Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?
Eikö ihmisillä ole värisilmää vai halutaanko pitää muotivärejä, vaikkeivat ne sovi itselle?
Itselle sopivat värit pelastavat ja piristävät päivän, tasoittavat ja hehkeyttävät ihon värin ym. ym. On hehkeä olo ilman meikkejä.
Monesti tekisi mieli mennä sanomaan ihan ventovieraillekin, että älä pidä tuota väriä, se ei sovi sinulle!
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa, kun tässäkin ketjussa monet puolustelevat laiskuuttaan sillä, että värien sopivuus olisi muka joku subjektiivinen juttu. Ei ole. Kaikille ihmisille löytyy värejä, jotka sopii paremmin kuin jotkut muut. Ja se on ihan pelkkää fysiikkaa. Eri värit heijastaa valon eri aallonpituuksia, ja jotkut aallonpituudet synkkaavat paremmin keskenään kuin toiset. Värioppia voi opiskella ihan niin kuin mitä tahansa muutakin alaa. Ei kai kukaan väitä, että joku kadunmies voisi ihan yhtä hyvin suorittaa sydänleikkauksen kuin kokenut kirurgi? Ihan sama pätee tässäkin: jotkut ovat harjaannuttaneet värisilmäänsä enemmän kuin muut, ja tietävät siksi paremmin, mitkä värit kenellekin sopivat.
Ihan naurettavaa, että värianalyysien nimeen vannovat uskoo niihin, vaikka moni o
Ihan täältä sivusta kyselen, miksi pidät värianalyysia humpuukina kun se perustuu kuitenkin juuri tuohon mitä itsekin kehoitat tekemään. Eli ylävartalo peitetään kankailla ja katsotaan mitkä värit sopii parhaiten. Ja nimenomaan on kyse juuri sitä kuinka värit heijastaa omille kasvoille. Usein hiuksetkin peitetään etteivät ne vaikuta turhaan tulokseen.
Näin yleisesti tässä ketjussa osa suhtautuu analyysiin hirveän mustavalkoisesti. Ei omaa vuodenaikaansa ja sen alahaaroja voi päätellä aina vain sen pohjalta minkä väriset silmät/hiukset/iho löytyy. Kyllä se usein vaatii sen kankailla tehdyn testailun. On esim ihmisiä joiden iho on lämpimämpi mutta silti oma vuodenaika onkin kylmä jne. Oikeasti ammattitaitoinen tekijä osaa löytää ne parhaat sävyt.
Eikä se tulos tarkoita sitä että omasta vuodenajasta kaikki sävyt toimii täysillä. Analyysissa etsitään nimenomaan ne parhaimmat omat sävyt.
On huonoja analyysin tekijöitä ja sitten on parempia, mistä seuraa sitä että on voinut tulla eri tuloksia.
Itse en ole analyysissa käynyt. Mutta olen melko varma siitä mikä olen. Vuodenajasta ainakin. Alahaarasta en ole ihan varma. Luulen että saatan joskus käydä vielä analyysissa jos tilaisuus tulee.
Minua ei häiritse se miten muut pukeutuu,mutta itse on ollut mielenkiintoista huomata miten paljon värit vaikuttaa. Ja ymmärrän miksi kaappiin on kertynyt vaatteita jotka on tosi ihania mutta ne ei vain päädy käyttöön, koska värisävy ei sovikaan itselleni ja olo tuntuu huonolta.
Kuten kirjoitin, en ole perehtynyt kaupallisiin värianalyyseihin. Perustin arvaukseni lähinnä täältä lukemaani, siis että jollekin oli tullut useita, keskenään aivan erilaisia tuloksia eri värianalyytikoilta, ja että analyysi oli tehty vain pieniä kangastilkkuja apuna käyttäen yms. Varmasti on päteviä värianalyytikoita, mutta ihan selvästi löytyy myös humpuukimaakareita. Muuten ei voi selittää päinvastaisia tuloksia samalle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
"Kenenkään iho, hiukset ja silmät eivät luonnostaan ole keskenään riitelevän sävyisiä. Ihan samat kehon pigmentit aiheuttaa näiden kaikkien värin, joten ne sopii aina toisiinsa."
Melaniini on se mikä vaikuttaa kaikkeen väritykseen. Se ei kuitenkaan ole ainut mikä siihen vaikuttaa, vaan silmissä on fysiologisia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat väriin ja joita ei tietenkään ole ihossa ja hiuksissa, kyseessä on täysin erilainen elin. Melatoniinin olemassaolosta ei seuraa, että on mahdotonta olla samassa ihmisessä eri sävymaailmoja tms.
Omasta mielestäni koko väriteoria on muutenkin ihan huuhaata, mutta melatoniini argumenttina on joka tapauksessa aivan perätön.
