Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?
Eikö ihmisillä ole värisilmää vai halutaanko pitää muotivärejä, vaikkeivat ne sovi itselle?
Itselle sopivat värit pelastavat ja piristävät päivän, tasoittavat ja hehkeyttävät ihon värin ym. ym. On hehkeä olo ilman meikkejä.
Monesti tekisi mieli mennä sanomaan ihan ventovieraillekin, että älä pidä tuota väriä, se ei sovi sinulle!
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä tuntuu tässä keskustelussa ahdistavan se tosiasia, että jotkut värit sopivat paremmin kuin toiset? Eikö olisi mukava löytää ja käyttää itselleen sopivia värejä?
Oikeat värit saavat ihon ja silmät hehkumaan, oman hiusten värin kiiltämään, jopa akne tai arvet kasvoilla tasoittuvat.
Värejä ei päätellä joko silmien tai ihon perusteella, vaan ihmisen kokonaisuuden perusteella. Ihmisen silmien, ihon ja luonnollisen väristen hiuksien oma väritys sopivat aina yhteen ja niihin löytyy sopivimmat värit. Jollakin on oma värisilmä hyvä, useaa auttaa värianalyysi.
Mitä tarkoitat sillä että ihmisen silmien, ihon ja hiusten oma väri sopii aina yhteen?
Jonkin ilmaisen mobiiliappin kautta kokeilin tehdä muutamalla kuvalla värianalyysin, mutta sillä vuodenajalla, mikä tuli useiten, ei ollut minua miellyttäviä värejä ainakaan siinä päälistassa, joten jää kyllä kokeilematta irl :)
Olisi ihanaa, jos osaisi itse katsoa mitkä värit on sopivia. Saavat ihmisen hehkumaan ja näyttämään hyvältä.
Olen puna-vihervärisokea ja se tuo haasteita. En pidä mustasta ja vältän mustaa. Mielestäni huomaan sen kasvoistani. Näytän väsyneeltä ja kasvot kurttuisilta. Työvaatteissa on paljon mustaa. Synkkää, hautajaistunnelma.
Arvostan luonnonkuituja joten keinokuitukoltut jätän kauppaan. Ulkoiluvaatteissa on keinokuituja. Vältän niitä paljasta ihoa vasten.
Olen itse käynyt värianalyysissä ja se kyllä vahvisti itselleni juuri ne värit, missä olen ennenkin viihtynyt. Muut saavat näyttämään sairaalta ja tunkkaiselta
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata sanoa ventovieraalle, että sinulla on väärän värinen pusero, sillä se ei kuulu hyvin tapoihin ja se on loukkaavaa.
Mieluimmin kerro, meille kaikille, miten löytää itselle sopivat värit ja mistä? Ainakin, jos ostaa vaatteet kaupasta, eikä ole taitoa ja intoa tehdä vaatteita itse, jolloin jo värien määrä laajenee huomattavasti kankaissa ja langoissa.
Värianalyysista löydät itsellesi sopivat värit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä tuntuu tässä keskustelussa ahdistavan se tosiasia, että jotkut värit sopivat paremmin kuin toiset? Eikö olisi mukava löytää ja käyttää itselleen sopivia värejä?
Oikeat värit saavat ihon ja silmät hehkumaan, oman hiusten värin kiiltämään, jopa akne tai arvet kasvoilla tasoittuvat.
Värejä ei päätellä joko silmien tai ihon perusteella, vaan ihmisen kokonaisuuden perusteella. Ihmisen silmien, ihon ja luonnollisen väristen hiuksien oma väritys sopivat aina yhteen ja niihin löytyy sopivimmat värit. Jollakin on oma värisilmä hyvä, useaa auttaa värianalyysi.
Miksi joitain tässä keskustelussa ärsyttää se tosiasia, että suuri osa ihmisistä ei sovi mihinkään noista vuodenaikalokeroista?
