Miksi monet naiset haluavat ylikalustaa ja ylisisustaa
Ihan ensimmäisenä disclaimer : Kaikki naiset eivät ole tälläisiä, kukaan ei ole väittämässä että ovat ja mielipide perustuu ainoastaan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Eli olen nyt yhä useammin törmännyt tälläiseen tavara ja huonekalupaljouteen ja yrittänyt miettiä mistä se johtuu. Koti voi olla muuten ihan siisti, mutta tavaraa, huonekalua on niin paljon että niitä joutuu jopa väistelemään. Kippoa, kuppia, ties mitä hilavitkutinta, kaapit ja hyllyt pullollaan. Ahtaassa paikoissa 3 erillistä tuolia johon on myös ängetty sohva, ehkä joku hyllykkö tai kukkateline.
Asunnosta tulee ahdas ja kaaosmainen tunnelma, tavallaan katoaa se kodin tarkoitus jossa pitäisi myös mielen rauhoittua. Ja toinen disclaimer, kukaan ei ole myöskään väittämässä että miehet ovat jotain täydellisiä satuolentoja joiden asunto on moitteeton, joten olisi mukava jos ihmiset vastaisivat itse kysymykseen eikä rupeaisi riitelemään asian vierestä.
Kommentit (124)
Naiset seuraa enemmän somea ja siellä markkinoidaan että pitää omistaa sitä ja tätä. Ja tietysti se tavara näyttää siellä ihanalta ja kauniilta
Melkein 2 sivua päästiin kunnes tuli joku mt ongelmista kärsivä katkera ihminen avautumaan. Ei auttanut disclaimer, nyt keskustellaan Lissun miesongelmista, nih. Lissu on tuohtunut, Lissu näyttää päässään keksityille mielikuvitusmiehille kaapin paikan.
Sen katkeran naisen vuodatusta ei voi lainata, koska tämä foorumi on rikki. Ehkä hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tavaraa kertyy, niin sitten kohta tarvitaan uusi kaappi, lipasto tai muu säilytyshuonekalu niille tavaroille. Jossain kohtaa pitäisi osata karsia ja luopua. Muutossa voi olla niin että kalusteet eivät sovi uuteen kotiin. Meillä oikeasti kaksion olohuone taisi olla tilavampi, mitä sen jälkeisessä kolmiossa ja nykyisessä neliössä. Nykyiseen (neliöön) ei mahdu sekä isoa kulmasohvaa ja suurta kirjahyllyä enää samaan tilaan (vaikka sinne kaksioon ne mahtuivat). Kukkia ei ole ollut enää pitkään, koska niille ei ole paikkaa.
Siskolla on ihan överi-isot huonekalut asunnon kokoon nähden. Ymmärrän toki, että uusia huonekaluja ei haluta ostaa, mutta ei siellä asunnossa voi edes liikkua normaalisti. Se ihmetyttää miksi jotkut laittavat jonnekin pikkuvessaan hyllykön, niin että pöntöllä hädintuskin pystyy istumaan normaalisti, saati pestä käsiä.
Täytyy sanoa että moni koti on sisutettu niin että siellä voisi kuvitella asuvan ainoastaan nainen tai naisia. Miehen kädenjälki sisutuksessa on usein olematon. Pientä naisille suunnattua krääsää, taide-esinettä tai söpöä yksityiskohtaa löytyy todella paljon mutta oikeastaan koskaan ei sisustuksessa näy miesten mielekiinnon kohteita. Minimalistiset kodit ovat usein unisex mutta etenkin vanhemman väen kodit ovat naisten valtakuntaa. Itse en voi ottaa kovinkaan todesta miestä, joka istuu punaisella plyyssisohvalla virkattujen pitsiliinojen, enkelipatsaiden ja kukkasommitteluiden keskellä.
Nojaa. On totta, että meilläkin on tarpeeseen nähden kaikkea kippoa ja hilavitkutinta ihan liikaa, pärjäisimme ihan hyvin paljon vähemmällä ja kun nyt ikää on alkanut tulla, harkitsen tarkemmin tarpeen mutta ennenkaikkea tilaa (onko tilaa).
Mutta väitän ettei ole mikään sukupuolitauti. Meillä se on tuo mies! Mikä hamsteri siitä paljastuikaan. Aina ostaa uuden (ei viitsi nähdä vaivaa etsiäkseen vanhan jostain varastosta) ja haksahtaa kaikkeen sinänsä tarpeettomaan. Sinänsä tavarat ovat arvokkaita eli ei ns krääsää osta koskaan mutta ei mieti kahta sekuntia, että mahtuuko se meille ja minne ja onko oikeasti edes tarpeen. Ja aina menee ns. yli ne hankinnat. Kerran piti lyhentää pari lautaa (ei olla mitään remontoijia eikä koko ajan askarrella jotain itse) niin normaali-ihminen olisi ehkä lainannut, vuokrannut tai ostanut jopa käsisahan tai akulla toimivan käsisirkkelin korkeintaan (meillä jo löytyi käsisaha näistä ja tätä olisin itse käyttänyt hommaan, ei ollut niin nuuka juttu) niin maidon hakureissullaan oli poikennut myös rautakaupassa ja osti sitten jumalattoman ison pöytäsirkkelin. Ihminen, joka ei oikeasti rakenna itse mitään (koska ei osaa). Se on edelleen autotallissa paketissaan ja aikaa tästä välttämättömästä tarpeesta on n. 4-5v. Tällaista meillä kertyy sekä miehen vaatteita.
