Osallistutteko lapsipuoltenne synttäreihin?
Miehellä on aiemmasta suhteesta lapsi, joka on meillä noin 2-3vkon välein yhden vkonlopun.
Hän asuu yli 50km päässä ja hänellä on synttärijuhlat, jossa on tietysti paljon äitinsä puolen sukua, kaikenmaailman tätiä, mummua ja serkkua. Meidätkin on kutsuttu, mutta otin itse kutsun lähinnä muodollisen ystävyytenä vastaan. Mies meinasi kuitenkin, että mentäsiiin ja minua taas ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Lasta ei takuulla myöskään kiinnosta käydäänkö siellä vai ei, hän on meiltä jo aikaa sitten lahjansa saanut ja juhlissa painaa vaan menemään serkkujensa ym kanssa aikuisten kahvitteluista piittaamatta.
Menisittekö itse vai alkaisitteko vääntää puolisonne kanssa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Juu eivät ole lapset läheisiä koska vanhimmallakin on sankariin useamman vuoden ikäero ja hän on meillä harvakseltaan eikä ymmärrettävästi koe pikkulapsi arkea omakseen.
Noh, kiitos näkökulmista kuitenkin. Ehkä vain nielen ärtymykseni ja menemme koko orkesteri. En vain millään jaksaisi, mutta en myöskään halua miehen kanssa vääntöä. Joskus vaan niin totaalisesti väsyttää tämänkaltaiset yllärit. Täytyy varmaan vain ajatella, että ei ole enää montaa juhlaa jäljellä kun lapsi on jo niin iso, ettei tällaisia enää järjestetä.
Tätä ap:n vuodatusta lukiessa en yhtään ihmettele, miksi äitipuolilla on huono maine. Säälittää lapsen puolesta, joka joutuu viettämään aikaa isänsä luona, kun olet tuollainen painajainen.
Älä nai miestä, jolla on lapsia, jos et kerran omaa minkäänlaista empatiaa tai käytöstapoja.
Tietenkin isä osallistuu lapsensa juhliin. Samalla tapaa lapsensa sukua exänsä puolelta, joihin hänellä on varmaankin historiaa. Mieheni on ollut rippijuhlat ja ylioppilasjuhlat ilman minua. Olen tarkoituksella jättäytynyt pois, etten vie sankarilta huomiota ja ei tule kenelekään kiusaantunut olo. Vaikkakin minulla ja ns bonuslapsilla on lämpimät ja hyvät välit.
No se ainakin tuli selväksi ettet halua mennä eikä lapsen mielipide merkitse sinulle mitään.
Lapsipuoli ? Joko hän on sinun lapsesi tai jonkun toisen lapsi. Lapsikin on ihminen, ihan kokonainen eikä mikään "puoli" kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tosiaan se yli 50km matka ja meillä 3 omaa lasta. Eli me käytettäisiin koko hitsin päivä sinne ajeluun yksien vieraassa porukassa pönötyskahvien kanssa. Ja säädettäisiin eväillä, että saataisiin lapset ruokittua. Minä en yksinkertaisiesti jaksa.
Ja kyllä, ajattelisin toisin jos se olisi tälle synttärisankarille tärkeää, mutta hänelle on oikeasti aivan sama ketä siellä kahvittelee. Hän painaa serkkujensa kanssa pihavempeleiassä menemään.
Tietysti voidaan tehdä niin, että mies menee yksin, mutta siitä tulee vääntöä ja mökötystä, todennäköisesti ainakin jonkinlaista.
Ap
Eikö se lapsi sentään ole sen arvoinen, että jos et sinä, niin ainakin isänsä uhraa yhden päivän hänen syntymäpäiviinsä. Hänhän näkee isäänsä muutenkin harvakseltaan ja isän osallistuminen synttäreille voi olla hänelle hyvinkin arvokasta.
Lapsipuoli? Sehän on lapsi jonka isäpuoleleksi/ äitipuoleksi joutuu jos menee naimisiin ko lapsen vanhemman kanssa. Avolittossahan ei noita lapsipuolia virallisesti edes tule. Ei minua ole kiinnostanut pätkän vertaa avopuolisoni lasten synttärit,joulut eikä muutkaan juhlat vaikka asuvatkin kodissani äitinsä kylkiäisinä. Minusta riittää vallan hyvin kun huolehdin yhteisestä lapsestamme ja hänen juhlistaan ja tarpeistaan. Eivät nuo muut minun vastuullani ole millään tavalla. Näin tuo vaimo ainakin sanoi kun yhteen mentiin, ettei hae isää lapsilleen, vaan miestä itselleen. Tästä sovitusta olen pitänyt aina kiinni.
Christiiina kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Miksei sinne synttärijuhliin tule isän puolen sukulaisia, kuten ukki, mummo, setä, täti perheineen?
?
Ex äijä saa pitää ihan erikseen juhlat lapselle ja viihtyä niissä miten parhaiten osaavat. En minä exää sukuineen uuteen suhteeseeni raahaa mukaan. Olisi jopa sairasta kutsua exä sukuineen uuden mieheni omistamaan taloon juhliin joista osan tarjoiluista on kustantanut nykyinen mieheni. Miettikää nyt hvetti vähän ja hävetkää!!
Välttäkää yyhhoo äitejä niin ei tarvitse tuollaistakaan paskaa sietää.
Joku epäkelpo juoppo naisia hakkaava ukko roikkuu suhteessa mukana lopun elämää.
Sitten sille ja sen suvulle pitäisi vielä juhlia järjestää ja kutsua omaan kotiinsa?!
Vierailija kirjoitti:
Lapsipuoli ? Joko hän on sinun lapsesi tai jonkun toisen lapsi. Lapsikin on ihminen, ihan kokonainen eikä mikään "puoli" kenellekkään.
Lapsipuoli on AINA jonkun toisen lapsi Ei koskaan oma! Yksikään järkevä Mies ei ala toisten siitoksia elättämään ja kasvattamaan. Aisuri on monen miehen unelma rooli??? Hyi vttu!
Vierailija kirjoitti:
Lapsipuoli on AINA jonkun toisen lapsi Ei koskaan oma! Yksikään järkevä Mies ei ala toisten siitoksia elättämään ja kasvattamaan. Aisuri on monen miehen unelma rooli??? Hyi vttu!
Koskeeko tuo myös naisia, että "yksikään järkevä nainen ei ala toisten siitoksia elättämään ja kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä nyt vain on tämä sana. En ymmärrä miksi jotkut pillastuvat siitä. Olen eri.
Sanotaanko nyt näin, että nuo lapset jotka avopuoliso toi mukanaan minun talooni asukkaiksi ovat sen verran kiittämättömiä että en viitsi heidän eteensä enää nykypäivänä vaivaa nähdä. Missään tapauksessa en ole heille mikään isäpuoli, sillä ne ovat tehneet hyvinkin selväksi että ne eivät tee mitään muita asioita kuin niitä joista itse pitävät, eli eivät yhtään mitään. Jos olen vaikkapa pyytänyt viemään roskapussinnulos, niin vastaus on..vie itse, et sinä meidän isä ole. Ja niin edelleen joka asian kohdalla. Ja avopuolisoni, ei tähän mitenkään puutu vaan olettaa minun silloin vievän roskat. Jne jne. Näin ollen ja koska mikään ei voi toimia vain yhteen suuntaan, en koe tarvetta ottaa palvelijan roolia vieraita lapsia kohtaan joten jos he minulta jotain pyytävät niin muistutan, että en minä teidän isänne ole. En esimerkiksi kuljeta yhtään mihinkään,ostele yhtään mitään jne. Näin ollen en myöskään tunne velvollisuudekseni ottaa kotiini myöskään juhlimaan mitään heidän isäänsä saati tämän sukulaisia. Hyvin yksinkertainen asia. En myöskään kutsu omia sukulaisiani näiden lasten juhliin, sillä eiväthän he mitään sukua minun suvulleni ole edes puolittain. Minuahan tuo asia ei haittaa yhtään,eikä minulla mitään velvoitteita toisten lapsia kohtaan ole sen enempää kuin esimerkiksi naapurin lapsiakaan kohtaan. Ehkäpä näiden lasten äidin kannattaisi kasvattaa lapsensa käyttäytymään paremmin? En tiedä.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo myös naisia, että "yksikään järkevä nainen ei ala toisten siitoksia elättämään ja kasvattamaan.
Kyllä. Ehdottomasti kyllä. Lasten elättäminen ja kasvattaminen on aina vanhempien tehtävä ja heidän vastuullaan oleva asia. Ei vastuuta voi siirtää ulkopuoliselle ihmiselle kuin ehkä huostaanoton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö nuo teidän omat lapset ole synttärisankarin sisaruspuolia ? Tottakai menisin koko porukalla.
No siis uusioperhe kun on, ei alkuperäiset lapset yleensä ole samassa arvossa. Huomaa, että ilmeisesti ei kiinnosta äitipuolta. Menkööt isä yksin tai sisarpuolien kanssa. Tuo lapsi salakavalasti vielä syrjäytetään uusioperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö nuo teidän omat lapset ole synttärisankarin sisaruspuolia ? Tottakai menisin koko porukalla.
No siis uusioperhe kun on, ei alkuperäiset lapset yleensä ole samassa arvossa. Huomaa, että ilmeisesti ei kiinnosta äitipuolta. Menkööt isä yksin tai sisarpuolien kanssa. Tuo lapsi salakavalasti vielä syrjäytetään uusioperheestä.
Nimenomaan äitipuolen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä nyt vain on tämä sana. En ymmärrä miksi jotkut pillastuvat siitä. Olen eri.
Lapsipuoli sotketaan hyvin usein myös koskemaan puolison lasta joka taas on täysin eri asia. Lapsipuoli nimitystä käytetään virallisesti lapsesta vain vasta silloin kun mies ja nainen ovat naimisissa. Tuo lapsipuoli termi kuvaa lapsen juridista asemaa. Ilman naimisiin menoa lapsi ei juridisesti ole yhtään mikään. Jos lapsen vanhemmat, siis siittäjä ja siitettävä eivät ole olleet naimisissa keskenään, on lapsi virallisesti AU lapsi, eli Avioliiton Ulkopuolinen lapsia josta kansan kielellä käytetään nimeä Ä p ä r ä ja sellaisena hän pysyykin, ellei sitten ylene lapsipuolen asemaan. Enkä sano tätä pahalla, vaan tahallaan ,sillä olen sivistynyt, ymmärtäväinen herrasmies. Parempaa päivänjatkoa .
En ymmärrä miten teini-iässä syntymäpäivän vietto, joita pönötyskutsuiksi sanot, olisi ohi. Täytin viimeksi 31 ja joka ikinen vuosi ihan paria (kolmea?) vuotta lukuunottamatta olen syntymäpäiväkahveille kutsunut lähisukulaiseni, eli vanhemmat, isovanhemmat, osan tädeistä sekä kummit. Nuo kolme väliin jäänyttä vuotta on olleet sellaisia että olen ollut silloin ulkomailla, opiskelupaikkakunnalla tmv ja silloin juhlinut muuten. Vaikka joku ei syntymäpäiviä aikuisena enää viettäisi näin laajasti sukulaisten kanssa kuin minä, en ymmärrä että OMAA ISÄÄ ei kutsuttaisi enää yli 12-vuotiaan juhliin.