Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:n toimittaja Viljami Kalmari ei kyllä tajua mistään mitään kun haukkuu YLE:n urheiluasiantuntija Tuomas Rajaa!

Vierailija
30.06.2024 |

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/f340aaaf-9284-4667-bf57-115bb83…

Raja on erittäin asiantunteva ja tyylikässanainen mies. Myös kriittinen. IL:n urheilutoimitukseen toivoisi samaa ammattitaitoa.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään siitä, miten Raja liikuttuu tietyissä tilanteissa, kun urheilija tekee ennätyksen tai muuten vain yltää loistavaan suoritukseen. Sellaista inhimillisyyttä en ole muilta asiantuntijoilta tai selostajilta kuullut. Iso peukku Rajalle ja tämä Iltiksen kesähessu mikä lie saisi pyytää anteeksi törkeää kirjoitustaan. Eikö juuri tuo ikäluokka ole sitä herkästi loukkaantuvaa, jotka pahoittavat mielensä kaikesta ja nyt itse suoltaa tuollaista skeidaa..

Vierailija
42/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden toimituksen tulee irtisanoutua Kalmarin kirjoituksesta ja pyytää Rajalta anteeksi Kalmarin asiatonta kirjoitusta!

Parasta olisi, kun koko Kalmarista ei tarvitsisi kuulla koskaan yhtään mitään. Näin IL tekisi suomalaiselle urheilujournalismille ison palveluksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalmarilla ei ole urheiluosaamista ja vielä vähemmän journalistista osaamista, sen vuoksi tämän amk-pellen piti hyökätä arvostetun urheiluasiantuntijan kimppuun. MOT

Vierailija
44/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma liikaa kehutaan suomalaisia. Minkähän maalaisia suomalaisessa selostamossa sitten pitäisi kehua? 

Auttaako urheilusuoritukseen liiallinen kritiikki, kun nyt jo monen urheilijan ongelma näyttää olevan huono itsetunto? Kasvaako se itsetunto haukkumalla? Maailmanennätyksen alkaa iltapaskan mielestä ropisemaan kun hiukan vaan sanallisesti piiskaa?

Vierailija
45/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tajuaa. Raja on reliikki, joka ei ymmärrä yleisurheilusta sen enempää kuin Mertaranta jääkiekosta.

Jos toimittajan argumentti menee tyyliin "ei saa antaa ymmärtää että urheilijat on liian täydellisiä" niin toimittajalla taitaa itsellään olla vähän homman idea hukassa. Ei se oikeastaan ole journalismia enää että kaivamalla kaivetaan loputtomiin negatiivista joka asiasta. Saahan sillä halvalla kohuotsikkoa joka päivälle mutta lukijat(kin) kyllästyy nopeasti tuohon tyyliin. 

Vierailija
46/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kuunnella Tuomas Rajan selostusta. Jos tuo poistuisi, niin en kyllä viitsisi enää urheilua telkkarista katsella 

Vierailija
47/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalmari on ihan 🤡. Sen urheilu-uran huippu oli kolmosdivarissa. suurin saavutus on ö-luokan urheilumarkkinoinnin opinnäytetetyö Vaasan ammattikorkeakoulusta. Jätkän piti mennä vuodeksi kansanopistoon (HEO), että pääsi edes ammattikorkeakouluun, ja vielä Vaasaan 🙈

Kirjoitustaito Kalmarilla on sama kuin amiksilla. Kertoo paljon IL:n tasosta...

Tuomas Raja on loistava yleisurheilun asiantuntija. Laitoin eilen Ylelle palautekanavan kautta kiitosta Tuomas Rajasta.

Viljamin kyhäelmä oli kuin mun ainekirjoitus 4.luokalla.

Olin ihan äimänä kui  luin sen.Miten tasoa amiksen journalustilinjat ovat...

Vierailija
48/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän Rajasta siksi, että hän löytää positiivista sanottavaa kaikista urheilijoista, ei vain voittajista. Urheilun pitää olla iloinen asia.

Onhan se hienoa, kun joku mitalien ulkopuolelle jäänyt paukuttelee omat ennätyksensä uusiksi. Siinä on urheilija silloin mennyt oikeasti täysiä. Hyvin näki nytkin viikonloppuna kuinka huippusuoritukset kannustavat kaikki muutkin urheilijat huippusuorituksiin. Kotikatsomossa myös on paljon hienompaa iloita niistä suorituksista, kun selostaja on Rajan tapaan kannustava 

Urheiluhan on lopulta katsojalle pelkkää viihdettä. Viihde menettää makunsa negatiivisuudella jota tuo iltalehden "toimittaja" peräänkuuluttaa 

Vierailija
49/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikeaan osuva kirjoitus toimittajalta. Itse olen seurannut yleisurheilua 40-vuotta ja täytyy todeta, että Rajan estoton "omien" kehuminen ei ole asiallista. Sen lisäksi kehuu kaikki suomalaisvalmentajat siinä samassa, kosko ovat omia kavereita. Ärsyttävä ja huono toimimaan asiantuntijan tehtävässä, joutaisi pois.

zimbabveako sen pitäisi sun mielestäsi kannattaa

Kyllä minä katselen yleisurheilua ainakin sillä periaatteella, että kannatan omiani. Olisi aika karua kuunnella sellaista selostusta, missä selostaja kannattaa kaikkia muita paitsi suomalaisia 

Vierailija
50/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas Rajalla on valtava tietomäärä muiden maiden yleisurheilijoista.  Hän taustoittaa eri maiden urheilijoita rautaisella ammattitaidolla. Kalmarista ei voi sanoa samas, eihän sillä ole minkäänlaista ammattitaitoa. 

Vierailija
51/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota, että Raja muka hehkuttaisi liikaa suomalaisia urheilijoita. Viikonlopun Kalevan kisoissa oli vain suomalaisia seuroja edustavia urheilijoita, joten tietysti hän hehkutti suomalaisia. Kansainvälisissä kisoissa hehkuttaa aina myös muiden maiden onnistujia ja suomalaisena selostajana tietysti kommentoi aina suomalaisten suorituksia laajemmin. 

Vierailija
52/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Viljami aikoinaan halunnut PHYK:iin opiskelemaan, mutta ei päässyt? Nyt sitten katkerana kritisoi PHYK:in rehtoria, Tuomas Rajaa. 

Vierailija
53/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalmarin kommenti "Itse yleisurheilutuntemus jää Rajan puheissa liian usein varjoon" en kyllä ole tuollaista huomannut, päinvastoin. Esim. aitajuoksussa, kolmiloikassa, seiväshypyssä hän kommentoi ja kertoo mikä meni suorituksessa pieleen, millä askelvälillä juostiin jne. Eniten hän siellä selostaa juuri urheilijoiden suoritusten tekniikasta. Outo juttu kun itse olen juuri tuota Rajassa ihaillut. Ja kun tietämys on monipuolista.

Vierailija
54/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä muuta voi odottaa, jos sukunimenä on.Kalmari. Kalmari (Teuthida) on yksi mustekaloihin kuuluvista nilviäislahkoista. Että semmoinen tapaus.

Vierailija
55/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljami valittaa myös, että Raja taustoittaa liikaa urheilijoiden perhesuhteita. Varsinkin Kalevan Kisoissa on tosi mielenkiintoista kuulla, jos urheilija on tunnetusta urheilusuvusta tai jos hänen äitinsä on ollut joskus Suomen mestari tai jos hänen poika- tai tyttöystävänsä kilpailee kisoissa - kuten esim. Mustafe Muuse ja Nathalie Blomqvist ja Jessica Kähärä ja Arttu Mattila. 

Vierailija
56/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään siitä, miten Raja liikuttuu tietyissä tilanteissa, kun urheilija tekee ennätyksen tai muuten vain yltää loistavaan suoritukseen. Sellaista inhimillisyyttä en ole muilta asiantuntijoilta tai selostajilta kuullut. Iso peukku Rajalle ja tämä Iltiksen kesähessu mikä lie saisi pyytää anteeksi törkeää kirjoitustaan. Eikö juuri tuo ikäluokka ole sitä herkästi loukkaantuvaa, jotka pahoittavat mielensä kaikesta ja nyt itse suoltaa tuollaista skeidaa..

Juuri näin. Olen tästä aivan samaa mieltä. Tykkään Rajan aidosta liikuttumisesta, kun joku urheilija ylittää itsensä ja tekee ennätyksensä.

Vierailija
57/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalmari on surkimus toimittajaksi, joka on kateellinen Rajalle, kun ei pääse koskaan osaamisessa ja sivistyksessä sanalle tasolle kuin Raja. Vaasalainen amk-koulutus kertoo Kalmarista liiankin paljon.

Toivottavasti IL ymmärtää näyttää Kalmarille ovea ulos.

Vierailija
58/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden toimittajana toimivan Viljami Kalmarin tämänpäiväinen julkinen vaatimus siitä että YLE urheilun paras asiantuntija Tuomas Raja pitäisi poistaa YLE:n urheilulähetyksistä on suorastaan järjenvastainen. Tuomas Raja tuntee niin urheilijat, heidän urheiluseuransa, heidän kotipaikkakuntansa  ja kaikki valmentajat ja antaa loistavaa taustatietoa joka tekee YLE:n yleisurheilua koskevista urheilulähetyksistä erittäin kiinnostavia. Ilman niitä taustatietoja ei tarjolla olisi muuta kuin numerotietoa ja turhaa valitusta tulostasosta. Negatiivisen kautta urheilua lähestyviä toimittajia on jo enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
59/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseäni melkoisen penkkiurheilijana ja minusta Raja on varsin hyvä kommentaattori.

Kommentaattorina on ollut monenlaista ja liiallinen nippelitieto on joskus vähän liikaa kuulijalle.

Entiset huippu-urheilijat eivät yleensä ole kovin hääppöisiä tuossa hommassa.

Hyvä kommentaattori kisoissa kunhan suomalaisia ei ole mukana. Pahinta on jos suomalainen pärjää nimittäin silloin alkaa ärsyttävän tunteikas ylistys ja on pakko laittaa töllöttimestä ääni pois.

Vierailija
60/71 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestaan vihaan sitä. Urheilijat ovat pääosassa enkä halua kuunnella Rajan liikuttumista. Iltalehden hessulla on oikeus näkemykseensä kuten meillä kaikilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan