Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinaan saada paniikkikohtauksen ennen töihin lähtöä. Mitä neuvoksi? Miten rauhoittua?

Vierailija
30.06.2024 |

Ahdistaa melkoisesti. Rinnan päällä painaa ja hengitys on vaivalloista. Hengitän syvään, kuuntelen rauhallista musiikkia ja yritän vain hengittää. 

Yritän olla läsnä tässä hetkessä mutta takaraivossa jo kummittelee työpaikan haasteet ja kiire sekä ilmapiiri. 

Tänään tuli itku kun on pakko vain lähteä ja selvitä. 

Miten te käsittelette työhön liittyvää ahdistusta? Töitä tuntuu olevan niin paljon, että tunnen oloni riittämättömäksi vaikka kuinka lujaa painaisin ja yrittäisin tehdä. Pitäisi kuitenkin yrittää vielä kovemmin mutta ei ehdi. Virheitä kytätään ja nitä päivitellään. 

Työelämä on minulle liikaa kai. 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö vaihtaa työpaikkaa jos on niin huono ilmapiiri jossa saa vaan paniikkikohtauksia ja burnoutin eikä kasvua ja menestystä tapahdu?

Vierailija
62/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene töihin jos se sairastuttaa mielesi. Minä olen ottanut loparit kun vaadittiin ihan liikaa vaikka palkka oli sukrea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös aikoinaan kamalassa työpaikassa missä oli (lievästi ilmaisten) epäterve työilmapiiri. Pidin työstäni mutta siitä huolimatta ennen pitkää ahdistus kasvoi aamuisin niin suureksi että esimrkiksi nähdessäni vastenmielisimpien henkilöiden autoit työpaikan parkissa, oli hyvin vaikeaa astua työpaikan ovesta sisään kun koko olotila huusi ettei ei kiitos.

Työroolin ottaminen ja korrekti käytös auttoi siihen saakka että irtiosanouduin. 

Oireet loppui oikeastaan siihen. Tuntui suunnaton helpotus koko kehossa ja kevyt olo. Tiesinhän ettei koskaan enää tarvitse olla yhteistyössä (jollain tavoin sosiaalisesti vinksahtaneiden) aikuisten työpaikkakiusaajien  kanssa.

Lyhyen työttömyyden jälkeen löytyi uusi työpaikka. Normaalit ihmiset ja terve työympäristö.

Olen tästä kiitollinen ja osaan arvostaa.

Työpäivän jälkeen ovi kiinni , moikat -- ja yksityiselämään jää hyvää energiaa esim harrastaa vapaa-ajallaan, kun aiemmin itketti ja väsytti .

Irtisanoutukaa sairastuttavasta työstä, sen sijaan että olette jollain lääkityksellä joka auttaa mutei poista itse ongelmaa.

Terveitä työyhteisöjä on. Miksi uhrata itsensä sairaassa?

Vierailija
64/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö vaihtaa työpaikkaa jos on niin huono ilmapiiri jossa saa vaan paniikkikohtauksia ja burnoutin eikä kasvua ja menestystä tapahdu?

Vastaus: Kyllä. Sinä olet oman elämäsi tärkein henkilö. Ainutlaatuinen ja riität ihan itsenäsi. Sano heipat ja pian huomaat että voit jälleen hyvin, ajattelet selkeästi ja menestyt.

Vierailija
65/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriössä on kyse aistien ylikuormittumisesta jolloin ihminen on jatkuvasti kuin varuillaan ja jännittää. Se on ikään kuin sisäistä epämiellyttävää tärinää joka on jatkuvaa.

Paniikkihäiriön ydin  on syvä turvattomuuden tunne ihmisessä.

Paniikkihäiriön saattaa laukaista myös esim äärivaativat/kritisoivat/syyllisyyttä/riittämättömyyttä ruokkivat työskentelyolosuhteet missä ihminen kokee turvattomuutta koska ellaisessa ilmapiiristä puuttuu keskinäinen (normaaliin kanssakäymiseen kuuluva) kohtelias hyväksyntä ja arvostus.

Ihminen joutuu elämään "hälytystilassa" ja suoriutumaan. 

Kannattaa miettiä kuinka kohtelee omaa parasta kaveriaan --> omaa itseään. Pakottaessaan itsensä elämään ja suoriutumaan tällaisissa olosuhteissa.

Vierailija
66/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tee parhaasi". Juu ja yritä vaan selvitä, kyllä se siitä ohi menee. Kunnes ei enää menekään, koska et käsittele asiaa kunnolla. Työterveys on täysin turha vaan pitää saada lähete asiantuntijalle. Ihmiselle joka tietää mistä puhuu eikä vaan lykkää lääkkeitä kouraan.

Ahdistus johtuu aina jostain asiasta. Se ei ole mielikuvituksesi tuotetta. Kehosi yrittää varoittaa sinua jostakin. Olet selviytymismoodissa "fight or flight".  Siihen eivät auta mitkään poppakonstit. Asiat pitää käsitellä ajoissa ennen kuin ongelma pahenee. Voit itse yrittää helpottaa sitä "menemällä virran mukana" etkä estellä tuntemuksia. Ahdistus pitää aina käsitellä eikä jättää muhimaan mielen perukoille.

