Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkkilasten ruokailu?

Vierailija
02.07.2024 |

Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?

Kommentit (521)

Vierailija
341/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain osavaltioista saa helposti majoituksen jopa uima-altaalla niin ihan vaikka 15€/yö esim se Miamin joku hostelli rannan läheltä. Ei oo vaan rikkaiden paikka. New Yorkissa taitaa sit halvinkin hostelli olla 50€/yö mutta nää on osavaltiokohtaisia. Mutta nyt eksytään kauaksi siitä amerikkalaislapsien kouluruokailusta, joka siis itseäni myös kiinnostaa. Se olisi hyvä idea se yhteinen kasviskeittolounas ilmaiseksi joka kouluun. Jos siis valtio sitä tukea antaa. Sitten sitä epäterveellistä ruokaa kuten paahtoleipiä voisi syödä kotona. Voisi toimia myös Suomessa, että vähennetään verostusta ja skipataan se salatti ja liha sillä kaikille sopivalla kaviakeitolöa. Lämmin keitto kuitenkin täyttää parsmmin kuin paahtoleipä hillolla tai sipsipussi. Ja varmaan ravinto-arvot paremmat, vaikka vain kaataisi sinne kattilaan valmiin pakastekasvispussin ja mausteita ja vettä.

Miksi sinusta on hyva idea yrittaa pakottaa amerikkalaislapset syomaan suomalaisittain? Arvaa minkalainen homma se olisi.

Vierailija
342/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta mun mielestä joku kasviskeitto ei ole suomalainen ruoka. Se on ruoka, jota voitaisiin syödä jokaisessa maailman maassa ja jokaisessa koulussa. Suhteellisen edullista ja nopea valmistaa. Ja jos Aasiassa bambu on edullista, niin sitä bambua voi käyttää siinä keitossa. Ei tarvitse pestä mitään liha/kala-leikkuuastioita jne. Kaikki kasvikset vaan kattilaan, mausteet, vesi ja ehkä kerma tai kookosmaito tai tomaattimurska joukkoon tai vastaava. Mikä tekee tosta suomalaisen ruoan? Kasviskeittoa pystyisi syömään jokainen lapsi uskonnosta tai yhteiskuntaluokasta huolimatta. Ja saisi sen lämpimän, terveellisen ja täyttävän ruoan koulussa. Kulho ja lusikka riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta mun mielestä joku kasviskeitto ei ole suomalainen ruoka. Se on ruoka, jota voitaisiin syödä jokaisessa maailman maassa ja jokaisessa koulussa. Suhteellisen edullista ja nopea valmistaa. Ja jos Aasiassa bambu on edullista, niin sitä bambua voi käyttää siinä keitossa. Ei tarvitse pestä mitään liha/kala-leikkuuastioita jne. Kaikki kasvikset vaan kattilaan, mausteet, vesi ja ehkä kerma tai kookosmaito tai tomaattimurska joukkoon tai vastaava. Mikä tekee tosta suomalaisen ruoan? Kasviskeittoa pystyisi syömään jokainen lapsi uskonnosta tai yhteiskuntaluokasta huolimatta. Ja saisi sen lämpimän, terveellisen ja täyttävän ruoan koulussa. Kulho ja lusikka riittää.

Ja puhuin siis nyt jostain alakoululaista eli suomalaisella mittapuulla alle 13-vuotiaista. 13-vuotiailla ja vanhemmilla voi olla ne omat eväät, jotka itsekin osaa aamulla tehdä tai edellisenä iltana ja ottaa vaikka jogurtti mukaan. Tai ostaa se joku sämpylä koulussa. Ton ikäiset osaa jo itse ansaita taskurahaa. Mutta siis että pienille lapsille olisi aina se keittolounas, ettei vanhempien tarvitsisi pakata niitä pitsapaloja, keksejä tai sipsejä koulureppuun lounaaksi alle 10-vuotiaille.

Vierailija
344/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vastaan jo itse, ennen kuin joku alkaa vinoilla, että mitäpä jos lapsi ei tykkää bambusta tai tomaatista tai herneestä tai parsakaalista. Tai on jollekin allerginen. No toki voi olla joku pelkistetty keitto myös missä ei nyt vaikka sitä tomaattia. Toisaalta jos kaikki soseuttaa niin eipä lapset maista sieltä mitään yhtä parsakaalia tai kukkakaalia jos nyt ei jostain tietystä mahasta raakana pidä. Ja aina voi olla syömättä ja olla nälissään. Ihan niin kuin joka kodissa. Jos ruoka ei kelpaa niin olet ilman. Ja aina voi ottaa kotoa myös sen leivän. Mutta vaikka sun vanhemmilla olisi sulle 0$ antaa, niin saat silti joka koulussa vatsasi täyteen koulupäivän aikana. Tai jos vanhemmat ei edes osaa kokkailla kasvisruokia kotona, vaan tarjolla aina vaan leipää tai pitsaa, niin olisi edes jotain vaihtoehtoja syödä myös toisin eikä vain ottaa niitä evääksi, kun kotona ei muuta ole.

Vierailija
345/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa ei kasva kasvikset, siksi syövät prosessoitua ruokaa ja muuta välipalakeksiä. Siellä ei myöskään maanviljelijä ole ammatti, toisin kuin Suomessa. Suomalaisten on pakko olla omavaraisia ja kasvattaa sitä perunaa ja porkkanaa. Amerikkalaisten ei.

Vierailija
346/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas asiat Suomessa mallillaan kun aikaa ja intoa riittää maailman mahtivaltion asioden kanssa painimaan. Siinä onkin mammoilla taas puuhaa että saadaan nämä ei-suomalaiset ruotuun ja anelemaan puuroa ja ruisleipää.

Vierailija
347/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brokkoli MIKÄ hiton brokkoli, ei suomeksi semmoista ole olemassakaan!

Parsakaali.

Vierailija
348/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on taas asiat Suomessa mallillaan kun aikaa ja intoa riittää maailman mahtivaltion asioden kanssa painimaan. Siinä onkin mammoilla taas puuhaa että saadaan nämä ei-suomalaiset ruotuun ja anelemaan puuroa ja ruisleipää.

Heidän yleisessä ruokavaliossaan on silti jotakin kummallista, sillä voimakas ylipaino on siellä niin tavallista. Ennen ajateltiin, että se on liikunnan puutetta, mutta liikkuminen on kai vähentynyt kaikissa maissa. Ainakin heillä on ylisuuret ruoka-annokset ja Coca-colaa juodaan paljon ja ruoka on kai hyvin keinotekoista.

Vierailija
349/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa ei kasva kasvikset, siksi syövät prosessoitua ruokaa ja muuta välipalakeksiä. Siellä ei myöskään maanviljelijä ole ammatti, toisin kuin Suomessa. Suomalaisten on pakko olla omavaraisia ja kasvattaa sitä perunaa ja porkkanaa. Amerikkalaisten ei.

Onko tämä nyt sitä ns. sarkasmia? Vai ihan vaan pelkkää tyhmyyttä?

Vierailija
350/521 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usassa suosittu kasvis on vihreät pavut. Niitä on etenkin grilliruokakaudella lisäkkeenä. Joku green beans casserole tarkoittaa mun kokemukseni mukaan vihreitä papuja maustettuna ja uunissa kuumennettuna, eli ne on jo valmiiksi kypsennettyjä, joko purkista tai pakasteesta. Mut niistä kohkataan, että tää on isotädin resepti! Ei oo neljäs heinäkuuta mitään ilman isotädin papuja!

Yksi mikä tuli yllätyksenä minulle oli vahva kausisaatavuus. Suomessa kun on tottunut siihen, että mitä tahansa kasvista saa milloin tahansa, niin sit ison rapakon takana niin ei olekaan. Tuoretta maissia on vain kesällä, kurpitsoita vain syksyllä jne. Usaan ei varsinaisesti tuoda tuoretuotteita suurella volyymilla. Toki sit nää luomukaupat on eri asia, mut ne on ihan sikahintaisia. No mut mä olenkin köyhä.

Yllättävä tieto. Kuvittelin, että siellä on paljon monipuolisemmat valikoimat kuin täällä meillä.

Vierailija
351/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Amerikka on aika laaja käsite. Oma kokemus, useamman vuoden asumisen perusteella, on se, että lapsille tarjotaan erittäin terveellistä luomuruokaa, ja jos on pieniäkin merkkejä siitä, että lapsi itse haluaisi syödä epäterveellisesti, hankitaan ravitsemusterapeutti suunnittelemaan ruokavalio. Näin siis kalliissa koulutettujen ihmisten lähiössä suurkaupungissa. Varmasti sitten on paljon muutakin. Yhteiskuntaluokkien väliset erot Usassa ovat joka suhteessa valtavan paljon suuremmat kuin Suomessa. Eikä erilaiset ihmiset ole missään kosketuksissa toisiinsa. 

Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puuroja, smoothieita ja täysjyväkolmioleipiä. Alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat lapset vetivät samaa

Makeat leivänpäälliset ovat kymmenien vuosien ajan olleet keskieurooppalaisten ja amerikkalaisten suosiossa. Tutustuin niihin ollessani ulkomailla lapsia hoitamassa nuorempana. Tämä oli melko lähellä kotimaata. Isossa ruokakaupassa oli pitkät hyllyrivit toffeenmakuista päällystä, banaanipäällystä ja suklaapäällystä ym. Tuli tunne, että on joutunut ihmemaahan.

Vierailija
352/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.

Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maapalloa lentelevästä ylimielisestä tyhjäpäästä. Todistaa sen, että mitä isompi hiilijalanjälki, sitä vähemmän älliä.

Naisella oli siis kuusi lasta ja hän asui ahtaasti ja teki kahta työtä.  Minä tunsin myötätuntoa tuon luettuani. Ei tee mieli moittia häntä. Noutokahvi oli ehkä päivän ainoa ilo (lasten lisäksi) ja tilaisuus unohtaa huolet ja nauttia puiston luonnosta. (Tänne kirjoittaminen on nykyään vaivalloista, sillä systeemi näyttää muuntelevan sanoja tai lisäävän jotakin sanan loppuun)

Vierailija
353/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää valita, annanko lapselle evääksi hampurilaisen (jopa Suomessa valmishampurilaisen saa alle eurolla) vai porkkanan, valitsen empimättä hampurilaisen.

5 porkkanaa vai yksi kylmä ja kuiva hampurilainen? Ottaisin porkkanat.

TV:stä tuli joku vuosi sitten monia kasvisruokaan liittyviä dokumentteja ja tositv-ohjelmia. En muista tarkkaan minkä maan kanavilta. Jossakin oli tehty kokeilu, että koehenkilöiden piti syödä vain kasviksia. Mahdollisesti viikon tai joitakin päiviä. Se ei sujunut oikein hyvin, kun heille tuli vatsavaivoja ja nykyruokaan tottuneet ihmiset eivät tulleet kylläisiksi. Voi olla, ettei ruokaa saanut keittää. Siinä kerrottiin, että sellaisella ruokavaliolla pitäisi syödä kasviksia monta kiloa päivässä ja todella suuri määrä kerralla. Siihen saattoi liittyä myös se, että ne eivät saaneet tulla kaukaa - eiväthän muinaiset eurooppalaiset saaneet mistään trooppisia hedelmiä. Jossakin ohjelmassa oli ruotsalainen perhe, joka söi vain raakaravintoa.

Vierailija
354/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seurannut Facebookissa Nykissä asuvaa perheen äitiä, jolla 11 adoptiolasta. Kerran viikossa menee kauppaan 2000€ ja on kotona uima-allas jne. On kotiäiti. Lisäksi tilaavat useamman kerran viikossa esimerkiksi pitsaa kotiin 400 dollarin arvosta ja tippaavat 100 dollarilla. Elokuvateatteriin meni viimeksi yli 500€ kun lapset saivat ottaa kaverinsakin mukaan ja kaikille popparia ja juomat. Naisen puoliso on perus opettaja ja äiti elättää perheensä näköjään ihan hyvin sosiaalisella medialla. Herää joka aamu klo 05 tekemään lapsille muffinsseja ja pakkaamaan 11 lapselleen koulueväät, monesti ruokana pakastepitsaa, selleriä ja aina sipsipussi. Mutta kotona syövät illalla aina hyvin ja paljon kasviksia. Aamuisin myös tarjolla mustikoita tai mansikoita. Olispa kaikilla noin hyvä mutsi!

