Käyttääkö kukaan kollageeniravintolisää?
"Kollageeni auttaa ylläpitämään normaalia ihoa, rustoa ja luustoa. Kollageenia löytyy kaikista tukikudoksistamme ja sitä kutsutaan joskus kehomme sidosaineeksi. Kollageenia on eniten ihossa, jossa jopa 70 % on kollageenia. Se edistää rakennetta, stabiiliuutta ja pitää ihon kosteutettuna. Ei siis ole ihme, että kollageeni on nykyään suosittu niin sanotussa kauneuslisäravinteissa. Kollageeni on itse asiassa proteiini, jonka keho pystyy tuottamaan itse, mutta tuotanto vähenee iän myötä. Ihon kollageenin määrä ja laatu voi myös vaihdella ulkoisten tekijöiden, kuten auringonvalon, tupakoinnin ja laskeneiden estrogeenitasojen vuoksi."
Oletteko huomanneet mitään vaikutuksia ihoon?
Kommentit (32)
Asun ulkomailla ja täällä myytävää käytän, toiminut tosi hyvin. Laihdutuksen vuoksi löystynyt leuan iho kiinteytyi kokonaan. Kyllä kannattaa ainakin kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Tätähän joku yllä jo sivusikin, mutta toistettakoon, että ihmisen iho (muun elimistön tavoin) ei kaipaa kukoistaakseen mitään muuta kuin märehtivien eläimien lihaa, sisäelimiä, luuydintä ja miksei myös vatsaontelorasvaa, jota tosin Suomesta ei ainakaan helpolla saane, vaikka isossa maailmassa onkin saatavilla. Luuliemeä muistaakseni suositellaan myös nimenomaan kollageeninsä suhteen.
Kasveista kannattaa pysyä kaukana.
Joku pimee Saladino-fanipoika taas ristiretkellä ravitsemussuosituksia vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Kalakollageeni on parempaa. Mutta kalliimpaa. Pitää olla hydrolosoitua kalakolaggeeinai
Pitikin kysyä just tästä. Kalakollageeni siis toimii?
Hiusten ja kynsien vuoksi nyt testissä, vasta kolmas viikko menossa, joten en tiedä auttaako. Mulla on käytössä myös iholle levitettävä retinoli, iho on todellakin sileämpi kuin reilu vuosi sitten, kun aloin sitä käyttämään. Alkava sibeliuskin on siloittunut
N47
Vierailija kirjoitti:
Suun kautta otettuna se hajoaa vstsahappojen vaikutuksesta. Ei ehdi mihinkään iholle
Näin minäkin olen sen järkeillyt! Olen koulutukseltani biokemisti, enkä voi ymmärtää, millä mekanismilla juuri niiden kapseleiden sisältämät aminohapot (kun kollageeniproteiini pilkotaan ruuansulatuskanavassa) löytäisi tiensä iholle. Eikö ole sama, syökö sen kollageenin lihasta tai kalasta? Miksi se pitää tulla kapselista? Kysyn siis tätä ihan vilpittömästi. Olen miettinyt että onko näissä kapseleissa jotain mitä en ymmärrä, enkä ole uskaltanut keltään kysyä.
Kollageeni muodostuu kolmesta helposti saatavilla olevasta aminohaposta. Syöty kollageeni hajoaa aminohapoiksi ruoansulatuksessa, ja keho tuottaa itse kollageenin näistä tarpeen mukaan. Samat aminohapot saa tavallisesta ruoasta helpommalla ja halvemmalla.
Täysin turha lisäravinne. Ihmiset ovat valitettavasti pahasti rahastettavissa.
Mieluummin saisin tarvitsemani kollageenin vaikka luuytimistä ja kalasta, mutta koska tämä ei aina ole mahdollista, käytän toisinaan sellaista kollageenitomua, jonka voi laittaa esim. juoman sekaan. Olen kokenut senkin auttavan.
Mitähän tuotetta jotkut, lehtien palstoilta "tutut" käyttävät. Nassu kasvaa/leviää ulkoisesti, mutta silmät pienenee ja uppoaa syvemmälle. Ainakin sellaisen vaikutelman saa kuvista, että ikäänsä ajatellen ryppyjäkin kuuluisi jo luonnollisesti ikääntyvällä iholla olla, heillä niitä ei juurikaan näy. En tietenkään voi tietää, onko kuvat käsitelty siloisemmiksi, kuten kautta aikojen mainoskuvat ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suun kautta otettuna se hajoaa vstsahappojen vaikutuksesta. Ei ehdi mihinkään iholle
Näin minäkin olen sen järkeillyt! Olen koulutukseltani biokemisti, enkä voi ymmärtää, millä mekanismilla juuri niiden kapseleiden sisältämät aminohapot (kun kollageeniproteiini pilkotaan ruuansulatuskanavassa) löytäisi tiensä iholle. Eikö ole sama, syökö sen kollageenin lihasta tai kalasta? Miksi se pitää tulla kapselista? Kysyn siis tätä ihan vilpittömästi. Olen miettinyt että onko näissä kapseleissa jotain mitä en ymmärrä, enkä ole uskaltanut keltään kysyä.
No se kollageeni ei ole pitkäketjuisessa muodossaan ravintolisissä vaan se on pilkottu lyhyemmiksi peptideiksi, joka ei pilkkoudu ruuansulatuskanavassa.
Muuten, tutkitaanko ja valvotaanko sitä, mistä ovat nuo kaikki jauheet, kapselit, juoma-ampullit ovat peräisin? Ovatko jostain teurasjätteestä tehty kuten tuttuni väitti, eivät kai voi olla?!