Jenkkilasten ruokailu?
Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?
Kommentit (521)
Kutsu onko minä sinua punaniskaksi? En. Henkilöön kohdistuva hyökkäys on sellaista, jossa sanotaan suoraan tai annetaan ymmärtää, että sinä, minun keskustelukumppanini, olet tällainen.
Kuvasinko ajattelemattomin sanoin vähemmän koulutettua syrjäisemmän alueen väkeä? Kyllä. Miksi edes puhuin heistä? Siksi, että kuvasin koulutettujen ja tiedostavien ihmisten valintoja. Sellaisten, joilla on sekä tietoa että muita resursseja ostaa sellaista ruokaa kuin haluavat, ja heille on monenlaista ruokaa myös helposti tarjolla. Mutta lupaan ensi kerralla muistaa valita sanani tarkemmin, koska tunnistan näin jälkikäteen kyllä ihan hyvin, ettei se ollut ollenkaan asiallinen tapa kuvata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se lounas on kouluissa jo muutaman tunnin koulun alkamisen jälkeen. Mun lapset vei termarissa lämmintä ruokaa kouluun 4-5 vuotta (eli sen ajan, mitä olivat kouluikäisiä, kun Yhdysvalloissa asuttiin) täysin ongelmitta. Lisäksi kaksi vihannesannosta (kurkku/paprika/tomaatti/porkkana jne.) ja yksi hedelmä (viinirypäle/omena/appelsiini/vesimeloni jne.) Termospulloon maitoa kaveriksi. Koska alakoulu ikäisiä lapsia harmitti syödä oikeaa ruokaa, kun kaverit ympärillä söi herkkuja, kerran viikossa oli vuosien mittaan vähän vaihdellen lasten toivomaa jälkkäriä tai kouluruokapäivä tai PBJ-päivä tms.
Kouluruokailu on kovin alueellisesti vaihtelevaa, osavaltion ja/tai koulupiirin mukaan, en osaa sanoa. Me asuttiin liian rikkaalla alueella, eli kouluruokaan sai tukea vain hakemuksesta. Jos köyhiä perheitä asui koulun alueella enemmän, kaikki koulun oppilaat saivat ilmaisen lounaan. Joka siis oli pääasiassa tätä pitsa/burgeri/hodarilinja
Hassua. Ensimmäistä kertaa täällä luulen tietäväni, kuka tämä kirjoittaja on. Jos hän on kuka luulen, olemme asuneet eri kunnassa mutta samalla suurkaupunkialeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se lounas on kouluissa jo muutaman tunnin koulun alkamisen jälkeen. Mun lapset vei termarissa lämmintä ruokaa kouluun 4-5 vuotta (eli sen ajan, mitä olivat kouluikäisiä, kun Yhdysvalloissa asuttiin) täysin ongelmitta. Lisäksi kaksi vihannesannosta (kurkku/paprika/tomaatti/porkkana jne.) ja yksi hedelmä (viinirypäle/omena/appelsiini/vesimeloni jne.) Termospulloon maitoa kaveriksi. Koska alakoulu ikäisiä lapsia harmitti syödä oikeaa ruokaa, kun kaverit ympärillä söi herkkuja, kerran viikossa oli vuosien mittaan vähän vaihdellen lasten toivomaa jälkkäriä tai kouluruokapäivä tai PBJ-päivä tms.
Kouluruokailu on kovin alueellisesti vaihtelevaa, osavaltion ja/tai koulupiirin mukaan, en osaa sanoa. Me asuttiin liian rikkaalla alueella, eli kouluruokaan sai tukea vain hakemuksesta. Jos köyhiä perheitä asui koulun alueella enemmän, kaikki koulun oppilaat saivat ilmaisen lounaan. Joka si
Finn Ladies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokailu on kovin alueellisesti vaihtelevaa, osavaltion ja/tai koulupiirin mukaan, en osaa sanoa. Me asuttiin liian rikkaalla alueella, eli kouluruokaan sai tukea vain hakemuksesta. Jos köyhiä perheitä asui koulun alueella enemmän, kaikki koulun oppilaat saivat ilmaisen lounaan. Joka si
Sinä, joka tiedät, kuka minä olen, ilmianna itsesi jotain yksityistä kanavaa pitkin. :D
Yhdysvalloissa on suurimmaksi osaksi todella kuuma. Jopa New Yorkissa, joka on pohjoisessa, lämpötilat ovat kesäisin n. +30. Jenkeillä on paljon ilmastointilaitteita kotonaan, mutta ei niitä köyhillä ole. Miettikääpä itse tekeekö mieli alkaa kokkaamaan alusta alkaen terveellisiä keittoja asunnossa, jossa on aivan hemmetin kuuma, vai vietkö mieluummin lapset syömään johonkin lukuisista halvoista pikaruokaloista.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on suurimmaksi osaksi todella kuuma. Jopa New Yorkissa, joka on pohjoisessa, lämpötilat ovat kesäisin n. +30. Jenkeillä on paljon ilmastointilaitteita kotonaan, mutta ei niitä köyhillä ole. Miettikääpä itse tekeekö mieli alkaa kokkaamaan alusta alkaen terveellisiä keittoja asunnossa, jossa on aivan hemmetin kuuma, vai vietkö mieluummin lapset syömään johonkin lukuisista halvoista pikaruokaloista.
Kokemuksen syvällä rinta-äänellä kommentointia? Alaska on pohjoisessa, New York on samalla leveysasteella kuin Napoli, Istanbul ja Peking. USAssa yleisin hella toimii kaasulla, se kuumentaa vain sen ajan kun liekki on päällä. Keskusilmastointi on kaikissa toisen maailmansodan jälkeen rakennetuissa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Öö varaa ostaa hampurilaisia mutta ei varaa ostaa ilmastointia? Ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi tehdä myös vaikka pastasalaatteja. Ei kaikkia ruokia tartte uppopaistaa. Voi myös syödä niitä leipiä ja hedelmiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka valmiiksi tyhmiä niin pysyy myös tyhminä ja köyhinä.
"Tosi asiassa ympäristöasiat ja ilmasto kiinnostavat suurta yleisöä Yhdysvalloissa."
Väärin. Lähinnä vasemmistolaista eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein yhtä hauska selitys, kuin että koira suö kaikki meidän perheen ruoat ja siksi ei oe rahaa :D
Ainakin lihaa ja prosessoituja ruokaa taitavat syödä liikaa. 350g taitaa olla maksimisuositus viikossa, ja jo yksi makkara painaa sen 100g. Eli se kasviskeitto koulun tarjoamana ilmaiseksi kaikille voisi kyllä olla hyvä ratkaisu. Ja soijaruotteiden suurempi markkinointi. Vaikka edes niitä vegenakkeja, vaikka nekin prosessoitu. Meillä lihaa syödään viikonloppuisin ja arkisin vain kasvistuotteita. No koulussa syövät mitä tarjotaan.
Seurailen monen muun tapaan myös sosiaalisessa mediassa eri perheenäitejä.rikkaat syövät enemmän kasviksia ja valmistavat myös tuoreita kasviksia. Mutta kaikki perheet tilaavat yhtä paljon pikaruokaloista tai pitserioista. Joka viikko. Suomessa tuskin noin paljon syödään hampurilaisia ja pitsaa joka viikko. Yhden somettajan lapsi tosin oli itkenyt, että häntä kiusattiin päiväkodissa kun lounaaksi oli kananugetteja. Eli ehkä pikkuhiljaa se prosessoitu ruoka on vähenemässä?
Tämä kananugettitapaus oli siis New Yorkissa. Lasta oli pilkattu kaupan valmis kananugeteista, ja lasta hävetti se eikä halunnut niitä enää lounasevääksi. Ei käynyt ilmi, että mitä muilla oli ruokana. Ehkä itsetehtyä spaghettia ja jauhelihakastiketta? En tiedä sitten.
Enpä kyllä haluaisi lapsena syödä kylmää ruokaa lounaalla. Ostaisin sieltä koulusta sen 0,30-3,30€ lounaan, jossa oisi lämmin ruoka ja kasviksia sekä maito. Ei tarvitsisi vanhempien myöskään pakata eväitä ja pestä kylmälaukkuja. Ja sitä muovin määrää. Eiä pakaste kananugetteja tai limuja saa kaupasta yhtään en halvemmalla lounaaksi.
Sitä lapset oppii syömään, mitä heille syötetään. Jos suomalaistakin lasta syöttää pelkällä pitsalla niin tuskinpa herkkusienistä ja parsakaalista tulee suosikiruoa yhtä-äkkien. Siksi täällä lautasmalli. Opetellaan syömään kaikkea terveys-syystäkin, ja siksi lasviksia aina eniten aterialla.
Jenkeissä on paljon eroja osavaltioiden kesken. Kaliforniassa on erittäin vähän ylpainoisia ihmisiä, siellä on kiinnitetty huomiota myös kouluruokailun terveellisyyteen.
Syvässä etelässä kauneusihanne on hyvin ylipainoinen, eikä sitä itse koeta edes minään ongelmana.
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä haluaisi lapsena syödä kylmää ruokaa lounaalla. Ostaisin sieltä koulusta sen 0,30-3,30€ lounaan, jossa oisi lämmin ruoka ja kasviksia sekä maito. Ei tarvitsisi vanhempien myöskään pakata eväitä ja pestä kylmälaukkuja. Ja sitä muovin määrää. Eiä pakaste kananugetteja tai limuja saa kaupasta yhtään en halvemmalla lounaaksi.
"Koko Norja" syö kylmän lounaan. Voileipää ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brokkoli on amerikkalaisten runsaasti käyttämä kasvis. Sitä on lähes aina ruoalla tarjolla. Aamiais- ym. ruokailutavat nyt vaan on erilaiset eri maissa. Usa:ssa syödään mm. pääruoka vasta illalla, aivan päivän päätteeksi, iltakahdeksalta tai jopa vasta yhdeksältä, koska työpäiuvä kestää siellä usein vähintään 10-12h. On luonnollista, jos aamupala on vastaavasti kevyempi ja hötömpi, kun viimeiseksi illalla on syöty kunnolla.
Ja amerikkalaiset eivät tunnetusti ole mitään missimittaisia, vaan vain ne julkkikset siellä on sellaisia. Muilla riittää hanuria vaikka muille jakaa. Kertoo sekin siitä, että aika raskaat on ruokatavat.
Ap: no onpa kiva kuulla että broccolia siellä syövät paljon. Olen nähnyt eri Tiktok-äitien valmistavan lapsilleen ruokia eikä kertaakaan ole tullut broccoli, kukkakaali, kesäkurpitsa tai tomaatti vastaan. Tai mikään jäävuorisalaat
Miksi ei voi sanoa parsakaali? 😄 Ettehän puhu cauliflowerista ettekä zucchinistakaan.
Ei sinun kannata hermostua kun kirjoituksesi saa vahan krittiikkia. Se on "henkiloon kaymista" heti mutta punaniskoiksi kutsuminen ei ole?
Uskallan myos sanoa etta kokonaisuuden huomioon ottaen kokemuksesi on ollut hyvin paikallinen ja rajoitettu.