Onkohan tämä perhe todellinen? Netissä voi esittää mitä tahansa keksittyä. Jos joku adoptoi hyvin monta lasta, hälytyskellojen pitäisi soida kovaa. Jos lapsilla vielä on sairauksia tai oireyhtymiä, on syytä olla vielä enemmän huolestunut perheen arjesta. Noin 50 vuotta sitten oli kohu-uutisia tanskalaisesta pariskunnasta, joka adoptoi useita lapsia. Heillä oli ehkä biologisia lapsia myös. Muistaakseni isä oli lääkäri ja ätitioli ehkä sairaanhoitaja. Vähitellen paljastui, että siellä tapahtui asioita, jotka eivät kestä päivänvaloa. Joku lapsi kuoli ja mies pyysi kollegaansa kirjoittamaan kuolintodistuksen. Näitä oli useampi tapaus. Yksi lapsi oli adoptoitu Vietnamista, jossa oli silloin sotatilanne. Tämä poika ehti oppia tanskan kieltä ja  alkoi jossain vaiheessa kyseenalaistaa adoptioperheen oloja. Silloin pariskunta lähetti pojan takaisin syntymämaahan. Miten pojan mahtoi käydä siellä?    Joka tapauksessa pariskunnan kaksoiselämä paljastui. Lehdissä vielä kerrottiin, että kotia ympäröi korkea aita (muuri). Viime vuosina maailmalta on paljastunut samantapaisia tragedioita. Suuri määrä lapsia, biologisia tai adoptoituja, perheen eristäytynyt tai muuten erikoinen elämäntapa ja perheenjäseniä kontrolloidaan ja määräillään.

Vierailija
355/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, että 6-vuotiaille pakataan kouluun mukaan energiajuomaa. Siis miksi ei ole vain sitä omaa vesipulloa, jossa kraanavettä? Tai jos ei voi juoda vesijohtovettä, niin oishan niitä edullisia kivennäisvesiäkin. Jotenkin noi sokerilitkut oudoksuttaa, ja mietin vaan, että omat lapset varmaan vain pyörisivät ympyrää ja puolet opettajien opetuksista menisi ohi korvien siinä sokerihumalassa

Energiajuoma ei ole sopiva juoma pienelle lapselle. Jotkut maat itse asiassa rajoittavat niiden myyntiä liian nuorille. Syynä on sem että ihmiset mieltävät ne terveellisiksi ja antavat niitä le lapsillle väärässä tilanteessa. Ne on kai tarkoitettu nautittavaksi rankan urheilun päätteeksi.

Vierailija
356/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tylsä täytyy oma elämä olla että kiinnittää huomioita jonkun toisen perheen syömisiin? Buhahaaaaa. Sairasta.

Ei edes lasu kysele mitäs teillä syödään. Johan nyt olisi. Joka perheelle jaettaisiin  ruokalistat joita on noudatettava ja kellonajat myös!

Suomi on kai vapaa maa syömisten suhteen? 

Kyllä itse tekisin lasun, jos tietäisin että jossain perheessä lapsille ei tarjoilla ollenkaan kasviksia. Tyyliin pelkkää Cokista ja mikropitsaa.

Kasvatuksessa ja kotiolosuhteissa on sitten paljon muutakin pielessä kuin ruokailut. Oisko vanhemmat koko ajan kännissä tai krapulassa, jos ei jaksa kaupasta tuoreita kasviksia ostaa tai valmistaa ravitsevaa dinneriä omalle lapselle?

Kyseessä on vain erilainen kulttuuri ja erilaiset ruokatottumukset. En näe mitään järkeä kritisoida jonkun toisen maan tavallisia ruokia.Tästäpä muistui mieleen skandinaavinainen, joka muutti Irlantiin. Hän nukutti talvella vauvaa vaunuissa ulkona ja paikalliset pitivät sitä lähes pahoinpitelynä! Siellä ei ole edes kovia pakkasia talvella. Toki ilmasto on kostea.

Vierailija
357/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa on käytössä lastensuojelullinen adoptio, eli huostaanotetut lapset annetaan adoptioon. Toi on aika yleistä maailmalla, Suomi taitaa olla harvinaisuus.