Itselläni työterveyslääkärin diagnosoima "burn out" eskaloitui paniikkikohtaukseen jonka aikana pelkäsin kuolevani sydänkohtaukseen. Suurin osa ihmisistä ei valittettavasti tunnista tätä vaivaa ja sille yleensä naureskellaan ja sitä

Olen kanssasi eri mieltä, että työterveys tai työpsykologi olisi turha. Puhut nyt vain oman kokemuksesi pohjalta. Minulla on aivan toisenlainen kokemus. Todellakin ap nyt kannattaisi ja pitäisi ottaa työterveyteen yhteyttä. Se on ihan ensimmäinen askel tämän ongelmavyyhdin purkamiseen. Työterveydestä saa myös tarvittavat lähetteet ja lääkkeet auttavat pääsemään akuuttivaiheen yli. Ei lääkkeitä pidä pelätä, esim tarvittaessa otettavilla lääkkeillä olen itse saanut hyvän avun juuri silloin, kun tarvitsin. Ei niiden ammattiauttajien paikkeillekaan ihan sormia napsauttamalla aina pääse eikä se heidän apunsa heti siltä istumalta auta, se ottaa aikansa. 

Vierailija
67/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy lääkärissä ap, paniikkikohtauksia varten on saatavissa hoitoa / lääkitystä.

Mihin aikaan olit tänään töissä, kun jo nyt kirjoittelet tänne palstalle?

Mitä ap:n työajat nyt tähän liittyy??

Siten, joten aloitus on provo.  Ollut muka tänään töissä ja kello on vasta 12 päivällä.  Itsehän hän aloituksessaan kertoo, miten vaikeaa oli lähteä tänään töihin.

Jotta siten liittyy, että aloitus on sepitettä. Valehtelua. Trollausta.

Olet kyllä todella typerä, kun luulet, että kaikilla olisi samanlaiset työajat kuin sinulla! Ja ilmeisesti sinä et pidä koskaan ruokataukoakaan.... 

Vierailija
68/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa vähän.

Vierailija
69/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole paniikkikohtauksen arvoinen.

Vierailija
70/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä muiden ilkeilystä. Kohtele itseäsi ystävällisesti vaikka muut ympärillä vihaisivat vaan.

Vierailija
71/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näköjään copy postaa tänne turhanpäiväisiä mietelauseita...

Vierailija
72/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi hyvä käydä keskustelemassa jonkun ammattilaisen kanssa. Olisiko tämä mahdollista? Terapeutti, lyhytterapeutti, psykologi tai joku työnohjaaja. Joku joka on erikoistunut työelämän haasteisiin. 

Vierailija
73/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähtee pois itselleen täysin epäsopivista työolosuhteista välittömästi (palaamatta sinne sillä tavoin että "palautuu" ja alkaa käynnistyä jonkun lääkityksen voimalla).

Vierailija
74/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä, vähän samanlaisia kokemuksia.

Työtämme on tehostettu niin paljon, ettei työstä saa enää mitään iloa, pelkkää ahdistusta ja pahaa oloa. Yritän sinnitellä lomaan saakka ja jos oma ahdistus ei helpota, menen työterveyteen. Parin viikon sairausloman aikana yritän jaksaa hakea uutta työtä.

Terveyttä ei kannata menettää, sitä ei välttämättä saa takaisin.

..

Viisas kommentti joka laittoi miettimään. 

Vierailija
75/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lähtee pois itselleen täysin epäsopivista työolosuhteista välittömästi (palaamatta sinne sillä tavoin että "palautuu" ja alkaa käynnistyä jonkun lääkityksen voimalla).

Taloudellinen epävarmuus ei onneksi yhtään altista stressille, ahdistukselle ja paniikkikohtauksille.

Eiku...

Vierailija
76/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä em. oireet helpottavat kun pääsen työpaikalle ja aloitan päivän hommat.  Mutta aamut on vaikeita minullakin, aamuyöt myös. Vuosikausia söin essitalopraamia joka kyllä auttoi.

Siis tarkoitatko valmistetta nimeltä : ESCITALOPRAM?

Tuttuni syö tuota vakavaan masennukseen. Surullista että ihmiset käyvät vuosikausia lääkkeen voimalla töissä nykyään.

Vierailija
77/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinnittelin vastaavassa tilanteessa liian kauan. Työ oli kivaa mutta sitä oli ihan liikaa. Virheitä kytättiin ja käytiin läpi porukalla, tätä kutsuttiin tietojen jakamiseksi ja oppimiseksi. Lopulta irtisanouduin.

Uusi työ paljon haastavampaa ja monipuolisempaa mutta virheitä ei tarvitse pelätä. Tukeva työyhteisö taustalla.

Jostain se ahdistus kertoo, harvemmin niihin juuri syihin puututaan - ajatus on että työntekijän vika ellei selviä ja jaksa. Tämä siinäkin tilanteessa että selviäminen on tehty mahdottomaksi.

Vierailija
78/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse vastaavassa tilanteessa jouduin oksentamaan joka aamu ennen töihin menoa  sen verran ahdisti  tiettyjen ihmiten kohtaaminen samalla työpaikalla..

Voi ei. Ihan järkyttävää kokea tuollaista pascaa jonkun pascan työpaikan vuoksi.

Vierailija
79/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä em. oireet helpottavat kun pääsen työpaikalle ja aloitan päivän hommat.  Mutta aamut on vaikeita minullakin, aamuyöt myös. Vuosikausia söin essitalopraamia joka kyllä auttoi.

Siis tarkoitatko valmistetta nimeltä : ESCITALOPRAM?

Tuttuni syö tuota vakavaan masennukseen. Surullista että ihmiset käyvät vuosikausia lääkkeen voimalla töissä nykyään.

Kyllä se on ihan ESSITALOPRAAMI. Siitä on muitakin valmisteita kuin tuo mainitsemasi Escitalopram. 🙄

Eri

Vierailija
80/88 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siihen auta mikään. Kun olet ollut työpaikalla tarpeeksi kauan, niin alat tottua siihen ja ahdistus vähenee hieman....

Jaa. Voiko ja pitääkö ahdistukseen tottua. Sietämään sitä ja turtumaan siihen . Riippuu kuinka paljon itseään arvostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi