Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin wolt ei menisi noille tippi apajille kuten usassa on käynyt. Siellä tippi näkyy jo tilauksessa. Ei tippiä = kukaan ei toimita.
Sopii yrittää Suomessakin.
Wolt vie jo valmiiksi 20-30% ravintolan hinnasta ja siinä vaiheessa kun asiakkaan pitäisi ruveta maksamaan vielä tippiä normaalin kuljetuskustannuksen päälle, yhtälö kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
Asiakas asettaa katon hinnalle jonka on valmis maksamaan eivätkä monien ravintoloiden katteet kestä Suomessa enää nykyäänkään sitä hintaa jolla ruokaa pitää myydä ulos Woltin kautta. Tuosta katteesta vielä ne tipit pois niin lapun voi lyödä luukulle.
Woltin tulo Suomeen on näkynyt paitsi hintojen jyrkkänä nousuna niin myös annoskoon ja laadun yhtä jyrkkänä pudotuksena.
Tilanne on jo nyt se että olen lopettanut täysin niiden ravintoloiden käytön jotka myyvät woltin kautta koska hinta-laatusuhde on romahtanut täysin pashalle tasolle.
Jopa yksi lasten suosima yksityinen pizzeria 2km päässä otti ensin käyttöön 4€ kuljetusmaksun vaikka teen 50€ tilauksen ja nyt tähän lisättiin vielä joku parin euro "palvelumaksu". Se oli sitten viimeinen tilaus tästä paikasta.
Olipa nolo ketju kateellisilta ja katkerilta suomalaisilta.
Tietenkin tippaan.
Ihme asenne täällä monella. Kuka vaan saa antaa niin paljon tippiä kuin haluaa tai olla antamatta. Ei nämä ole keneltäkään pois. Vielä koskaan en ole Suomessa törmännyt siihen, että joku vaatisi tippiä, kuten jotkut täällä kirjoittaa.
Itse annan tippiä mielelläni, mutta en oleta, että muutkin niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne täällä monella. Kuka vaan saa antaa niin paljon tippiä kuin haluaa tai olla antamatta. Ei nämä ole keneltäkään pois. Vielä koskaan en ole Suomessa törmännyt siihen, että joku vaatisi tippiä, kuten jotkut täällä kirjoittaa.
On se tavallaan vaatimus, mun maksupääte siitä muistuttaa.
Tippauskulttuuri on tasa-arvoa turmeleva mätäpaise; se kuinka paljon tippiä saa on kiinni asiakkaan omasta tahdosta, ei tarjoilijan hymystä. Itse en ole koskaan Yhdysvalloissa ollut, mutta olen kuullut palstalla, että tippaussäännöt menisivät jotenkin näin
25% laskun loppusummasta; kiitos hyvästä palvelusta
20% laskun loppusummasta; vakio, ihan ok
15% laskun loppusummasta; aivan surkeaa
10% laskun loppusummasta; haistakee v*ttu!
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tippaan.
Miten niin tietenkin? Oletko joku vip ja saat aina extra - palvelua? Itse en koe koskaan saaneeni muuta kuin ärsyttäviä kysymyksiä ja lisämyyntiyritystä sekä ison laskun.
Annatko muillekin palveluammatin ihmisille tippejä?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tippaan.
Hienoa kuullla. Tippaat siis: kaupan kassaa. Leffateatterin ja uimahallin lipunmyyjää. Leffateatterin ja konserttipaikan lipuntarkastajaa. Stadionkonsertin ja jalkapallo-ottelun kassintarkastajaa. Auton huollon vastaanottajaa sekä mekaanikkoa. Huoltamon kassatyttöä joka myy sinulle pikapesun. Postin ja matkahuollon kuriiria joka kantaa paketin ovellesi. Huoltamon kahvinmyyjää. Parturia joka leikkaa tukkasi ja niin päin pois.
Kaikki ne tuottavat sinulle palvelua jonka laatu riippuu tekijän motivaatiosta vaikka parturia lukuunottamatta yhteenkään ei vaadita minkään valtakunnan koulutusta eikä osaamista ja kaikki saavat jo työnantajaltaan palkan siitä työstä jota tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Et ole näköjään koskaan käynyt USA:ssa.
25% isot tissit, avoin kaula-aukko, ei liivejä.
20% isohkot tissit, avoin kaula-aukko, liivit
15% keskikokoiset tissit, napitettu paita, liivit.
10% lauta, liivit tai miestarjoilija.
Että tämmöistä tasa-arvoa tarjoilijat vinkuvat Suomeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tippaan.
Nolo kommentti joltain joka luulee olevansa hienompi ja parempi, oikein internazional
Tästä tissien koon ja tipin suhteesta oli ihan Myytinmurtajien jaksokin jossa Kari Byron sai hinkkeihinsä enemmän fylliä kuin lääkäri määrää.
Jo alkoi tippiä kilistä kun vakoa näkyi ja nännit nöpöttivät kuin nortinnatsat eikä kyseessä ollut mikään tankotanssipaikka vaan ihan normaali amerikkalainen ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Tippauskulttuuri on tasa-arvoa turmeleva mätäpaise; se kuinka paljon tippiä saa on kiinni asiakkaan omasta tahdosta, ei tarjoilijan hymystä. Itse en ole koskaan Yhdysvalloissa ollut, mutta olen kuullut palstalla, että tippaussäännöt menisivät jotenkin näin
Tolla kaavalla jos pakko antaa tippi niin multa se olis 0,000001% ihan kunnon vittuiluna
Vierailija kirjoitti:
Tästä tissien koon ja tipin suhteesta oli ihan Myytinmurtajien jaksokin jossa Kari Byron sai hinkkeihinsä enemmän fylliä kuin lääkäri määrää.
Jo alkoi tippiä kilistä kun vakoa näkyi ja nännit nöpöttivät kuin nortinnatsat eikä kyseessä ollut mikään tankotanssipaikka vaan ihan normaali amerikkalainen ravintola.
No Kari Byron saa "tippiä" vaikka ei ees tarjoile
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tippaan.
"Ettekö te tiedä kuka minä olen"
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, vain alun ja lopun. Missään pizzamyymälässä en ole tipannut, mutta en juurikaan sellaisissa asioi. Olen sen verran vanha eli 60, että tippaaminen on minulle myös Suomessa ihan luonnollista. Jos menen olutpubiin, jossa juoman hinta on vaikka 8 euroa, annan kympin, jos minua on huomioitu pöytään tilauksesta kysymään tulemalla. Näihin baarikäynteihin varaudun yleensä käteisellä rahalla. Ylipäätään tippaaminen oli helpompaa käteisen käytön ollessa säännönmukaisempaa. Hyvässä ruokaravintolassa olen saattanut tipata jopa 20 %. En ole edes ymmärtänyt, että tämä ei välttämättä ole kaikkien tarjoilijoiden mielestä hyvä, vaan epäkunnioittavaa. Nykyisin pitää arvioida hyvin herkästi tilanteen mukaan.
Olen myös 60. En ole ikinä.tipannut Suomessa missään. Aika harvoin nuorena ikäiseni edes missään syömässä kävivät. Opiskelijabileissä ei todellakaan mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun muutama tähän tippien antamiseen lankeaa, pian sitä odotetaan kaikilta. Tippi ei kuulu Suomeen. Yritetään kunnioittaa omaa kulttuuria ja tapoja.
Tippi saatetaan jakaa kaikkien ko. työvuorossa olleiden välillä, tähän kuuluvat myös kokit. Tai jos tipin saanut tarjoilija saa pitää tipin, voisi olla myös käytäntö, että osa menee kokille eli tarjoilija ei pidä kaikkea itsellään.
Terveisin entinen tarjoilija, jolla kokemusta molemmista tilanteista
Vierailija kirjoitti:
Sais tarjoilijat maksaa mulle tippiä kun oon nähny vaivan ajaa keskustaan, maksanu parkkeeraamisesta, joutunu ootella siellä pöydässä ihan liian kauan enkä ees pääse lähtee millon haluan.
Suomeen voitaisiin säätää laki joka määrää että asiakkaan pitää halutessaan voida AINA tehdä tilaus tiskiltä, maksaa ruokalistassa mainuttu summa, noutaa itse ruoka kun se on valmis ja palauttaa tyhjät lautaset hihnalle.
Minä en ainoastaan kokisi saavani parempaa palvelua kuin odottamalla sen ylimielisen tai toisaikaisen pennun ajelehtimista lopulta lähietäisyydelle vaan olisin myös täysin hosumattakin jo kotona siinä vaiheessa kun samaan aikaan tilauksen tehnyt toinen pöytä odottaa vielä puoli tuntia lämpölampun alla nahistuneen pihvin saapumista eteensä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ravintolahintatasolla jää kyllä tippaamatta.
Saksaan muuttanut tuttavapariakunta jolla on nykyään kolme lasta on ylemmän keskiluokan valkokaulusduuneissa mutta ei mitenkään rikkaita paikallisen mittapuun mukaan.
Siellä ravintolaruokailun hinta suhteessa käteen jääviin tuloihin on sellainen että kummankin vanhemman käydessä töissä on ihan normaalia käydä "oikeassa" ravintolassa illallisella lasten kanssa viikollakin.
Helsingissä asuva hyvätuloinen lakimiestuttu jonka lapsetkin ovat jo muuttaneet kokoa harmittelee kun fine dining paikat ovat lopettaneet yksi kerrallaan kun edes keskustan kalleimmilla alueilla ei ole ostovoimaa joka pitäisi ne hengissä.
Ei missään pikaruokalassa tarvitse tipata. Jos menee hienoon ravintolaan syömään jossa on omat pöytään tarjoilijat. Sinne voi laittaa mukaan extrana 10e-20e setelin samalla kun kuittaa laskun. Kun menet tissibaariin niin niille tanssijoille voi heittää 5e.
Tipin sijasta voin pieraista tarjoilijalle merkiksi maukkaasta ruoasta ja hyvästä palvelusta.