Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenkkilasten ruokailu?

Vierailija
02.07.2024 |

Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?

Kommentit (521)

Vierailija
421/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökö amerikkalaiset keittoja? Mitä keittoja siellä syövät? Jotain maissikeittoa? Tämä olisi kiinnostavaa tietää, olen juuri varaamassa lentolippua Amerikkaan mutta en ole vielä päättänyt kohdetta. Olisi kiva löytää sellainen kohde, jossa saisin lounaaksi edullista keittoa tai salaattia monesta paikkaa. En halua muuttaa ruokatottumuksiani sentään jonkun 2 viikon reissun takia. Vatsa ei tykkäisi ja loma menisi pilalle.

Jos et osaa tuonvertaa tietoa hakea pysyisin kotona, paha sinut muuten perii!

https://www.campbells.com/products/condensed/tomato-soup/

Haluaa varmaan syödä lounaan kyllä ravintolassa, eikä valmistaa hotellihuoneessa mitään säilyketomaattikeittoa vedenkeittimessä

Ei käsittääkseni puhunut budjetistaan mitään. Ei ollut edes päättänyt kohdetta vaan oli kaikelle avoin. Halusi ainoastaan, että sieltä saa lounaaksi keittoja tai salaatteja, niin kuin Suomessakin tottunut. Ettei mene loma pilalle jos pitäisi jotain hampurilaista syödä lounaaksi.

Vierailija
422/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ja missa olet naita amerikkalaisia syynannyt etta voit sanoa etta eivat syo tomaattia?

Olen eri, mutta itse olen seurannut myös monta kuukautta 6 eri amerikkalaisäidin somekanavaa, ja kukaan ei tarjoillut lapsilleen tomaattia ikinä. Ei aamulla eikä muillakaan ruoilla. Ei edes leivän päällä. Ehkä jollain latinoilla on tarjolla salsaa sitten? Mutta tosiaan kun grillataanko sillä blackstonella, niin ikinä ei grillata lasviksia. Ei edes tomaattia. Pelkästään pekonia, munakasta, kanaa ja pihvejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tomaattikeitto ja maissikeitto on ainoita keittoja, joita Amerikassa saa? Oli nyt vähän huonoja vinkkejä, kun ei edes kerrota niitä osavaltioita, että mistä saa mitäkin. En halua syödä 2 viikkoa putkeen lounaaksi tomaattikeittoa, mutta en myöskään syö hiilareita. T. Edellinen

Yhdysvalloissa syödään erilaisia chowdereita paljon. Näissä on yleensä merenelävää, simpukoita jne. Ja jokainen on varmasti kuullut juutalaisten penisilliinistä, kanakeitosta. New Yorkissa olen syönyt erinomaista borssikeittoa, kaalikeittoja jne. Kyllä jenkeissä syödään paljon erilaisia keittoja.

Hwi asun nykissa! Mista saa kaalikeittoa?

Vierailija
424/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tomaattikeitto ja maissikeitto on ainoita keittoja, joita Amerikassa saa? Oli nyt vähän huonoja vinkkejä, kun ei edes kerrota niitä osavaltioita, että mistä saa mitäkin. En halua syödä 2 viikkoa putkeen lounaaksi tomaattikeittoa, mutta en myöskään syö hiilareita. T. Edellinen

Yhdysvalloissa syödään erilaisia chowdereita paljon. Näissä on yleensä merenelävää, simpukoita jne. Ja jokainen on varmasti kuullut juutalaisten penisilliinistä, kanakeitosta. New Yorkissa olen syönyt erinomaista borssikeittoa, kaalikeittoja jne. Kyllä jenkeissä syödään paljon erilaisia keittoja.

Hwi asun nykissa! Mista saa kaalikeittoa?

Mulla on juutalainen anoppi.  - se ketä lainasit

Vierailija
425/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ja missa olet naita amerikkalaisia syynannyt etta voit sanoa etta eivat syo tomaattia?

Olen eri, mutta itse olen seurannut myös monta kuukautta 6 eri amerikkalaisäidin somekanavaa, ja kukaan ei tarjoillut lapsilleen tomaattia ikinä. Ei aamulla eikä muillakaan ruoilla. Ei edes leivän päällä. Ehkä jollain latinoilla on tarjolla salsaa sitten? Mutta tosiaan kun grillataanko sillä blackstonella, niin ikinä ei grillata lasviksia. Ei edes tomaattia. Pelkästään pekonia, munakasta, kanaa ja pihvejä. 

