Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on helppo matkustaa, koska siellä tippaamista pidetään häpeällisenä
Mä pidän tippaamista kaikissa maailman maissa häpeällisenä. Miksi alistuisin jonku tarjoilijan vaatimuksiin ekstra palkasta, saisivat maksaa mulle kun suostun heidän palveltavakseen tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yleensä noudatan sitä 10 prosentin periaatetta.
Mistä sellaisen periaatteen olet keksinyt?
Eri maissa on erilaisia käytäntöjä. Yleensä kannattaa toimia paikallisen käytännön mukaan. Suomessa tarjoilijalle maksetaan palkkaa, eikä hän joudu elämään tippien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Perneri ei ehtinyt tuota senttäs sössimään.
Olis vaan säätänyt lakia missä ei ravintola-alalla päde minimipalkka ja osa palkoista tippeinä jonka tarjoilija voi neuvotella oman taitonsa mukaan.
Perusteluna asiakkaille halvempi ruoka ja joustavamman ehdot.
Eikös se menis niin että jokainen asiakas voisi neuvotella itse ateriansa hinnan tarjoilijan kanssa neuvottelutaidoista riippuen. Toki vielä loppusummsta tinkien.
Ruokalistassa mainittu hinta olisi vaan viitteellinen.
Ravintolanpitäjät pyydystelisivät asiakkaita toisiltaan kun vaikka näkisi että asiakas menossa toisen ravintolaan heittäisi paremmat tarjoukset ja lähtisi kantamaan asiakkaan mahdlliset kantamukset omaan ravintolansa.
Kai tippaajat tippaa myös muitakin palvelun tuottajia, partureita, nuohoojia, pankkivirkailijoita ja yleensä kaikkia muitakin. Tietyömieskin tkee hyvää työtä kun laittaa teitä kuntoon ja on tippinsä ansainnut ohikulkijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ravintolahintatasolla jää kyllä tippaamatta.
Saksaan muuttanut tuttavapariakunta jolla on nykyään kolme lasta on ylemmän keskiluokan valkokaulusduuneissa mutta ei mitenkään rikkaita paikallisen mittapuun mukaan.
Siellä ravintolaruokailun hinta suhteessa käteen jääviin tuloihin on sellainen että kummankin vanhemman käydessä töissä on ihan normaalia käydä "oikeassa" ravintolassa illallisella lasten kanssa viikollakin.
Helsingissä asuva hyvätuloinen lakimiestuttu jonka lapsetkin ovat jo muuttaneet kokoa harmittelee kun fine dining paikat ovat lopettaneet yksi kerrallaan kun edes keskustan kalleimmilla alueilla ei ole ostovoimaa joka pitäisi ne hengissä.
Täysin totta. Jos Turussa wiklundin terassilla lasi kuohuviiniä maksaa 9,50 niin joku raja todellakin on ylitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksaan muuttanut tuttavapariakunta jolla on nykyään kolme lasta on ylemmän keskiluokan valkokaulusduuneissa mutta ei mitenkään rikkaita paikallisen mittapuun mukaan.
Siellä ravintolaruokailun hinta suhteessa käteen jääviin tuloihin on sellainen että kummankin vanhemman käydessä töissä on ihan normaalia käydä "oikeassa" ravintolassa illallisella lasten kanssa viikollakin.
Helsingissä asuva hyvätuloinen lakimiestuttu jonka lapsetkin ovat jo muuttaneet kokoa harmittelee kun fine dining paikat ovat lopettaneet yksi kerrallaan kun edes keskustan kalleimmilla alueilla ei ole ostovoimaa joka pitäisi ne hengissä.
Täysin totta. Jos Turussa wiklundin terassilla lasi kuohuviiniä maksaa 9,50 niin joku raja todellakin on ylitetty.
Suomalaiset on persaukista porukkaa eikä suomessa ole edelleenkään ruoka ja juoma kulttuuria kuten italiassa, ranskassa jne.
Ravintoloiden verotus ihän ihan hirveä alkoholin osalta. Oliko 30%. Siinä saa viiniä myydä kunnolla.
Suomi ei ole ollut tippikulttuuri muutamaan viimeiseen vuosikymmeneen, koska jonkin aikaa täällä maksettiin työstä ihan palkkaakin, mutta maailma muuttuu, taas. Nykyään alkaa olemaan yksityisen sektorin duuni hyvin pienipalkkaista osa-aikasilppua. Tietyillä aloilla työntekijä kantaa yrittäjäriskin, tai tehdään jopa ihan täysin palkatonta "työkokeilua". Siksi ehkä tuohon tippimaailmaan pitäisi suomalaistenkin jälleen tehdä paluuta ihan solidaarisuuden osoituksena pienipalkka-aloilla työskenteleviä kohtaan.
En jätä mitään tippejä.
Täällä on kaikki huomioitu hinnoissa , perhanan kallista syödä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on varmaan sama kuohuviini joka maksaa alkossa 9,50 pullo (pullosta saa 6 lasillista).
Kävin viikko sitten kuuntelemassa Helsingissä yhtä bändiä ihan vaan pubissa ja maksoin lötköön muovituoppiin kaadetusta vetisestä 0,33l lonkerosta 8€.
Olin juuri ostanut työmatkalla 24 tölkkiä aitoa lonkeroa Tallinkilta 24€ hintaan eli tässä tapauksessa kyseessä oli "Osta 1, maksa 8"-tyyppinen tarjous.
En juo niin paljoa että sillä olisi vaikutusta tuloihini mutta kun Suomessa näkee ihan kaikkialla tällaisia hintoja niin olen jo vuosikausia käynyt keikoillakin autolla ja ottanut vaan ilmaisen jääveden tai yhden tuopin.
Ei tarvitse ottaa kuin ne 2-3 olutta ja taksin kotiin (15km Helsingistä Espooseen) niin hintaa kertyy pikkubändin kuuntelullekin megabändin stadionkeikan verran. Minä keksin tuollaiselle summalle parempaakin käyttöä.
maksatko 50 eur känttyisestä lehtipihvistä vai ostatko kassillisen ruokaa ja kokkaat viikon herkut ite
No kannattiko ryhtyä Yhdysvaltojen 51. osavaltioksi? Tulee nimittäin yleistymään kaikki tuon kehitysmaan tavat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perneri ei ehtinyt tuota senttäs sössimään.
Olis vaan säätänyt lakia missä ei ravintola-alalla päde minimipalkka ja osa palkoista tippeinä jonka tarjoilija voi neuvotella oman taitonsa mukaan.
Perusteluna asiakkaille halvempi ruoka ja joustavamman ehdot.
Eikös se menis niin että jokainen asiakas voisi neuvotella itse ateriansa hinnan tarjoilijan kanssa neuvottelutaidoista riippuen. Toki vielä loppusummsta tinkien.
Ruokalistassa mainittu hinta olisi vaan viitteellinen.
Ravintolanpitäjät pyydystelisivät asiakkaita toisiltaan kun vaikka näkisi että asiakas menossa toisen ravintolaan heittäisi paremmat tarjoukset ja lähtisi kantamaan asiakkaan mahdlliset kantamukset omaan ravintolansa.
Tämähän vois toimia oikein mainiosti. Mulla ei oo mitään pakkoa mennä ravintolaan ja jos mun sanoma hinta ei myyjälle kelpaa ni lähen vetää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta. Jos Turussa wiklundin terassilla lasi kuohuviiniä maksaa 9,50 niin
Suomalaiset on persaukista porukkaa eikä suomessa ole edelleenkään ruoka ja juoma kulttuuria kuten italiassa, ranskassa jne.
Kattokaa mua ko oon niin internazional. Oon käyny kerran lomalla ULKOMAILLA niin oon teitä parempi.
Käytiin hiljattain Espanjassa aivan mahtavassa ravintolassa syömässä tasting-menu ja jätettiin tippiä 50€.
Onneksi aina voi sanoa EI.
Jos tippaus tulee pakolliseksi ravintoloissa niin asiakkaat katoaa ja ravintolat menee konkkaan. Mistäs sitten tippinne kerjäätte?
Vierailija kirjoitti:
Käytiin hiljattain Espanjassa aivan mahtavassa ravintolassa syömässä tasting-menu ja jätettiin tippiä 50€.
Olisko kokemus ollut huonompi jos ette olis tippiä jättäneet? Mitä sait tolla 50€:lla?
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyy JUMALISTE uuvatit alkako tippaamaan koska muuten sitä kohta odotetaan ja painostetaan joka paikassa! Suomessa EI tarvitse antaa tippiä, se EI ole mikään ns. hyvä käytöstapa, tippaamalla et auta vaan HEIKENNÄT JA VAHINGOITAT palveluammateissa olevien asemaa pitkällä tähtäimellä. Tippaaminen johtaa siihen, että näissä ammateissa työskentelevien asema heikentyy palkkaneuvotteluissa ja palkat eivät tule kehittymään kuten niiden kuuluisi.
ÄLÄ KOSKAAN ANNA TIPPIÄ SUOMESSA. ÄLÄ ANNA VAIKKA KUINKA OLISI IHANA TARJOILIJA JA MAUKAS RUOKA.
Samaa mieltä. Ja miksi juuri tarjoilijalle, entäs kokki, siivooja, postikuski, taksikuski, kampaaja, kaupan kassa jne? Ei kiitos Suomeen tuota Usan kulttuuria ja meininkiä, josta tulee pitkällä aikavälillä vain haittaa.
Japanissa on helppo matkustaa, koska siellä tippaamista pidetään häpeällisenä