Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkkilasten ruokailu?

Vierailija
02.07.2024 |

Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?

Kommentit (521)

Vierailija
301/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänkö Amerikassa tosi vähän kalaa vai kuvittelenko vain? En muista olenko tonnikalasäilykkeitäkään nähnyt amerikkalaisten syövän. Mitta käsittääkseni siellä kyllä kalastetaan paljon, mutta onko vain rikkaiden ruokaa? Syödäänkö siellä lohikeittoa?

Kala on kallista. Tonnikalaa syödään salaattina. Muuten kala on varakkaiden ruokaa.

Höpönlöpön. Ei ole. Suomessa on kallista kalaa. Yhdysvalloissa syödään paljon kalaa.

Vierailija
302/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänkö Amerikassa tosi vähän kalaa vai kuvittelenko vain? En muista olenko tonnikalasäilykkeitäkään nähnyt amerikkalaisten syövän. Mitta käsittääkseni siellä kyllä kalastetaan paljon, mutta onko vain rikkaiden ruokaa? Syödäänkö siellä lohikeittoa?

Kala on kallista. Tonnikalaa syödään salaattina. Muuten kala on varakkaiden ruokaa.

Höpönlöpön. Ei ole. Suomessa on kallista kalaa. Yhdysvalloissa syödään paljon kalaa.

Suomessa mun lähi Citymarketissa kokonainen lohi maksaa 10-15€/kg. Siitä saa tehtyä graavilohta, keittoa ja uunilohta ja riittää vielä pakkaseen. 20€ maksaa kokonainen iso kala eli ei mielestä i ole kallista! Pelkkä kalastuslupa maksaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota hyva ihminen kartta kateen, idassa on Atlantin valtameri, lannessa Tyynimeri, etelassa Meksikonlahti. Keskella maata on Great lakes ja Wiconsinin kuuluisa fish fry. Ei syoda lohikeittoa, syodaanko teilla oysters Rockefeller?

Vierailija
304/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maassa pasta ja riisi on halpaa niin syöjää niitä! Oman lapsen lempiruoka on nauhapasta kermalla ja suolalla. Super täyttävää ja saa 1 lautasellinen todellisen ähkyn olon! Toki solakka lapsi mutta silti. Tota varmaan pakkaisisin kouluun mukaan johonkin termos-eväsrasiaan ja sitten hedelmä lisäksi ja vaikka 1 porkkana. Illallinen kotona voisi olla sitten enemmän kasvispainotteinen. Aikuiset ei meillä syö lihaa eikä kalaa, mutta lapselle sitä toisinaan tehdään. Suomen kouluissa sitä kuitenkin tarjotaan, niin ei tarvitse joka päivä sitä toki syödä. Maitoa saa juoda niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
305/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota hyva ihminen kartta kateen, idassa on Atlantin valtameri, lannessa Tyynimeri, etelassa Meksikonlahti. Keskella maata on Great lakes ja Wiconsinin kuuluisa fish fry. Ei syoda lohikeittoa, syodaanko teilla oysters Rockefeller?

Meillä syödään kyllä äyriäisiä ja osterikastiketta lisään lähes joka ruokaan. Ja tuoretta chiliä.

Vierailija
306/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ingredients: Albacore tuna, sea salt

Easy Open (Pop Top) Lid

One-by-one Caught Albacore Tuna sourced from an MSC Certified Fishery

Traceable back to an individual U.S. flagged vessel

Hand Packed by our artisanal canners in Oregon & Washington State

No water, oil, vegetable broth or fillers added

Cooked just once, in the can, retaining all omega-3s and flavor do not drain!

Saako tata Amerikkalaista tonnikalaa Suomessa?

Vierailija
307/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että syödään tuoretta kalaa jossain Teksasissa. Havaijilla varmasti toki. Varmaan jotain pakaste kalanugetteja tai surimeita sit vedetään ranskisten kaa. Oikeesti tuoretta kalaa syödään lähinnä Aasiassa nightmarketeilla.