Kasvikset maistuvat parhailta salaateissa miksi niita pitaisi grillata. Erikseen on sitten vaikka grillattu maissi. Onko niin tavattoman vaikeata ymmartaa etta joka maassa ei syoda samalla tavalla kuin Suomessa?

Vierailija
426/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset maistuvat parhailta salaateissa miksi niita pitaisi grillata. Erikseen on sitten vaikka grillattu maissi. Onko niin tavattoman vaikeata ymmartaa etta joka maassa ei syoda samalla tavalla kuin Suomessa?

Yhdysvalloissa on sellainen ihana puoli, että kaikki maailman kansat ovat jo siellä ja voi ihan rauhassa syödä kuten kotimaassa. Niin ne tekevät muutkin, kiinalaiset kokkaavat kiinalaista ja juutalaiset juutalaista keittiötä. Kyllä saa suomalainenkin ihan rauhassa kokata oman maun mukaan.

Vierailija
427/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikasta saa melkein kaikkea kun osaa kysya ja etsia. Vaikutat vahan avuttomalta. Manner-USAssa on 48 osavaltiota, luuetko etta joku jaksaa ne kaikki sinulle valmiiksi ruotia? Californiassakin on 39 miljoonaa asukasta, kylla sielta jotain soppaa loytyy.

Vierailija
428/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen saa syoda ihan mita haluaa mutta miksi hanen pitaa tulla toisen kotimaahan saarnaamaan omia tapojaan?

Vierailija
429/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan täällä nyt tyrmää muiden kulttuureita? Esimerkiksi mausteita jne. Mutta on kai se ihan ok kysellä, miksi ei kasviksia vaikka syödä, jos sivistyskans- kuitenkin tietää niiden terveyshyldyistä?

Vierailija
430/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan täällä nyt tyrmää muiden kulttuureita? Esimerkiksi mausteita jne. Mutta on kai se ihan ok kysellä, miksi ei kasviksia vaikka syödä, jos sivistyskans- kuitenkin tietää niiden terveyshyldyistä?

Koska elämässä on muitakin asioita kuin terveellisyys. Tanskalaisilla on termi hygge. Se merkitsee elämästä nauttimista, mukavuutta. Tanskalaisille muuten maistuu mm. puhdas laardi voileivän päällä ja lounaalla sopii ottaa olutta. Ei ne tanskalaisetkaan kuole yhtään se aikaisemmin kuin pingottavat suomalaiset terveellisyyshyötyineen. Onko kysyjä jotenkin ymmärrykseltään rajoitettu?

Vierailija
431/521 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi nyt normaalia, että jokainen tanskalainen juo olutta lounaalla? Ei oo mun mielestä ok myöskään syödä joka päivä pekonia. Mutta ehkä mä olenkin jotenkin outo sit., että en juo tai tarjoile olutta muille työpäivinä. Itselleni olut kuuluu vapaa-aikaan, ihan niin kuin muutkin herkut. Ja nautin suunnattomasti arjestani! Vaikka se sisältää kraanavettä ja kasviksia.

Vierailija
432/521 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toi nyt normaalia, että jokainen tanskalainen juo olutta lounaalla? Ei oo mun mielestä ok myöskään syödä joka päivä pekonia. Mutta ehkä mä olenkin jotenkin outo sit., että en juo tai tarjoile olutta muille työpäivinä. Itselleni olut kuuluu vapaa-aikaan, ihan niin kuin muutkin herkut. Ja nautin suunnattomasti arjestani! Vaikka se sisältää kraanavettä ja kasviksia.

Sanottiinko siinä, että jokainen ja joka päivä? Miksi sinulla on niin hirveä hinku käännyttää muita omalle ruokavaliollesi?

Vierailija
433/521 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene Alaskan eskimoilta utelemaan miksi eivat syo tomaattia. Monessa kulttuurissa olisi suomalainen leipapala+juustosiivu aika ankea koyhan vaen ateria.

Vierailija
434/521 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene Alaskan eskimoilta utelemaan miksi eivat syo tomaattia. Monessa kulttuurissa olisi suomalainen leipapala+juustosiivu aika ankea koyhan vaen ateria.

No tuskinpa Alaskassa ravintoloiden hampurilaisia myöskään syödään? Eikös se kala ole siellä se pääravinto? Mutta siis mielenkiintoista kyllä, että en itsekään ole nähnyt tomaattia paljon missään. Tai ettei lapsille tarjoilla vaikka pilkottua kirsikkatomaattia, mutta viinirypäleitä ja mansikoita kyllä. 

Vierailija
435/521 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut joka kerta pettynyt amerikkalaisten hotellien ja muiden majapaikkoihin aamiaisiin. Siis aina jotain paahtoleipää, hilloa, munakasta ja pekonia. Tai muroja. Olen siis kasvissyöjä ja vinkkinä siis kaikille, että älkää maksako aamupalasta, ja ostavaa vaikka omat hedelmät ja croisantit kaupasta tai menkää Subiin salaatille/patongille kun haluatte aamiasta. Aivan kauheeta kuraa. Jos lapsille syötetään samaa vohvelikuraa niin surulliseksi vetää.

Vierailija
436/521 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan menisi lomalle Amerikkaan kokkailemaan itselleen kaali- tai hernekeittoa? Täällä joku kyseli joo niistä lounaskeitoista ja salaateista, että mihin osavaltioon kannattaisi suunnata erityisesti jos terveellinen ruoka kiinnostaa.

Vierailija
437/521 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska elämässä on muitakin asioita kuin terveellisyys. Tanskalaisilla on termi hygge. Se merkitsee elämästä nauttimista, mukavuutta. Tanskalaisille muuten maistuu mm. puhdas laardi voileivän päällä ja lounaalla sopii ottaa olutta. Ei ne tanskalaisetkaan kuole yhtään se aikaisemmin kuin pingottavat suomalaiset terveellisyyshyötyineen. Onko kysyjä jotenkin ymmärrykseltään rajoitettu?

Tulee fiilis, että tää epäterveellisiä Jenkkiruokia puolustava tyyppi on itse vähän pullukka ja elää myös vähän kujalla ravintoarvoista ja siitä, miten kasvikset ja monipuolinen ruokavalio vaikuttaa posiitivisesti koko elämänlaatuun, hyvinvointiin ja mielenterveyteen. Se hetken sokeriherkku tai hampurilainen antaa sulle onnellisuudentunteen ehkä pariksi minuutiksi, mutta sen jälkeen suolisto ei toimi kunnolla, aivot ei ole ravittu ja todennäköisesti et jaksa heti ulkoilemaankaan lähteä. Endorfiinit tulee nurinkurisista asioista. Lisäksi kuormittaa maapalloa aivan valtavasti ne lihamäärät. Ja siis en ole ollenkaan satunnaisia hampurilaisia vastaan, mutta kyllä kasvikset kuuluvat jokaiseen päivään ihan kaikissa muissa maissakin. Siksi tässä varmaan ihmetelty, että maistuuko sikäläiset kasvikset sitten paikallisten suussa tosi oudoilta vai miksi niitä ei käytetä sen enempää.

Vierailija
438/521 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kuvitelmat taitavat perustua tv-viihteeseen enemmän kuin omaan kokemukseen. Voisi sitä suomalaisiakin ihmetellä, jos luulisi, että kaikki täällä ovat kuin Kaurismäen elokuvista.

Vierailija
439/521 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä aika typerää kysellä näitä "miksi X" -kysymyksiä, missä väite X ei pidä paikkaansa. Mutta kysele pois. Vastaus on edelleen, että kyllä syödään.

Vierailija
440/521 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan Euroopassakin kannattaa varautua siihen, että aamupalat ovat tosi ankeita. Vasta paremman luokan hotelleissa alkaa olla sellaista buffet-aamiaistyylistä tarjottavaa kuin Suomen rupuisimmissa motelleissakin. Ok, siellä on kokki paistamassa jokaiselle erikseen munakkaan/munakokkelia, mut leipänä on jotain jyväpatonkia ja makeaa paahtoleipää, ja sit makeita leivonnaisia. Appelsiinimehua usein löytyy. Vielä Tanskassa on tää skandi-tyyppinen aamupala vakio onneksi.