Ja siksi adoptio on useissa maissa ihan tavanomaista ja hyvin tyypillistä on, että sijaisvanhempina toimiva perhe adoptoi niitä sijoitettuja lapsia. Se on yksi keino turvata elanto.

Eri maat, eri käytännöt.

Kaksilapsisen perheen ruokahuolto on erilaista kuin nelilapsisen perheen. Oli paljon helpompaa miettiä ruokaa kahdelle lapselke kuin neljälle, oman kokemukseni mukaan...

Vierailija
358/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen muovin määrään. No kaikki tietää, että jokainen ostos palataan omaan muovipussiin mutta kertakäyttölautasten käyttö on normaalia perheissä myös arkena, mikä on mielestäni omituista. Saakohan Suomessa enää myydä edes muovipillejä? Mutta siis Amerikassa kaikki on kertakäyttöistä ja jotenkin tosi surullista. Miksi myös ravintoloiden annokset on niin isoja, että pitää ottaa dokibägejä ja muovin kulutus taas kasvaa? Myisi pienempiä annoksia ja tarvittaessa saisi täydennystä jos jää nälkä. Ja jos on pakko syödä majoneesia pitsan kanssa, miksi sekin on omassa muovikipossa? Eikö sitä majoneesia voi kaataa suoraan pitsan päälle jos haluaa ahmia

Ympäristöasiat ja ilmasto eivät kiinnosta amerikkalaisten suurta yleisöä. Samaan aikaan voimakkaat taloudelliset vaikuttajat painavat päälle ja kosiskelevat poliitikkoja. Muistanette miten heidän edellinen presidenttinsä irrotti USA:n Pariisin ilmastosopimuksesta. No, se oli positiivinen teko, sillä hän lupasi ennen vaaleja tehdä sen ja piti lupauksensa. Maailman kannalta se oli vahingollista.

Vierailija
359/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tylsä täytyy oma elämä olla että kiinnittää huomioita jonkun toisen perheen syömisiin? Buhahaaaaa. Sairasta.

Ei edes lasu kysele mitäs teillä syödään. Johan nyt olisi. Joka perheelle jaettaisiin  ruokalistat joita on noudatettava ja kellonajat myös!

Suomi on kai vapaa maa syömisten suhteen? 

Enpä tiedä onko. Olen törmännyt jopa sellaiseen että ihan perheelle vieraat henkilöt luulevat omaavansa oikeuksia toisten lapsiin tai toisii  täysivaltaisiin aikuisiin. Jopa heidän elimistöönsä.

Aika outoa.

Jos omat vanhemmat ei huolehdi lapsen vartalosta ja ruoasta niin hyvä että joku huolehtii. Olispa kaikilla lähipiirissä se läheinen, joka kertoo ja opastaa terveellisiin ja oikeisiin valintoihin. Ja tarvittaessa laittaa arestiin tai herkkukieltoon.

Näen sädekehän leijuvan kirjoittajan pään päällä.

Vierailija
360/521 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen muovin määrään. No kaikki tietää, että jokainen ostos palataan omaan muovipussiin mutta kertakäyttölautasten käyttö on normaalia perheissä myös arkena, mikä on mielestäni omituista. Saakohan Suomessa enää myydä edes muovipillejä? Mutta siis Amerikassa kaikki on kertakäyttöistä ja jotenkin tosi surullista. Miksi myös ravintoloiden annokset on niin isoja, että pitää ottaa dokibägejä ja muovin kulutus taas kasvaa? Myisi pienempiä annoksia ja tarvittaessa saisi täydennystä jos jää nälkä. Ja jos on pakko syödä majoneesia pitsan kanssa, miksi sekin on omassa muovikipossa? Eikö sitä majoneesia voi kaataa suoraan pitsan päälle jos haluaa ahmia

Ympäristöasiat ja ilmasto eivät kiinnosta amerikkalaisten suurta yleisöä. Samaan aikaan voimakkaat taloudelliset vaikuttajat painavat päälle ja kosiskelevat poliitikkoja.

Tosi asiassa ympäristöasiat ja ilmasto kiinnostavat suurta yleisöä Yhdysvalloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän