Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten nykyään oikein voi kouluttautua siivoojaksi kun perustutkintoa ei ole aikuisille tarjolla?

Vierailija
01.07.2024 |

Ainakaan meillä päin ei ole kuin tuo yhteishaun perustutkinto johon siis hakee vain ne peruskoulun lopettajat. Pari ammattitutkintoa täällä olisi tarjolla jatkuvassa haussa mutta niihin ei kai voi hakea jos ei ole käynyt perustutkintoa. 

Olen siis työtön mutta en ole nyt ollut kirjoilla te-toimistossa. Siivousala on ainoa ala jossa näkisin itseni mutta en tiedä miten sinne pääsisin. Olen kuullut työvoimakoulutuksista joihin haetaan työkkärin kautta mutta en löytänyt mistään sieltä sivuilta siivousalan työvoimakoulutusta. Onko työvoimakoulutus sellainen että koulutetaan työelämän tarpeen mukaan?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitutkinnon itse opiskelin työvoimakoulutuksena. 

Täällä noita on vain maahanmuuttajataustaisille. Ja siis tuo on monessa muussakin kuin vain siivousalassa. Lisäksi oppisopimuskoulutuksissakin on usein ehtona, että pitää olla mm-tausta.

Ei taida olla edes laillista kohdistaa koulutuksia tietylle ihmisryhmälle. Siitä nousisi hirveä haloo, jos pääsykriteerinä olisi "kantasuomalainen". 

Maa han muuttajille on omat koulutusryhmänsä

Vierailija
22/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja oikea termi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen siivoojana ilman koulutusta. Työtä on niin paljon, että työnantajilla ei ole varaa olla valitsematta myös niitä joilla ei ole koulutusta. 

Missä tällainen tilanne on? Tuttavani on hakenut siivousalan töitä tuloksetta jo kauan.

Vierailija
24/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto oppilaitokseen, sieltä kertovat. Aikuiset pääsee jonojen ohi.

Vierailija
25/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et laitoshuoltajan ammattitutkintoa löydä?

Löydän löydän, mutta olen tosiaan ymmärtänyt että ennen ammattitutkintoa pitäisi olla perustutkinto käytynä tai ainakin työkokemusta pitäisi olla.

Vierailija
26/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja hakeei työntekijöitä ja tarjoaa vaihtoehdoksi myös oppisopimusta jollei laitoshuoltajan koulutusta vielä ole. Kätevä vaihtoehto siihen nähden aikuiselle kun itse kävin ammatinvahdon yhteydessä opinnot vielä työttömyyskorvauksella muutama vuosi sitten. 

Reilusti on suomalaisiakin mutta me kaikki ollaan vähän vanhempaa osastoa jotka laitoshuoltajaksi lähtee. Pari viikkoa sitten viimeksi yksi kantis sai vakipestin ja hänkin 50+ iältään. Työntekijöistä on pulaa vielä ainakin ja moni jää eläkkeelle tai siirtyy muualle. Muualle lähtevät ovat niitä nuorempia ja ei-suomalaisia. 

Vierailija
27/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löydän löydän, mutta olen tosiaan ymmärtänyt että ennen ammattitutkintoa pitäisi olla perustutkinto käytynä tai ainakin työkokemusta pitäisi olla.

Ei tarvitse. 

Vierailija
28/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä noita on vain maahanmuuttajataustaisille. Ja siis tuo on monessa muussakin kuin vain siivousalassa. Lisäksi oppisopimuskoulutuksissakin on usein ehtona, että pitää olla mm-tausta.

Ei taida olla edes laillista kohdistaa koulutuksia tietylle ihmisryhmälle. Siitä nousisi hirveä haloo, jos pääsykriteerinä olisi "kantasuomalainen". 

Todennäköisesti joo niin nousisi, mutta noin se kuitenkin on noissa työvoimakoulutuksissa että tosi usein ne on kohdistettu mm-taustaisille. Tiedän ihan siitä, että noita on tässä viimeaikoina tullut selattua todella ahkerasti te-toimiston sivuilla.

Vierailija
29/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa han muuttajille on omat koulutusryhmänsä

Oli pari teoriatuntia heidän kanssaan ja kävi heti ilmi miksi näin. Osa ei hsllitse kieltämme edes auttavasti. Hyvin suomea puhuvat eivät ole siinä ryhmässä ainakaan täällä päin hoitavat opinnot kuten suomalaisetkin. 

Vierailija
30/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Valmistuin laitoshuoltajaksi noin vuosi sitten ilman mitään perustutkintoa tai työkokemusta alalta. Tehtaalla olin tuotannossa aiemmin.

Vierailija
31/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti joo niin nousisi, mutta noin se kuitenkin on noissa työvoimakoulutuksissa että tosi usein ne on kohdistettu mm-taustaisille. Tiedän ihan siitä, että noita on tässä viimeaikoina tullut selattua todella ahkerasti te-toimiston

Oppisopimusta suoraan työnantajan kautta. Kymen tuki vaikkapa haki ainakin pää märkänä vielä jokin aika sitten uutta työväkeä joukkoihinsa. Tietysti jos kyttää vain työkkäriä niin moni duuni jää saamatta oli ala kuin ala.

Vierailija
32/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin etsiä, jos kerrot alueen?

Vierailija
33/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. 

Tarvitsee. Se mitä hän etsii, on luultavasti puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto.

Vierailija
34/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-koulutuksena on eri puolella Suomea. Missä asut?

Vierailija
35/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen siivoojana ilman koulutusta. Työtä on niin paljon, että työnantajilla ei ole varaa olla valitsematta myös niitä joilla ei ole koulutusta. 

Onko noin? Mä oon usein hakenut siivoojaksi ilman koulutusta mutten ole päässyt. 

Sama mulla. Onneksi pääsin muihin töihin. 

Vierailija
36/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin etsiä, jos kerrot alueen?

Vaihtoehtoisesti voit myös itse selata tuosta:

https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.000000000000000…

Vierailija
37/39 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset ensin töihin siivoojaksi niin moni työnantaja kyllä kouluttaa lisää. Itse olen aikoinaan suorittanut koti- laitostalous ja puhdistuspalvelualan perustutkinnon eli ravitsemisalaa jossa hiven tuota siivoustakin. Nykyään olen siivoojana ja työnantajani tarjoaa meille työntekijöilleen mahdollisuutta lisäkouluttautua työn ohessa toimitilahuoltajaksi.

Vierailija
38/39 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. 

Tarvitsee. Se mitä hän etsii, on luultavasti puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto.

Ei tarvitse. Ei nyt ohjata häntä väärille teille. Puhtaus -ja kiinteistöpalveluala perustutkinto on nuorisotutkinto jossa valmistuu kolmessa vuodessa toimitilahuoltajaksi, joka on alempi tutkinto kuin laitoshuoltajan ammattitutkinto.  Laitoshuoltajan ammattitutkinto on aikuiskoulutuksena suoritettava tutkinto ja kestoltaan noin 8kk ( ainakin silloin oli kun sen itse suoritin), siihen ei ole mitään pohjakoulutusvaatimuksia, riittää että on aikuinen. Yleensä sitä edeltää muutaman viikon valmistava osio, jonka jälkeen aloitetaan varsinaisen tutkinnon suoritus. Ap voi vallan hyvin hakea laitoshuoltajan tutkintoon.

Vierailija
39/39 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. 

Ei tarvitse. Ei nyt ohjata häntä väärille teille. Puhtaus -ja kiinteistöpalveluala perustutkinto on nuorisotutkinto jossa valmistuu kolmessa vuodessa toimitilahuoltajaksi, joka on alempi tutkinto kuin laitoshuoltajan ammattitutkinto.  Laitoshuoltajan ammattitutkinto on aikuiskoulutuksena suoritettava tutkinto ja kestoltaan noin 8kk ( ainakin silloin oli kun

Toimitilahuoltajan tutkinto alempi? Mulle sanottiin että sama kuin laitoshuoltajan mutta heillä pääpaino sairaalasiivouksessa.