Noissa on lueteltu hyvin stereotyyppisesti piirteitä, värejä ja sävyjä. Niillä ei ole paljoa tekemistä todellisuuden kanssa. Kaikk
Ei se värityyppi usein selviäkään artikkeleista eikä nettisivuilta. Tilan puutteen vuoksi niissä luteltu vain eri värityyppien yleisimmät piirteet. Kannattaa menmä värianalyysiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitain tässä keskustelussa ärsyttää se tosiasia, että suuri osa ihmisistä ei sovi mihinkään noista vuodenaikalokeroista?
Noissa on lueteltu hyvin stereotyyppisesti piirteitä, värejä ja sävyjä. Niillä
Ei se värityyppi usein selviäkään artikkeleista eikä nettisivuilta. Tilan puutteen vuoksi niissä luteltu vain eri värityyppien yleisimmät piirteet. Kannattaa menmä värianalyysiin!
Tuskin kannattaa.
Enemmän mä ihmettelen lihavia. Ylipaino kun ei sovi kellekään.. Läskillä mikään väri/vaate ei näytä hyvältä ja hyväkroppasella usein melkein mikä vaan taas näyttää.
Olen luultavasti kevät mutta siinä paletissa on paljon inhokkejani. Esim. lohenpunainen. En voi sietää mitään oransseja punaisia. Vaaleaa persikkaa nipin napin. Ja ne useimmat vihreät ovat juuri niitä, joita iinhoan. Enkä pidä turkoosistakaan.
Kesän väreistä pitäisin mutta näytän niissä niin aneemiselle. Eikä hopea sovi koruvärinäkään yhtään.
Olen vähän pettynyt kun jään tässäkin leikissä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata sanoa ventovieraalle, että sinulla on väärän värinen pusero, sillä se ei kuulu hyvin tapoihin ja se on loukkaavaa.
Mieluimmin kerro, meille kaikille, miten löytää itselle sopivat värit ja mistä? Ainakin, jos ostaa vaatteet kaupasta, eikä ole taitoa ja intoa tehdä vaatteita itse, jolloin jo värien määrä laajenee huomattavasti kankaissa ja langoissa.
Värianalyysista löydät itsellesi sopivat värit.
Höpsis. Olen kiinnostunut väreistä ja paneutunut niihin, enkä pelkästään pukeutumisessa. Ja ihan sivistääkseni itseäni, olen käynyt jopa kahdessa värianalyysissä ja saanut molemmissa ihan erilaisen tuloksen.
Ensiksi, suurin osa näillä "konsulenteistä", jotka tekevät värianalyysejä, ei ole edes alan koulutusta tai ammattipätevyyttä ja osaamista, vaan on lähdetty muutaman tunnin koulutuksella tehtävään ja rahastamaan ihmisiä.
Ja mistä teollisesti valmistetuista vaatteista näitä värianalyysien värikartassa olevia värejä edes löytää, vaikka olisi osaamista vaatteen värjäämiseen, niin kukaan ei ole tähän mennessä pystynyt kertomaan mistä väripikmenteistä juuri kyseinen väri on syntynyt.
Ja niihin omiin lempiväreihin vaikuttavat monet asiat, jotta ne tuntee omakseen esim. tunne-elämä, olosuhteet, ympäristö, vuodenajat jne.
Täytyy kyllä sanoa etten ole koskaan katsonut ketään ihmistä ja ajatellut, minkä väriset vaatteet hänellä on. Ehkä korkeintaan silloin jos joku on päästä varpaisiin keltaisiin pukeutunut. Kuinkahan moni ihminen ajattelee tuollaista, tällaisessa 60 000 pikkukaupungissa ehkä kaksi tai kolme?
Yleensä liikun työvaatteissa ja niiden pitää täyttää tietyt standardit, joista väri on yksi. Eli sori siitä, että joudut katselemaan kirkuvan oranssia paitaa ja takkia. Ja ne värit, jotka sopii mulle muistuttaa enemmän yöasuja kuin jotain, jota haluaisi pitää julkisilla paikoilla varsinkin silloin, jos ne yhdistää kuosiin.
Itse olen ns. gootiksi todella värikäs, käytän pastellejakin halutessani - mutta todellakin vain mustan kanssa.
Tämä tyyli on ollut nuoruudesta saakka ja sopii minulle, niin miksi ikinä vaihtaa?
Eikä minua todellakaan kiinnosta ulkopuolisten mielipiteet ulkonäöstäni.
Muutama täällä on kommentoinut, että hänellle ei sovi se, tämä tai tuo väri, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, kaikille sopivat kaikki värit. Kyse on sävyistä. Tummansinisistä yhdelle sopii yksi sävy, toiselle toinen. Thdelle käy taivaansininen, toiselle vauvan, kolmaannelle harmaaseen taittuva, neljännelle punaiseen. Ja mitä olen kuullut/lukenut, joka ikiselle käy laventelinsininen. Ongelma vain, että siitäkin näyttää olevan eri käsityksiä, minkä värinen se laventelinsininen onl, sinisempi vaaiko enemmän violetti. Että huoh. Pitää vain kokeillaa, mikä väri saa kasvot näyttämään harmailta ja kalpeilta, mikä herättää ne eloon.
Itsestäni tiedän, että viininpunainen tappaa, kun taas esimerkiksi lämpimän sävyisen beigen ja luonnonvalkoisen yhdistelmä sopii minulle hyvin.
Koska inhoan värejä, jotka kuulemma sopivat mulle. Ruskean ja keltaisen sävyjä ja jopa mustaa kehotetaan käyttämään.
Sori vaan. Tykkään vihreistä ja sinisistä väreistä, joten käytän sen mukaisia vaatteita. Jos joku saa kyynelen silmään siitä niin ei ole minun ongelma lainkaan. Senkus, mutta älä tule mulle kenkkuilemaan mun vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Muutama täällä on kommentoinut, että hänellle ei sovi se, tämä tai tuo väri, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, kaikille sopivat kaikki värit. Kyse on sävyistä. Tummansinisistä yhdelle sopii yksi sävy, toiselle toinen. Thdelle käy taivaansininen, toiselle vauvan, kolmaannelle harmaaseen taittuva, neljännelle punaiseen. Ja mitä olen kuullut/lukenut, joka ikiselle käy laventelinsininen. Ongelma vain, että siitäkin näyttää olevan eri käsityksiä, minkä värinen se laventelinsininen onl, sinisempi vaaiko enemmän violetti. Että huoh. Pitää vain kokeillaa, mikä väri saa kasvot näyttämään harmailta ja kalpeilta, mikä herättää ne eloon.
Itsestäni tiedän, että viininpunainen tappaa, kun taas esimerkiksi lämpimän sävyisen beigen ja luonnonvalkoisen yhdistelmä sopii minulle hyvin.
Kyllä varmaan niin. Kysehän on juurikin sävyistä mutta vaateteollisuus ei ole tässä yhtään mukana.
Yritin koko kevään etsiä kevätvärisen ihmisen vaatteita mutta en löytänyt mitään. Niinpä ostin tummansinisen mekon. Se ei ole värinä mulle paras sininen mutta kun muutakaan ei ole.
Tulee suorastaan vähän kiukkuiseksi kun katselee paletistaan värejä, joita ei sitten todellisuudessa ole myynnissä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
AP:
Miksi monet haluavat pitää itselleen sopimattoman värisiä vaatteita?Ehkä sen takia, että niillä on muutakin ajateltavaa kuin muoti tai ulkonäkö?
Ei tällä ole sinänsä yhtään mitään tekemistä muodin kanssa. Muoti menee menojaan, muotivärit samoin. Se mikä väri ja sävy kenellekin sopii, on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan niin. Kysehän on juurikin sävyis
Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos iho, hiukset ja silmät ovat eri sävyä keskenään? Eihän värianalyysi silloin toimi.
Siksi koska suomalaiset eivät vaatteilla koreile, meillä arvostetaan valitettavasti sitä, että jossain rönttävaatteissa pyöritään. Mitä jätkämäisempi nainen, sitä parempi. Ja auta armias kun joku pitää itsestään huolta, pukeutuu kivasti ja on huoliteltu, siitä saa kuulla