Vierailija
308/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, köyhät jenkit maksaa kouluruoasta 0-0,40$ ja keskiluokkaiset joutuu ottamaan kouluun mukaan omat maapähkinäleipånsä ja sipsinsä, ellei halua maksaa 3$ pitsapalasta ja maidosta :D Itse tekisin varmaan aina vaan itselleni leivät kalkkunaleikkeleellä, tuorejuustolla, paprikalla ja kurkulla. Varmaan viel porkkanatikkuja ja joku hedelmä. Ehkä pähkinöitä. Juomaksi vettä mutta ehkä myös pepsi max tai kahvitermari. Tai sitten vaan nuudelit tai itsetehty salaatti. Illallisella söisin sitten jotain lämpimää vaihtelun vuoksi.

Vierailija
309/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.target.com/c/frozen-fish-seafood-meat-poultry-foods-grocery…

Tossa Targetin pakastekala/äyriäisvalikoimaa. Ounce on noin 30g. Eli jos hinta on 0,50$/ounce, niin se on jotain 17 euroa per kilo. Siitä voi arvioida kilohintoja sit muutenkin.

https://www.target.com/c/seafood-meat-grocery/-/N-4tgi0?Nao=48&moveTo=p…

Tossa muutakin kuin jäisiä tuotteita.

Että en mä nyt ainakaan sikahalpana noita pidä... mutta valikoimaa riittää. Katsoin myös walmartin sivuja:

https://www.walmart.com/browse/food/fish/976759_9569500_1001442_9417046

Noi nyt on kauppoja, joita on ainakin suurissa kaupungeissa...

Vierailija
310/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brokkoli on amerikkalaisten runsaasti käyttämä kasvis. Sitä on lähes aina ruoalla tarjolla. Aamiais- ym. ruokailutavat nyt vaan on erilaiset eri maissa. Usa:ssa syödään mm. pääruoka vasta illalla, aivan päivän päätteeksi, iltakahdeksalta tai jopa vasta yhdeksältä, koska työpäiuvä kestää siellä usein vähintään 10-12h. On luonnollista, jos aamupala on vastaavasti kevyempi ja hötömpi, kun viimeiseksi illalla on syöty kunnolla.

Ja amerikkalaiset eivät tunnetusti ole mitään missimittaisia, vaan vain ne julkkikset siellä on sellaisia. Muilla riittää hanuria vaikka muille jakaa. Kertoo sekin siitä, että aika raskaat on ruokatavat.

Tarkoitat varmaan parsakaalia. Viestisi on täynnä huuhaata ja jostain Redditistä tai TikTokista revittyjä yleistyksiä. Mitään todellista käsitystä USA:sta sinulla ei todellakaan ole. Olen asunut muutamassa osavaltiossa yli 20 vuoden aikana ja täältä löytyy ihan kaikkea tapaa ja dieettiä. Samoin kaiken kokoisia ihmisiä on ihan tavistenkin joukossa. Suomalaiset ovat myös viimeinen kansa, jolla on mitään saumaa kirjoitella amerikkalaisten lasten (tai aikuisten) lihavuudesta. Suomi on vain pari askelta perässä katastrofinsa kanssa.

Vierailija
311/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta itse en tunne yhtäkään lihavaa suomalaista. En edes pullukkaa. Missäköhän nää ihmiset sit on? Jossain pikaruokalassa? En meinaa ole edes kaupassa nähnyt varmasti ketään yli 90-kiloista. Itse painan alle 50kg.

Vierailija
312/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta itse en tunne yhtäkään lihavaa suomalaista. En edes pullukkaa. Missäköhän nää ihmiset sit on? Jossain pikaruokalassa? En meinaa ole edes kaupassa nähnyt varmasti ketään yli 90-kiloista. Itse painan alle 50kg.

Missä oikein käyt kaupassa jos ei lihavia näy? Kaupan työntekijöissäkin on yleensä jo lihavia.

Vierailija
313/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oikein käyt kaupassa jos ei lihavia näy? Kaupan työntekijöissäkin on yleensä jo lihavia.

Yleensä käyn Lidlissä. Joskus K-Citymarketissa tai K-marketissa.

Vierailija
314/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa vaikka Suomeenkin tulis maksullinen kouluruoka. Typerää, että lapsettomat työttömätkin joutuu maksamaan muiden penikoiden ruoat. 100€/lapsi per kuukausi ei nyt ole iso kuluerä jos ei vanhemmat jaksa tehdä eväitä valmiiksi aamuisin. Moni lapsi voisi mennä lounastunnilla myös kotiinsa syömään. Harvalla on koulu yli 5km päässä kodista.

Vierailija
315/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan koko ruoasta ja olen asunut Jenkeissä. Jenkkipuolisoni myös kokki eikä ole ikinä edes maininnut koko ruokaa. Lohikeittoa ja äyriäisiä on kyllä tehnyt. Jopa kampasimpukkaa ja hummeria. Suomalaisena puolestaan aasialaiset ruoat on oma bravuurini. Olwn toki asunut myös Aasiassa että sillä lailla tullut se thai keittiö tutuksi. Vaikka saatankin korvata kalliin papaijan esimerkiksi kaalilla jne.

Vierailija
316/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan koko ruoasta ja olen asunut Jenkeissä. Jenkkipuolisoni myös kokki eikä ole ikinä edes maininnut koko ruokaa. Lohikeittoa ja äyriäisiä on kyllä tehnyt. Jopa kampasimpukkaa ja hummeria. Suomalaisena puolestaan aasialaiset ruoat on oma bravuurini. Olwn toki asunut myös Aasi

Mista tama jenkkipuolisosi on kotoisin? Onko yrittanyt opettaa sinua sanomaan Yhdysvallat?

Vierailija
317/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät tai keitto on ihan hyvä lounas. Lapset ei taida salaatista tykätä mutta banaani tai rusina vois mennä. Mikään mustikka tai sipsi ei ole lounas tai mehu. En kyllä maksaisi lapseni kouluruoasta 3€ eli jos ei saisi ilmaiseksi ruokaa niin saisi luvan opetella itse tekemään leivät evääksi. Tai voisi ottaa koulureppunsa vedenkeittimen ja nuudelit tai pussikeiton. Tai vaikka riisipiirakoita ja hedelmä. 

Vierailija
318/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oysters Rockefeller was created in 1889 at the New Orleans restaurant Antoine's by Jules Alciatore, son of founder Antoine Alciatore.[3] Jules developed the dish due to a shortage of escargot, substituting the locally available oysters. The restaurant's recipe remains unchanged, with an estimated three and a half million orders having been served by 1980.[3]President Franklin Delano Roosevelt had oysters Rockefeller at Antoine's in 1937. Mayor Robert Maestri commented to Roosevelt "How you like dem erstas?", as the national press transcribed Maestri's Yat accent.[4]

The dish was named "oysters Rockefeller" after John D. Rockefeller, the then-wealthiest American, for its extreme richness.[3] It consists of oysters on the half-shell topped with a green sauce.

Vierailija
319/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan koko ruoasta ja olen asunut Jenkeissä. Jenkkipuolisoni myös kokki eikä ole ikinä edes maininnut koko ruokaa. Lohikeittoa ja äyriäisiä on kyllä tehnyt. Jopa kampasimpukkaa ja hummeria. Suomalaisena puolestaan aasialaiset

Ei ole opettanut. Puhuu itse vaan USAsta. Mä käytän sanaa jenkit. Yhdysvaltain-sanaa ei käytä meillä kukaan.

Vierailija
320/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oysters Rockefeller was created in 1889 at the New Orleans restaurant Antoine's by Jules Alciatore, son of founder Antoine Alciatore.[3] Jules developed the dish due to a shortage of escargot, substituting the locally available oysters. The restaurant's recipe remains unchanged, with an estimated three and a half million orders having been served by 1980.[3]President Franklin Delano Roosevelt had oysters Rockefeller at Antoine's in 1937. Mayor Robert Maestri commented to Roosevelt "How you like dem erstas?", as the national press transcribed Maestri's Yat accent.[4]

The dish was named "oysters Rockefeller" after John D. Rockefeller, the then-wealthiest American, for its extreme richness.[3] It consists of oysters on the half-shell topped with a green sauce.

Eli et ole suomalainen, jos et ole syönyt ohrapuuroa tai makaronivelliä ja juonut pontikkaa? Kalakukko varmasti kuuluu kaikkien perheiden ruokavalioon ihan niin kuin grillattu ahven. Saa olla aika rikas, jos tekee viikottain etanoita ja mätiä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme