Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti täytti 80v ja juhlittiin sitä Espanjassa. Lapsenlapset ovat 12-15v. Koko viikon he saivat jokainen vuorollaan kuunnella vastaavaa kommentointia ja marmatusta. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Hauskin oli minusta se, kun mummu sätti lapsia siitä, että tulivat lentokentälle college-housuissa ja huppareissa, vaikka oli hänen juhlamatkansa. Olisi pitänyt ilmeisesti istua monta tuntia lennolla missä lie hepenissä.
No jaa. En minä kyllä olisi päästänyt lapsiani pieruverkkareissa.
Taattua palstalaatua eli hei me kärjistetään välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kertokaa mummulle mikä on pieruverkkari? En tosiaan tajua. Minulla oli verkkapukuja kyllä nuorempana, nyt tuulipukuja. Collegehousuja on mökillä, hyttyset ei pistele lävitse.
Mutta mitä ovat pieruverkkarit?
Ne on sellaiset epäsiistit ja kulahtaneet verkkarit. Sellaiset, joita oikeasti yksikään teini/nuori ei pistä jalkaansa kodin ulkopuolelle, vaan täällä taas joku vääntelee asioita sellaisiksi mitä ne eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti täytti 80v ja juhlittiin sitä Espanjassa. Lapsenlapset ovat 12-15v. Koko viikon he saivat jokainen vuorollaan kuunnella vastaavaa kommentointia ja marmatusta. En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Hauskin oli minusta se, kun mummu sätti lapsia siitä, että tulivat lentokentälle college-housuissa ja huppareissa, vaikka oli hänen juhlamatkansa. Olisi pitänyt ilmeisesti istua monta tuntia lennolla missä lie hepenissä.
Lennoille on tapana pukeutua mukaviin vaatteisiin. Juhliin taas mennään siisteissä vaatteissa, jotka ei ole rypistyneet lentokoneessa istumisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennoille on tapana pukeutua mukaviin vaatteisiin. Juhliin taas mennään siisteissä vaatteissa, jotka ei ole rypistyneet lentokoneessa istumisesta
Mukavat vaatteet eli vaikkapa collegehousut ja huppari ei ole mitään pieruverkkariosastoa teinien tai nuorempienkaan päällä. Mamma voi sellaisessa oleskella mutta ei nuoremmat. He eivät poistu edes roskapussia viemään moisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavat vaatteet eli vaikkapa collegehousut ja huppari ei ole mitään pieruverkkariosastoa
Kyllä teinit ja nuoret aikuiset ihan rutiinisti käyttää collegevaatteita lennoilla.
Ei lennoille kannata pukea mitään kiristävää tai rypistyvää.
Minun mielestä on kyllä ihan eri asia, että jos meikkaa, tai jos käyttää kesävaatteita (shortseja), joissa ei tule kuuma. Kyllähän shortseja voivat ihan kaiken ikäiset käyttää. Se, että on farkkushortsit, ei mielestäni ole mikään "seksijuttu" lapsilla. Sen sijaan meikkaamisesta en tykkää, koska turhaa hommaa, eikä kyllä kuulu ainakaan lasten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä on kyllä ihan eri asia, että jos meikkaa, tai jos käyttää kesävaatteita (shortseja), joissa ei tule kuuma. Kyllähän shortseja voivat ihan kaiken ikäiset käyttää. Se, että on farkkushortsit, ei mielestäni ole mikään "seksijuttu" lapsilla. Sen sijaan meikkaamisesta en tykkää, koska turhaa hommaa, eikä kyllä kuulu ainakaan lasten maailmaan.
11-vuotias on varhaisteini ja jos olisit lukenut alotuuksen, kyse oli siitä että tuunaa vähän kulmakarvoja ja laittaa ripauksen poskipunaa. Tuo on ihan normaali ikä kiinnostua ehostamisesta.
"Voi kuule, ne sun lapset tulee jälkikäteen itkemään niiden tavaroiden perään, jotka siivosit aikaa sitten pois."
Mistä ne aikuiset lapset tietää, mitä omien vanhempien kaappien kätköissä on ja mistä he ovat luopuneet?
Keski-ikäisten nurkissa pyörii yllättävän paljon ihan roskaa. Siivottiin just kesälomaviikko autotallia ja siellä oli ihan jäätävä määrä täysin poisheitettävää roinaa. Sitä kun asuu parikymmentä vuotta samassa talossa, käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Olen tuo ensimmäisen kommentin kirjoittaja. Nuoret tosiaan olivat ihan siististi pukeutuneita, mutta mukavissa vaatteissa. Kentällä piti olla puoli kuusi aamulla ja jokainen nuorista nukkui suurimman osan lennosta.
Kun juhlistimme anopin syntymäpäivää sitten perillä ravintolassa, jokaisella oli asiaankuuluvat juhlavaatteet päällä, hiukset nätisti jne.
Pieruverkkarit ovat tosiaan kuluneet ja monesti jo risatkin joissa kukaan normaali ei mene kodin tai mökin ulkopuolelle. Pieruverkkari ei yleisnimitys kaikille mukaville housuille. Ei vaikkapa teinien upouusille satojen eurojen seteille jotka laittavat hupparin ja collegehousut päälle lennolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavat vaatteet eli vaikkapa collegehousut ja huppari ei ole mitään pieruverkkariosastoa
Ei tietenkään ole, enkä sellaista missään ole väittänytkään.
Sun äiti on kauhea. Traumatisoi lapsesi. Toisen ulkonäköön puuttuminen on todella stressaavaa. Otappa kuule kunnolla väliä. Jos tulee negausta mummolta niin lähdette välittömästi menemään. Tai ette näe ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.
Suurimmalla osalla se on kokeilua ja kiiinnostusta estetiikkaan ja tyyliin, ennemmin kuin poikiin. Ja myös finnit yms sekä halu näyttää nätiltä, kuulua joukkoon , ovat osa sitä. Nuorena on normaalia haluta muuttaa tyyliä. Pohjimmiltaan kyse lienee tässäkin jonkinlaisesta naisvihasta. Tyttölapset saavat siitä myös osansa, koska naiseksi kasvamista ei ilmeisesti voi tehdä oikein, ikinä /s., ja koskaan ei kelpaa.
Saahan siitäkin moitteita jos pukeutuu liian lapsellisesti, ja siitä jos aikuisena ei meikkaa/meikkaa voi molemmista saada moitteita, ja monilla tuntuu olevan joku mielipide millä tavoin naisen kuuluu olla ja pukeutua.
Tosiaan teininä oli ihan mahdoton olla, kun ei saanut olla lapsellinen, mutta ei myöskään liian aikuinen. Nukeilla leikkivä ja Pikkukakkosta katsova teini oli aikuisille naurun aihe. Tosin itse olin 9-vuotias, kun äitini sanoi minun olevan liian vanha leikkimään nukeilla. Enhän minä sitten leikkinyt vaikka olisin halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavat vaatteet eli vaikkapa collegeho
Kyllä teinit ja nuoret aikuiset ihan rutiinisti käyttää collegevaatteita lennoilla.
Ei lennoille kannata pukea mitään kiristävää tai rypistyvää.
Pari kuukautta sitten olin mannertenvälisellä lennolla, ja siellä oli kyllä ihan kaikilla jonkun sortin college-asu tai college-housut ja neule. Ihan iästä riippumatta. Niitä on nykyisin niin kivoja ja siistejä, että menee kyllä tarkimmankin pukeutujan seulasta läpi, jos vaan mukavuutta haluaa lennolle.
Tytöille on muuten vaikea löytää polvipituisia shortseja. Jo leikki-ikäisten vaatteissa huomaa, että tyttöjen shortseissa on paljon lyhyemmät lahkeet. Muutenkin mitoitukset on tyttöjen vaatteissa paljon pienemmät ja esim. t-paidat on vartalonmyötäisiä.
Mä muistan omasta lapsuudestani kasarilla, että silloin oli myös pojilla ja miehillä lyhyitä shortseja, mutta nykyään ei enää olen, vaan ne on kaikki polvimittaisia.
Mun tytär (13-vee) tykkää pukeutua mukaviin ja löysiin vaatteisiin, joten hän ostaa miesten osastolta t-paidat ja shortsit.
Pedofiilien kaappaamat lapset eivät ole pukeutuneet aikuismaisiin vaatteisiin tai meikanneet. Ihan tavallisia lapsia tavallisissa vaatteissaan.
True crimea seuraava
Vierailija kirjoitti:
Tytöille on muuten vaikea löytää polvipituisia shortseja. Jo leikki-ikäisten vaatteissa huomaa, että tyttöjen shortseissa on paljon lyhyemmät lahkeet. Muutenkin mitoitukset on tyttöjen vaatteissa paljon pienemmät ja esim. t-paidat on vartalonmyötäisiä.
Mä muistan omasta lapsuudestani kasarilla, että silloin oli myös pojilla ja miehillä lyhyitä shortseja, mutta nykyään ei enää olen, vaan ne on kaikki polvimittaisia.
Mun tytär (13-vee) tykkää pukeutua mukaviin ja löysiin vaatteisiin, joten hän ostaa miesten osastolta t-paidat ja shortsit.
Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urheiluosastolta. Onneksi on sporttinen tyttö, niin menee muutenkin koko kesä urheiluvaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö tykkää sellaisista puoleen reiteen olevista sortseista. Niitä löytyy mielestäni ihan hyvin. Varsinkin urheiluosastolta. Onneksi on sporttinen tyttö, niin menee muutenkin koko kesä urheiluvaatteissa.
Urheilijoiden kilpa-asuja paljastavampia vaatteita tuskin löytyy.
Nyt kertokaa mummulle mikä on pieruverkkari? En tosiaan tajua. Minulla oli verkkapukuja kyllä nuorempana, nyt tuulipukuja. Collegehousuja on mökillä, hyttyset ei pistele lävitse.
Mutta mitä ovat pieruverkkarit?