Silmissäkään ei ole mitään muita väripigmenttejä kuin melaniinia (ei siis melatoniinia kuten kirjoitit). Ihmisessä ei ole sinisiä tai vihreitä väripigmenttejä, vaan tällainen silmien väri on seurausta valon dispersiosta, aivan kuin sateenkaari tai öljykalvo veden pinnalla. Tästä seuraa se, että silmien väri näyttää erilaiselta erilaisessa valossa. Edelleenkään kenenkään silmät eivät kuitenkaan ole täysin eri värimaailmasta kuin hiukset ja iho. Se että ne ovat keskenään eri sävyisiä et tarkoita, että ne viittaisivat vastakkaisiin värivuodenaikoihin.
Ihan mielenkiinnosta. onko mielestäsi myös musiikinteoria ihan huuhaata? Laulavatko kaikki oikeasti yhtä puhtaasti, mutta jotkut vain väittävät kuulevansa eroja eri laulajien välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kenenkään iho, hiukset ja silmät eivät luonnostaan ole keskenään riitelevän sävyisiä. Ihan samat kehon pigmentit aiheuttaa näiden kaikkien värin, joten ne sopii aina toisiinsa."
Melaniini on se mikä vaikuttaa kaikkeen väritykseen. Se ei kuitenkaan ole ainut mikä siihen vaikuttaa, vaan silmissä on fysiologisia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat väriin ja joita ei tietenkään ole ihossa ja hiuksissa, kyseessä on täysin erilainen elin. Melatoniinin olemassaolosta ei seuraa, että on mahdotonta olla samassa ihmisessä eri sävymaailmoja tms.
Omasta mielestäni koko väriteoria on muutenkin ihan huuhaata, mutta melatoniini argumenttina on joka tapauksessa aivan perätön.
Silmissäkään ei ole mitään muita väripigmenttejä kuin melaniinia (ei siis melatoniinia kuten kirjoitit). Ihmisessä ei ole sinisiä tai vihreitä väripigmenttejä, vaan tällainen silmien väri on s
Esimerkiksi silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, joten on ihan sattumankauppaa, mikä väri siitä yhdistelmästä syntyy.
Silmien, ihon ja hiusten värimaailma ei myöskään ole mitenkään automaattisesti samansuuntaisia. Ei edes niitä värivuodenaikoja.
Mitäs sitten kun ihon verisuonet ei ole selvästi sinisiä eikä vihreitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ihon verisuonet ei ole selvästi sinisiä eikä vihreitä?
Minun näyttää kyynärtaipeessa turkooseilta ja ranteessa melkein violeteilta.
Tajusi just, että persikan värinen neule sopii mulle tosi hyvin. Pitää hankkia niitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Saa kertoa, mikä olen: Vaaleanruskeat/tummanvaaleat hiukset,
Ihoni ei ole todella vaalea, muttei kovin tummakaan, rusketun helposti. Verisuonet näyttää sinivihertäviltä.
Silmissä on montaa eri väriä, melko vaaleat kuitenkin. Suunnilleen tällaiset https://www.allaboutvision.com/en-gb/conditions/eye-colour-hazel/
Olet luultavasti syksy. En ole värianalyysien tekijä, mutta hiustesi, silmiesi, ihosi ja verisuoniesi väri muistuttaa omaani. Itse olen mielestäni "soft autumn"/"soft fall" netistä löytämieni värikarttojen perusteella. Minulle sopivat hyvin monet hieman murretut värit. Vihreistä, ruskeista ja sinisistäkin löytyy minulle sopivia värisävyjä, kunhan ne eivät ole liian voimakkaita. Varsinkaan oranssit, jotka usein sopivat voimakkaamman värisille syksyille, eivät ole minulla hyviä.
Ongelmana varmaan oman värivuodenajan löytämisessä monelle suomalaisell
Kokeilin värianalyysisovellusta ja se antoi tulokseksi pehmeä syksy ja pehmeä kesä kuvasta riippuen. Kuvissa värit saattavat kyllä vähän vääristyä.
Noita värikarttoja kun katsoo, niin sävyjen erot on kyllä tosi pieniä. Eipä löytynyt yhdestäkään päälläni olleen puseron sävyä, hmm.
Olisipas vähän paremmin eri värisiä vaatteita myynnissä mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmissäkään ei ole mitään muita väripigmenttejä kuin melaniinia (ei siis melatoniinia kuten kirjoitit). Ihmisessä ei ole sinisiä tai vihreitä v
Esimerkiksi silmien väriin vaikuttaa useampi geeni, joten on ihan sattumankauppaa, mikä väri siitä yhdistelmästä syntyy.
Silmien, ihon ja hiusten värimaailma ei myöskään ole mitenkään automaattisesti samansuuntaisia. Ei edes niitä värivuodenaikoja.
On aivan sama, kuinka monta geeniä silmien väriin vaikuttaa. Edelleen ainoa väriaine, jota ihossa, hiuksissa ja silmissä on, on melaniini. Jos sitä on vähän, hiukset, ja iho ovat vaaleampia, ja silmät siniset, harmaat tai vihreät. Jos melaniinia on enemmän, ovat hiukset ja iho tummemmat, sekä silmät eri ruskean sävyisiä. Ei se ole mitään rakettitiedettä. Koskaan en ole nähnyt ihmistä, jolla olisi luonnostaan keskenään riitelevän sävyiset silmät, hiukset ja iho. Jos tunnet tällaisia, saa mielellään linkata kuviin.
Onhan esimerkiksi olemassa ihmisiä, joilla on tummat hiukset ja siniset silmät tai vaaleat hiukset ja ruskeat silmät. Melaniinista en osaa sanoa mitään.
Ei tulisi mieleeni maksaa värianalyysista, mutta olen itse löytänyt kokeilemalla sopivimmat värit. Ei se oikeasti ole mitään ruudinkeksimistä, aika helposti näkee kun päivänvalossa ja ilman meikkiä (!) kokeilee erivärisiä yläosia tai kankaita. Hyvät värit saavat ihon näyttämään tasaisemmalta ja tuovat silmät esiin, huonot värit taas korostavat varjoja ja epäpuhtauksia.
Mulle sopii yleensä lämpimät sävyt ja sellaiset joissa on pigmenttiä muttei liikaa kirkkautta. Lämpimät punaiset sopivat, erityisesti puolukanpunainen ja sellaiset joissa on ripaus ruskeaa. Lämmin keltainen käy jos ei ole liian kirkas. Vihreistä käy harmaalla tai ruskealla (ei liikaa) taitetut sävyt kuten salvianvihreä, sammaleenvihreä ja pullonvihreä. Sinisistä sopii lämpimät sävyt ja tumma preussinsininen, ja kesällä myös sellainen pikkuisen haalistunut ultramariini. Violetti ja liila eivät ole ollenkaan mun värejäni, vain munakoiso käy. Pinkki käy jos on lämminsävyinen ja värikylläinen. Useimmissa pastelliväreissä näytän ihan kauhealta. Puhtaanvalkoinen on ok mutta parempi on luonnonvalkoinen. Kultakorut parempia kuin hopeakorut.
Olen siis ilmeisesti jonkinlainen syksy-alalaji: iho kellertävä (kasvoilla punaisuutta, joka saattaa hämätä mutta kaulasta näkee), tukka lyhyenä maantienruskea (punapigmenttiä tulee esiin kun se vähän kasvaa) ja silmät harmaahkon vihreät. Vihreät sävyt ovat vähän siinä ja siinä, tuovat silmät kauniisti esiin (tätä on kommentoitu), mutta toisaalta saattavat korostaa naaman punaisuutta koska vihreä on punaisen vastaväri.
Mua ärsyttää kauppojen valikoimissa se, että värit on niin usein räikeän kirkkaita perusvärejä. Kirkuva punainen, keltainen, sininen, ruohonvihreä, oranssi, violetti.... varmaan niiden tuottaminen on halpaa, mutta ne kirkkaat perusvärit sopivat aika harvoille (ainakaan täällä pohjoisessa).
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun hankkimaan vaatteeni materiaali ja budjetti edellä. Puhtaan puuvillan löytäminen sopivassa leikkauksessa ja sopivalla hinnalla on jo yksinään haaste, sopivassa värissä jo lottovoitto. Niin paljon aikaa ja mielenkiintoa asiaan ei ole, että ompelisin vaatteeni itse.
On muuten vaatteiden ostaminen vähentynyt luonnostaan aika tavalla, kun alkoi etsimään 100 % puuvillaa tai villaa, nykyään kelpuutan myös 100 % viskoosin. Siihen lisäksi pitkänä ihmisenä on aika hankala löytää sopivan pituisia ja mallisia vaatteita muutenkin.
Tänä keväänä perehdyin tähän väriasiaan, karsii vielä 3/4 seulaan jääneistä vaatteista pois listalta. :D
Joo materiaali leikkaus ja hinta karsii jo niin paljon että aina ei ole varaa olla värien suhteen ronkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joudun hankkimaan vaatteeni materiaali ja budjetti edellä. Puhtaan puuvillan löytäminen sopivassa leikkauksessa ja sopivalla hinnalla on jo yksinään haaste, sopivassa värissä jo lottovoitto. Niin paljon aikaa ja mielenkiintoa asiaan ei ole, että ompelisin vaatteeni itse.
