuo on yhden ruotsalaisen firman sortsi-tarjonta
- Ikähaarukka 9-14
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti täytti 80v ja juhlittiin sitä Espanjassa. Lapsenlapset ovat 12-15v. Koko viikon he saivat jokainen vuorollaan kuunnella vastaavaa kommentointia ja marmatusta. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Hauskin oli minusta se, kun mummu sätti lapsia siitä, että tulivat lentokentälle college-housuissa ja huppareissa, vaikka oli hänen juhlamatkansa. Olisi pitänyt ilmeisesti istua monta tuntia lennolla missä lie hepenissä.
No jaa. En minä kyllä olisi päästänyt lapsiani pieruverkkareissa.
Mulla on ollut karmea mummo lapsuudessa/nuoruudessa. Sätti ja nimitteli ja halusi määrätä kaikesta. Äitini kasvatustyyli oli sama kuin oman äitinsä eli henkisesti väkivaltainen. Luulin että minimissään on tällaista meikkivonkumista mistä ap kertoo kun omat lapset tuli teini-ikään. Itsenäisttyminen ja omat ajatukset ovat äidilleni myrkkyä. Olin tehnyt etukäteen selväksi, että lasteni huono kohtelu johtaa välien katkeamiseen, en tiedä miten paljon se vaikuttii, mutta puuttumista on tullut aivan minimaalisesti. Nyt lapseni ovat siis jo aikuisia.
Ap; en usko, että mummon käytöstä voi muuttaa, mutta ootte vähemmän ( jos ollenkaan) tekemisissä niin se ei riko nuorta tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti täytti 80v ja juhlittiin sitä Espanjassa. Lapsenlapset ovat 12-15v. Koko viikon he saivat jokainen vuorollaan kuunnella vastaavaa kommentointia ja marmatusta. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Hauskin oli minusta se, kun mummu sätti lapsia siitä, että tulivat lentokentälle college-housuissa ja huppareissa, vaikka oli hänen juhlamatkansa. Olisi pitänyt ilmeisesti istua monta tuntia lennolla missä lie hepenissä.
Ja taas alkoi se termien hämärtäminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omilla lapsillani on varsin siistejä ja kivoja kollege-asuja. Ei tosiaan mitään pieruverkkareita. Ehkä teillä harrastetaan sellaisia, mutta monissa perheissä ei.
Perusfarkkusortsit tytöillä on sellaiset, joissa on hieman lahjetta ja lahkeessa käänne. Mitään lantiomalleja ei enää käytetä eli kyllä ne perussortsit peittää ihan normaalisti sekä ylhäältä että alhaalta.
t. kahden varhaisteinin äiti