Että ei todellakaa aina vaan ne naiset! 😄
Onneksi omissa parisuhteissa ollaan päästy järkevään kompromissiin, tuntuu vain olevan ikuinen kestoaihe kun sitä tavaraa pitää olla niin jumalattomasti joillakin. Yhden naisen ongelma oli aikoinaan hamstraus ja mistään ei voinut luopua. Minä taas heitän tavaraa menemään aivan surutta, ei viedä kellariin, eikä laiteta kaappiin vaan viedään suoraan roskiin.
47 korjaa: ei sukupuolitauti vaan sukupuoliasia!
Onneton autocorrect.. 😁
Paljon on myynnissä esim. helsingissä kämppiä, joissa jokainen huone on pieni koppi. Neliöitä voi olla vaikka 70, mutta siinä on olkkaria, keittiötä ja pahimmillaan kolme makuuhuonetta.
Että ei todellakaa aina vaan ne naiset!
Onko joku niin väittänyt, jo aloituksessa lukee ensimmäisellä rivillä : "Kaikki naiset eivät ole tälläisiä". Mutta koit tarpeelliseksi tulla kommentoimaan sen tyypillisen ei yleistetä kommenttisi.
Oisko muuttanut suuremmasta asunnosta pienempään eikä tavarat mahdu kunnolla asuntoon. Ei kannata tavaroita kuitenkaan heittää pois kun tarvitsee niitä ja jos vaikka joskus muuttaa takaisin suurempaan asuntoon. Ei tarvitse uudestaan ostaa samoja tavaroita, kalliita kuin ovat. Sohvakin maksaa useamman satasen.
Mulla on olkkarissa vain sohva, tv-taso jolla tv ja yksi pieni sivupöytä sohvan vieressä. Makkarissa sänky ja yöpöytä sekä koiran peti. Keittiössä ruokapöytä ja 2 tuolia. Keittiötarvikkeista esimerkkejä: omistan 6 haarukkaa, 6 veistä ja 6 lusikkaa. 2 syvää lautasta. 4 matalaa lautasta. Muutaman mukin. 2 kattilaa: ison ja pienen. Yhden paistinpannun ja yhden uunivuoan.
Olen minimalisti. Rakastan silti hypistellä kaupoissa monenlaisia tavaroita. Jätän vaan ostamatta ne. Mua oikeesti ahdistaa katsoa kuinka ihmiset ostaa krääsää kotinsa täyteen. Se ei lisää viihtyvyyttä. Kotini ei ole silti kliininen koska käytän värejä huonekalu- ja mattovalinnoissa.
Jos muuttaa useampia kertoja elämänsä aikana niin eihän jokaisen muuton kohdalla kannata heittää kaikki pois ja ostaa aina uudet tilalle. Kalliiksihan se tulee ja ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on olkkarissa vain sohva, tv-taso jolla tv ja yksi pieni sivupöytä sohvan vieressä. Makkarissa sänky ja yöpöytä sekä koiran peti. Keittiössä ruokapöytä ja 2 tuolia. Keittiötarvikkeista esimerkkejä: omistan 6 haarukkaa, 6 veistä ja 6 lusikkaa. 2 syvää lautasta. 4 matalaa lautasta. Muutaman mukin. 2 kattilaa: ison ja pienen. Yhden paistinpannun ja yhden uunivuoan.
Olen minimalisti. Rakastan silti hypistellä kaupoissa monenlaisia tavaroita. Jätän vaan ostamatta ne. Mua oikeesti ahdistaa katsoa kuinka ihmiset ostaa krääsää kotinsa täyteen. Se ei lisää viihtyvyyttä. Kotini ei ole silti kliininen koska käytän värejä huonekalu- ja mattovalinnoissa.
Nainen minun makuun, tälläisen minimalistin kanssa voisin kuvitella seurustelevani, jos muutkin jutut natsaa. Onhan teitäkin onneksi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
No, mieti miten saisit kaikki nuo ängettyä miniyksiöön, sohvan, sängyn, pöydän. Vielä kun huone olisi samalla se työhuone että vapaa-ajan huone ja tilaakin pitäisi olla kääntyä.
Kaikilla nykyajan ihmisillä on liikaa tavaraa. Tavara on vaan liian halpaa. Jos ei ole design-kippoa niin jotain muka-tarpeellista tavaraa. Sitten roinia tungetaan komeroihin ja varastoihin. Loppua ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mieti miten saisit kaikki nuo ängettyä miniyksiöön, sohvan, sängyn, pöydän. Vielä kun huone olisi samalla se työhuone että vapaa-ajan huone ja tilaakin pitäisi olla kääntyä.
Oikea minimalisti luopuu tietenkin huonekaluista, vaihtaa pienempään ja keksii ratkaisuja jotka toimii. Joidenkin meistä on helpompi hengittää ja olla ei ylikalustetuissa asunnoissa, joten se on pakko tehdä kun muuttaa uuteen, ratkaisut kyllä keksitään.
Pitää varmaan laittaa seuranhakuilmoitukseen, etsitään minimalistia.
-m
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla nykyajan ihmisillä on liikaa tavaraa. Tavara on vaan liian halpaa. Jos ei ole design-kippoa niin jotain muka-tarpeellista tavaraa. Sitten roinia tungetaan komeroihin ja varastoihin. Loppua ei näy.
Mulla ei ole. Älä yleistä.
Ja pöhh mitä vähempi sen parempi.