On muuten vaatteiden ostaminen vähentynyt luonnostaan aika tavalla, kun alkoi etsimään 100 % puuvillaa tai villaa, nykyään kelpuutan myös 100 % viskoosin. Siihen lisäksi pitkänä ihmisenä on aika hankala löytää sopivan pituisia ja mallisia vaatteita muutenkin.
Tänä keväänä perehdyin tähän väriasiaan, karsii vielä 3/4 seulaan jääneistä vaatteista pois listalta. :D
Joo materiaali leikkaus ja hinta karsii jo niin paljon että aina ei ole varaa olla värien suhteen ronkeli.
Siksi tuleekin ainakin itse usein valittua mustaa tai luonnonvalkoista... N52
Vierailija kirjoitti:
Olisipas vähän paremmin eri värisiä vaatteita myynnissä mutta kun ei ole.
Aivan. Ja sanoisin jopa, että eri sävyjä, ei pelkästään niitä räikeitä perusvärejä.
Vika on sinussa. Muut ihmiset pitävät vaatteita, jotka SINÄ koet väärän värisinä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa, kun tässäkin ketjussa monet puolustelevat laiskuuttaan sillä, että värien sopivuus olisi muka joku subjektiivinen juttu. Ei ole. Kaikille ihmisille löytyy värejä, jotka sopii paremmin kuin jotkut muut. Ja se on ihan pelkkää fysiikkaa. Eri värit heijastaa valon eri aallonpituuksia, ja jotkut aallonpituudet synkkaavat paremmin keskenään kuin toiset. Värioppia voi opiskella ihan niin kuin mitä tahansa muutakin alaa. Ei kai kukaan väitä, että joku kadunmies voisi ihan yhtä hyvin suorittaa sydänleikkauksen kuin kokenut kirurgi? Ihan sama pätee tässäkin: jotkut ovat harjaannuttaneet värisilmäänsä enemmän kuin muut, ja tietävät siksi paremmin, mitkä värit kenellekin sopivat.
Jos omaa hyvää tyylitajua ja silmää sopiville väreille, niin tuo varmasti onkin helpompaa.
Itse esimerkiksi sisustan ihan puhtaasti kopioimalla, en osaa luoda itsekseni mitään kivoja sisustusjuttuja. Ihan sama vaikka kiertelisin kuinka sisustusliikkeissä ja huonekalukaupoissa. Jos selailen jotain sisustuslehtiä, niin en inspiroidu luomaan jotain hienoa, vaan katson tyyliin "ok, tuo näyttää kivalta, teen samanlaisen".
Pukeutumisessa samaa on vaikeampi tehdä, kun toisella upealta näyttävä asukokonaisuus ei välttämättä sovi itselleni yhtään. En "näe" mikä väri minulle sopii. Ihan sama paljonko värioppeja selailisin, jos ei ole sitä silmää nähdä, mikä sopii minulle. En esimerkiksi tiedä täysin, minkä väriset omat silmäni ovat, kun ne ovat pikemminkin värien sekoitus, mutten "näe" mihin sävyyn ne kallistuvat enemmän.
Kaupoissa on tosi vähän valikoimaa väreissä, joten syy on se. Netistä en vaatteita tilaa ja itse en osaa niitä ommella.
Iholla pohjaväri punertaa ja verisuonet sinertää = kesä tai talvi (kylmät värit).
Ihon pohjaväri keltaiseen vivahtava ja verisuonet vihertää = kevät tai syksy (lämpimät värit).
Hiusten väri ei vaikuta. Ne peitetään värianalyysissa valkoisella huivilla.
Olet luultavasti syksy. En ole värianalyysien tekijä, mutta hiustesi, silmiesi, ihosi ja verisuoniesi väri muistuttaa omaani. Itse olen mielestäni "soft autumn"/"soft fall" netistä löytämieni värikarttojen perusteella. Minulle sopivat hyvin monet hieman murretut värit. Vihreistä, ruskeista ja sinisistäkin löytyy minulle sopivia värisävyjä, kunhan ne eivät ole liian voimakkaita. Varsinkaan oranssit, jotka usein sopivat voimakkaamman värisille syksyille, eivät ole minulla hyviä.
Ongelmana varmaan oman värivuodenajan löytämisessä monelle suomalaiselle on se, että omat värimme eivät yleensä ole kovin voimakkaita. Emme ehkä useinkaan ole värivuodenaikamme tyypillisimpiä edustajia. Katsokaa myös värivuodenaikojen alalajit, joita yleensä on ainakin kolme, niistä saattaa löytyä se itselle sopiva.